Partea I Partea a II-a Partea a III-a Partea a IV-a Partea a V-a
PARTEA a V-a - EVALUAREA REZULTATELOR SI DEZVOLTAREA INTREPRINDERII
Capitolul 48 EFICIENTA ÎNTREPRINDERII DE COMERT
În accepțiune generală, eficiența
reflectă calitatea unei acțiuni de a produce efectul scontat. Din punct de vedere economic, eficiența reprezintă
raportul dintre ansamblul efectelor utile (rezultatelor) și eforturile (cheltuielile)
ocazionate de desfășurarea unei activități economice.
Indicatorii
specifici de apreciere a eficienței firmelor cu activitate de comerț sunt prezentați
în tabelul următor:
EFICIENȚA ECONOMICĂ |
EFICIENȚA SOCIALĂ |
·
volumul
vânzărilor (mii lei) |
·
număr
mediu de locuitori serviți de o unitate comercială |
Eficiența activității întreprinderii este
rezultanta valorificării resurselor, a nivelului veniturilor și cheltuielilor realizate
exprimându-se prin profitul obtinut si indicatorii rentabilității.
În funcție de natura surselor, veniturile pot fi:
a) venituri din exploatare - venituri
din activitatea de bază (vânzarea mărfurilor cu amănuntul sau cu ridicata) și
venituri din alte activități (activități de producție, prestări servicii etc.)
b) venituri financiare - dețin o pondere redusă în totalul veniturilor
întreprinderii de comerț și se referă la încasări de dobânzi, venituri din diferențe
de curs valutar, încasări din participații, venituri din conturi deținute etc.
c) venituri excepționale - provin din
operațiuni de gestiune, din reevaluarea activelor, subvenții pentru investiții virate
la venituri etc.
Factori care influențează mărimea veniturilor (V):
w volumul vânzărilor (Q), determinat de politica de aprovizionare a firmei, intensitatea concurențială, stadiul de viață al produsului și în strânsă relație cu aceasta de mărimea cererii;
w prețul produselor (P)
a cărui evoluție este dependentă de adaosul comercial practicat, de costurile de
aprovizionare și efectele inflaționiste.
V = Q x P
Specificul activității de comerț impune abordarea și caracterizarea cheltuielilor întreprinderii pe total și pe elemente componente:
a) costul mărfurilor vândute;
b) cheltuieli de circulație la vânzarea
mărfurilor. Acestea reprezintă consumul de
resurse umane, materiale și financiare necesar realizării procesului de distribuție a
mărfurilor; include cheltuieli cu transportul de bunuri și personal, cheltuielile
aferente pregătirii mărfurilor pentru vânzare, cheltuieli salariale, cheltuieli de
depozitare a mărfurilor, cheltuieli pentru întreținerea și repararea bazei
tehnico-materiale etc.
A.În funcție de natura cheltuielilor se disting:
w cheltuieli de exploatare,
cheltuieli cu materii prime, materiale și mărfuri, cheltuieli cu lucrările și
serviciile executate de terți, cheltuieli cu impozite și taxe, cheltuieli cu personalul
etc.;
w cheltuieli
financiare - cheltuieli
privind dobânzile, sconturile acordate, titlurile de plasament cedate etc.
w cheltuieli
excepționale - despăgubiri, amenzi,
penalități, donații, subvenții, cheltuieli privind activele cedate etc.
B.Din punct de vedere al dependenței de volumul activității economice se disting:
w cheltuieli variabile (direct proporționale cu volumul
activității economice) - cheltuielile
cu transportul, cheltuielile cu personalul, dobânzile și spezele bancare;
w cheltuielile
fixe (independente de volumul activității economice) - includ cheluieli de organizare și conducere, cheltuieli
de întreținere etc.
C.După natura economică, cheltuielile sunt formate din:
w cheltuieli materiale -
costuri de aprovizionare, consumuri de materii prime
w cheltuieli
cu munca vie - includ cheltuielile salariale și dețin pondere
prioritară în costul cheltuielilor de circulație ale întreprinderii comerciale cu amănuntul.
Profitul
întreprinderilor comerciale reprezintă rezultatul diferenței dintre suma veniturilor
și suma cheltuielilor efectuate (inclusiv TVA și accize) pentru desfășurarea
activității.
Corespunzător
tipurilor de venituri și cheltuieli determinate în raport cu natura activității, se
calculează profitul din exploatare, profitul financiar și profitul excepțional.
Se disting în același timp profitul
brut -
determinat în faza precedentă impozitării, și profitul
net,
calculat prin deducerea cotei de impozit pe profit stabilită prin reglementare legală.
Principala sursă de venituri pentru comerț
și în același timp element determinant în obținerea profitului o reprezintă adaosul
comercial. Adaosul comercial aferent unei perioade date se calculează în sumă
absolută și sub forma unei cote medii procentuale și se fundamentează în mod
diferențiat pe grupe de mărfuri și sectoare de activitate:
Suma adaosului comercial = (Ca x Cad) / 100 |
Ca cost de achiziționare pe
grupă de mărfuri sau pe sortiment |
Pe total întreprindere, formula de
calcul este următoarea:
Suma adaosului comercial = (Ct x C) / 100 | Ct cost de achiziționare total
al desfacerilor de mărfuri |
Factorii de influență a sumei adaosului
comercial: volumul vânzărilor și cotele de adaos.
O activitate comercială devine rentabilă
atunci când veniturile obținute depășesc cheltuielile. Situația în care cheltuielile
de exploatare sunt egale cu cifra de afaceri marchează
pragul de rentabilitate al oricărei firme, denumit și cifră de afaceri critică.
Rentabilitatea se exprimă prin intermediul
indicatorilor profit și rata rentabilității. Rata rentabilității
este un indicator sintetic de eficiență și poate fi determinată prin diverse modele de calcul, variabile în funcție de efortul
(cheltuială) utilizat ca bază de raportare. Această mărime relativă exprimă gradul
în care capitalul (total, permanent sau propriu) aduce profit.
În funcție de modul de exprimare a
profitului și ratei rentabilității, se disting următorii indicatori fundamentali de
apreciere a eficienței activității comerciale:
w profit brut
w profit net
w rata
rentabilității economice - face abstracție de modul de finanțare și
sistemul fiscal (profit brut la 1000
lei capital permanent)
w rata
rentabilității financiare - ia
în considerare raportul dintre capitalul împrumutat, respectiv datoriile (D) și
capitalul propriu (Kpr) - (profit net la 1000 lei capital propriu)
w rata
rentabilității veniturilor (profit brut la 1000 lei cifra de afaceri)
Pentru
aprecierea rentabilității activității comerciale, modelul de calcul cel mai frecvent
utilizat constă în determinarea marjei de profil brut/net.
În vederea atingerii obiectivului de bază al
întreprinderii - maximizarea valorii sale economice, este necesară efectuarea unei analize simultane a
aspectelor tangibile, concomitent cu elementele imateriale necontabilizate în bilanț -
managementul, valoarea personalului firmei, potențialul de dezvoltare și de obținere a profiturilor, amplasarea - cunoscute sub denumirea de goodwill.
Deoarece la nivel micoeconomic principala formă
de apreciere a eficienței este rentabilitatea, estimarea
potențialului întreprinderii de a crea valoare economică presupune analiza următorilor
indicatori:
Randamentul vânzărilor ("Return on
sales")
Randamentul vânzărilor sau rata
rentabilității comerciale nete (ROS) se
determină prin scăderea din cifra de afaceri a firmei a cheltuielor generate de
desfășurarea activității și a impozitelor corespunzătoare prevederilor legale.
