Partea I Partea a II-a Partea a III-a Partea a IV-a Partea a V-a
PARTEA a II-a - RELATIILE INTREPRINDERII CU MEDIUL
Capitolul 14 ROLUL ÎNTREPRINDERILOR ÎN ECONOMIE
Rolul întreprinderii este cel asumat de catre proprietarii si managerii ei .
El are o componenta economica si una sociala.
Rolul economic al unei întreprinderi este, în principal, acela de a produce bunuri si/sau servicii, a le vinde pe piete si a crea valoare adaugata, si eventual, a obtine un venit net. |
Valoarea adaugata este ulterior repartizata participantilor care au contribuit la realizarea ei.
Valoarea adaugata realizata de o întreprindere se masoara ca diferenta între valoarea bunurilor (si serviciilor) vândute de întreprindere si valoarea bunurilor (si serviciilor) cumparate si care au folosit pentru productie. Aceste cumparari de la alte întreprinderi formeaza consumul intermediar. (CI) Daca:
MP = valoarea materiilor prime
(bunuri achizitionate de întreprindere pentru a fi transformate, prelucrate);
MC = valoarea materialelor si utilitatilor consumate (apa, gaz, energie electrica);
TR = valoarea transporturilor si altor servicii pentru productie;
CA = cifra de afaceri (vânzarea realizata într-o perioada)
VA = valoarea adaugata;
Atunci: VA = CA (MP + MC + TR)
Valoarea adaugata are urmatoarele destinatii: | ||||
1) Beneficiu; | ||||
2) Acoperirea cheltuielilor salariale; | ||||
3) Fondul de amortizare (va permite înlocuirea echipamentelor uzate). |
În viziunea actuala despre rolul întreprinderilor în economie asistam la confruntarea a doua conceptii manageriale diferite. | ||
Una pune acentul pe misiunea firmei de a produce valoare adaugata, de a aduce profit proprietarilor determinând, în acest fel, atragerea capitalurilor în activitatea economica, crearea locurilor de munca si implicit satisfacerea nevoilor consumatorilor. | Conform celei de-a doua conceptii manageriale, conducerea unei mari întreprinderi, mai ales daca a recurs la subscriptia publica, ar trebui sa stabileasca un echilibru între asteptarile si revendicarile sindicatelor, ale angajatilor, managerilor, actionarilor, furnizorilor, clientilor, societatii civile, guvernelor si altor organisme. | |
Practica de succes a ultimelor decenii tinde sa confirme valoarea primei conceptii. |
Întreprinderea distribuie venituri remunerând serviciile de care a beneficiat din partea populatiei, proprietarilor întreprinderii, bancilor si institutiilor statului
Rolul social al
intreprinderii:
Rolul întreprinderii în raport cu clientii
Presupune identificarea nevoilor
acestora, proiectarea ofertei în concordanta cu caracteristicile cererii, atragerea clientilor, cucerirea pietelor, mentinerea
acestora (pastrarea clientilor) si dezvoltarea pietelor (atragerea de noi clienti). Pentru întreprindere si conducatorii acesteia clientul este rege. Din perspectiva clientilor rolul atribuit întreprinderii este mediat de bunurile si serviciile pe care le ofera. Întreprinderile fac mari eforturi pentru a iesi din anonimat, pentru ca numele lor sa devina renume sporind în acest fel sansele de supravietuire si câstig. |
Rolul întreprinderii în raport cu personalul
Din perspectiva întreprinderii - asigurarea conditiilor pentru valorificarea maxima a resursei de munca pe care o cumpara de pe piata fortei de munca.
Din perspectiva salariatilor întreprinderea este cea care ofera un loc de munca cu sarcini de munca atractive sau nu, cu anumite conditii de munca, cu anumite raspunderi si recompense.
Rolul întreprinderii în raport cu proprietarii |
Din perspectiva întreprinderii proprietarii au competenta decizionala maxima stabilind strategia si obiectivele întreprinderii. Proprietarii nu pot actiona în defavoarea întreprinderii iar întreprinderea trebuie sa îndeplineasca dispozitiile acestora |
Multe întreprinderi îsi schimba proprietarii în decursul existentei lor, dupa cum multe întreprinderi dispar odata cu disparitia proprietarului. În esenta întreprinderea trebuie sa aduca un câstig proprietarilor, sa realizeze beneficii, sa se poata autofinanta si dezvolta din resurse proprii; altfel, proprietarii o vor lichida sau vinde. Pentru proprietari, întreprinderea este un mijloc de valorificare a capitalului. |
Rolul întreprinderii în raport cu institutiile statului |
Orice întreprindere va încerca sa valorifice cat mai bine toate serviciile prestate de institutiile publice, cadrul juridic creat, sa profite de comenzile de la stat, de sprijinul statului în relatiile internationale. Autoritatea publica exercita functia de mentinere a mecanismului concurentei. |
Din perspectiva unor functionari ai institutiilor statului întreprinderea apare ca o vaca de muls, are rolul limitat de a plati taxe si impozite. Economia nationala si cea mondiala, statele nu ar exista fara întreprinderi. În multe situatii, câteva, putine întreprinderi domina piete mondiale exercitând o forta ce depaseste pe cea a multor state |
Obiectivele întreprinderii |
Rolul întreprinderii se
realizeaza prin obiectivele concrete stabilite de conducerea întreprinderii pentru o
anumita perioada de activitate (cât de mari vor fi rezultatele activitatii
întreprinderii într-o perioada determinata si cu ce consum de resurse se vor obtine
acestea).
În sens strict un obiectiv al întreprinderii se exprima printr-un indicator , un nivel, o unitate de masura si o determinare în timp (un obiectiv al întreprinderii poate fi, de exemplu, realizarea unui volum al vânzarilor (indicatorul) de 5.000.000.000 (nivelul) lei (unitatea de masura) în anul 2004 (determinarea în timp). Obiectivele generale se stabilesc, de obicei, ca cifra de afaceri, venit net, cota de piata, rata a profitului la capitalul investit etc. Obiectivul general este divizat în obiective derivate pâna la nivelul locurilor de munca din întreprindere. La acest nivel se stabileste un sistem de conditionare a recompenselor si sanctiunilor de îndeplinirea obiectivului atribuit fiecarui salariat. |
Capitolul 15 RELATIILE ÎNTREPRINDERII CU MEDIUL
Întreprinderea este o componenta activa ce contribuie în mod esential la configurarea mediului natural, geografic, economic, social, tehnologic, politic, juridic, informational si la dinamica acestuia. Rolul întreprinderii este sesizabil din toate aceste perspective chiar daca actiunea ei este predominant economica. | |||||||||
|
|||||||||
Ca agent economic, întreprinderea
se afla în relatii strânse cu ceilalti agenti economici importanti
|
Relatiile cu unii agenti sunt organizate prin piete ca loc de întâlnire a cererii si ofertei O întreprindere va stabili relatii cu altele pe pietele de aprovizionare (materii prime, materiale, semifabricate, masini, utilaje, instalatii, servicii) sau pe pietele de desfacere pentru bunurile si serviciile realizate. Resursele de munca sunt asigurate prin piata fortei de munca iar cele financiare de pe pietele de capitaluri. Pe piete se stabilesc relatii de vânzare-cumparare, de cooperare, asociere, dar si relatii de competitie, concurenta pâna la lupte pentru eliminarea competitorilor. Economiile de piata contemporane se bazeaza în buna parte pe functionarea mecanismului concurentei între întreprinderi simultan cu o anumita interventie a autoritatii publice. | Gospodariile
populatiei (populatia în general) consuma bunurile si serviciile produse
în întreprinderi platind pretul acestora. Ele au rolul de a furniza
întreprinderilor forta de munca prin formarea continua a noi
resurse de munca si de a finanta întreprinderile direct
(prin credite acordate, prin participari la capital sau asocieri) sau indirect prin
economiile banesti depuse în banci, în fonduri de pensii, de garantare, de asigurare sau
de investitii. O economie în care populatia nu poate consuma bunurile si serviciile
produse si nu finanteaza productia prin economiile sale este în mare pericol! Întreprinderile asigura populatiei locuri de munca si conditii de
subzistenta prin salarii si alte venituri banesti (dividende,
dobânzi, contributii pentru asigurari sociale si pentru pensii) ca si conditii pentru
satisfacerea directa a nevoilor de apartenenta, afiliere, recunoastere, stima, securitate,
