Partea I Partea a II-a Partea a III-a Partea a IV-a Partea a V-a
PARTEA I - CICLUL DE VIATA AL INTREPRINDERII
CAPITOLUL 1 - ECONOMIA ÎNTREPRINDERII ÎN CADRUL STIINTELOR ECONOMICE
Un comportament rational în situatia de resurse limitate presupune sa se actioneze astfel încât: |
|
Cele trei formulari exprima esenta principiului general al economicitatii.
Diferenta dintre valoarea productiei si costuri fiind definita ca venit net (profit) rezulta ca afirmarea principiului economicitatii impune maximizarea veniturilor.
Aceasta maximizare a veniturilor (profitului) devine concretizarea principiului economicitatii si exprima esenta rationalitatii în economia de piata. |
In plus, comportamentul care nu ar urmari maximizarea venitului este imoral pentru ca prin eventuale pierderi inregistrate de intreprinderi se fura banii cu care populatia finanteaza in diferite formule intreprinderile.
Din resursele limitate pe care le poate atrage, întreprinderea urmareste obtinerea unui volum fizic si valoric cât mai mare de bunuri si servicii ca si a altor rezultate utile.
Orice activitate a întreprinderii are o componenta economica, presupune o decizie de alocare a resurselor. Conducerea intreprinderii moderne impune aplicarea stiintei economice alaturi de alte stiinte sociale, de cele fundamentale, ale naturii si tehnice.
O prima clasificare se opereaza având în vedere cele trei dimensiuni ale cercetarii stiintifice economice: teoria economica, tehnologia economica si filozofia economica.
|
|
|
A doua clasificare. Fenomenele economice pot fi analizate atât din perspectiva generala, mondiala sau nationala cât si din perspectiva entitatilor economice mai mici (gospodarii ale populatiei, întreprinderi si componente ale acestora, mergând pâna la locul de munca). Aceste doua posibile abordari au condus la împartirea stiintei economice în doua mari categorii: economia generala (sau nationala) si economia întreprinderii (unitatilor economice).
Economia generala (sau
nationala dupa unele acceptiuni destul de frecvent utilizate) cerceteaza cu
precadere procesele si cauzalitatile economice generale din perspectiva mondiala,
internationala sau nationala. Ea explica esenta, structurile si procesele economiei. În cadrul
economiei generale se face distinctia între microeconomie si macroeconomie -
microeconomia fiind diferita de economia întreprinderii.
Economia
întreprinderii este orientata spre unitatile economice. Ea abordeaza
procesele si structurile economice concrete cu manifestarea lor reala si din perspectiva
microeconomica.
Oamenii care stiu cum se afla într-o situatie favorabila pentru obtinerea veniturilor, a bunurilor si serviciilor, sunt expusi unor riscuri mai mici de nerealizare a scopurilor.
Economia întreprinderii poate fi definita ca un sistem de cercetare si învatare prin care se urmareste reducerea riscului de dobândire a veniturilor de catre persoane si grupurile de persoane în cadrul unor comunitati. |
Economia întreprinderii studiaza sub aspect structural si functional daca, în ce masura si cum pot obtine organizatiile venituri si le pot utiliza rational.
Ea se defineste ca stiinta conducerii rationale a întreprinderii. |
Între economia întreprinderii ca stiinta dezvoltata în Europa occidentala si stiinta managementului dezvoltat pe continentul nord american se manifesta o interferenta si apropiere tot mai accentuata mergând pâna la identitatea conceptuala
Economia întreprinderii ca stiinta are o
tripla vocatie:
o teorie economica având ca obiect de studiu
întreprinderea, fenomenele, procesele si relatiile specifice;
o politica a întreprinderii menita sa înfaptuiasca
obiectivele în cadrul unor principii si norme;
o un ansamblu de instrumente, procedee si tehnici pentru planificarea
organizarea si controlul activitatilor.
Stiinta conducerii rationale a întreprinderilor se ocupa cu toate problemele economice din întreprindere considerata ca un tot unitar (un organism) si aflate sub incidenta legii generale a economicitatii.
Economia întreprinderii este traducerea corecta în limba româna a termenilor echivalenti din limbile de circulatie internationala si nu alte variante cum ar fi administrarea afacerilor sau conducerea firmei iar preluarea termenului american de business administration, fara traducere, nu este în nici un fel justificata.
De altfel, tarile Uniunii Europene au o lunga traditie în dezvoltarea acestei stiinte cu respectarea denumirii bine cunoscuta în limba respectiva: Betriebswirtschaft în limba germana, Economie d entreprise în limba franceza, Economia dempresa în spaniola, Economia aziendale în limba italiana. |
Traducerea în engleza (americana) a termenului, înscrisa în dictionare de larga circulatie si pe care o utilizeaza programele de traducere automata se realizeaza prin: business administration, business management, managerial economics, industrial management, business economics, industrial economics. Vezi: LEO English/German Dictionary, (http://dict.leo.org/,) Cambridge Dictionaries Online (http://dictionary.cambridge.org) English Dictionary with multi-lingual search (http://allwords.com/) http://www.wissen.de.lexikon, The Concise Columbia Electronic Encyclopedia, third Edition (www.encyclopedia.com/), www.altavistatranslation, Dictionnaires Vivants de la connaissance et de la langue francaise, CD-ROM, TLC-Edusoft, Edition 1999. |
Rolul economiei întreprinderii pentru unitatile economice poate fi comparat cu cel al psihologiei si medicinei pentru oameni. Importanta aplicarii stiintei economiei întreprinderii este demonstrata de diferentele între dezvoltarea unitatilor economice din tarile avansate în plan stiintific si dificultatile unitatilor economice din tarile în care economia întreprinderii abia îsi face loc în cadrul preocuparilor stiintifice. Prosperitatea natiunilor este legata de profitabilitatea întreprinderilor si de aplicarea instrumentarului stiintific la acest nivel.
Economia întreprinderii se împarte în economia generala a întreprinderii (sau bazele economiei întreprinderii) si domeniile functionale si institutionale ale economiei întreprinderii.
Economia generala a întreprinderii (sau bazele economiei întreprinderii) |
Domeniile functionale |
Domeniile institutionale |
Bazele economiei întreprinderii cerceteaza întreprinderea ca un sistem unitar si aspectele comune care se regasesc în toate tipurile de întreprinderi. Disciplina constituie fundamentul pe care se sprijina diferitele subdiviziuni ale economiei întreprinderii. Aceste diviziuni aprofundeaza cunoasterea si apar prin aplicarea a doua criterii în identificarea componentelor importante ale economiei întreprinderii: criteriul functiilor întreprinderii (criteriul functional) si criteriul ramurilor economice bazat pe gruparea statistica a întreprinderilor în ramuri economice dupa obiectul principal de activitate (criteriul institutional sau al obiectului de activitate).
Figurativ, bazele economiei întreprinderii poate fi
reprezentata ca trunchiul unui arbore din care se ramifica discipline stiintifice
specializate care permit aprofundarea cercetarii sistemului unitar al întreprinderii.
O structura devenita
de referinta a tratatelor de economia întreprinderii include urmatoarele teme:
w obiectul,
metoda si istoria economiei întreprinderii
w
tipologia întreprinderilor
w obiectivele întreprinderii
w conducerea întreprinderii
w organizarea întreprinderii
w circuitul productiv al întreprinderii
w factorii de productie
w personalul întreprinderii
w aprovizionarea
întreprinderii si gestiunea stocurilor
w organizarea si
planificarea productiei si prestarilor
w desfacerea si
marketingul
w finantarea
întreprinderii si investitiile
w costurile si
indicatorii de eficienta
w contabilitatea
si bilantul întreprinderii
w impozitarea si
taxele
w riscurile si
asigurarea
w relatiile
întreprinderii cu mediul
w strategia
întreprinderii.