Mărimea ROS diferă în funcție de domeniul
de activitate al întreprinderii, precum și de nivelul competiției. Astfel, pentru
determinarea mărimii corecte a ROS în
sectorul productiv se recomandă corectarea cifrei de afaceri cu valoarea producției
stocate. Înregistrarea unei valori reduse a
ROS poate constitui consecința directă a unei concurențe acerbe. Acest indicator face abstracție de modalitățile de finanțare ale
întreprinderii.
Viteza de rotație a activelor (Activity Ratios) este un indicator de apreciere a
eficienței modului de gestionare a activelor și înregistrează valori diferențiate în
raport cu sectorul de activitate în care activează firma supusă analizei. În cazul
sectoarelor ce necesită investiții reduse, valoarea indicatorului este ridicată, în
timp ce în domeniile ale căror specific impune realizarea unor investiții importante,
RA înregistrează valori reduse. De exemplu, în cadrul firmelor ce comercializează
produse de cerere curentă, pot fi înregistrate
aproximativ 35 de rotații pe an, în
timp ce în cadrul
unei galerii de artă sau unui magazin
de antichități epuizarea stocurilor are loc mult mai lent.
Randamentul activelor economice (Return on
assets)
Randamentul activelor economice (ROA) - reprezintă
unul dintre cei mai utilizați indicatori de apreciere a performanței economice
determinat pe baza indicatorilor analizați anterior: ROS și RA (este un model
multiplicativ). Cele mai ridicate valori ale ROA sunt realizate în cadrul sectorului terțiar,
îndeosebi în domeniul serviciilor nemateriale cum sunt cele de consultanță sau
juridice, care nu necesită imobilizări mari
de fonduri în active. Situația se prezintă diferențiat însă în sectorul industrial
, îndeosebi în industria grea, a cărei funcționare presupune existența unor
investiții substanțiale. ROA realizează conexiunea dintre randamentul financiar al
firmei și profitabilitatea acesteia.
Randamentul fondurilor proprii (Return on equity)
- O
întreprindere poate decide să își finanțeze activele atât prin fonduri proprii, cât și prin împrumuturi
pe termen mediu sau lung. În acest caz este importantă estimarea randamentului
fondurilor proprii ale firmei (ROE - randamentul
fondurilor proprii sau rata rentabilității financiare a capitalului propriu este
influențat în principal de randamentul activelor și de incidența recurgerii la
îndatorare denumită levier financiar).
Pornind de la relația de bază necesară
calculării randamentului fondurilor proprii,
corespunzător sistemului DUPONT (care arată modul în care sunt legați unul de altul
principalii indicatori financiari prin descompunerea acestora în grupe), formula de
calcul a ROE devine:
FLE- levierul financiar sau pârghia financiară:
FLE=
D/E[ROA- Kd (1-t)]
D- suma datoriilor; E- suma capitalurilor
proprii; Kd- costul capitalului (dobânda pentru împrumuturile pe termen lung); t- rata
legală a impozitului
În analiza randamentului fondurilor proprii
trebuie avut în vedere că efectul de levier evoluează în același sens cu gradul de
îndatorare, existând un prag al acestuia dincolo de care impactul levierului asupra
performanțelor economice devine negativ.
Indicii de creare a valorii economice
Capacitatea întreprinderii de a crea valoare
economică poate fi reflectată prin intermediul indicelui de valoare economică
( Value Creation Index - obținerea unei
valori subunitare a VCI poate fi apreciată
în mod pozitiv în situația în care eforturile firmei au fost orientate către
efectuarea de investiții generatoare de valoare economică pe termen lung) și a raportului
dintre valoarea de bursă și valoarea
contabilă a fondurilor proprii.
Stabilirea
modalităților de sporire a eficienței oricărei
întreprinderi se realizează în contextul opțiunilor strategice ale acesteia. Pornind de la principalele funcții ale întreprinderii și de la categoriile majore de factori care influențează
mecanismul de funcționare a întreprinderii: factori
tehnici și tehnologici, manageriali, economico-financiari și
sociali, în cele ce urmează sunt prezentate unele căi
de creștere a eficienței întreprinderilor:
modernizarea
bazei tehnico-materiale
extinderea
rețelei de unități și dezvoltarea capacității economice a acesteia
asimilarea unor produse noi, cu caracteristici
tehnico-economice competitive
mecanizarea,
automatizarea și informatizarea proceselor de producție;
raționalizarea
aprovizionării și optimizarea stocurilor
modernizarea
tehnologiei comerciale și în special a formelor de vânzare
adaptarea
la cerințele pieței
reducerea
costurilor
optimizarea
gestionării capitalului financiar
motivarea
personalului și creșterea productivității muncii
fundamentarea
științifică a deciziilor în toate domeniile de activitate
Capitolul 49 EVALUAREA ÎNTREPRINDERII
Prin
evaluarea întreprinderilor se înțelege aplicarea unui set de metode și tehnici - în
condițiile respectării unor proceduri convenționale - cu scopul de a determina care ar
fi prețul echitabil rezultat din negocierea ipotetică a vânzării întreprinderii în
condiții de piață cunoscute, dacă atât vânzătorul cât și cumpărătorul ar
acționa liberi de orice constrângere, ambii pregătiți, dornici și capabili să
efectueze tranzacția respectivă și fiecare având o informație completă pentru
fundamentarea deciziei de vânzare și, respectiv, cumpărare. Evaluarea întreprinderilor este necesară
investitorilor (patroni, parteneri, asociați sau acționari) și administratorilor pentru
a cunoaște, periodic, care este valoarea întreprinderii lor și care este evoluția
acesteia. Pe această bază, investitorii și
administratorii pot elabora, adopta și aplica strategii corespunzătoare. |
Evaluarea este obligatorie în anumite momente
cheie din ciclul de viață al întreprinderii: când întreprinderea plănuiește o
dezvoltare majoră (însoțită, eventual de aport de capital nou și de modificarea
structurii capitalului social) sau/și o reorganizare radicală, când face obiectul unei
achiziții sau fuziuni, în cazul dizolvării, lichidării sau falimentului etc. Rezultatul evaluării unei întreprinderi este
o valoare teoretică și poate varia într-o plajă largă în funcție de ipotezele
considerate de către evaluator în demersul său.