împlinire si autorealizare profesionala. |
Statul, prin
institutiile sale, contribuie la asigurarea cadrului
necesar functionarii întreprinderii (legislatie, stabilitate, securitate, acorduri
cu alte state) si organizeaza prestarea unor servicii de utilitate publica comportându-se
în unele situatii ca un agent economic. Întreprinderile pot beneficia de alocatii sub
forma subventiilor pentru anumite sectoare, de masuri protectioniste, de comenzi de stat,
de scutiri si reduceri fiscale sau vamale, prime pentru export sau promovarea unor
productii etc. În exercitarea rolului sau statul utilizeaza resurse
colectate sub forma impozitelor si taxelor de la întreprinderi. Regimul fiscal din
economie si alocarea resurselor bugetare pot constitui factori de crestere economica (sau
dimpotriva, pot avea efecte negative, în cazul unor politici neadecvate - si nu sunt rare
cazurile în care guverne sunt acuzate de politica antinationala si erori costisitoare). |
Orice flux real
(de bunuri sau servicii) este însotit de un flux monetar care
exprima transferul banilor între agentii economici sau nasterea unor creante între
agenti. Rolul institutiilor financiare în
raporturile cu întreprinderile devine deosebit de important având urmatoarele
componente: atragerea economiilor banesti ale populatiei si concentrarea temporara a
disponibilitatilor banesti ale altor agenti concomitent cu utilizarea sumelor în
activitati economice prin credite si alte forme de finantare, organizarea si facilitarea
circulatiei banilor, a decontarilor între agentii economici. Alaturi de banci, fonduri de investitii, fonduri de asigurari, de pensii,
un rol extrem de important în finantarea întreprinderilor revine burselor de valori. |
Întreprinderile stabilesc relatii directe cu întreprinderi si institutii din alte tari în cadrul operatiunilor de import, export, cooperare si finantare. Scopul îl constituie valorificarea oportunitatilor de pe aceste piete, extinderea pietelor, obtinerea unor venituri suplimentare. Exportul permite un aport de resurse financiare pentru dezvoltarea oricarei firme si implicit în folosul economiei nationale. Masura succesului unei întreprinderi îl constituie, dintr-o anumita perspectiva, patrunderea si dezvoltarea activitatii pe piete externe
Viziunea preponderent economica trebuie întregita prin considerarea relatiilor cu alte
structuri cum ar fi: sindicatele, unitatile de învatamânt,
organizatiile politice, culturale, religioase, asociatiile cu cele mai diverse roluri,
institutiile juridice.
Sindicatele sunt asociatii voluntare ale salariatilor unei
întreprinderi cu un numar minim de membri, având rolul de a-i reprezenta si a le apara
interesele salariale, privind conditiile de munca si sociale, în raporturile cu
patronatul si/sau managerii firmei. Obiectivele sindicatelor sunt atât convergente cât
si divergente în raport cu cele ale întreprinderii. Ambele structuri sunt interesate în
mentinerea si dezvoltarea firmei.
Divergentele apar în privinta eforturilor de crestere a productivitatii muncii, masurilor de reducere si restructurare a personalului în perioade de criza sau conjunctura nefavorabila, nivelului si sistemului de salarizare, acordarii altor drepturi si facilitati, conditiilor de munca, programului de munca si a timpului liber. Pentru atingerea scopurilor lor sindicatele recurg la negocieri sau diferite forme ale luptei sindicale mergând pâna la întreruperea lucrului sau greva. Conducerea întreprinderii trebuie sa dezvolte politici si actiuni specifice pentru prevenirea, evitarea, aplanarea sau stingerea conflictelor de munca. Confruntarile deschise în întreprindere, între patronat si sindicate (eventual uniunile acestora) aduc pierderi însemnate oricarei întreprinderi.
Asociatiile patronale grupeaza în diferite forme juridice (asociatii, fundatii, camere de comert si industrie, întelegeri scrise, consortii) firme active în anumite ramuri, pe aceleasi piete sau având unele interese comune.
Ele realizeaza în folosul membrilor o serie de actiuni de informare, studii, reprezentare, armonizare a pozitiilor în probleme de interes comun, promovare, aparare a intereselor în fata autoritatii publice, a sindicatelor si a altor grupari, sustinere financiara, promovare a noilor tehnologii, formare profesionala, facilitarea relatiilor internationale.
Reunirea în asociatii este o solutie moderna prin care, mai ales firmele mici si mijlocii, pot surmonta dificultatile foarte mari din perioade de tranzitie si pot face fata competitiei dure din partea marilor corporatii. Regula unde-s doi puterea creste se confirma si în afaceri.
Relatiile întreprinderii cu comunitatea locala si cu publicul larg contribuie la formarea unei imagini asupra întreprinderii cu efecte directe asupra pozitiei si acceptarii ei pe piata si în final asupra vânzarilor. Relatiile publice constituie o componenta importanta a politicii de marketing a firmei. Întreprinderile mari aloca bugete semnificative pentru conferinte, participari la si organizari de simpozioane, organizarea vizitarii firmei, relatiile cu presa scrisa si audiovizuala, aparitii în public ale managerilor, sustinerea unor evenimente culturale, sportive, de interes comunitar, sigla si antetul firmei, îmbracamintea salariatilor, evenimente mondene, actiuni cu scopuri caritabile. Practica demonstreaza ca sumele alocate dupa programe judicioase pentru asemenea activitati sunt investitii foarte profitabile pentru firma pe termen mediu si lung.
Întreprinderile fiind conduse de oameni si reprezentate de acestia se comporta si în functie de simpatiile, relatiile, influentele si interesele personale ale managerilor sau proprietarilor. O atractie si interactiune deosebita exista între mediul de afaceri si cel politic. Apare uneori o împletire a intereselor unor firme cu cel al formatiunilor sau al unor lideri politici.
Mediul de viata este o resursa limitata a omenirii. Prin activitatea lor întreprinderile diminueaza aceasta resursa gratuita. Consumul de aer, apa, energie, materii prime, folosirea solului, emisia de gaze, apa uzata, evacuarea deseurilor degradeaza mediul si pun în pericol ecosistemele.
Sub presiunea constientizarii importantei protectiei mediului de catre cetateni si a reglementarilor legale întreprinderile îsi asuma activitati si costuri de protectie a mediului. Nerespectarea normelor legale atrage sanctiuni pentru întreprindere mergând pâna la suspendarea activitatii iar consumatorii, pe de alta parte, sanctioneaza întreprinderile poluante prin evitarea produselor si serviciilor.
Realizarea de produse ecologice si utilizarea tehnologiilor nepoluante contribuie la formarea unei imagini favorabile a întreprinderii, la dezvoltarea ei. De multe ori, costurile mai mari cerute de realizarea produselor ecologice se acopera si prin acceptarea de catre piata a unor preturi de vanzare mai mari. Monitorizarea impactului de mediu se realizeaza printr-un bilant de mediu la nivelul fiecarei întreprinderi.
Capitolul 16 CONCURENTA ÎNTRE ÎNTREPRINDERI
Într-un sens general
acceptat, concurenta înseamna rivalitate între întreprinderi,
lupta, competitie. În general, concurenta este perceputa de
catre o întreprindere ca un factor ce genereaza costuri suplimentare, dificultati,
riscuri, complicatii. Ea nu este agreata de
catre întreprinderi; ea constituie pretul platit de acestea pentru independenta lor.
O întreprindere are de ales între a face tot ce poate pentru eliminarea firmelor concurente de pe o piata si împiedicarea patrunderii altora si a se întelege, alia cu firmele concurente renuntând la o parte din profit si independenta pentru o situatie de bine colectiv. În practica se întâlnesc frecvent ambele situatii într-o varietate mare de formule
Mecanismului concurentei îi sunt asociate o serie de avantaje economice.
Principalul avantaj al situatiei de concurenta pe piata este acela ca întreprinderile eficiente, inovatoare, cu costuri de productie si distributie mai scazute, se dezvolta si câstiga teren în detrimentul întreprinderilor ineficiente, sclerozate, cu costuri ridicate, ajungându-se chiar la eliminarea acestora din urma.