În functie de amploarea lucrarii si de orientarea autorilor sunt incluse si alte teme ca
managementul calitatii, organizarea transporturilor, cultura organizationala,
particularitati ale diferitelor tipuri de întreprinderi, aspecte tehnologice si un bogat
instrumentar de diagnoza, planificare, organizare, decizie, evaluare si control pentru
fiecare tema, alaturi de principiile si practicile de succes recomandabile.
CAPITOLUL 2 - ÎNTREPRINDEREA. DEFINITII SI CARACTERISTICI
Întreprinderea este cea mai evoluata solutie socio-tehnica dezvoltata pâna în prezent prin care oamenii obtin mijloacele de subzistenta. Ea este rezultatul procesului de adâncire a diviziunii muncii si schimbului pe piete fiind solutia alternativa la autoconsum.
Întreprinderea se defineste ca o îmbinare de resurse (idei, credibilitate, bani, management, energie, informatii, bunuri materiale, organizare, marci de produse etc) prin care oamenii produc bunuri si servicii ce vor fi vandute pe piete la un pret suficient ca sa asigure remunerarea corecta a tuturor celor (proprietarii, salariatii, statul, bancile) care contribuie la functionarea ei.
Întreprinderea se descrie ca:
1)
o_anume_îmbinare_de_resurse_umane,_tehnologii_si_capitaluri;
2) o_forma_de_productie
3) un_patrimoniu;
4) o_organizatie_economica;
5) o_grupare_umana_ierarhizata,
6) un_organism_financiar_independent;
7) unitate_de_baza_a_economiei_nationale;
8) o_forma_de_organizare_a_activitatii_economice;
9) o_suma_de_tranzactii
10) un_sistem_socio-tehnic_complex;
11) un_mijloc_de_valorificare_a_capitalului;
12) un_mecanism_de_producere_a_valorii_adaugate;
13) ofertant_si_client_pe_piete;
14) contribuabil_la_bugetul_statului;
15) persoana_juridica;
16) loc_de_munca_si_de_viata.
Factorii de productie |
Întreprinderea realizeaza combinarea factorilor de productie pentru obtinerea unui rezultat asteptat. Factorii de productie sunt: | A) factori de baza (elementari) |
1. munca productiva (potentialul de munca, creatie si inovare al oamenilor pus la dispozitia întreprinderii fara munca de conducere, factor dispozitiv); |
2. conditiile tehnice de productie (terenuri si cladiri pentru productie, depozitare si vânzare; masini, instalatii si unelte; sisteme de asigurare a utilitatilor apa, caldura, gaze, electricitate, aer conditionat, comunicatii; sisteme de transport pentru materiale, produse si oameni; instalatii si sisteme pentru depozitarea bunurilor si informatiilor; cladiri si dotari pentru personal; dotari pentru formarea si perfectionarea profesionala; dotari pentru asigurarea securitatii oamenilor si echipamentelor); | ||
3. materii prime, materiale, energie, alte bunuri si informatii (bunuri ce se transforma sau se vând ca atare); | ||
4. drepturi reale (creante, concesiuni, patente, licente, brevete, imaginea, vadul comercial) | ||
B) factori dispozitivi (decizionali) |
1. stabilirea obiectivelor; | |
2. planificare si programare; | ||
3. organizare; | ||
4. coordonare; | ||
5. decizie; | ||
6. antrenare; | ||
7. control; | ||
8. evidenta; | ||
9. reprezentare |
Factorii decizionali
cuprind capacitatea de management reprezentata de personalul cu competente de decizie din întreprindere, capacitatea de valorificare a factorilor de baza (practica demonstreaza ca întreprinderi cu aceleasi resurse de baza, în conditii similare, obtin rezultate mult diferite datorita managementului de care dispun).Întreprinderea este un sistem sociotehnic în care factorului uman îi revine rolul activ în raport cu celelalte resurse. Productia de bunuri si servicii mijloceste obtinerea valorii adaugate pentru proprietarii si salariatii intreprinderii. Întreprinderea moderna este o constructie abstracta de interese, obiective, reguli, drepturi si obligatii - fiind tot mai putin definita prin elementele tangibile ale proceselor economice. Fiecare întreprindere are o existenta limitata în timp. Ea parcurge un ciclu de viata. |
Pentru ca o întreprindere sa existe ca institutie trebuie respectate urmatoarele principii/conditii fundamentale:
Lichiditatea (capacitatea de a acoperi la scadenta toate platile)
Rentabilitatea (capacitatea de a genera venituri care sa depaseasca nivelul cheltuielilor ocazionate de functionarea întreprinderii; întreprinderile nerentabile nu mai obtin finantare pentru ca nici o persoana fizica sau alta întreprindere privata nu poate pierde pe termen lung); |
Cresterea (exprimata prin marimi cum ar fi: cifra de afaceri, valoarea adaugata, numarul de salariati). Pentru a face fata concurentei întreprinderea trebuie sa înregistreze cel putin o crestere de nivelul ramurii si al economiei în ansamblu.
Autodeterminarea - competenta decizionala
nelimitata a proprietarilor |
Ca persoana juridica întreprinderea este titulara de drepturi si obligatii; | ea participa în nume propriu la raporturile juridice si raspunde pentru obligatiile asumate | |
Întreprinderea are vointa proprie | care exprima vointele proprietarilor | |
si o capacitate | care îi permite sa dobândeasca drepturi si sa-si asume obligatii precum si sa exercite drepturi si sa-si asume obligatii savârsind acte juridice | (capacitate de folosinta) |
(capacitate de exercitiu) |
Pentru a fi persoana juridica întreprinderea trebuie sa întruneasca elementele constitutive impuse de lege:
w organizarea de sine-statatoare
w un patrimoniu propriu
w un scop
determinat.
Întreprinderea se identifica prin anumite elemente de individualizare: ea are un nume (firma), o nationalitate, un sediu, fiind organizata într-una din formele juridice permise de lege (persoana fizica autorizata, asociatie familiala, societate comerciala, cooperativa etc.).
|
Întreprinderea poate
înfiinta
|
Toate
acestea se afla într-o relatie de subordonare decizionala si dependenta juridica si
patrimoniala fata de întreprindere. Ele sunt solutii organizatorice, economice si
juridice adecvate pentru realizarea obiectului
de activitate al societatii si extinderea teritoriala.
Capitolul 3 ÎNFIINTAREA ÎNTREPRINDERILOR
Crearea de noi întreprinderi este un fenomen natural al oricarei economii sanatoase în care exista libertatea initiativei economice private | (persoanele fizice si
juridice sunt libere sa înceapa oricând si orice afacere sau sa o desfiinteze; daca
aceasta libertate este îngradita economia în cauza are serioase probleme). |
w o persoana fizica sau
mai multe persoane fizice În anumite conditii
întreprinderile pot fi înfiintate de catre stat prin institutiile acestuia. Cele mai multe
întreprinderi apar ca urmare a initiativei unei persoane fizice.
Rezulta, în general, întreprinderi mici care satisfac anumite nevoi si aspiratii ale
întemeietorului. |
Comportamentul de a
înfiinta o întreprindere se dovedeste a fi un raspuns conditionat
la stimulii mediului social si
economic general. O economie bazata pe proprietatea privata, libertatea economica si
concurenta dezvolta programe speciale pentru formarea spiritului
întreprinzator în rândul populatiei si recompenseaza
comportamentul de implicare în afaceri printr-un statut superior în ierarhia
valorilor si prin probabilitatea mare de câstig banesc.