Sintagma evaluarea întreprinderilor este
utilizată în literatura de specialitate, de regulă, pentru a desemna evaluarea
efectuată asupra întreprinderilor cu un număr mic de proprietari care intervin efectiv
în administrarea întreprinderii și ale căror titluri de proprietate (acțiuni, părți
sociale) nu sunt, în mod curent, cotate pe piețele publice de valori mobiliare (Bursa de
Valori sau piața RASDAQ). Acest distincție nu se datorează numai faptului că
stabilirea valorii unei întreprinderi ale căror titluri sunt cotate pe piețele de
valori mobiliare este mai ușoară și mai sigură. Distincția se datorează și faptului
că piața valorilor mobiliare are un caracter mai pronunțat speculativ și este
influențată de factori care nu reflectă în mod direct valoarea întreprinderii. |
Contabilii, cenzorii sau auditorii întreprinderilor, precum și bancherii fac adeseori estimări cu privire la valoarea întreprinderilor. Asemenea estimări se pot face de către proprietarii și personalul întreprinderii - evaluări interne - sau de către experți din afara întreprinderii: evaluări independente. Evaluările independente sunt necesare atunci când trebuie conciliate interese contradictorii, cum ar fi, în pregătirea unor tranzacții efective, interesele cumpărătorului și cele ale vânzătorului, sau, în cazul unor litigii, interesele opuse ale părților în litigiu. Evaluările
independente se mai folosesc pentru a determina o încredere mai mare din partea unui
public țintă, fie că acesta este interesat în orice fel de situația întreprinderii
în cauză, fie că întreprinderea însăși este interesată să obțină încrederea
publicului respectiv. |
Evaluările
independente trebuie să respecte anumite proceduri standardizate, uniforme, pentru a
asigura gradul necesar de încredere și pentru a oferi posibilitatea efectuării de
comparații. În toate țările s-a dezvoltat o profesiune distinctă, aceea de evaluator,
guvernată de o deontologie profesională strictă, și
un sistem instituțional de reglementare și certificare în domeniu. O largă recunoaștere este acordată, pe plan internațional, Asociației Americane a Evaluatorilor (American Society of Appraisers) care a elaborat și Standarde de evaluare a întreprinderilor, Standarde uniforme de practicare a profesiunii de evaluator, Principiile și codul etic ale profesiunii de evaluator. În România, profesiunea de evaluator se auto-reglementează prin intermediul Asociației Naționale a Evaluatorilor din România - ANEVAR, iar practica evaluării s-a dezvoltat în primul rând ca efect al procesului de privatizare. |
Se pot distinge
numeroase metode și soluții concrete de estimare a valorii unei întreprinderi, pornind
de la setul de ipoteze pe care se bazează demersul evaluatorului. Teoria și standardele
în domeniul evaluării întreprinderilor disting două mari grupe de abordări:
evaluarea activelor |
evaluarea afacerii. |
În cadrul primei
abordări, întreprinderii i se atribuie o valoare pornind de la suma valorii tuturor
activelor (bunurilor) pe care aceasta le deține, fie acestea mobile sau imobile, bunuri
fizice, titluri de valoare sau bani, bunuri tangibile sau intangibile. Din această
perspectivă obiectul ipoteticei tranzacții îl constituie o anumită proprietate,
în expresia statică a acesteia, deci fără a se lua în considerare, în principiu,
utilizarea ce poate fi dată ansamblului bunurilor respective. Această abordare ar
fi, după unii autori, preferată de către școala de evaluare continental-europeană. |
Se apreciază că
inițial școala anglo-saxonă de evaluare a promovat predilect abordarea valorii
întreprinderii ca afacere în curs de derulare. Din această
perspectivă, ceea ce are importanță în cadrul ipoteticei tranzacții este capacitatea
întreprinderii de a produce venituri. Vânzătorul renunță la beneficiile sale viitoare
din exploatarea întreprinderii în favoarea cumpărătorului, care, în cazul de bază al
acestei abordări, se presupune că va exploata întreprinderea pe aceleași linii ale
afacerii ca în prezent, fără a opera schimbări fundamentale în obiectul de
activitate, dimensiunile activității economice sau structura acesteia. |
Standardele
evaluărilor profesioniste presupun efectuarea unor determinări multiple, utilizarea unui
evantai cât mai larg de metode și prezentarea explicită în raportul de evaluare a
ipotezelor asumate de către evaluator și analizei acestuia asupra veridicității
diferitelor rezultate. Ca urmare, cu excepția unor situații extrem de particulare, studiile
de evaluare trebuie să investigheze valoarea întreprinderii atât prin valoarea
activelor cât și prin valoarea afacerii.
Totodată, evaluatorii trebuie să analizeze cât mai complet orice indicație pe care o poate oferi piața, pornind de la tranzacții al căror obiect are un conținut similar, sau care poate fi asimilat prin diferite tehnici întreprinderii care se evaluează. Informațiile privind tranzacțiile efective oferă indicații prețioase pentru estimarea valorii întreprinderii, mai ales atunci când titlurile de proprietate ale acesteia sunt tranzacționate în mod curent pe piețele de valori mobiliare. Chiar și atunci, însă, simpla multiplicare a valorii unui titlu cu totalul titlurilor nu reprezintă decât o aproximare superficială a valorii întreprinderii. Valorificarea
informațiilor de piață nu constituie un tip de abordare propriu-zis, ci mai degrabă o
modalitate de estimare a veridicității determinărilor efectuate prin diferite alte
mijloace. Totuși, pentru asemenea determinări ale valorii întreprinderii, în
literatură este consacrată denumirea de valoare de piață. |
Această denumire este,
astfel, utilizată abuziv, întrucât valoarea
de piață a unei întreprinderi se poate cunoaște numai în urma unei tranzacții
efective, al cărei obiect este
ansamblul întreprinderii; chiar și într-o asemenea situație, prețul efectiv plătit
și încasat pentru o întreprindere poate fi pus sub semnul îndoielii, dacă reprezintă
sau nu o valoare echitabilă de piață, întrucât se știe că piețele
sunt imperfecte, iar satisfacerea condițiilor de "lipsă a oricăror constrângeri",
"pregătire", "dorință", "capacitate" și "completă
informare" a vânzătorului și cumpărătorului sunt
imposibil de realizat ca atare. Acesta este motivul pentru care se consideră
că în realitate nu se poate determina "valoarea reală" sau "adevărata
valoare" a unei întreprinderi. Se recomandă, deci, ca rapoartele de evaluare să furnizeze un set de valori obținute prin metode diferite și bazate pe ipoteze diferite de lucru, mai degrabă decât o valoare unică, care, oricum, nu poate avea decât o veridicitate discutabilă. |
Tehnici
bazate pe evaluarea activelor: Evaluarea activelor
este considerată în mai mare măsură o tehnică contabilă decât o tehnică economică
de evaluare. Deși la prima vedere evaluarea activelor se poate face cu precizie și este
lipsită de risc, în realitate ea prezintă o serie de dificultăți și presupune
utilizarea unor tehnici variate. Este, de asemenea, necesară o analiză atentă a
semnificației diferitelor valori obținute în urma utilizării unor tehnici diferite,
în raport cu situația concretă a întreprinderii și a pieței, precum și în raport
cu scopul pentru care se întreprinde evaluarea. |
Valorile mai frecvent utilizate sunt următoarele: A. Valoarea activului net contabil - se determină pe baza bilanțului contabil prin scăderea valorii datoriilor din valoarea curentă de inventar a activelor. Această valoare este afectată semnificativ de convențiile contabile folosite, de efectele inflației, de măsura diferită în care uzura contabilă aproximează uzura fizică și morală a activelor fixe. De asemenea, ea ascunde dezechilibrele și disfuncționalitățile activelor luând în calcul și active care sunt inutile, greu vandabile, utilizate sub capacitate, sau care sunt efectiv scoase din funcțiune dar nu sunt încă amortizate contabil. În ciuda
acestor slăbiciuni, valoarea activului net contabil constituie întotdeauna o componentă
a studiului de evaluare și adeseori este considerată cea mai importantă referință
pentru valoarea întreprinderii, oricât de puțin justificat ar putea fi acest lucru
(foarte frecvent proprietarii inițiali refuză să vândă sub valoarea activului net,
în timp ce potențialii cumpărători manifestă reținere în a achiziționa
întreprinderi sub valoarea activului net apreciind aceasta ca o indicație că
investiția ar fi foarte riscantă) |
B.Valoarea
activului la prețul de înlocuire nou - se utilizează cel
mai frecvent în situația în care un cumpărător potențial, care urmărește să-și
dezvolte o activitate într-un domeniu industrial sau comercial, poate alege între a
investi în construcția, de la zero, a unei capacități noi, sau achiziția unei
capacități existente. În acest context, activele existente sunt evaluate în
echivalentul cheltuielilor pe care le-ar presupune replicarea, din nou, a respectivei
capacități. Această valoare
are un rol indicativ, de fundamentare, nefiind, practic, niciodată o estimare efectivă a
valorii tranzacției. C.Valoarea activului la preț de lichidare - se stabilește prin estimarea valorii care s-ar putea obține prin vânzarea fără negociere, către cumpărători care și-ar putea manifesta interesul într-un interval scurt de timp, la cel mai bun preț oferit de aceștia, a activelor întreprinderii. |
Valoarea de lichidare
este cea mai mică evaluare care se poate face unei întreprinderi. Deși rareori agreată
de vânzători, valoarea de lichidare este frecvent utilizată, ca atare sau în combinație
cu alte metode, pentru a estima veridic valoarea unei ipotetice tranzacții. Semnificația ei răspunde cerințelor unor tranzacții în care scopul cumpărătorului este acela de a lichida întreprinderea, fie pentru că realizează că prin vânzarea activelor s-ar obține o valoare mai mare decât prin exploatarea în continuare a întreprinderii, fie pentru a elimina un competitor. De
asemenea sunt frecvente situațiile în care cumpărătorul urmărește să exploateze
numai o parte din activele întreprinderii în cauză, iar pe celelalte să le valorifice
la preț de lichidare. Valoarea de lichidare se folosește și pentru estimarea valorii
reziduale, ca parte în procesul de evaluare prin metoda fluxului de numerar |
Tehnica
evaluării întreprinderii ca afacere în curs:
Esența acestei
abordări este următoarea: valoarea unei întreprinderi este egală cu suma veniturilor
nete care se estimează că vor fi produse, prin exploatarea întreprinderii respective,
într-un orizont de timp nedefinit, actualizate la data ipoteticei tranzacții. Cum s-a arătat, aceasta estimează valoarea
actuală a tuturor beneficiilor viitoare ale întreprinderii în cauză.