Teoretic, într-un mediu concurential corect, un produs sau serviciu mai bun si mai ieftin este preferat de consumatori, clienti. Tendential, concurenta face posibila abundenta de produse si servicii.
Concurenta se dovedeste a fi un proces de stimulare a inovarii. Ea determina aparitia continua de noi informatii, produse, tehnologii, procedee, conducând, în acelasi timp, la o economisire a factorilor de productie.
De exemplu, un întreprinzator care a creat un produs nou sau îmbunatatit sau care utilizeaza un procedeu superior, poate veni pe piata cu oferte avantajoase, tentante, câstigand clienti în defavoarea celorlalti ofertanti. Concurentii care încearca sa evite o înrautatire a pozitiei lor pe piata si mai ales eliminarea, trebuie sa inventeze ceva pentru a recupera decalajul fata de adversar. Ei vor încerca sa preia produsul sau tehnologia acestuia (imitatie) sau chiar sa-l depaseasca pe scara inovarilor. Situatia nou creata determina întreprinzatorul vizat sa reactioneze de aceeasi maniera. |
Rivalitatea
este cea care determina întreprinderile nu numai sa caute noi cunostinte dar sa le si
transpuna cât mai repede în practica. Inovarea devine forta
motrice într-un proces concurential.
Sfera în cadrul careia se confrunta întreprinderile
se defineste ca segment strategic. Între întreprinderi
exista rareori un razboi total, o confruntare pe toate planurile. Ele sunt în
competitie în anumite zone ale activitatii lor si pot coopera, cu aceiasi actori, în
alte zone. Întreprinderile au nevoie de multa abilitate pentru a delimita zona de
confruntare cu firmele concurente segmentul strategic astfel încât sa
profite de avansurile de productivitate, calitate, inovare, experienta, dimensiune a
productiei. |
Concurenta moderna se realizeaza în principal în domeniul calitatii si în secundar în ce priveste preturile.
Reducerea preturilor de vânzare constituie cea mai simplista si neinspirata solutie în
competitia cu alti ofertanti. Recurgerea la reducerea de pret atrage dupa sine o riposta
imediata, de aceeasi natura din partea
competitorilor.
Reguli nescrise ale jocului, pe care
marea majoritate a agentilor de pe piete le respecta, interzic reducerea preturilor
de vânzare iar vânzarea în pierdere, sub pretul de cost este interzisa chiar prin
legislatie (reglementari antidumping). Într-o
forma sau alta mai apare câteodata un razboi al preturilor dar din ce în ce
mai rar întrucât accentul se transfera spre diferentierea produselor si calitate. În concurenta contemporana nu mai asistam la o rivalitate între produse identice ci între
produse diferite (sau percepute ca atare). |
În frecvente cazuri
exista o firma lider,
dominanta, si mai multe firme dominate (urmaritori).
Situatia poate fi comparata cu o cursa de ciclism; în diferite etape ale cursei se
desprind anumiti lideri care conduc plutonul si impun ritmul.
Concurenta contemporana
apare ca o succesiune de activitati ale unor lideri care încearca sa
se desprinda din grupul concurentilor. |
Ei folosesc instrumente
ca: cercetarea, dezvoltarea, proiectarea produselor, calitatea, publicitatea,
termenele de livrare, serviciile pentru clienti, fidelizarea clientilor, canalele de
distributie, pretul etc. Rivalitatea se
manifesta într-un proces de restructurare a sectoarelor,
care comporta fuziuni, absorbtii, concentrarea sau crearea de noi filiale.
Concurenta este o lupta pentru ridicarea
unor bariere în calea celor care încearca sa patrunda pe o piata de catre cei
care s-au instalat deja. Exista trei tipuri de bariere în calea celor care încearca
sa patrunda pe o piata.
1. Cea mai importanta bariera o constituie economia
de scara la nivelul productiei sau distributiei. O întreprindere nou intrata
trebuie sa se asigure ca poate cuceri o parte a pietei suficient de mare pentru a-i
permite sa produca sau sa vânda la un pret acceptabil. La un volum prea mic al productiei
sau distributiei costurile ar fi mai mari decât ale concurentei si poate chiar mai mari
decât pretul de vânzare.
2. Al doilea tip de
bariera provine din inferioritatea
costurilor de productie ale întreprinderilor instalate deja pe piata comparativ cu
costurile celor care încearca sa penetreze. Originea unui asemenea avantaj rezida
într-o mai buna tehnica de productie, detinerea exclusiva a unor brevete sau rezerve,
dispozitia asupra unor retele de distributie sau capitaluri importante.
3. O a treia bariera provine din diferentierea
produselor. Întreprinderile stabilite pe piata sunt deja cunoscute si au creat
obiceiuri de consum pentru propriile produse.
Aceste trei tipuri de
bariere se pot combina facând si mai dificil accesul pe piata. Daca
accesul unor noi firme este complet blocat, firmele stabilite deja pe piata isi
maximizeaza profiturile.
Concurenta ca o lupta între firme si produse/servicii ale acestora pe o anumita piata, bine determinata, este influentata si de forte externe.
Eventuala
intrare a unor noi concurenti poate modifica, în mod considerabil, regulile
jocului concurential stabilite pe o piata pentru ca, de obicei, acestia aduc noi
capacitati, resurse, strategii pentru a cuceri o parte a pietei. Amenintarea din partea noilor veniti provoaca
ridicarea unor obstacole de catre firmele active pe piata si represalii fata de cei care
au creat deja un cap de pod. Se recurge la: reducerea costurilor, crearea unor
obiceiuri de consum (legarea clientilor), acapararea tuturor resurselor semnificative
(chiar daca nu vor fi folosite în viitorul previzibil, pentru a nu încapea pe mâna
altora), acapararea circuitelor de distributie, protejarea prin brevete, marci, acorduri
de exclusivitate, influentarea deciziei de politica economica a autoritatilor. |
În sens larg, toate firmele
dintr-un sector sunt în concurenta cu sectoarele care produc bunuri
si servicii de înlocuire (care îndeplinesc aceleasi functii sau satisfac aceleasi
trebuinte ca produsele de baza). De exemplu, magazinele
de piese auto pentru Dacia dintr-o localitate se afla în concurenta între
ele cât si cu unitatile Service
Dacia care vând un serviciu ce poate încorpora si piesa de schimb. Într-o anumita
perspectiva unitatile service ar putea chiar sa elimine magazinele de pe piata
pieselor de schimb (cum se întâmpla, de altfel, în tarile din vestul Europei). |
Pe o piata determinata clientii încearca sa obtina un raport calitate/pret cât mai bun
negociind si pentru servicii si facilitati extinse. Ei fac presiuni
prin amenintarea trecerii la alt furnizor (firma concurenta). Mentinerea clientilor
câstigati (fidelizarea) este una dintre preocuparile
esentiale ale oricarei întreprinderi. |
Furnizorii pot sa dispuna de o anumita putere influentând concurenta într-un sector dat prin încercari de marire a preturilor, de reducere a cantitatilor sau a calitatii produselor. În anumite perioade, de exemplu, furnizorii pot stoca produsele, pot refuza sa vânda, pentru a crea o penurie pe piata si cresterea preturilor. Clientii mici sunt, în orice caz, la cheremul marilor furnizori. |
Într-o
situatie de concurenta intervin numerosi factori interni care determina succesul
unor firme si esecul altora. Printre cei mai importanti se numara: Cresterea dimensiunii unitatilor productive si a seriei de productie permit realizarea
unor costuri unitare mai scazute. Nivelul acestora este de natura sa descurajeze pe cei
care ar fi tentati sa patrunda pe piata. Dimensiunea necesara pentru ca o firma sa fie
competitiva nu este fixata pentru mult timp; ea creste odata cu dezvoltarea pietei. Diferentele între costurile cu care lucreaza diferite firme se datoreaza si experientei lor. Acumularea experientei se coreleaza cu rationalizarea proceselor, cresterea productivitatii personalului, asigurarea calitatii, |
construirea unui renume si în
consecinta, costuri unitare scazute. De multe ori,
întreprinderea cea mai competitiva într-un domeniu este aceea care a acumulat o
experienta mai mare. Inovarea permite
dobândirea unei pozitii avantajoase în raport cu rivalii, în mod sigur, pâna la
recuperarea decalajului de catre urmaritori.