·
Nevoia de succes si
recunoastere; |
Intreprinderile care
infiinteaza alte intreprinderi urmaresc obiective
precum:
·
expansiunea
teritoriala; ·
dezvoltarea afacerii; ·
diversificarea
productiei si serviciilor; ·
adaptarea la
schimbarile pietei; ·
reorganizarea,
schimbari în management; ·
dispersarea riscului; ·
valorificarea
resurselor locale si a oportunitatilor; ·
valorificarea cadrului
juridic favorabil; |
Existenta cererii. Întreprinderea exista
numai daca vinde pe piata bunuri si servicii. Volumul vânzarilor depinde de numarul
cumparatorilor, cantitatea cumparata, frecventa cumpararilor si pretul unitar al
produselor. |
|
Perspective de câstig. În mod normal,
fiecare unitate de produs vândut trebuie sa asigure un minim câstig, adica sa se vânda
la un pret care depaseste suma cheltuielilor ocazionate de obtinerea lui. |
Asigurarea resurselor de
pornire. Volumul si structura acestora trebuie sa fie potrivite cu obiectul de
activitate, cu natura si marimea obiectivelor propuse si suficiente pentru o perioada cât
mai lunga de timp. |
Abilitatea, nivelul de pregatire, spiritul de întreprinzator, gradul de
implicare si puterea de munca ale persoanelor care încep o afacere constituie o conditie
importanta. |
1. Stabilirea numelui întreprinderii.Numele trebuie sa respecte anumite restrictii legale si pe cât posibil sa fie unic, sa sugereze obiectul de activitate, sa fie usor de retinut, sugestiv, placut. De multe ori numele întreprinderii este cel al întemeietorului.
2. Definirea obiectului de activitate ca ramura, domeniu în care va activa întreprinderea si ca produse si servicii ce vor constitui oferta sa.
3. Alegerea amplasamentului si delimitarea ariei de activitate.
4. Alegerea partenerilor, coproprietarilor managerilor întreprinderii.
5. Alegerea formei juridice potrivite pentru scopurile întreprinderii si ale proprietarilor.
Procedura de înfiintare a unei societati comerciale cu raspundere limitata, de exemplu, presupune, conform reglementarilor românesti, câteva demersuri. Si anume:
w verificarea la Registrul Comertului a acceptabilitatii numelui ales w întocmirea actului constitutiv al societatii w deschiderea unui cont si depunerea capitalului social subscris la o banca w evaluarea bunurilor si a altor contributii nemateriale la capitalul firmei w autorizarea constituirii societatii de catre judecatorul delegat pe lânga Oficiul Registrului Comertului si înscrierea acesteia în registru w publicitatea privind înfiintarea w eliberarea certificatului de înmatriculare w înscrierea la organele administratiei financiare w atribuirea codului unic de inregistrare w obtinerea unor licente si autorizatii pentru desfasurarea activitatii. |
Capitolul 4 CLASIFICAREA ÎNTREPRINDERILOR
Tabloul economiei contemporane prezinta o mare diversitate de întreprinderi si structuri ale acestora, cu dimensiuni, roluri si caracteristici mult diferite; se regasesc, simultan, în lume:
întreprinderi
specifice unor moduri de productie precapitaliste si formule ale viitorului; întreprinderi care nu au salariati, fiind o alta formula organizatorica si juridica a locului de munca si întreprinderi cu sute de mii de salariati; |
|
întreprinderi
care nu au sediu distinct de locuinta patronului si întreprinderi care au sedii cu multe
nivele în marile metropole; întreprinderi care folosesc tehnologii primitive si cele în care robotii industriali înlocuiesc în mare masura munca oamenilor. |
1) Dupa amprenta unui mod de productie
se disting:
·
Întreprinderi de tip
precapitalist (exploatari agricole traditionale, activitatea mestesugarilor independenti);
·
Întreprinderi de tip
capitalist (cazul relevant societatea pe actiuni);
·
Întreprinderi de tip
paracapitalist (cooperativele).
2) Dupa forma de proprietate se
diferentiaza: |
·
Întreprinderi
individuale;
·
Societati comerciale:
- societati de persoane (societatea în nume colectiv si cea cu raspundere limitata);
- societati de capitaluri (societatea pe actiuni si în comandita pe actiuni).
4) Dupa marime
(estimata dupa numarul de personal, cifra de afaceri, capitalul social): |
·
Întreprinderi strict
specializate (pe un produs sau o anumita tehnologie);
·
Întreprinderi
specializate (câteva produse sau tehnologii înrudite);
·
Întreprinderi generale
(nespecializate) cu obiect larg de activitate în mai multe ramuri.
6) Dupa
obiectul de activitate (activitatile realizate, dupa clasificarea uzuala
oficiala): |
7) Dupa sectorul economic în
care poate fi încadrata întreprinderea:
·
Întreprinderi din
sectorul primar (agricultura, pescuit, exploatare forestiera, industrie extractiva);
·
Întreprinderi din
sectorul secundar (industrie prelucratoare);
·
Întreprinderi din
sectorul tertiar (distributie, banci, asigurari, transport, formare profesionala, servicii
pentru populatie).
8) Dupa natura tehnologiei si seria
de fabricatie: · Întreprinderi care realizeaza unicate si serii mici; · Întreprinderi care produc în serii mari si foarte mari. |
·
Întreprinderi cu arie
de activitate locala (un oras sau o zona din acesta, un sat);
·
Întreprinderi cu arie
de activitate regionala (o parte din tara, mai multe judete);
·
Întreprinderi cu arie
de activitate nationala;
·
Întreprinderi
cu arie de activitate transnationala sau mondiala.
Întreprinderile aflate în proprietate privata sunt considerate cele mai dinamice, mobile, adaptate cerintelor pietei, inovatoare si eficiente. Explicatia rezida în cumularea efectelor urmatorilor factori care determina atitudinea si comportamentul proprietarilor:
· libertate de actiune si
manifestare economica; |
Caracteristicile principale ale cooperativei sunt:
· Asociere libera, de
persoane sau întreprinderi (mici, de obicei); |
Dupa pozitia
întreprinderii (cu un anumit grad de specializare) în sistemul de distributie, natura
operatiunilor si a clientilor ca si bunurile comercializate, întreprinderile de comert se
grupeaza în:
A. Întreprinderi de comert cu amanuntul: a) comert fix, prin magazine; b) comert ambulant; c) comert prin corespondenta. |
B. Întreprinderi de comert cu ridicata: a) cu bunuri de consum; - cu depozite; - fara depozite; b) cu bunuri de productie (comert interindustrial). |
C. Întreprinderi integrate (cumuleaza functia
cu ridicata si cea cu amanuntul) - se pot grupa la rândul lor dupa natura produselor, formele de vânzare, dimensiune, categoria de clienti etc. |
|
D. Întreprinderi de comert exterior: a) de import; b) de export; c) intermediari specializati. |
E. Întreprinderi care activeaza pe piete
specializate: a) târguri expozitii si piete generale sau tematice (permanente, saptamânale, anuale); b) piete specializate: - întreprinderi de licitatii; - burse de marfuri. |
În practica se realizeaza o individualizare a unor tipuri de întreprinderi de comert (cu personalitate bine conturata) dupa criterii dintre cele mai eterogene. Se pare ca exista anumite configuratii de succes care fac întreprinderile sa combine într-o varianta tipica piata geografic delimitata cu:
categoria
de clienti |
Capitolul 5 CARACTERISTICILE SI ROLUL ÎNTREPRINDERILOR MICI SI MIJLOCII
Sectorul IMM-urilor
joaca un rol extrem de important într-o economie moderna, dovedindu-se a fi cel mai activ sector al economiei si totodata un formidabil focar de
competente si idei noi. Urmarirea evolutiei
sectorului IMM-urilor, stimularea dezvoltarii acestuia, au impus stabilirea criteriilor
lor de încadrare. Nu exista o definitie în sens statistic
si/sau juridic unanim acceptata pentru IMM-uri. Într-un studiu realizat de
P.A.Neck vizând IMM-urile sunt contabilizate peste 50 de definitii în sens statistic
date acestora, în 75 de tari. Criteriile utilizate sunt cantitative si/sau calitative favorizând
proliferarea unor standarde foarte diferite de la o tara la alta, de la o ramura la alta,
de la un autor la altul. Fiecare dintre
criterii dezvaluie o latura sau alta a IMM-urilor, prezentând avantaje (+) si dezavantaje
(-) în caracterizarea dimensiunii lor (vezi tabelul urmator) |
Definitiile IMM-urilor
bazate pe criterii cantitative înlesnesc o abordare relativ unitara a acestor
întreprinderi si slujesc scopului concret de identificare a celor ce pot face obiectul
programelor si masurilor speciale de sprijinire. Utilizarea criteriilor calitative în
definirea IMM-urilor porneste de la premisa ca dimensiunea acestora nu este doar o
rezultanta a volumului si calitatii combinatiilor de resurse de care dispun, ci si a
mediului economic în care îsi desfasoara activitatea. În acest context însa,
comparatiile inter-ramuri si cele între tari devin practic imposibile. Nu
este posibila si nici de dorit aducerea definitiilor IMM-urilor la acelasi numitor,
deoarece aceasta ar echivala cu ignorarea trasaturilor lor fundamentale - dinamism,
mobilitate si diversitate. În consecinta, granitele sectorului IMM-urilor nu pot fi riguros delimitate
decât pentru perioade scurte si trecute de timp.