Rata de actualizare estimează costul
capitalului (rata dobânzii) corectat cu riscul asociat afacerii de a nu produce
beneficiile prevăzute, iar inversul acesteia (1 / Rata de actualizare) este cunoscut sub
denumirea de factor de capitalizare.
Altfel spus, dacă afacerea nu ar prezenta nici un risc, relația de mai sus poate fi
citită după cum urmează: Valoarea actuală este suma care ar trebui
depusă azi într-un depozit bancar la o rată a dobânzii egală cu "rata de
actualizare" pentru a obține anual o dobândă în sumă egală cu "beneficiul
anual". Într-o interpretare mai subiectivă, rata de actualizare este egală cu
randamentul minim al capitalului pe care investitorul este dispus să îl accepte.
În realitate, atât estimarea veniturilor viitoare, cât și alegerea unei rate de actualizare ridică probleme deosebite, și presupune o anumită abilitate bazată pe o bună cunoaștere a mediului economic general în care evoluează întreprinderea în cauză, o bună cunoaștere a sectorului de activitate și experiență în evaluare. S-au elaborat o serie
de metode sofisticate de estimare a veniturilor viitoare în condiții de incertitudine,
precum și metode laborioase de fundamentare a ratei de actualizare. Totuși, nu este
evident că astfel de metode conduc la îmbunătățirea substanțială a gradului de
încredere ce poate fi asociat valorii estimate, în raport cu metode mai intuitive. Este totuși util să
se înțeleagă factorii
care determină randamentul așteptat, respectiv rata de actualizare. Aceștia
sunt următorii: |
w Nivelul
randamentului la plasamente lipsite de risc (Rf),
cu precădere titluri de tezaur emise de stat; Acești factori au stat
la baza modelului CAPM
(Capital Asset Pricing Model), larg utilizat în
aprecierea valorii întreprinderilor, potrivit căruia: E(ROE) = Rf + ß x (Rm - Rf), în care ß este
singurul parametru propriu unei anumite întreprinderi. Acest parametru indică măsura
în care riscul de a nu produce beneficiile prevăzute (volatilitatea) este mai mare (ß
supraunitar) sau mai mic (ß subunitar)
decât riscul
asociat unui portofoliu larg diversificat de acțiuni. Deci randamentul
așteptat va fi cu atât mai mare cu cât riscul asumat este mai mare. |
Concilierea disputelor privind performanța
viitoare a întreprinderii
În cursul perfectării efective a tranzacțiilor apar, în mod firesc, largi discrepanțe între evaluările cumpărătorului și cele ale vânzătorului.
Practica a consacrat o soluție pentru depășirea unei astfel de situații în care vânzătorul pretinde că performanțele viitoare vor fi mai mari decât este dispus să recunoască, aprioric, cumpărătorul.
Potrivit
acestei soluții, părțile pot negocia un acord prin care cumpărătorul se obligă să
plătească ulterior o sumă adițională vânzătorului, dacă veniturile sale din
exploatarea întreprinderii depășesc într-o anumită proporție veniturile inițial
prevăzute (potrivit estimărilor cumpărătorului).
Utilizarea
informațiilor de piață în evaluarea întreprinderilor trebuie făcută cu multă prudență, și deosebit discernământ,
întrucât informațiile de piață pot fi foarte înșelătoare. S-a indicat deja necesitatea de a se distinge clar între evaluarea unei întreprinderi cu număr mic de proprietari și evaluarea întreprinderilor cotate pe piețele publice de capital, cu acționariat difuz. Faptul că în cazul celor din urmă există o piață care dă permanent indicații despre valoarea întreprinderii prin cotația titlurilor de valoare ale acesteia, este compensat de neajunsul că prețurile pe piețele de valori mobiliare se stabilesc în mare măsură în raport cu interesele speculative ale operatorilor, adesea anonimi, de pe aceste piețe. Cotațiile acțiunilor
se pot, astfel, abate considerabil de la valoarea întreprinderii, și pot înregistra
mari fluctuații conjuncturale fără o legătură directă cu evoluția în fapt a
întreprinderii în cauză. |
Valoarea unor tranzacții poate da indicații derutante pentru evaluator și datorită influenței exercitate de accesul la administrarea întreprinderii. Astfel, valoarea întreprinderii în ansamblu nu poate fi determinată pe baza unor informații despre tranzacții parțiale, decât prin corectarea acestor informații. Este
general acceptat că prețul pentru deținerea controlului este considerabil mai mare decât
prețul plătit pentru un pachet de acțiuni care conferă deținătorului statutul de
acționar semnificativ (și deci o anumită capacitate de a influența deciziile
strategice), iar acesta din urmă este mai mare decât prețul plătit de către un
investitor de portofoliu în sens strict. (Spre exemplu, 10% din capitalul unei
întreprinderi poate avea semnificații diferite în funcție de distribuția celorlalte
90%, mergând de la cvasi-controlul întreprinderii, până la o cvasi-totală excludere
de la luarea deciziilor). Tot astfel, factori
de ordin afectiv pot juca un rol
important în denaturarea unor tranzacții al căror obiect îl constituie întreprinderi
care reprezintă, pentru proprietarii actuali, o "afacere de familie", sau în care sunt angajați concurenți între
care există o rivalitate tradițională. |
Capitolul 50 EFICIENTA INVESTITIILOR
Investițiile reprezintă principala cale de
menținere a forței productive a întreprinderii și de dezvoltare a acesteia. Dacă o
întreprindere înregistrează un ritm de creștere inferior celui mediu pe piața sa de
referință (respectiv, în sectorul său de activitate), pe termen mediu și lung aceasta
poate avea drept consecință "moartea" întreprinderii respective, ca urmare a
pierderii progresive de competitivitate. În sensul cel mai general, prin investiție se înțelege utilizarea veniturilor în scopul formării capitalului. Din această perspectivă, investiția este una dintre cele două destinații de principiu ale venitului: investiție și consum. Cu alte cuvinte, din punctul de vedere al alegerii dintre utilități alternative, investiția reprezintă renunțarea la consumul imediat în favoarea unui consum viitor.De aceea, factorul timp are o importanță aparte în analiza rațională a proiectelor de investiții. |