Se poate ajunge la un nivel înalt al inovarii printr-o concentrare importanta a
eforturilor de cercetare în domenii speciale, delimitate. Inovarea poate fi realizata în
sectoare traditionale, în care firma are o lunga experienta, ca si într-un domeniu conex
sau total diferit de preocuparile traditionale.
|
M. Porter
distinge trei mari strategii de baza:
1. Dominarea prin
nivelul scazut al costurilor; |
2.
Diferentierea produselor sau serviciilor oferite de firma; |
3. Concentrarea pe un anumit segment al pietei. |
Oricare strategie, bine aplicata, ar urma sa asigure profituri peste media
sectorului, o pozitie favorabila pe piata, o buna aparare în fata concurentilor si celor
care vor sa patrunda pe piata.
1. Prima
strategie este orientata spre reducerea costurilor unitare prin cota mare de piata,
economia de scara, valorificarea maxima a experientei, cresterea productivitatii muncii,
profilarea pe produse de serie mare care permit tehnologii automatizate, concentrarea
atentiei asupra controlului costurilor, economii la toate capitolele de cheltuieli,
vânzarea la cele mai scazute preturi posibile.
Strategia costurilor
reduse comporta o serie de riscuri cum ar fi: w pentru a realiza o productivitate mare a muncii întreprinderea este obligata sa investeasca în echipamente sofisticate, de mare productivitate care permit productia în serie foarte mare dar costa mult si se uzeaza moral foarte repede; w un alt risc este legat de perimarea rapida a tehnologiilor ca urmare a presiunilor urmaritorilor care pot avea o mare capacitate de inovare sau imitare; w concentrarea atentiei exclusiv asupra costurilor poate determina o atentie insuficienta acordata personalului, produselor, clientilor, |
2. Strategia diferentierii urmareste crearea unor produse sau servicii percepute ca unice în cadrul sectorului printr-o conceptie originala, o tehnologie specifica, o imagine de marca sau un serviciu prestat clientelei.
Succesul se bazeaza pe fidelitatea fata de marca si o sensibilitate redusa a clientilor fata de nivelul pretului (pentru ca sunt multumiti de produs, accepta preturi mai ridicate), pe marje ridicate de câstig urmare a unor preturi mai mari, pe calitatea superioara a produselor (se pot achizitiona materii prime de calitate, se foloseste personal calificat si tehnologie speciala, mai scumpe).
Strategia de
diferentiere este incompatibila cu o cota mare de piata, fiind legata de un sentiment de
exclusivitate pe care îl traieste consumatorul produsului.
Si aceasta strategie
are riscuri deoarece cumparatorii pot renunta la fidelitatea fata de marca daca: |
3. Concentrarea activitatii asupra unui segment special presupune din partea întreprinderii alegerea unui segment de piata si concentrarea eforturilor, în mod special, asupra acestuia.
Firma se straduieste sa ofere un produs sau serviciu foarte bun, dedicat tintei.
Relatiile între ofertant si consumator sunt foarte strânse.
O asemenea tinta poate
fi o categorie de vârsta a populatiei, o categorie socioprofesionala, o piata delimitata
geografic, consumatorii unui anumit produs/serviciu etc.
Strategia segmentarii comporta riscuri cum ar fi: w cresterea
necontrolata a costurilor; w
reorientarile în preferintele segmentului tinta; w tendinta
de exagerare în segmentarea pietei; w alegerea
unei tinte false (neviabila). |
Segmentarea este o strategie recomandata mai
ales întreprinderilor mici si mijlocii.
Capitolul 17 COOPERAREA SI CONCENTRAREA ÎNTREPRINDERILOR
Pentru atingerea
unor obiective dificil de realizat de catre întreprinderi izolate, acestea colaboreaza,
se asociaza în diferite formule, renuntând partial sau integral la
independenta lor economica si /sau juridica.
Cooperarea este o formula contractuala, de întelegere si colaborare între întreprinderi care îsi pastreaza independenta juridica dar renunta partial la independenta economica (decizionala). Cartelul este forma tipica de cooperare. | Concentrarea este o solutie de colaborare
strânsa între întreprinderi care renunta în mare masura la independenta economica si
juridica fiind adoptata o solutie de conducere unica. Concernul
este forma tipica de concentrare. Formula extrema a concentrarii se realizeaza prin
fuziune sau absorbtie. |
În planul economiilor nationale si al celei mondiale concentrarea este un proces cu implicatii largi, pozitive si negative.
Printre efectele pozitive
cele mai frecvent evidentiate se citeaza: · asigurarea abundentei de bunuri si servicii pe piete la preturi accesibile; |
Dintre efectele negative: |
Prin renuntarea deliberata la o parte din independenta ei (în formula cooperarii sau concentrarii) o întreprindere urmareste:
·
obiectivul general de maximizare a profitului pe termen lung. ·
aplicarea mecanismului economiei de scara în unitati economice de mari dimensiuni,
în cazul productiei de serie mare ·
consolidarea pozitiei pe piata în raport cu
concurentii, furnizorii, clientii si finantatorii, ·
diminuarea riscului la care se expune (prin
divizarea acestuia asupra mai multor parteneri), ·
reducerea amenintarilor concurentei si ·
cresterea capacitatii
de influenta asupra autoritatii publice si de
reglementare. |
Formele de cooperare si concentrare urmaresc obiective în toate domeniile importante ale activitatii întreprinderilor:
a) În domeniul aprovizionarii se urmareste: | w obtinerea unei pozitii mai solide în
raporturile cu marii furnizori; w obtinerea unor conditii favorabile de livrare si de pret (rabaturi la cantitati mari); w asigurarea si controlul asupra unor surse de materii prime; w controlul asupra furnizorilor de semifabricate si componente. |
b) În domeniul
productiei se urmareste: |
w realizarea unor capacitati optimizate de
productie; w exploatarea echilibrata a capacitatilor existente; w standardizarea produselor; w coordonarea programelor de fabricatie; w schimbul de experienta; w realizarea în comun a unor programe de cercetare; w exploatarea unor licente, patente, brevete si tehnologii. |
c) În domeniul finantarii: |
w generarea unor resurse proprii de finantare
pentru investitii importante; w sporirea credibilitatii în fata finantatorilor externi; w acoperirea mai buna a riscurilor din activitati de export. |
) În domeniul desfacerii: | w crearea unor structuri proprii de distributie; w w raspunsuri adecvate la aparitia de noi piete ca urmare a diversificarii nevoilor. |
e) În
domeniul impozitarii: |
w valorificarea facilitatilor fiscale pe care le
au anumite întreprinderi prin politici stimulatorii ale statelor (întreprinderea care nu
are facilitati se asociaza cu una care beneficiaza de facilitati fiscale
realizând, prin aceasta din urma importuri, exporturi, desfacerea etc.); w valorificarea diferentelor de fiscalitate între tari, a unor zone cunoscute ca paradis fiscal. |
f) În domeniul finantarii: |
w exploatarea comuna a unor spatii sau
echipamente; w publicitate comuna; w formarea personalului; w cercetari de piata; w proiecte comune; w servicii de informare w servicii de securitate; w cooperare în actiuni de lobby. |
Dupa criteriul cine
sunt întreprinderile care coopereaza, exista:
· cooperarea verticala, între întreprinderi aflate în pozitii succesive ale fluxului bunurilor (natura-productie -distributie- servicii-consum) sau în relatie de furnizor-client. Se poate imagina, de exemplu, cooperarea de tipul: o ferma de crestere a animalelor un abator - o tabacarie - o fabrica de pantofi din piele- mai multe magazine specializate în vânzarea încaltamintei; | ·
cooperarea orizontala, între
întreprinderi de acelasi fel, cu acelasi obiect de activitate sau din aceeasi ramura (un
producator de lactate coopereaza cu alt producator de lactate prin exploatarea aceleiasi
solutii de ambalare, de exemplu); |
·
cooperarea anorganica între
întreprinderi mult diferite ca obiect de activitate cu scopul de a mari gradul de
acoperire a pietelor, de a reduce cota de risc. Marile corporatii transnationale sunt
active în multe domenii importante de la extractia materiilor prime la prelucrare,
distributie, asigurari si banci pâna la protectia mediului si formarea profesionala; |
·
întelegerile verbale sau scrise între doi sau
mai multi parteneri (asocieri, carteluri, sindicate); ·
legarea
întreprinderilor prin capitaluri si/sau proprietari (concerne); ·
uniunea de întreprinderi prin fuziune sau
absorbtie cu renuntarea la personalitatea
juridica de catre unele. |
Centrale de aprovizionare ale angrosistilor sau
detailistilor. Pentru a obtine preturi avantajoase la cumparare (la cantitati mari
cumparate pretul se reduce semnificativ) întreprinderile
de comert se asociaza, însarcineaza una dintre ele sau constituie o structura de tip
asociativ care actioneaza în nume propriu, realizând centralizarea comenzilor lor,
cumpararea unor loturi foarte mari si repartizarea acestora catre asociati. |
Cooperarea în cadrul centrelor comerciale (Shopping Center). Comerciantii independenti exploateaza în comun mari suprafete de comert si servicii realizând avantajul reducerii unor costuri si al unei imense forte de atractie asupra consumatorilor.