Evolutia acestui sector trebuie analizata dintr-o perspectiva dinamica, racordata la
realitatile mediului economic si cu ajutorul unor criterii continuu adaptabile ca numar si
continut. |
CRITERII CANTITATIVE: |
|
(+) |
(-) |
* Numarul de angajati: |
|
w simplitate;
|
w ignorarea
corelatiei care exista între prezenta capitalului fix si a muncii vii (mijloacele fixe de
mare randament, conduc la reducerea necesarului de personal si invers); |
* Valoarea capitalului: |
|
w reprezentativitate; |
w ridica
probleme de operationalizare, când nu exista o delimitare clara între proprietatea
personala a întreprinzatorului si cea a firmei lui; |
* Cifra de afaceri: |
|
w criteriu
sintetic; |
w nereprezentativ
pentru IMM-urile apartinând unor sectoare de activitate foarte diferite; |
* Valoarea productiei,
capacitatea de productie: |
|
w simplitate; |
w caracterizeaza,
în general, sectoarele productive si permit comparatii doar între întreprinderi
dispunând de conditii asemanatoare de combinare a factorilor de productie; |
* Cota de piata: |
|
w expresivitate; |
w grad
mare de relativitate, dimensiunea întreprinderii fiind în relatie directa cu tipul
pietei de referinta (locala, nationala, a produsului etc.); |
CRITERII
CALITATIVE: |
|
* Sectorul de
activitate |
|
* Tehnologia
utilizata |
|
* Configuratia
organizatorica si manageriala |
|
* Gradul de
dependenta fata de întreprinderile mari |
Solutii de definire a
IMM-urilor:
În S.U.A. spre exemplu, criteriile de
identificare a IMM-urilor sunt diferentiate pe domenii de activitate. Astfel, cele industriale
(în functie de profilul lor) sunt IMM-uri daca au între 500 si 1500 de salariati;
IMM-urile de comert cu ridicata
au ca limita maxima 500 de angajati, iar cele cu amanuntul sunt limitate
de un volum al vânzarilor de 13,5 mil. dolari pe an.
În Uniunea Europeana, IMM-urile sunt definite de
urmatoarele criterii: numarul salariatilor care trebuie sa fie mai
mai mic de 250 (clasa micro - între 0 si 9 angajati; clasa mica - între 10 si 49 de
angajati; clasa mijlocie între 50 si 249 de angajati); cifra de afaceri
care trebuie sa fie mai mica de 40 milioane de Euro, sau totalul activului
bilantier sub 27 milioane Euro; sa aiba independenta economica.
În
România, potrivit legislatiei în vigoare (LEGEA nr.
133 din 20 iulie 1999, privind stimularea întreprinzatorilor privati
pentru înfiintarea si dezvoltarea IMM), IMM-urile
se definesc în functie de urmatoarele criterii cantitative: ATENTIE !!!
NU beneficiaza de prevederile L133/1999 societatile comerciale care au
ca actionar sau asociat, persoane juridice care îndeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii: |
NU se încadreaza în categoria
IMM-urilor: ·
societatile bancare, ·
societatile de asigurare si reasigurare, ·
societatile de administrare a fondurilor
financiare de investitii, ·
societatile de valori mobiliare si ·
societatile cu activitate exclusiva de comert
exterior.
Analiza diversitatii de definitii a relevat ca în economiile cu un nivel ridicat al produsului national brut pe locuitor, valorile criteriilor cantitative de definire a IMM-urilor sunt mai mari (S.U.A. este un exemplu ilustrativ în acest sens). Reciproca este de asemenea valabila, verificându-se inclusiv în cazul tarilor Uniunii Europene. |
Contributia vitala a
IMM-urilor la cresterea economica este astazi o realitate unanim recunoscuta. Relevarea
efectelor lor economice si sociale benefice au condus la considerarea
sectorului IMM-urilor ca un domeniu de interes strategic pentru economie. Efectele pozitive
generate de sectorul IMM-urilor, în general, într-o economie
se concretizeaza în: (+) îmbunatatirea mediului concurential; prin dimensiunile lor
reduse si prin numarul mare, IMM-urile accentueaza caracterul de atomicitate a pietei,
diminuând astfel puterea întreprinderilor mari de a o influenta; astfel, capacitatea
IMM-urilor de a stimula concurenta slabeste în general pozitiile de monopol ale marilor
întreprinderi, reducând posibilitatile acestora de a creste preturile si de a fi
ineficiente în ceea ce priveste combinarea factorilor de productie; |
(+) individualizarea puternica a produselor si serviciilor oferite
de IMM-uri si de eficienta activitatii desfasurate ceea ce contribuie la
intensificarea caracterului concurential al pietei; (+) generarea celui mai mare numar de noi locuri de munca;
IMM-urile creeaza un numar semnificativ mai mare de noi locuri de munca decît cele mari,
cu un cost de capital mai scazut, actionând ca un amortizor al fluctuatiilor de pe piata
muncii si constituind cea mai importanta alternativa pentru combaterea somajului; (+) receptivitatea sporita la nevoile pietei datorita
contactului nemijlocit cu aceasta; rezulta astfel o mai buna adaptare a ofertei lor la
cerintele clientilor; de altfel, prin flexibilitatea lor specifica, capacitatea de
inovare, viteza mare de reactie, IMM-urile tind sa devina singurele întreprinderi
compatibile cu un mediu tot mai dinamic si complex; |
(+) crearea de oportunitati de dezvoltare si adaptare a
tehnologiilor, corespunzator unor nevoi concrete; (+) ocuparea niselor de piata care nu sunt profitabile pentru
întreprinderile de mari dimensiuni, valorificându-le intens si eficient ca pe reale
oportunitati; IMM-urile asigura adesea o mai eficienta combinare a unor categorii de
factori de productie, în comparatie cu firmele mari si valorificarea unora (produse
secundare, resurse locale, etc.) care altfel ar ramâne nefolosite; (+) ancorarea în economiile locale prin valorificarea resurselor
locale (financiare, materiale, de forta de munca si nu în ultimul rând
informationale); prin abilitatea lor de a raspunde cerintelor locale, prin informatiile
detaliate privind pietele locale, IMM-urile actioneaza mai eficient decît firmele mari
din interiorul sau din afara localitatii; (+) dezvoltarea ca o componenta importanta a infrastructurii de care depinde economia; |
astfel, IMM-urile
activeaza ca furnizori specializati de piese, subansamble si servicii pentru
întreprinderile mari,în general prin intermediul activitatii de subcontractare; aceste
produse si servicii externalizate de firmele mari sunt oferite de cele mici la preturi
inferioare; (+) stimularea dezvoltarii capacitatilor antreprenoriale si
deci crearea unei mase mari de întreprinzatori capabili sa-si asume riscuri; IMM-urile
asigura un teren excelent de manifestare a talentului de întreprinzator, a celui
managerial si dezvolta în acelasi timp o rezerva semnificativa de lucratori calificati si
semicalificati; (+) încurajarea investitiilor, având ca sursa economiile
populatiei (familie, rude, prieteni) sau alte fonduri care altfel ar fi neproductive; (+) distribuirea mai buna a puterii economice si în general a puterii în societate, cu efecte pozitive în planul stabilitatii politice si sociale pe termen lung. |