Spre
deosebire de consum - care vizează satisfacerea unor nevoi prin distrugerea bunurilor și
serviciilor - investiția conduce la crearea de
bunuri durabile care sporesc bogăția acumulată și potențialul de a produce venit în
viitor. Reducerea intenționată a capitalului
întreprinderii (vezi dezinvestiția) poate avea
loc ca efect al unei operațiuni de adaptare a capacității întreprinderii la
restrângerea pieței acesteia sau de recentrare strategică. |
În acest punct, este util să reamintim că prin capital se înțelege, de regulă, ansamblul resurselor utilizate în producție cu excepția pământului și a muncii (mâinii de lucru), care, nefiind rezultatul unui proces de producție anterior, sunt considerați factori de producție distincți. Datorită caracterului eterogen al capitalului, în prezent există serioase controverse în teoria economică cu privire la acest concept. Dintre acestea, este important să semnalăm tendința de extindere a semnificației termenului de capital asupra resurselor umane și naturale. Astfel,
noțiuni cum sunt capital uman și capital natural sunt tot mai insistent
utilizate în literatura economică, tocmai pentru a impune o atenție sporită
investițiilor necesare în dezvoltarea resurselor umane și în conservarea naturii. Frecvent se atribuie termenului de investiție înțelesul
de "cheltuială de capital", altfel spus, potrivit convențiilor contabile, de
cheltuială materializată în active imobilizate, în principal în mijloace fixe. |
Din punct de vedere contabil, corespondentul capitalului investit este un ansamblu de bunuri de naturi diferite, denumite, în modul cel mai general, active. Activele reprezintă "bogăția" unei întreprinderi în expresia ei concretă. Este important de remarcat că activele au o valoare contabilă, dată de prețul de achiziție al acestora, modificat potrivit convențiilor contabile, și o valoare de piață, care variază în timp în funcție de uzura fizică și morală a bunurilor respective și în funcție de o serie de factori care influențează prețul de echilibru al bunurilor respective pe o piață dată. Ca urmare, în
fundamentarea deciziilor de investire trebuie să se țină seama atât de fluxul de
venituri estimat că va rezulta din
exploatarea activelor cât și de evoluția previzibilă a valorii (rămase după
deducerea uzurii) activelor. |
In linii generale, activele se clasifică, potrivit rolului lor în
cadrul procesului de producție, în următoarele
grupe: w Active
imobilizate w Active
circulante Activele circulante se
reproduc după fiecare ciclu economic (B-M-B), în timp ce activele imobilizate se reproduc după mai multe
cicluri. Prin această caracteristică, capitalul care se regăsește sub forma
activelor imobilizate nu poate fi, în principiu, re-investit, decât după o perioadă
mai lungă de timp, timp în care valoarea sa se recuperează treptat din veniturile
obținute din vânzări. De aceea capitalul
investit în acestea se mai numește "capital
imobilizat". |
Există criterii economice și convenții contabile sau fiscale prin care se distinge între diferitele categorii de imobilizări. Principala categorie de
imobilizări, care contribuie hotărâtor la producerea de bunuri și servicii ce pot fi vândute
pe piață, o constituie mijloacele fixe.
Principalele categorii
de mijloace fixe sunt următoarele: w Clădiri |
Ceea ce este important de remarcat este necesitatea ca investiția să asigure
o dimensiune minimă eficientă a activității economice în raport cu condițiile pieței,
precum și echilibrul necesar între diferitele categorii de active și menținerea acestuia.
Din această
perspectivă, un investitor trebuie să aibă întotdeauna în vedere că exploatarea unor noi mijloace fixe presupune și o creștere a stocurilor
medii care trebuie să asigure continuitatea procesului economic, precum și un disponibil
bănesc suplimentar.
Este necesar, de
asemenea, să se facă distincția între investiția
efectuată în bunuri fizice și investiția financiară (în titluri de valoare), iar
în cazul celei din urmă, între investiția directă (care conferă controlul asupra
unei întreprinderi) și investiția de portofoliu (caz în care investitorul nu participă la
administrarea întreprinderii ci primește numai dividende sau profită de pe urma
modificării valorii de piață a titlurilor de valoare).
Eficiența
investițiilor se apreciază prin metode tradiționale și prin metoda fluxului de numerar
actualizat.
A.Metodele
tradiționale de evaluare a eficienței investițiilor.
Deși fac obiectul
multor critici în privința capacității lor de a fundamenta în mod riguros deciziile
de investire, metodele tradiționale au avantajul că semnificația lor este ușor de înțeles
de către investitori, că nu presupun calcule laborioase și că oferă un mijloc la
îndemână pentru aprecierea oportunității de a investi atunci când obiectul investiției
este de relativ mică valoare și cu o durată scurtă de exploatare/recuperare și când
investiția se efectuează într-un mediu economic stabil (inflație nesemnificativă și
dobânzi mici). Reținem două asemenea metode: metoda termenului de recuperare a
investiției și metoda rentabilității investiției.
Termenul de
recuperare a investiției
Recuperarea
investiției se face pe seama amortizării și pe seama
profitului net. Suma profitului net și a amortizării este cunoscută sub denumirea de
capacitate maximă de autofinanțare (CA). Termenul de recuperare a investiției se poate
determina prin două metode:
·
Prin însumarea, progresiv, a CA estimate pentru
perioadele subsecvente efectuării (punerii în funcțiune, dării în exploatare) a
activului care face obiectul investiției până când, după un număr de perioade, suma
devine egală cu valoarea inițială a investiției. Numărul de perioade (de regulă ani)
necesar pentru ca suma CA să fie egală cu valoarea inițială a investiției constituie
termenul de recuperare a investiției;
·
Prin
raportul dintre valoarea inițială a investiției și CA medie (anuală).