Shop
în Shop. Este o formula bazata pe închirierea unor raioane specializate în cadrul
magazinelor universale. Se creeaza avantajul sortimentelor largi si complementare,
reducerii costurilor de exploatare alaturi de mentinerea independentei.
Concesionarea
utilizarii unor spatii de pastrare si vânzare în mari centre sau depozite en gros se
realizeaza în centre de comert cu ridicata de tip Cash-and-Carry. Concesionarul conduce
activitatea în zona alocata în regie proprie, cu personalul sau si pe riscul sau.
Lanturile voluntare reprezinta cooperari între
un mare angrosist si mai multi detailisti, selectati de acesta dintre clientii
traditionali cei mai seriosi care nu intra între ei în competitie. Se realizeaza o
coordonare a aprovizionarii si desfacerii. Micii comercianti reduc, în acest fel,
costurile de aprovizionare si riscul rupturilor de stoc iar capul de lant are
o piata sigura bine dimensionata. |
Rack Jobbing. Întreprinderile de comert cu autoservire pun la dispozitia unor furnizori spatii de expunere (linear) în sala de vânzare. Furnizorul îsi asuma sarcina aprovizionarii, alcatuirii sortimentului, etalarii si reluarii produselor nevândute într-o perioada de timp.
Concesionarea distributiei si service-ului se realizeaza, de obicei, la produse de marca unor
firme specializate, cu sau fara clauza de exclusivitate. Se creeaza aparenta unei
sucursale a producatorului fiind respectate o serie de conditii convenite cu acesta.
Franciza. Constituie o forma de cooperare verticala, contractuala, între francizor si beneficiar prin care primul, contra unei plati, acorda celui deal doilea dreptul de a comercializa anumite produse si de a presta servicii folosind emblema, marcile, tehnologiile, sistemul de organizare si distributie ca si un know-how dezvoltate de francizor si proprietatea acestuia. Formula este de mare utilitate pentru întreprinderi mici care vor sa patrunda pe piete în care este foarte greu sa vinzi iar succesul se obtine numai prin experienta îndelungata si aplicarea demersului stiintific. Printre cele mai cunoscute sisteme de franciza se numara: Coca-Cola, Mc Donalds, Shell. |
Consortiul are ca scop punerea temporara în
comun a resurselor pentru realizarea unor proiecte de anvergura dar limitate în timp;
Cartelul este o forma de cooperare orizontala
realizata prin întelegere verbala sau contractuala-scrisa în care participantii îsi pastreaza independenta juridica renuntând
partial la independenta economica. Membrii unui cartel se obliga la respectarea
conditiilor convenite si la plata unor daune în cazul încalcarii acestora. Întelegerile
pot fi realizate în limitele permise de lege; sunt, însa, frecvente situatiile în care
aceste limite se încalca. Uzuale sunt:
w Carteluri de pret, în
care se stabilesc preturi comune de vânzare si conditii de plata sau livrare;
w Întelegeri privind
numai conditiile de livrare si plata;
w Întelegeri asupra reducerilor de pret
acordate clientilor;
w Întelegeri asupra calculatiei costurilor;
w Întelegeri asupra standardelor si tipurilor
de produse;
w Conventii de
specializare în productie si distributie;
w Sindicate de întreprinderi (clientii lanseaza comenzile
catre sindicat acesta urmând a repartiza sarcinile de productie si livrare, dupa reguli
comune, membrilor);
w Întelegeri asupra
cotelor de productie realizate de participanti (contingentare); pe piete limitate se
încearca utilizarea proportionala a capacitatilor tuturor participantilor;
w Acorduri de
exclusivitate în distributie cu împartirea zonelor geografice;
w Carteluri de import sau
de export cu întelegeri pentru promovarea si protectia participantilor la asemenea
operatiuni;
w Carteluri de criza care
au obiectivul de a suspenda competitia între firme în conditii nefavorabile ale pietei,
de durata sau temporare. La scaderea de durata si considerabila a cererii se raspunde cu
acorduri ample privind utilizarea capacitatilor, strategiile de distributie si pret.
Grupul de interes economic G.I.E.,
reprezinta o asociere între doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, constituita
pentru o perioada determinata, în scopul înlesnirii sau dezvoltarii activitatii
economice a membrilor sai, precum si al îmbunatatirii rezultatelor activitatii
respective. vezi Legea nr. 161 / 2003 |
Grupul de interes economic este persoana juridica cu scop patrimonial. Numarul membrilor unui grup de interes economic nu poate fi mai mare de 20. Activitatea grupului trebuie sa se raporteze la activitatea economica a membrilor sai si sa aiba doar un caracter accesoriu fata de aceasta. |
Întreprinderile legate constituie forme de
concentrare realizate prin împletirea capitalurilor si prin proprietari comuni. Se
realizeaza între firme relativ egale sau între firme inegale, în care unele sunt
dominante, au controlul asupra celorlalte prin numarul de actiuni sau voturi în adunarea
actionarilor. Împletirea capitalurilor este frecventa în cazul societatilor pe actiuni,
întrucât actiunile sunt liber cesibile. În felul acesta se nasc entitati care au un
comportament distinct pe piata, în folosul ansamblului structurii. Situatiile tipice sunt:
Întreprinderi legate prin participare reciproca la capital (întreprinderi surori, fara a exista, formal, o conducere unitara). Fiecare firma detine peste 25% din capitalul social al celorlalte având un rol important în conducerea lor. Ele ramân independente juridic însa cedeaza o parte din independenta economica întrucât au interese comune; fiecare întreprindere prospera numai daca întreaga structura are succes. De exemplu, în cazul a trei întreprinderi, A, B, C, participarea reciproca la capital se poate realiza astfel: capitalul firmei A este în proprietatea firmei B 60%, firmei C 30%, diferenta de 10% apartine unui numar de trei persoane fizice; capitalul firmei B este în proprietatea firmei A 26%, firmei C 27%, diferenta de 47% apartine altor firme din afara; iar capitalul firmei C este în proprietatea firmei A 29% si firmei B 51%. |
Concernul este o concentrare de tip orizontal, vertical sau anorganic realizata de catre întreprinderi care se mentin ca persoane juridice dar renunta complet la independenta economica în favoarea unei conduceri unitare. Formula este uzuala în cazul unor întreprinderi subordonate întreprinderii care detine pachetul majoritar. Aceasta decide mentinerea personalitatii juridice, a numelui, a marcilor, licentelor dar controleaza integral strategia si politica economica a firmelor subordonate. De multe ori societatea mama este una de finantare si administrare care coordoneaza gruparea, fara a derula în nume propriu activitati de productie sau servicii destinate pietei (Holding).