Efectele
pozitive în tarile fost comuniste, ce decurg din
dezvoltarea unui sector puternic de IMM-uri se refera , în special, la: (++) rolul de principal motor al schimbarilor structurale si al
regenerarii economice, derivând din intensificarea concurentei pe piata; este astfel
favorizata descentralizarea; (++) atragerea unei importante parti a fortei de munca
disponibilizate prin restructurarea radicala a gigantilor industriali; (++) facilitarea transferului resurselor economice din sectoarele
aflate în declin spre cele în dezvoltare; (++) rolul de factor dinamizator al economiei prin numarul mare de
întreprinzatori activati, dezvoltând totodata o noua categorie sociala, care
contribuie la punerea bazelor sociale ale tranzitiei; (++) antrenarea economiilor populatiei în sfera investitiilor,
are un rol important, îndeosebi în conditiile saraciei de resurse financiare
specifice tranzitiei; |
(++) stimularea dezvoltarii regionale si rurale si în
consecinta, diminuarea efectelor negative ale programelor de privatizare si/sau
restructurare; (++) contributia
activa la procesul de restabilire a echilibrului macroeconomic pe care îl muta catre
o stare de stabilitate relativa, careia îi corespunde un anumit pret de echilibru la care
are loc tranzitia. |
În scopul sprijinirii sectorului
IMM-urilor din România, legislatia
prevede o serie de masuri concrete orientate pe urmatoarele directii majore:
w crearea unui
cadru favorabil înfiintarii si dezvoltarii IMM-urilor, prin: simplificarea procedurilor
administrative; favorizarea accesului IMM-urilor la serviciile publice, la activele
neutilizate ale societatilor comerciale de stat, la achizitii publice; intensificarea
furnizarii gratuite sau cvasigratuite a unor servicii informare, consultanta, asistenta;
w finantarea de
programe de dezvoltare;
w acordarea de
facilitati economico-financiare, fiscale si bancare;
w coordonarea,
monitorizarea si evaluarea de catre guvern a politicilor si programelor de dezvoltare a
IMM-urilor.
Dinamica sectorului întreprinderi mici si mijlocii din România constituie rezultanta unui ansamblu complex de conditii si cauze specifice precum: absenta sectorului amintit înainte de 1990; particularitatile de natura legislativa legate de organizarea si functionarea acestor întreprinderi; viteza de restructurare si privatizare a întreprinderilor de stat.
IMM-urile reprezinta peste 99% din numarul total de întreprinderi, în majoritatea economiilor. În România aceasta pondere se ridica la 99,6%. Cea mai mare pondere (68% din totalul IMM-urilor in 2002 si 71% in 1997) o detin întreprinderile care activeaza în sfera comertului.
O asemenea evolutie este comuna tarilor fost
comuniste, în care, pe fondul lipsei de resurse financiare, comertul a constituit un
veritabil "magnet" pentru întreprinzatori. Motivele?!: bariere reduse de
intrare, capital necesar de pornire redus, viteza mare de rotatie a capitalului circulant
si în consecinta, perspective de generare rapida a profitului.
Structurile asociative
ale micilor întreprinzatori, pe de o parte si marile întreprinderi, pe de alta parte
îsi asuma roluri importante în stimularea dezvoltarii sectorului de IMM. Incubatoarele
de afaceri si parcurile industriale sunt solutii de certa utilitate în dezvoltarea
IMM-urilor. Un pionierat în Romania l-a realizat Fundatia Centrul Român pentru Întreprinderi
Mici si Mijlocii CRIMM prin programele de concentrare a unor
resurse nationale si europene si finantarea centrelor teritoriale de consultanta si
dezvoltare a IMM.
Capitolul 6 ÎNTREPRINZATORUL ÎN CONTEXTUL ECONOMIEI ROMÂNESTI
Progresul pe care România l-a
înregistrat pâna acum în tranzitie se datoreaza în mare masura efortului, initiativei
si atitudinii de asumare a riscului adoptata de sute de mii de indivizi care s-au
încumetat sa porneasca pe drumul aventuros al construirii unui alt fel de viitor pentru
ei si familiile lor. Întreprinzatorii sunt în general recunoscuti
ca fiind forta motrice a progresului economic, iar în tarile în tranzitie, se presupune
ca ei trebuie sa fie în linia întâi a bataliei pentru reforma.
a) origine sociala diferita
b) abordare, atitudine si asteptari diferite în ce priveste afacerile.
Deoarece în România lantul traditiei mestesugului transmis din tata în fiu s-a întrerupt în perioada regimului comunist iar numarul întreprinzatorilor calificati la locul de munca este limitat, cele doua categorii principale care în Europa de Vest formeaza coloana vertebrala a clasei întreprinzatorilor (fii ai unor familii cu o veche traditie antreprenoriala si fii ai fostilor muncitori din marea industrie), lipsesc aproape cu desavârsire.
În schimb, întreprinzatorul român tipic este la prima generatie de întreprinzatori din familia sa si este de regula o persoana de vârsta mijlocie, cu experienta dobândita în principal într-un post de conducere într-o mare întreprindere de stat, sau, daca este tânar, a absolvit o facultate. |
Faptul ca detin informatii despre factori strategici cum ar fi pietele, clientela, furnizori, materii prime, instrumente financiare, existenta resurselor, precum si faptul ca salariile sunt mici în întreprinderile lor ineficiente, fac ca fostii directori sa aiba mai multe sanse sa porneasca o afacere particulara si, de cele mai multe ori, profitabila. Acest lucru se verifica mai ales în cazul sistemelor foarte framântate si care se modifica rapid, unde o relatie buna cu un client este mult mai utila decât orice dexteritate tehnica.
Câteva consecinte importante deriva din aceste
trasaturi structurale specifice clasei întreprinzatorilor din România: |
D
atorita provenientei lor din categorii sociale superioare, întreprinzatorii români sunt oarecum insensibili la problema solidaritatii de breasla si se arata reticenti la o asociere între ei. Întreprinzatorii particulari nu au, în general, spirit de asociere si sunt rareori înclinati sa se grupeze în asociatii bine organizate si puternice. Exista asadar o abundenta de asociatii patronale si profesionale concurente, fiecare având pretentia ca este reprezentantul autentic al comunitatii de afaceri.Multe firme
particulare au fost, de la bun început, concepute sa graviteze în
jurul unei companii de stat. Desi unele fac afaceri legitime si respectabile, în
foarte multe din cazuri, aceste firme sunt doar instrumente prin care profiturile si
bunurile se scurg de la stat în mâinile particularilor. Mecanismul cel mai simplu si mai
bine cunoscut este asa zisa "firma capusa": Doua SRL-uri, de regula cu radacini
adânci în mediul politic, se plasau la intrarea si, respectiv,
iesirea dintr-o întreprindere de stat. Primul îi vindea scump materii prime.