Întrucât condițiile
de exploatare a activului ar putea diferi considerabil de la o perioadă la alta, se
recomandă folosirea primei metode, care permite o apreciere mai realistă a acestor
variații. Una dintre cele mai dificile probleme în evaluarea oportunității investiției o constituie estimarea veniturilor ce pot rezulta în viitor din exploatarea investiției. Cu cât veniturile sunt
estimate pe o perioadă mai lungă, cu atât riscurile asociate acestor estimări sunt mai
mari. În aceste condiții, proiectele
care au un termen de recuperare mai scurt vor fi preferate celor care au un termen de
recuperare mai lung. Această abordare este
criticabilă, deoarece are tendința să elimine din start investițiile de mai mare
amploare ce pot determina un potențial economic însemnat pe termen lung. |
Un alt
dezavantaj îl constituie faptul că metoda ignoră veniturile pe care le aduce
exploatarea activului dincolo de termenul de recuperare a investiției. În cazul în care
problema nu este de a alege între două proiecte, ci presupune numai evaluarea unui
anumit proiect, criteriul
de decizie este termenul maxim acceptabil pentru recuperarea investiției. Este
evident că, stabilirea unui asemenea plafon este în mare măsură un demers arbitrar,
care favorizează justificarea unei prejudecăți, mai degrabă decât oferă un
instrument obiectiv de evaluare. În
acest context, este util să se pună în discuție și modul în care se recomandă
tratarea investiției în active circulante. Exploatarea unor capacități fixe presupune
menținerea de stocuri și a unui anumit volum de disponibilități bănești pentru
finanțarea salariilor și a neregularităților între încasări și plăți. O
creștere a capacității fizice este de regulă însoțită de o suplimentare a
capitalului circulant, ceea ce presupune o investiție adițională. Totuși, capitalul
circulant se recuperează după fiecare nou ciclu și nu se amortizează. Ca urmare, de
regulă , se consideră, pentru simplificare, că valoarea sa rămâne neschimbată pe tot
parcursul funcționării investiției și că se recuperează integral la încetarea funcționării
investiției. O asemenea presupunere, deși este frecvent acceptată, trebuie făcută cu
anumite precauții și după o verificare prealabilă a veridicității ei. |
Metoda rentabilității investiției Rentabilitatea
investiției se calculează ca raport între profitul ce se estimează că va fi obținut
prin exploatarea acesteia și valoarea inițială a investiției. Se cunosc numeroase
variante de calcul ale acestui indicator, dar cele mai larg utilizate sunt: ·
Calculul
raportului dintre profitul mediu anual estimat (contabil, brut) și cheltuiala inițială
totală de investiție (incluzând și eventualele creșteri ale capitalului
circulant), în expresie procentuală; ·
Calculul
raportului dintre profitul anual, estimat pentru fiecare perioadă din durata de
exploatare a investiției, și valoarea medie
a investiției estimată la nivelul fiecărei perioade (spre exemplu, prin
deducerea amortizării pentru a determina valoarea rămasă, sau prin operarea altor
corecții), în expresie procentuală. |
Un proiect
care oferă o rentabilitate mai ridicată va fi preferat unuia cu o rentabilitate mai
scăzută. În practică, prima
modalitate este utilizată în evaluarea anticipativă a eficienței investițiilor,
pentru că estimările pe care le-ar necesita cea de-a doua metodă de calcul sunt însoțite
de un nivel inacceptabil de incertitudine. Cea de a doua modalitate este însă mai
potrivită pentru analizele ex-post efectuate pe parcursul exploatării investiției. Cea mai importantă
critică care se aduce acestei metode este aceea că, fiind o determinare procentuală, favorizează
proiectele care au o rentabilitate mai ridicată fără a lua în calcul dimensiunile
proiectului și mărimea veniturilor economice. Întrucât investiția
este o formă de repartizare și utilizare a resurselor, valorile absolute au o
semnificație mai importantă pentru că prin ele se măsoară, de fapt, puterea asupra
resurselor. |
B.Metode bazate
pe analiza fluxului de numerar Față de metodele
tradiționale de evaluare a eficienței investițiilor, astăzi s-au generalizat metodele
bazate pe analiza fluxului de numerar. Acestea prezintă avantajul că oferă o
fundamentare mai analitică a deciziilor, dar mai ales acela că permit luarea în calcul
a factorului timp. Influența
factorului timp în evaluarea proiectelor de investiții Cum s-a arătat, investiția reprezintă renunțarea la un consum imediat în favoarea unui consum viitor. De asemenea, investiția presupune asumarea unor riscuri. Uneori investitorii apelează la împrumuturi purtătoare de dobânzi pentru a finanța investițiile; oricum ei renunță la eventuala oportunitate de a plasa capitalul propriu cu dobândă și de a obține, fără risc, un venit pe această cale. Toate aceste elemente, care trebuie luate în considerare determină necesitatea introducerii în analiză a factorului timp. |
Pentru a putea compara
valoarea investiției, care este efectuată astăzi, cu valorile fluxurilor de numerar din
perioadele următoare, se folosește tehnica
actualizării. Echivalentul, peste "n" perioade, a unei sume "A" de astăzi, luând în considerare o rentabilitate medie "r" se determină astfel: An = A(1+r)n - de unde rezultă că valoarea actualizată (exprimată în termenii valorii echivalente azi) a unei sume An obținută peste un număr "n" de perioade se determină: A = An / (1+r)n Cel mai important
element în asigurarea acurateței evaluării îl constituie determinarea ratei de
actualizare r, a cărei semnificație aici este aceea de rentabilitate a investiției
așteptată de investitor. La tema Evaluarea întreprinderilor se indică o
modalitate de estimare mai puțin subiectivă a ratei de actualizare. |
Metoda
Venitului Net Actualizat (VNA) Metoda Venitului net
actualizat se bazează pe determinarea, pentru durata de exploatare a investiției, a
tuturor încasărilor și plăților
previzibile, aferente fiecărei perioade (an), și actualizarea acestora pentru a asigura
comparabilitatea cu investiția efectuată azi. Se
consideră oportun un proiect de investiție cu VNA
= 0, este preferat proiectul care oferă un VNA mai mare și este respins proiectul cu
VNA negativ, întrucât acesta din urmă nu asigură valorificarea capitalului investit la
nivelul rentabilității așteptate. |
Limita metodei constă
în aceea că rata de actualizare, stabilită în destul de mare măsură arbitrar și
aplicată uniform pe perioade mai lungi de timp, poate
conduce la o favorizare a proiectelor care aduc venituri mai mari într-un viitor mai
apropiat în detrimentul proiectelor ale căror venituri, chiar mai însemnate, survin
într-un viitor mai îndepărtat. Ca urmare, specialiștii recomandă pentru compararea a două proiecte determinarea ratei de actualizare "critice", pentru care VNA al celor două proiecte este egal, și analiza din perspectiva plauzibilității, a acestei rate în condițiile efective ale pieței capitalurilor (spre exemplu, prin compararea cu rata dobânzii bancare la împrumuturile pe termen lung). Această
analiză permite evitarea luării unor decizii eronate de respingere a unor proiecte
veridic mai avantajoase din perspectiva sumei absolute a veniturilor pe care le pot genera, chiar dacă aceste venituri survin
într-un viitor mai îndepărtat. |
Rata Internă
a Rentabilității (RIR)
Tot pentru a diminua
efectul alegerii arbitrare a ratei de actualizare, se recomandă utilizarea metodei RIR, în paralel cu metoda VNA.
Rata Internă a Rentabilității reprezintă aceea valoare a ratei de actualizare pentru
care analiza fluxului de numerar al unui proiect dat conduce la un
VNA = 0.
Semnificația
economică a RIR este aceea că RIR
reprezintă nivelul maxim al dobânzii pe care o poate suporta un proiect de investiție
dacă ar fi finanțat integral din împrumuturi bancare. În aceste condiții,
investitorii vor considera oportune proiectele al căror RIR calculat este semnificativ
mai mare decât rata normală a dobânzii la creditele pe termen lung și vor respinge
proiectele al căror RIR este inferior ratei
dobânzii. De asemenea, dintre mai multe proiecte, vor prefera proiectul care oferă un
RIR mai mare.
Un
RIR mai mare semnifică un proiect mai puțin riscant, nu neapărat un proiect mai
avantajos în termeni de venituri absolute pe care le aduce prin exploatare. Acesta este
motivul pentru care decizia de investire trebuie fundamentată prin utilizarea simultană
atât a criteriului VNA cât și a criteriului RIR.
Capitolul 51 STRATEGIA ÎNTREPRINDERII
Teoria privind managementul strategic oferă o perspectivă modernă în abordarea problematicii întreprinderii, accentuând acele aspecte care asigură viabilitatea întreprinderilor într-un mediu dinamic și concurențial. Rădăcinile managementului strategic se găsesc în lucrările realizate de principalele companii de consultanță în favoarea unor mari corporații internaționale, în ultimele decenii ale sec. XX. Aceste lucrări au dezvăluit unghiuri de abordare noi în studierea provocărilor cu care se confruntă întreprinderile și au permis reformularea unor teorii și dezvoltarea unor noi seturi de cunoștințe și instrumente. În prezent,
managementul strategic este atât un curent
de gândire în rândul economiștilor
și specialiștilor în management cât și o disciplină predată
studenților la cursurile universitare și postuniversitare; mai mult decât atât,
managementul strategic a devenit o practică ce se
asociază frecvent cu succesul în afaceri. |
Managementul strategic
este considerat de cei mai mulți autori un proces de planificare prin care se urmărește
formularea și implementarea de strategii cu scopul
realizării de performanțe financiare superioare prin edificarea și exploatarea la
nivelul fiecărei afaceri a unui avantaj competitiv. În principiu, acest
proces de planificare are un conținut explicit, parcurgând anumite etape (ce se prezintă
în cele ce urmează) și având ca rezultat definirea
unei strategii formale. Se crede, însă că strategia, definită ca un
anumit model într-un lanț de decizii poate avea și un caracter spontan, direcția
în care se îndreaptă firma pentru a-și mări sau menține nivelul de competitivitate
ținând mai degrabă de o logică internă a deciziilor strategice decât de o strategie formulată în
avans. |
Dacă cu decenii în urmă se credea că este nevoie de o zi de strategie pentru o viață de tactică în prezent cei mai mulți cercetători și specialiști sunt de acord că
strategia
trebuie să constituie
o preocupare zilnică a celor ce au responsabilitatea unei întreprinderi.