Uneori poate fi o umbrela cu sediul într-un paradis fiscal.Fuziunea întreprinderilor cu pierderea
personalitatii juridice. Se constituie un trust care are personalitatea juridica (si
numele) uneia din vechile întreprinderi sau apare ca persoana juridica noua. Exista doua
modalitati de constituire:
w
Absorbtia. O întreprindere puternica preia
(cumpara) alta întreprindere aflata în dificultate sau care opteaza pentru aceasta
solutie. Aceasta din urma dispare ca persoana juridica, activul si pasivul ei sunt
preluate de cumparator. Procesul se poate realiza cu sau fara acordul proprietarilor
întreprinderii preluate prin achizitia actiunilor direct de la detinatorii acestora sau
de pe pietele organizate. w Fuziunea prin crearea unei noi întreprinderi si disparitia celor care au fuzionat. Este, în general, o solutie convenita de întreprinderile care fuzioneaza. Prin participarea cu bunurile, lichiditatile, marcile, tehnologiile, personalul si relatiile fiecarei întreprinderi la constituirea celei noi apar întreprinderi puternice. |
În
multe tari exista o legislatie pentru protectia
concurentei care interzice anumite forme de cooperare sau le supune controlului
autoritatilor (vezi Legea
concurentei).
http://www.oficiulconcurentei.ro/
Capitolul 18 RELATIILE ÎNTREPRINDERII CU PIATA DE DESFACERE
Piata este definita, în mod traditional ca ansamblul cererilor si ofertelor în legatura cu un bun, serviciu sau capital într-o zona determinata.
Piata priveste un anumit produs, serviciu sau ofertant, pe de o parte si anumiti purtatori ai cererii (persoane fizice, întreprinderi sau alte organizatii), pe de alta parte; ea apare ca ansamblu al relatiilor stabilite între aceste elemente ale pietei.
Se deduce ca fiecare
produs, serviciu, întreprindere si categorie
de clienti au piete delimitate; exista tot atâtea
piete câte produse; si tot atâtea piete câte categorii de consumatori; fiecare
întreprindere are o piata a sa; se deosebesc
piete ale unor categorii de consumatori în cadrul pietei produsului sau întreprinderii.
Gradul efectiv sau potential de patrundere în consum (utilizare) a produselor sau serviciilor unei întreprinderi specializate în producerea ori comercializarea lor defineste piata întreprinderii.
|
Prin profilul sau, întreprinderea se înscrie în piata unuia sau mai multor produse. În situatia în care mai multe întreprinderi produc sau desfac aceleasi produse, piata produsului este constituita din piete ale mai multor întreprinderi.
|
Pietele întreprinderilor se interfereaza cu pietele
produselor, fiecare detinând o cota parte din cealalta. Întreprinderile se
adreseaza, prin produsele lor, simultan, mai multor categorii de consumatori, utilizatori;
acestea, la rândul lor, definesc anumite piete.
|
Piata de desfacere a întreprinderii este reprezentata de toti clientii potentiali, care au aceeasi nevoie sau dorinta si care sunt dispusi si au capacitatea de a se angaja într-o relatie de schimb pentru satisfacerea acelei nevoi sau dorinte.
|
Piata unui produs
oferit de o întreprindere poate fi abordata ca piata actuala (formata din
clientii produsului care cumpara de la întreprindere plus cei care cumpara de la
concurenta) si piata potentiala (include, pe lânga
consumatorii efectivi, pe cei potentiali, care, în anumite conditii ar putea deveni
consumatori efectivi). |
Orice piata poate fi analizata dupa
urmatoarele variabile:
structura pietei | aria (localizarea) pietei | capacitatea pietei | dinamica pietei |
Structura pietei este
determinata de natura (sortimentul) produselor si serviciilor oferite, pe
de o parte, si de categoriile de clienti, pe de alta parte. Exista piata
bunurilor de consum alimentar, piata bunurilor de consum nealimentar, piata bunurilor de
folosinta productiva, ca si, de exemplu, piata copiilor sub sase ani, piata pensionarilor,
piata saracilor, piata bogatilor etc. Sau piata
produselor alimentare pentru diabetici. Sau piata gospodinelor fara serviciu, absolvente
de scoala generala, care nu au lucrat niciodata si care utilizeaza detergentul Perlan
Bonux. Asa cum produsele se clasifica pe familii de produse, clase, grupe, subgrupe,
articole - si clientii (consumatorii) pot fi grupati dupa anumite variabile.
Pentru a avea succes, întreprinderea va aborda cu mijloace adecvate fiecare segment de consumatori. În cazul consumatorilor persoane fizice segmentarea pietei se realizeaza dupa: vârsta, sex, categorie ocupationala, nivel al studiilor, nivelul veniturilor, zona de domiciliu, obiceiuri de cumparare, stilul de viata etc. În cazul clientilor - întreprinderi se vor avea în vedere urmatoarele variabile: profilul întreprinderii; amplasarea geografica; variabilele dimensionale; marimea comenzilor; caracteristicile organizarii si derularii activitatilor de aprovizionare; frecventa achizitiilor; trasaturile si comportamentul persoanelor care reprezinta întreprinderea în relatiile cu furnizorii (negocierile se desfasoara de catre persoane fizice - cu aspiratii, temperamente, atitudini, comportamente, sentimente - în numele întreprinderii).
Aria pietei este desemnata de
întinderea si localizarea geografica a spatiului în care se realizeaza relatiile de
vânzare-cumparare, se întâlnesc cererea si oferta. Întreprinderile pot fi active pe
piete locale, regionale, nationale sau internationale; pe piata urbana sau rurala. A
devenit un fapt comun ca si întreprinderile mici sau mijlocii sa actioneze pe piete
externe, sa exporte si sa importe.
Capacitatea pietei se exprima
prin indicatori si unitati specifice dupa componenta pietei considerate. Se poate
cuantifica prin: volumul ofertei, volumul cererii, vânzarile realizate, cota de piata,
numarul consumatorilor, utilizatorilor sau clientilor. Primele trei variabile pot avea o
determinare valorica sau în unitati naturale. Volumul
ofertei este determinat de capacitatile de productie active într-o anumita perioada.
Cunoasterea acestuia formeaza o imagine asupra intensitatii concurentei pe o anumita
piata. Volumul cererii exprima piata reala,
puterea de cumparare a clientilor si sumele alocate pentru un anumit produs sau serviciu
din totalul veniturilor disponibile. Volumul
vânzarilor reflecta dimensiunea
pietei efective indicând valoarea desfacerilor unui produs într-o anumita perioada sau,
în cazul unei întreprinderi, cifra de afaceri realizata de aceasta prin vânzarea
produsului sau pe o piata.
Cota de piata exprima raportul dintre volumul vânzarilor
realizate de o întreprindere si totalul vânzarilor înregistrate pe piata pe care
actioneaza. Ea se poate calcula ca procent detinut de întreprindere din totalul pietei de
referinta sau ca raport fata de cel mai puternic concurent pe o piata (cota de piata
relativa). |
Dinamica pietei întreprinderii este determinata de o multitudine de factori externi (dintr-un context al mediului întreprinderii) si factori interni (ce tin de activitatea întreprinderii). Factorii externi sunt cei care determina cererea si oferta, respectiv comportamentul clientilor si al concurentilor. Modificarea lor se afla într-o anumita corelatie cu factori obiectivi cum ar fi veniturile si preturile.
Alti factori care determina dinamica pietei sunt: politica economica a statelor; tehnologia; ciclul de viata al produselor; nivelul de educatie; obiceiurile de consum sau, la nivel local: concurenta, obiceiurile de cumparare etc. Dinamica pietei întreprinderii este determinata de stiinta, abilitatea si eforturile întreprinderii pentru dezvoltarea pietei.
Întreprinderea
depune eforturi pentru a mentine consumatorii actuali, a asigura fidelitatea acestora si
a-i determina sa cumpere cantitati mai mari. De asemenea, va încerca prin multiple
mijloace sa atraga clientii de la concurenta si sa transforme non-consumatorii
relativi ai unui produs în consumatori.
Relatiile
întreprinderii cu piata sunt de cunoastere, de
reactie si de influenta reciproca. Cunoasterea pietei înseamna pentru
întreprindere organizarea si desfasurarea unor activitati concertate pentru studierea
pietei adica a cererii si a ofertei ca si a factorilor care determina schimbarile pe
piete. Cererea este o variabila economica masurabila
care reflecta nevoile pe care consumatorii si le pot satisface în limita puterii lor de
cumparare. (Cererea solvabila
este o parte a nevoilor).