Al doilea îi cumpara ieftin productia. "Firmele-capusa" câstigau,
întreprinderea parazitata pierdea si în câtiva ani devenea o adevarata "gaura
neagra".
Pe de alta parte, dupa cum observa analistii singura forma de supravietuire a fost, în ultimii zece ani, alianta cu aparatul politico-administrativ. Întreprinzatorii care au rezistat în timp s-au conformat acestei reguli nescrise, fapt care i-a determinat pe unii analisti sa declare: Patronatul român este un produs al statului român si, ca atare, pâna în ziua de azi, el este o anexa a acestuia. Rezulta astfel imaginea a ceea ce se cheama de obicei "capitalism clientelar". |
Din cauza dependentei sale de stat, sectorul
privat nu a fost capabil sa preia conducerea si sa joace un rol de locomotiva în
restructurare. În loc de aceasta, sectorul privat a fost el însusi grav afectat, pentru
multi alti întreprinzatori care nu fac parte din sistem fiind foarte dificil
sa supravietuiasca si sa prospere asa încât pietele libere sa functioneze corespunzator.
Un ministru din
Guvernul României remarca: Mediul de afaceri din România este extrem de ostil
investitorilor, el este ostilizat de coruptie, de sistemul birocratic de aprobare a
oricarei actiuni a unui investitor. M-am convins fara dubii ca România ofera astazi un
astfel de mediu ostil. Un studiu efectuat de Economist Intelligence Unit pe aceasta
tema, plaseaza România în rândul tarilor cu cel mai toxic climat economic
pentru oamenii de afaceri, dupa Rusia, Indonezia si Pakistan.
Un cadru legislativ greoi si extrem de instabil este, în opinia multor oameni de afaceri, o sursa principala de nesiguranta în afaceri. Exista o multime de legi, decizii guvernamentale, instructiuni de aplicare si reglementari care genereaza confuzii datorita ambiguitatii lor, a prevederilor contradictorii pe care le contin si a frecventelor revizuiri pe care le sufera. Pentru a mari confuzia, trei sisteme legislative (de dinainte de razboi, socialist si cel din perioada tranzitiei) coexista, cu multe legi care nu au fost niciodata abrogate în mod explicit si care sunt invocate de birocrati atunci când vor sa obstructioneze o initiativa.
Nici sistemul juridic
nu este pregatit pentru a face fata situatiei. Procedurile lungi, complicate si, implicit,
costisitoare determina partile interesate sa recurga la aranjamente de culise, creând
astfel un mediu propice coruptiei. Firmele private, mai ales cele mici, nu au resursele
care sa le permita sa duca batalii îndelungate în instanta, în timp ce marile firme de
stat sunt, practic, imune la executarea sentintelor judecatoresti.
Firmele românesti
platesc "impozit pe inflatie" deoarece normele contabile (elaborate de
Ministerul Finantelor) nu respecta standardele contabile internationale pentru economiile
hiperinflationiste. Ca atare, multe firme se decapitalizeaza platind taxe si impozite pe
venituri aparente. Disputa privind nivelul impozitelor este si mai mult încurcata în
ultimul timp datorita unei solutii originale în materie de fiscalitate
adoptata de autoritati, respectiv "fondurile speciale".
Regimul fiscal din
România este ostil afacerilor prin modul în care este aplicat în practica de
functionarii din administratia financiara. Inspectorii financiari au o profund
înradacinata atitudine de suspiciune mai ales în privinta firmelor private, pe care le
considera, din start, ca având intentii si practici frauduloase. În aceste conditii,
întreprinzatorii aud de multe ori pe inspectorii financiari care vin sa-i controleze,
spunând: " Nu plecam de aici pâna nu gasim ceva!"
Accesul limitat la serviciile institutiilor financiare constituie înca un obstacol în calea firmelor private. Datorita inflatiei mari si fluctuante, ratele dobânzilor la împrumuturi bancare sunt prohibitive pentru multe companii. Pentru a se proteja, bancile aplica o marja mare la dobânzi. Atâta timp cât trezoreria are nevoie de bani ca sa finanteze deficitul fiscal, bancile nu sunt interesate sa dea împrumuturi companiilor.
Lipsa politicilor guvernamentale adecvate pentru stimularea sectorului privat si în special a întreprinderilor mici si mijlocii este mentionata adesea de întreprinzatorii privati si organizatiile acestora ca fiind unul din impedimentele majore în calea dezvoltarii si extinderii afacerilor. S-au adoptat în diverse momente legi si prevederi legale speciale (ex. Legea 133/1999) menite sa sprijine firmele private prin subventii, facilitati fiscale si alte forme de tratament preferential. Însa efectul lor a fost aproape nul: prevederile erau fie mult prea generale pentru a avea un impact concret, sau, daca erau mai specifice, nu erau sustinute cu resursele adecvate. Politicile guvernamentale bazate pe tratamentul preferential al anumitor sectoare sau grupuri de societati au produs rareori rezultate pozitive. Dimpotriva, ele au contribuit la crearea unui sistem distorsionat de stimulente, încurajând IMM-urile sa devina dependente de subventii si inhibându-le dezvoltarea.
În loc sa dea nastere unui sector privat cu adevarat independent si care se bazeaza pe propriile-i forte, tranzitia din România a generat un sector privat supus statului si dependent de acesta. De la controlul activitatii economice prin întreprinderi de stat ce detin un cvasi-monopol pe anumite resurse si pâna la birocratia institutiilor publice fara a caror binecuvântare nimic nu poate sa miste într-o afacere, statul exercita o presiune considerabila si sufocanta asupra afacerilor pe care fie le împinge catre economia subterana, fie le paralizeaza.
Consideram însa ca nu la nivelul mentalitatilor si comportamentelor individuale trebuie cautata solutia pentru depasirea acestui blocaj, ci la nivel institutional.