Prin urmare
calificativul de strategic nu trebuie
privit numai în relație cu un orizont de timp mai îndepărtat. Astăzi, strategic este considerat a fi orice aspect
care are pentru întreprinderea în cauză o importanță:
|
w generală, având
implicații pentru toate compartimentele și activitățile întreprinderii, sau/și
w permanentă, fiind un
factor prezent în fiecare moment al existenței întreprinderii, sau/și
w vitală, felul în care este gestionată problema putând determina, direct,
supraviețuirea pe piață a întreprinderii.
O viziune articulată cu privire
la viitorul firmei se află adeseori la baza succesului în afaceri și constituie un
element definitoriu al leadershipului strategic exercitat de conducători
talentați care au capacitatea de a construi consens în jurul unei anumite idei și
abilitatea de a mobiliza și canaliza resurse diverse către realizarea viitorului dorit.
Alături de aceasta,
managementul strategic prezintă o serie de particularități, între care mai importante
sunt cele ce urmează: w Orientarea către exterior. Întreprinderile care adoptă un management strategic sunt preponderent orientate către exterior, către nevoile consumatorului și către mediul extern, în contradicție cu sistemele tradiționale orientate către sistemele interne; w Atitudinea pro-activă. Printr-o asemenea atitudine întreprinderile vor căuta să determine și să influențeze schimbările din mediul extern și intern în direcția dorită de ele; w Importanța sistemului informațional. Managementul strategic necesită sisteme informaționale eficiente, capabile să semnaleze în timp real schimbările ce se produc în mediu, permițând întreprinderii să răspundă cât mai prompt acestora. Organizațiile moderne abandonează ciclul anual de planificare în favoarea unor sisteme mai sofisticate de supraveghere permanentă a contextului extern, suficient de sensibile pentru a detecta necesitatea unor decizii strategice urgente; |
w Spiritul
întreprinzător. Dezvoltarea
spiritului întreprinzător și menținerea unui climat favorabil manifestării acestuia
reprezintă un element esențial în creșterea capacității întreprinderii de a răspunde
provocărilor cu care se confruntă și de a valorifica oportunitățile oferite de mediul
în care operează; w Dimensiunea globală. Mediul contemporan al întreprinderilor este tot mai mult influențat de forțele globalizării care antrenează - fie direct, fie indirect noi amenințări și oportunități la adresa firmei (suntem, de exemplu, în mod obișnuit preocupați de evoluțiile din Orientul Mijlociu care influențează prețul energiei sau de raportul de schimb între dolarul american și Euro de pe piețele valutare internaționale); w Caracterul interdisciplinar. Managementul strategic are un caracter interdisciplinar presupunând utilizarea de concepte, teorii și instrumente specifice unui mare număr de discipline între care se numără: macroeconomie, microeconomie, statistică, finanțe, marketing, sociologie, comportament organizațional etc. |
Potrivit lui
Eisenhower, planurile nu reprezintă nimic, planificarea e totul. Și
în cazul managementului strategic, nu atât planul cât demersul planificării strategice
este important. Se pot enunța mai
multe etape ale acestui demers:
w Enunțarea misiunii și
scopurilor întreprinderii
w Analiza situației
w Alegerea între
alternativele strategice și formularea strategiei
w Aplicarea strategiei
w Controlul strategiei
De regulă, controlul
evidențiază discrepanțe între prevederi și mersul real al lucrurilor, indicând
necesitatea unei mai bune adaptări la condițiile reale, ceea ce presupune reluarea
procesului chiar de la început. Așa cum ilustrează Figura 1 managementul
strategic este un proces iterativ.
Pornind de la Figura 1 se
pot explora mai în detaliu etapele managementului strategic.
1. Enunțarea
misiunii și scopurilor întreprinderii. Pornind de la
necesitatea de a satisface cerințele principalelor părți interesate externe (clienții,
furnizorii, comunitatea) și interne (acționarii, managementul, salariații) prin
enunțul cu privire la misiune se fac cunoscute țelurile ambițioase (viziunea) pentru
viitorul firmei și sistemul de valori care ghidează activitatea acesteia. Strategia ce
va fi adoptată trebuie să ilustreze într-o manieră consistentă aderența la aceste
țeluri și aceste valori.
2. Analiza situației (vezi Figura 2). Analiza situației se realizează pe plan extern și pe plan intern.
Pe
plan extern, se studiază
principalele forțe și tendințe care modelează concurența pe piețele pe care
operează întreprinderea în cauză și de care depind perspectivele acesteia. Se
evidențiază, în acest fel, oportunitățile
și amenințările ce există în mediul
întreprinderii.
Pe
plan intern, se analizează
resursele și capabilitățile întreprinderii urmărindu-se în special acele aspecte
prin care întreprinderea se distinge de concurenții săi sub raportul eficienței,
calității, inovării sau al relațiilor cu clienții. Se evidențiază punctele tari care i-ar
permite întreprinderii să se detașeze de aceștia prin costuri mai scăzute și/sau
prin produse superioare și punctele
slabe, care o fac vulnerabilă la amenințările din mediu și la acțiunile
concurenților
Pentru a avea o imagine
sintetică a tuturor aspectelor care caracterizează situația întreprinderii,
rezultatele analizei interne și externe se trec într-o matrice cu patru cadrane: puncte
tari, puncte slabe, oportunități și amenințări. O astfel de matrice se numește SWOT
de la inițialele denumirilor în engleză ale celor patru cadrane STRENGHTS,
Weaknesses,
Opportunities, Threats.
3. Formularea
strategiei (vezi Figura 3). Pe baza cunoașterii situației existente se
pot evidenția alternativele și formula opțiunile în ce privește strategia.
În centrul
preocupărilor se situează asigurarea
avantajului competitiv la nivelul fiecărei
afaceri din portofoliul de
afaceri al întreprinderii. O contribuție importantă a managementului strategic la regândirea
întreprinderilor o constituie tocmai atenția acordată divizării activității
întreprinderii în domenii (afaceri sau unități) omogene din punctul de vedere al
strategiei urmate. Aceste subdiviziuni sunt stabilite astfel încât să rezulte cupluri
produs-piață omogene prin caracteristici
și cerințe. Ele sunt cunoscute sub denumirea engleză de Strategic Business
Units (SBU) sau sub aceea din limba franceză de Domaine d'Activité Stratégique
(DAS).
Un
comportament strategic coerent, presupune nu numai strategii specifice fiecărei afaceri
(SBU, DAS) ci și un set complet de opțiuni
strategice corelate la nivel funcțional, la nivelul portofoliului de afaceri și la
nivelul piețelor globale.