Cunoasterea
cererii presupune obtinerea unor informatii despe clienti si consumatori
(purtatorii cererii) de genul: |
În economia
contemporana pietele se extind continuu (globalizare), produsele si serviciile se
diversifica, reclama devine tot mai incisiva iar concurenta tot mai dura. Singurul comportament rational al întreprinderii în
relatiile cu pietele de desfacere este cel de anticipare, adaptare si influenta (în
masura fortei fiecarei unitati).
Tabloul urmator
reprezinta domeniile, procedeele si metodele utilizate în analiza, observarea si
previziunea pietei
Cercetarea
pietei |
|||
Domenii |
Procedee |
Metode de observare si
analiza |
Metode de previziune |
w piata
de aprovizionare; |
w analiza pietei; |
w analiza datelor statistice; |
w extrapolarea tendintei; |
Pe baza rezultatelor
cercetarilor de piata întreprinderea construieste masurile
de interventie pe piete, orientate spre clienti dar având si menirea de a obtine un
avantaj fata de concurenta. Aceste interventii sunt cunoscute ca instrumente ale MIX-ului de marketing. El se refera
la optimizarea configuratiei si efectelor urmatoarelor categorii de interventii:
w politica de
produs si sortiment (ce si cum se ofera);
w politica de
distributie (prin ce canale, retele, forme de vânzare, intermediari, când si
unde va fi distribuit produsul);
w politica de
pret, conditii de livrare si de plata (la ce preturi se va oferi produsul unor
categorii de clienti si în ce conditii);
w politica de
comunicare (cuprinde: actiunile
publicitare - de atragere a clientului spre produs si firma; actiunile de promovare a vânzarilor - aduc produsul în calea
clientului si actiunile de relatii publice -
urmaresc crearea si mentinerea unei imagini favorabile despre firma în rândul publicului
larg si în mediul institutional.
CRM
înseamna construirea si dezvoltarea unor relatii durabile, profitabile si individualizate
cu clientii prin integrarea activitatilor de proiectare a produselor, marketing,
distributie si service cu ajutorul tehnologiei informatiei.
Studiile au aratat ca
în conditiile concurentei contemporane pentru a obtine o crestere comparabila a
vânzarilor este de 5 pâna la 10 ori mai scump pentru întreprindere sa atraga un client
nou decât sa dezvolte relatia cu un client existent.
În timp ce întreprinderea traditionala face eforturi pentru a câstiga cât mai multi clienti pentru produsele sale, în viziunea CRM întreprinderea identifica, dezvolta si ofera clientilor pe care îi are cât mai multe produse si servicii prelungind ciclul de viata al relatiei cu fiecare client. Informatiile detaliate despre fiecare client permit întreprinderii sa proiecteze si sa ofere clientilor produse si servicii personalizate. Bazele de date, softurile speciale si mijloacele moderne de comunicare au un rol central în CRM. Prin CRM si 1:1 Marketing întreprinderea raspunde unei cereri din ce în ce mai diversificate.
Analiza arata ca multe întreprinderi realizeaza cca 80% din cifra de afaceri prin vânzarile catre numai 20% din numarul de clienti.
În viziunea noua a CRM se analizeaza valoarea fiecarui client pentru întreprindere si se dezvolta pachete de servicii dedicate.
Clientii «sunt regi», dar mai mici sau mai mari, si sunt tratati în consecinta. Pentru clientii obisnuiti se ofera conditiile si serviciile standard iar pentru cei importanti se dezvolta pachete speciale.
Produse dedicate pentru clienti de o viata poate fi sloganul asociat CRM.
Succesul managementului
relatiilor cu clientii se masoara prin fidelitatea si satisfactia clientilor. Acestea
constituie fundamentul cresterii valorii firmei.
Capitolul 19 DECIZII STRATEGICE IN DESFACEREA MARFURILOR
Prin
deciziile strategice se opteaza pe perioade lungi
pentru activitatea într-un anumit domeniu. În functie de aceasta sunt orientate investitiile, se analizeaza
pietele, se pregateste personalul. Alegerile presupun considerarea tuturor
variantelor pentru urmatoarele criterii: Ramura economica si subramura dupa clasificarile
larg acceptate. O întreprindere poate fi activa numai în comert (de exemplu) sau în
comert si turism, sau în comert, turism si transporturi de marfuri si persoane etc. Dupa
subramuri, o întreprindere de comert se poate orienta spre: comertul cu amanuntul,
comertul cu ridicata, comertul interindustrial, comertul international. Poate, de
asemenea, opta pentru combinarea genurilor de activitate, integrarea lor în timp sau
trecerea de la o bransa la alta. |
Natura produselor. Sortimentul foarte larg al
marfurilor, natura lor diferita, destinatia ca si exigentele speciale legate de
comercializare impun optiuni de specializare în trepte cum ar fi: w comert cu bunuri de
consum, comert cu materii prime, comert cu utilaje si instalatii; w (la alt nivel de
detaliere), comert cu produse alimentare, comert cu produse nealimentare, comert cu
materii prime pentru industria alimentara, comert cu produse petroliere, comert cu
minereu, comert cu instalatii de automatizare, comert cu tehnica de calcul; w (si mai detaliat), comert cu pâine si produse de panificatie, comert cu tesaturi etc. |
Locul în canalul de distributie. Multe marfuri
circula de la producator la consumator prin canale lungi de distributie. Comerciantul
trebuie sa decida unde vrea, unde poate si unde
este avantajos sa se plaseze pe aceste circuite. El se poate plasa foarte aproape de
producator (fiind exportator sau mare angrosist), foarte aproape de consumator (comerciant
cu amanuntul ce vinde prin magazine sau chiar la domiciliul clientului) sau poate
intermedia relatia dintre distribuitori (angrosist de nivel II sau III sau alt fel de
intermediar).
|
Forma de vânzare si natura tehnologica a operatiunilor. De exemplu, comerciantul cu amanuntul de produse alimentare preambalate poate opta pentru: vânzarea clasica cu vânzator, vânzarea prin autoservire asistata, vânzarea prin autoservire sau vânzarea pe baza de comenzi cu livrarea marfurilor la domiciliul clientului. Optiunea pentru anumite forme de vânzare determina celelalte activitati componente ale desfacerii (sortiment, pret, publicitate, forme de prezentare a ofertei, modalitati de plata, servicii de vânzare etc.). Comerciantul angrosist de vinuri, poate opta pentru vânzarea
catre alti angrosisti mai mici, vânzarea directa catre detailisti, vânzarea prin
depozite proprii, vânzarea prin reprezentanti sau comisionari, vânzarea prin raioane
proprii în centre comerciale, vânzarea prin sistem cash & carry etc. |
O strategie de
segmentare, de orientare si concentrare asupra unor (unei) parti din piata se justifica
numai atunci când exista o mare probabilitate de crestere a vânzarilor, profitului, pe
aceasta cale. Segmentarea atrage dupa sine costuri suplimentare pentru orientarea
sortimentului si conceptia produselor, pentru
publicitate si servicii.
Daca nu exista
certitudinea acoperirii acestor costuri este de preferat o strategie nediferentiata, o
oferta adresata tuturor categoriilor de clienti.
De multe ori, cercetarile de piata evidentiaza caracteristici diferite ale unor categorii de clienti, preferinte si obiceiuri diferite, acestea dovedindu-se, ulterior, insuficient de conturate si solide pentru a justifica o strategie a diferentierii în desfacerea produselor.
Întreprinderea are de
adoptat decizii
strategice pe axa oferta-cerere, din mai multe
variante posibile. Oferta desemneaza combinatia dintre produs si bransa (o
anume configurare a domeniului de activitate, asa cum a fost aratat). Cererea este cea
manifestata de segmente de piata (categorii de consumatori/cumparatori). Tabloul de mai
jos reda variantele de actiune posibile ca si probabilitatile de succes alaturi de
cresterea costurilor, asa cum sunt evaluate de specialisti.