Capitolul 7 SOCIETATILE COMERCIALE
Societatea comerciala este acea persoana juridica (institutionalizata), creata în temeiul
unui contract de societate prin care doua sau mai multe
persoane (fizice sau juridice) convin ca, prin aporturile individuale, sa
constituie un fond social comun din a carui exploatare, prin savârsirea de acte si/sau
fapte de comert, sa obtina un profit pe care sa-l împarta (conform învoielii) între ele
(Vezi
Legea societatilor comerciale)
Criteriul de clasificare |
Tipuri de
societati |
Particularitati |
Natura asocierii | Societati de persoane |
criteriul fundamental care sta la baza constituirii este elementul personal, încrederea între asociati, onestitatea, moralitatea acestora (societatea în nume colectiv si societatea în comandita simpla) |
Societati de capitaluri |
la înfiintare primeaza elementul obiectiv, capitalul (societatea în comandita pe actiuni si societatea pe actiuni) | |
Întinderea raspunderii | Societati cu raspundere nelimitata | societatile
în nume colectiv |
Societati cu raspundere limitata |
societatile pe actiuni si cu raspundere limitata | |
Societati cu raspundere mixta |
societatile
în comandita |
|
Modul de împartire a capitalului între asociati | Societati cu parti de interese | societatile în nume colectiv si societatea în comandita simpla |
Societati cu parti sociale |
societatile cu
raspundere limitata |
|
Societati cu actiuni | societatile în comandita pe actiuni si societatea pe actiuni |
Criteriul de clasificare |
Tipuri de
societati |
Particularitati |
Numarul de persoane asociate |
Societati unipersonale |
corespunzator
legislatiei române existenta unui asociat
unic este posibila doar în cazul societatilor cu raspundere limitata |
Societati pluripersonale | asocierea se
face pe baza de contract |
|
Participarea
capitalului strain |
Societati cu capital românesc | capitalul
poate fi privat sau de stat |
Societati cu capital strain | ||
Societati mixte | ||
Implicarea asociatilor în
conducerea societatii |
Cu implicarea directa |
societatile de persoane |
Implicare partiala |
||
Fara participarea asociatilor la conducerea
curenta |
societatile de capitaluri |
Societatea în nume colectiv se
caracterizeaza prin faptul ca obligatiile sociale sunt garantate cu patrimoniul social si
cu raspunderea nelimitata si solidara a asociatilor. Din punct de vedere legal nu exista
restrictii sub aspectul si al valorii minime a partilor de interes în care este divizat
capitalul. Principalele avantaje:
¨
simplitatea procesului de constituire; ¨
capitalului necesar la înfiintare nu are prag
minim; ¨
flexibilitate în functionare; ¨
la baza asocierii se afla încrederea reciproca între fondatori; ¨
eficacitatea ridicata rezultata din
raspunderea solidara si nelimitata a tuturor asociatilor fata de pasivul societatii; ¨
retragerea asociatilor este permisa sub
controlul societatii asupra cesiunii partilor de interes. |
Societatea în comandita simpla se
caracterizeaza prin existenta a doua tipuri
de asociati cu drepturi si obligatii diferite: comanditati si
comanditari. Elementul activ al societatilor în comandita îl reprezinta
comanditatii carora le revine sarcina gestionarii afacerii
si care desfasoara activitati comerciale;
¨
comanditarii nu au calitate de comercianti, nu
pot fi declarati în stare de faliment, aportul lor unic în cadrul societatii fiind
capitalul; ei dispun însa de drept de control asupra gestiunii si primesc dividende în
raport cu capitalul depus; ¨
aportul comanditatilor poate fi si în munca. |
Societatea pe actiuni este forma tipica de societate de
capitaluri
¨
capitalul este împartit în actiuni (titluri
financiare) nominative sau la purtator,
cesibile;
¨
obligatiile societatii sunt garantate cu
patrimoniul social, asociatii fiind obligati doar la varsarea aportului lor de capital;
¨
se constituie fie pe baza aportului privat de
capital (societati anonime închise în care
nu se recurge la oferta publica de subscriere sau vânzare de actiuni), fie prin
subscriptie publica, ce consta în apelarea la
economiile unor investitori care primesc în schimbul investitiei lor titluri negociabile
- actiuni sau obligatiuni;
¨
autonomia patrimoniala se realizeaza în mod
perfect, creditorii având un singur gaj pentru creantele lor si anume patrimoniul
societatii;
¨
administrarea societatii revine unuia sau mai
multor administratori; ca si în cazul societatii în comandita simpla,
¨
capitalul nu poate fi mai mic de 25 milioane
lei (de precizat ca aceasta suma este insuficienta pentru derularea oricarei afaceri la
nivelul anului 2004; în tarile UE capitalul social minim cerut de lege pentru SA se
situeaza în jurul valorii de 25 000 Euro cca. un miliard de lei) si numarul minim
de actionari trebuie sa fie de 5.
Societatea pe actiuni se constituie în cazul unor întreprinderi ce necesita capitaluri mari, care nu pot fi obtinute de la un numar restrâns de persoane, constituirea facându-se fie pe cale simultana, fie continuata (cazul subscriptiei publice). |
Societatea în comandita pe actiuni
este similara societatii în comandita simpla cu deosebirea ca în acest caz capitalul nu se împarte în parti de interese, ci în actiuni, particularitate ce o integreaza în categoria societatilor de capitaluri. Capitalul societatii în comandita pe actiuni nu poate fi mai mic de 25.000.000 lei, iar numarul de asociati trebuie sa fie de minim 5 persoane. Comanditarii finanteaza societatea în schimbul participarii la profit.Concret,
în cazul societatii cu raspundere
limitata obligatiile sociale
sunt garantate cu patrimoniul social, asociatii fiind obligati numai la plata partilor lor
sociale. Corespunzator prevederilor legale, capitalul social nu poate fi mai mic de 2.000.000 lei, iar maximul de
asociati admisi este de 50. Societatea cu
raspundere limitata se caracterizeaza prin:
¨
capitalul este divizat în parti sociale care
nu reprezinta titluri negociabile, deci nu pot fi vândute sau cumparate decât cu acordul
celorlalti asociati; ¨
este societatea comerciala care poate fi
constituita cu un singur asociat si cu un capital redus; ¨
sistemul decizional este mai putin complex
decât la societatile pe actiuni, fiind permisa consultarea sau votul asociatilor prin
corespondenta; ¨
asociatii se pot implica direct în conducerea
curenta în cadrul organelor statutare; |
Acest tip de societate prezinta o mare atractivitate pentru
întreprinderile mici si mijlocii în
principal ca urmare a modului sau de functionare ce permite o buna protectie a asociatilor
si tertilor, precum si considerarea intereselor patrimoniale ale asociatilor conducatori.
Optiunea pentru
o anumita forma juridica constituie una din deciziile importante ale
proprietarilor. Alegerea are în vedere considerente ca:
·
marimea capitalului disponibil
·
optiunea pentru asumarea raspunderii si
riscului
·
disponibilitatea pentru implicarea în
conducerea societatii
·
optiunea pentru conducerea unipersonala sau
partajarea competentelor decizionale
·
formalitatile de înfiintare, tinerea
contabilitatii si obligatiile de raportare
·
complexitatea gestionarii
·
credibilitatea
si prestigiul asociate unor forme de societate.
Domeniu
de activitate |
TOTAL
ROMÂNIA |
Comert cu ridicata (cu exceptia autovehiculelor si motocicletelor) | Comert
cu amanuntul (cu exceptia autovehiculelor si motocicletelor); repararea bunurilor
personale si gospodaresti |
||
TOTAL | Numar | 1088200 |
160002 |
389054 |
|
% |
100 | 14,7 | 35,8 | ||
Din
care |
PF+AF |
221780 | 10069 |
121605 |
|
Societati comerciale: 859806 |
SNC |
32566 |
4523 |
11906 |
|
SCS |
1533 |
147 |
555 |
||
SRL |
796434 |
141843 |
250197 |
||
SA |
29268 |
3104 |
2439 |
||
RA |
1271 |
35 |
5 |
||
OC |
5343 |
281 |
2346 |
Sursa: http://www.onrc.ro/statistici/sr_2003_10.pdf
Capitolul 8 GUVERNANTA CORPORATIVA
Structura de guvernanta corporativa (trebuie precizat ca termenul în limba engleza «corporate governance» s-a impus deja în majoritatea tarilor) adoptata si efectiv aplicata de societatile comerciale constituie un instrument prin care actionarii urmaresc si controleaza îndeplinirea obiectivului de a proteja si a spori în timp valoarea investitiei facute. |
Guvernanta corporativa cuprinde:
Un
set de reguli formale sau informale ce stabilesc relatiile dintre conducerea executiva a
unei societati, consiliul de administratie si actionarii acestei societati, precum si cu
alte persoane sau grupuri de interes ce au legatura cu societatea.
M
ecanismele prin care sunt fixate obiectivele societatii si sunt stabilite mijloacele de atingere a acestor obiective si de monitorizare a performantei.S
istemul de stimulente pus în aplicare pentru a face ca administratorii si managerii unei societati sa urmareasca acele obiective ce sunt în interesul actionarilor si pentru a facilita monitorizarea acestora, încurajând astfel firmele sa utilizeze mai eficient resursele.Exista doua mari grupe de motive
care impun aplicarea unor mecanisme adecvate de guvernanta corporativa la nivelul marilor
societati comerciale:
1.
Stabilirea obiectivelor activitatii întreprinderii. Orice societate comerciala este o
organizatie în cadrul careia se intersecteaza interesele multor
grupuri investitori/actionari, salariati, conducerea executiva a societatii,
autoritati publice etc. Fiecare din aceste grupuri are interese diferite ca nivel de
prioritate, orizont de timp sau chiar continut. Fara un mecanism adecvat prin care aceste
interese diferite se acomodeaza reciproc si se exprima în obiective comune ale
întreprinderii, aceasta nu poate functiona.