4. Aplicarea
strategiei (vezi Figura 4). Transpunerea în practică a strategiei adoptate
presupune adaptarea structurilor și sistemelor de control. Întrucât aceasta
înseamnă unor noi soluții care afectează diferit diferitele părți interesate este
necesară utilizarea metodelor de conducere
științifică a schimbărilor.
Un exemplu
tipic de adaptare a structurilor la strategie este reproiectarea structurii pe divizii
(cunoscute și ca centre de profit) corespunzător distribuției pe afaceri (SBU,
DAS) efectuată, pentru a permite gestionarea îndeaproape a avantajului competitiv
specific fiecăreia dintre afaceri și a permite aplicarea de strategii ce pot diferi
substanțial, chiar dacă se subordonează unei viziuni strategice unitare.
Adoptarea unei noi strategii presupune redefinirea criteriilor și indicatorilor de performanță prin intermediul cărora se urmărește menținerea cursului stabilit. Astfel, o întreprindere care are un avantaj competitiv din aprovizionare va urmări în mod special prețurile de achiziție și/sau costurile de aprovizionare și va căuta să mențină decalajul favorabil pe care-l are față de concurenți.
În mod similar, o
organizație în cultura căreia nediscriminarea în raport cu sexul este un element
important, va urmări proporția femeilor și bărbaților între cadrele cu funcții de
conducere sau raportul dintre salariul mediu al bărbaților și cel al femeilor. Organizațiile manifestă o anumită inerție, iar eforturile de realizare a schimbării sunt cu atât mai mari cu cât organizația este mai mare, mai veche și are o cultură deja bine consolidată. Respingerea schimbării poate compromite aplicarea unei strategii chiar și atunci când aceasta este, din alte puncte de vedere, foarte bine fundamentată. Tocmai de aceea se
recomandă utilizarea cunoștințelor și instrumentelor pe care știința le pune la
dispoziție conducătorilor pentru facilitarea și sprijinirea acțiunilor care
promovează schimbarea. Când schimbările ce se doresc sunt de mai mare profunzime și cu
consecințe mai importante, este posibil ca singura soluție viabilă pentru a înfrânge
rezistența la schimbare să fie aceea de a apela la specialiști externi. |
5.Controlul strategiei. Între calculul pe
hârtie și derularea în realitate a lucrurilor intervin de regulă diferențe
semnificative. Este rolul controlului de a răspunde la întrebări cum sunt: w Strategia adoptată, este cunoscută, acceptată și aplicată în toate compartimentele întreprinderii și de către toți membrii organizației? w Condițiile interne și externe confirmă ipotezele făcute pe baza analizei situației când s-a decis strategia? w Diferențele dintre nivelul prevăzut și cel realizat al indicatorilor sunt întâmplătoare, sau sistematice? w Dacă diferențele apar ca sistematice, este aceasta de natură să invalideze ipotezele fundamentale pe baza cărora s-a decis strategia, sau sunt suficiente unele ajustări de parametrii păstrând în esență aceeași conduită strategică? w Dacă aplicarea strategiei este amenințată care sunt vulnerabilitățile și cum pot fi ele înlăturate? |
Managementul strategic poate fi reprezentat și ca un proces tripolar
(Figura 5). Din aceasta perspectivă, se au în vedere trei vectori, sau dimensiuni ale procesului: dimensiunea politică, dimensiunea economică și dimensiunea organizatorică. Fiecare dintre dimensiuni are semnificații atât în plan extern cât și în plan intern și poate înregistra diferite nivele de dezvoltare în funcție de cât de mult se îndreaptă în direcția respectivă preocupările conducerii strategice a întreprinderii:w Dimensiunea politică vizează ansamblul deciziilor și acțiunilor prin care se urmărește crearea unui raport de forțe favorabil realizării misiunii anunțate și strategiei adoptate. În plan extern trebuie avute în vedere în special menținerea unor relații foarte bune cu clienții, dar și realizarea unor alianțe în amonte (cooperare cu furnizorii) sau în aval (cooperare cu distribuitorii), crearea unei imagini publice favorabile. De asemenea, e util să se cunoască și, eventual, să se anticipeze acțiunile concurenților. În plan intern, trebuie identificate diferitele centre formatoare de opinii și reprezentând grupuri cu interese diferite, în vederea armonizării intereselor și în vederea realizării alianțelor cele mai favorabile pentru succesul strategiei adoptate. |
Un nivel
scăzut al dimensiunii politice se caracterizează printr-o identificare imprecisă a
actorilor (părților interesate), iar un nivel ridicat prin cunoașterea amănunțită a
actorilor, potențial aliați și adversari, anticiparea acțiunilor acestora și
desfășurarea de acțiuni și resurse pentru contracararea activităților adverse. w Dimensiunea
economică reprezintă
fundamentarea rațională, pe baza criteriilor de eficiență economică și financiară a
repartizării resurselor: planificarea vânzărilor, stabilirea structurii producției și
a portofoliului de afaceri, formularea deciziilor privind prețurile etc. Pe plan intern,
dimensiunea economică a managementului strategic vizează alocarea bugetelor, a
investițiilor, raționalizarea costurilor etc. O slabă dezvoltare a dimensiunii
economice se vede în faptul că de abia se cunoaște o cifră totală a vânzărilor
prevăzute, în timp ce o dezvoltare puternică implică existența unor determinări
detaliate și exacte ale parametrilor activității economice, atât în plan extern, cât
și în plan intern. |
w Dimensiunea organizatorică, sau birocrația, este elementul care conferă stabilitate și un nivel sporit de predictibilitate întregului sistem. Pe plan extern, aceasta cuprinde reglementarea formală a relațiilor cu partenerii de afaceri și clienții, prin documente cum sunt contractele, convenții, acorduri etc., precum și documente prin care se fixează obiectivele economice externe ale întreprinderii. Pe plan intern, dimensiunea organizatorică se concretizează în regulamente, proceduri formalizate și sisteme de control, precum și în documente de planificare internă a activității. O dimensiune organizatorică puțin dezvoltată se caracterizează prin caracterul preponderent verbal al comunicațiilor și rezolvarea preponderent spontană, neprogramată, a problemelor care apar. Dimpotrivă,
o dimensiune organizatorică puternic dezvoltată se recunoaște prin existența de
proceduri formale pentru aproape toate problemele care pot apărea, precum și prin
înregistrarea tuturor evenimentelor. |
În principiu, pentru
managementul strategic al întreprinderii este mai important echilibrul dintre cele trei
dimensiuni decât nivelul de dezvoltare al fiecăreia. Echilibrul nu este,
totuși, ușor de realizat și, de aceea, în practică se întâlnesc frecvent sindroame
ale dezechilibrelor strategice ale întreprinderilor, așa cum pot fi acestea identificate
atât în Figura
5, cât și în Tabelul 1. |
SINDROM |
DEZECHILIBRU |
CONSECINȚE |
Coaliții imprevizibile |
Dimensiunea politică
este mai dezvoltată decât celelalte două |
|
Sistem rațional |
Dimensiunea economică
este mai dezvoltată decât celelalte două |
|
Birocrație sforăitoare |
Dimensiunea
organizatorică este mai dezvoltată decât celelalte două |
|
SINDROM |
DEZECHILIBRU |
CONSECINȚE |
Mișcare perpetuă |
Dimensiunile politică
și economică sunt mai dezvoltate comparativ cu cea organizatorică |
|
Organizație autarhică |
Dimensiunile politică
și organizatorică sunt mai dezvoltate comparativ cu cea economică |
|
Mecanică oarbă |
Dimensiunile economică
și organizatorică sunt mai dezvoltate comparativ cu cea politică |
|
Ansamblu neorganic |
Nici una dintre
dimensiuni nu este dezvoltată |
|