Segmente de piata
|
|||||
Vechi |
Noi |
||||
Domenii de activitate (produse) |
Vechi |
Penetrarea
pietei |
Dezvoltarea pietei |
||
50% Probabilitate de succes |
100% Costuri
|
20% Probabilitate de succes |
400% Costuri |
||
Noi |
Dezvoltarea produselor |
Diversificarea |
|||
33% Probabilitate de succes |
800% Costuri |
5% Probabilitate de succes |
1200%-1600% Costuri |
Strategia
de penetrare a pietei (produs traditional pe piete traditionale)
presupune cresterea vânzarilor firmei prin atragerea unor noi clienti, cresterea valorii
unei cumparaturi si sporirea frecventei de cumparare. Practica dovedeste ca
numai fiecare a doua încercare este încununata de succes.
Strategia
de dezvoltare a pietei (patrunderea cu un
produs traditional al firmei pe noi piete) presupune cucerirea de noi segmente de
consumatori, dezvoltarea regionala si internationala a afacerii. Se opteaza, de obicei,
pentru o asemenea strategie când pietele traditionale au fost saturate. Probabilitatea de
succes într-o asemenea strategie este de 1 la 5 iar costurile ocazionate se estimeaza a
fi de patru ori mai mari decât în primul caz. Patrunderea pe piete noi se loveste de
barierele ridicate de agentii deja instalati (legislatie protectionista, acapararea
furnizorilor si retelelor de distributie, fidelitatea educata a clientilor).
Strategia
dezvoltarii produselor sau formelor de activitate pe piete traditionale (produse noi pe aceleasi piete) presupune o mai
buna exploatare a cunostintelor despre o anumita piata, valorificarea niselor existente ca
si a resurselor de inovare ale întreprinderii. Se urmareste realizarea unei oferte
complete pentru clientii traditionali. Dupa aceeasi sursa, probabilitatea de succes este
de 1 la 3 iar costurile pot avea o crestere de opt ori.
Strategia
de diversificare, atât în planul ofertei cât si în cel al pietelor (produs nou pe piata noua) este, de departe, cea
mai costisitoare si cu cea mai mica probabilitate de succes: 1 la 20. Daca se considera
nivelul costurilor ocazionate de strategia produs traditional pe piata veche
la 100%, în aceasta ultima varianta de strategie costurile pot fi de pâna la 16 ori mai
mari. Riscul mare se asociaza, însa, cu perspective importante de câstig, de unde si
presiunea pentru înnoirea ofertei (pentru a fi, cel putin pentru un timp,
singur pe piata cu un anumit produs) si patrunderea (tot primul, daca se
poate) pe noi piete.
Firmele rivale urmaresc:
w
obtinerea unor pozitii dominante (cote mari de piata, acapararea canalelor de distributie,
acces exclusiv la resurse si tehnologii) |
Toate componentele desfacerii (sortiment, pret, canale de distributie, forme de vânzare, relatiile publice, publicitatea, promovarea, modul de prezentare a ofertei, modalitatea de abordare a clientului, fortele de vânzare) au o configuratie diferita în cele trei tipuri de strategii concurentiale la îndemâna întreprinderii: Dominarea prin nivelul scazut al costurilor (economia de scara); Diferentierea produselor sau a serviciilor oferite (Unique Selling Proposition); Concentrarea pe un anumit segment al pietei (Strategia nisei).
Tabelul urmator prezinta caracteristicile
specifice ale componentelor enuntate în cazul fiecarei strategii:
StrategiiComponentele
desfacerii
|
Strategia costurilor reduse |
Strategia diferentierii |
Strategia nisei |
Sortiment |
restrâns, produse de masa, neproblematice |
adânc produse de marca |
restrâns, specializat, produse
dedicate |
Pret |
scazut |
ridicat |
relativ ridicat |
Canale de distributie |
scurte, fara intermediari |
posibili intermediari |
fara intermediari |
Forme de vânzare |
autoservire |
prin vânzator sau reprezentanti |
clasica |
Prezentarea ofertei |
solutii ieftine |
în cadru
pretentios, studiat, de lux |
într-un climat familial |
Abordarea clientului |
nu se
stabileste contact direct |
concentrare
pe argumente de calitate, durabilitate, prestigiu |
clientul are
nevoie de comunicare |
Forte de vânzare |
interventie minima |
succesul
depinde foarte mult de vânzator |
implicarea directa a patronului |
Promovare axata pe |
abundenta |
exclusivitate |
atentie |
Publicitate |
agresiva |
rafinata |
discreta, fara costuri mari |
Pentru întreprindere, o
decizie strategica este cea legata de aria geografica a prezentei sale. Alegerea poate fi facuta având
în vedere regiunile, zonele, localitatile dintr-o
Criteriile de
decizie sunt:
|
Strategia regionala (de
expansiune, de mentinere, de restrângere) determina: adaptarea ofertei; alegerea
intervenientilor în distributie; implantarea de sucursale, filiale, birouri, depozite si
puncte de desfacere; elaborarea unor politici speciale de produs, sortiment, pret,
publicitate, relatii publice; adaptarea propriei organizari si conduceri la activitatea
distribuita în teritorii largi.
Întreprinderile care comercializeaza mai multe familii sau grupe de produse, opereaza pe segmente de piata diferite sau cu forme de vânzare diferite se afla adesea în situatia de a decide orientarea spre variante viabile, de viitor si renuntarea la solutiile depasite, care au devenit neproductive. Investitiile si resursele financiare vor fi orientate spre domeniile promitatoare, utilizându-se veniturile din alte domenii, deocamdata productive, dar fara perspective.
În timp ce se recomanda o abordare încurajatoare dar prudenta, selectiva, a unor domenii, formule, segmente noi, este necesara eliminarea componentelor devenite neproductive. Analiza portfolio presupune o decizie dupa criterii multiple pentru încadrarea sectoarelor de activitate în patru categorii distincte si adoptarea masurilor corespunzatoare.
I.
Semnul de întrebare sau copilul
minune desemneaza zone noi, promitatoare dar mari
consumatoare de resurse fara a produce nimic, deocamdata. De exemplu, implantarea pe o
noua piata necesita mari cheltuieli de pregatire, neproductive, imediat; deschiderea unui
nou magazin solicita resurse considerabile, neproductive pâna la darea în folosinta. |
II.
Star-ul desemneaza
domenii de succes ale firmei, productive, dar care necesita în continuare investitii si
sprijin. O noua formula de vânzare, cu servicii asociate poate fi un star cu
succes rasunator si care genereaza cresteri substantiale ale vânzarilor ocazionând,
însa, si un suport (financiar, publicitar etc.) considerabil care utilizeaza aproape
integral veniturile suplimentare degajate. |
IV.
Câinele (dat afara pe usa) desemneaza sectorul
sau domeniul devenit balast
consumator de resurse si care nu mai poate produce, nu mai este util. |
III.
Vaca
de muls un domeniu care a fost cândva
star, consolidat, foarte productiv, care consuma mai putin decât produce
permitând degajarea de resurse ce vor hrani alte sectoare. Perioada de viata
a unui asemenea sector depinde de conjuncturi externe si de interventiile proprii ale
firmei. |
Încadrarea
domeniilor de activitate într-o categorie sau alta presupune analize riguroase pe axe cum
ar fi:
· Cota
relativa de piata (cota de piata a
propriului sector, în raport cu cel mai important concurent). De exemplu, daca firma
detine 30% dintr-o piata iar principalul concurent tot 30%, cota relativa de piata este 1;
daca procentele ar fi de 20% si 40% ar rezulta o cota relativa de 0,5.
· Cresterea
pietei estimata ca
dinamica, de la o perioada la alta, a vânzarilor proprii si
· Cresterea
relativa - ca raportare la media sau ansamblul sectorului.
Daca vânzarile pe o piata cresc cu 20% în medie pe 3 ani iar vânzarile firmei cu numai
10%, avem de a face cu un sector slab productiv, la care, eventual, este bine sa se
renunte.
· Stadiul
din ciclul de viata în care se
afla un departament, produs, serviciu, filiala, etc.
· Atractivitatea
pietei ca indicator de
sinteza compus din dimensiunea pietei, rata de crestere, rata profitului, intensitatea
concurentei, sezonalitate.
· Forta relativa a concurentei ce
poate fi evaluata dupa cota relativa de piata, nivelul costurilor si pozitia preturilor de
vânzare în raport cu cele ale concurentilor, caracteristicile calitative ale produselor,
costurile relative ale actiunilor de promovare-publicitate, disponibilitatea asupra
retelelor de distributie.