2. Necesitatea alinierii intereselor investitorilor/actionarilor cu interesele celor ce conduc nemijlocit societatea (problema agentului). În cazul societatilor mari, investitorii nu pot în mod evident sa participe la administrarea curenta a întreprinderii, care este încredintata unor administratori; acestia la rândul lor pot utiliza specialisti pentru conducerea de zi cu zi a societatii. | |
Ori, s-a observat ca de cele mai multe ori, în cazul în care nu exista mecanisme de supraveghere si control adecvate pentru manageri, acestia au tendinta sa acorde prioritate intereselor personale în detrimentul intereselor actionarilor. | Astfel,
de exemplu, directorii vor încerca sa-si atribuie salarii cât mai mari, precum si
beneficii sub diferite forme (case de vacanta , automobile de lux, deplasari nejustificate
pe banii firmei etc.). Guvernanta corporativa încearca sa asigure pe de o parte un
control si o informare cât mai buna a actionarilor cu privire la actiunile conducerii
executive si a performantei societatii, cît si sisteme de stimulente care sa alinieze
interesele conducerii executive cu cele ale actionarilor. |
Mecanisme adecvate de guvernanta corporativa ofera siguranta si protectie investitorilor. Încrederea acestora se traduce în ultima instanta prin reducerea costului de acces la capital al întreprinderilor, prin sporirea lichiditatii actiunilor acestora si în consecinta prin expansiunea pietelor de capital. Crizele declansate de slabiciuni ale guvernantei corporative pot avea la rândul lor efecte devastatoare asupra companiilor si pietelor de capital. |
Guvernanta corporativa
este astfel strâns legata de dinamica pietelor de capital si de dinamica economiei în
general. Vezi
cazul PARMALAT
În conditiile globalizarii pietelor de capital, concurenta pentru atragerea de fonduri impune în tot mai mare masura adoptarea de standarde si proceduri de guvernanta corporativa recunoscute la nivel international acest aspect fiind deosebit de important pentru economiile în formare si cele în tranzitie, care au de obicei de recuperat un handicap de credibilitate în ochii investitorilor.
În 1999, OCDE
a adoptat si a pus în circulatie un set de principii privind guvernanta
corporativa menite sa ajute guvernele tarilor membre si ne-membre OCDE în evaluarea
si ameliorarea cadrului de reglementare pentru conducerea si controlul societatilor mari
în interesul actionarilor:
I Drepturile actionarilor |
Cadrul de guvernanta corporativa adoptat si efectiv aplicat trebuie sa protejeze drepturile actionarilor. | 1) dreptul de a beneficia de metode sigure de înregistrare si evidenta a proprietatii asupra actiunilor; |
2) dreptul de a-si transmite sau transfera actiunile; | ||
3) dreptul de a obtine la timp si în mod regulat informatii relevante asupra societatii; | ||
4) dreptul de a participa la si de a vota în adunarile generale ale actionarilor; | ||
5) dreptul de a alege membrii consiliului de administratie; | ||
6) dreptul de a participa la distribuirea profiturilor societatii. | ||
II Tratamentul echitabil al actionarilor |
Cadrul de guvernanta
corporativa adoptat si efectiv aplicat trebuie sa asigure tratamentul echitabil al tuturor
actionarilor, inclusiv al celor minoritari si straini. Toti actionarii trebuie sa aiba
posibilitatea de a obtine reparatii corespunzatoare în cazul încalcarii drepturilor lor. |
Cadrul de guvenanta corporativa trebuie de asemenea sa previna tranzactii abuzive, bazate pe informatii confidentiale sau privilegiate, tranzactii ce ar putea fi facute de catre administratori sau directori în beneficiul personal si în detrimentul societatii si al actionarilor. În acest sens, administratorii si directorii executivi ai societatii sunt obligati sa faca cunoscute situatiile de conflict de interese. |
III Rolul tertilor cu interese în societate |
Cadrul de guvernanta corporativa adoptat si efectiv aplicat trebuie sa recunoasca drepturile tuturor celor ce au interese legitime în societate si sa încurajeze cooperarea activa dintre companie si aceste persoane si grupuri în crearea de valoare, locuri de munca si întreprinderi viabile si competitive. | Guvernanta
corporativa încurajeaza un comportament social responsabil al companiilor,
care merge chiar dincolo de obligatia respectarii drepturilor legale ale salariatilor,
creditorilor sau altor terti cu interese în societate. |
IV Informare si transparenta |
|
În acest sens reglementarile prevad obligatia firmelor de a folosi auditori externi independenti pentru certificarea rapoartelor. |
V
Responsabilitatile consiliului de administratie |
Cadrul de guvernanta corporativa trebuie sa asigure orientarea strategica a societatii, monitorizarea efectiva a managementului de catre consiliul de administratie si raspunderea consiliului fata de societate si actionari. Membrii consiliului de administratie au obligatia de a actiona cu buna credinta, cu diligenta si atentie, în interesul companiei si al actionarilor acesteia. Ei trebuie sa fie corespunzator informati. Membrii consiliului de administratie trebuie sa trateze toti actionarii în mod echitabil. | Este recomandat ca din structura consiliului de administratie sa faca parte un numar de membri independenti, care pot sa formuleze o judecata obiectiva asupra conducerii executive si a performantelor societatii |
În România,
reconstructia sistemului de guvernanta corporativa a fost o componenta majora a reformei,
desi constientizarea importantei sale s-a facut treptat si relativ târziu, impulsionata
pe de o parte de acumularea dovezilor de ineficienta a sistemului de guvernanta
corporativa din întreprinderile de stat si pe de alta parte de activismul crescut al
actionarilor.
Cadrul legal este fixat de doua acte normative complementare:
Legea societatilor comerciale (nr. 31/1990, republicata) stabileste regulile de organizare si functionare pentru cinci tipuri de societati comerciale, precum si modul de organizare si functionare al diferitelor organe de conducere ale acestora adunarea generala a actionarilor, consiliul de administratie, comitetul de directie. Se stabilesc de asemenea obligatii minime privind publicarea informatiilor si transparenta în activitatile firmelor, precum si procedurile de înregistrare si evidenta în registrul actionarilor care asigura protectia dreptului de proprietate asupra actiunilor. Ordonanta de urgenta nr. 28/2002, privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate (care înlocuieste Legea privind valorile mobiliare si bursele de valori nr. 52/1994). Aceasta reglementare stabileste cerinte specifice de functionare si standarde superioare de transparenta pentru societatile comerciale publice, care au un numar mare de actionari si ale caror actiuni se tranzactioneaza pe o piata organizata. Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si Bursa de Valori au atributii de monitorizare si control al modului în care societatile comerciale respecta prevederile legale cu impact asupra guvernantei corporative. |
O buna parte din deficientele care se observa în practica guvernantei corporative din România sunt un rezultat al circumstantelor speciale în care s-a facut reforma economica în România:
w privatizarea lenta,
care a mentinut multa vreme o buna parte a societatilor comerciale într-o situatie
exceptionala din punctul de vedere al actionariatului si implicit al
functionarii mecanismelor de conducere; w extrema dispersare a actionariatului rezultat din aplicarea programului de privatizare în masa, care a determinat o lipsa de activism a acestuia; w lipsa de pregatire si experienta a marii majoritati a actionarilor români, care nu-si cunosc drepturile si mijloacele prin care si le pot proteja; |
w
slabiciunea institutiilor pietei de capital, care nu au reusit sa previna câteva cazuri de fraude de proportii ce au subminat încrederea investitorilor pe pietele de capital;Pe fondul continuarii reformei si al procesului de integrare în Uniunea Europeana, autoritatile române au început sa acorde o atentie sporita îmbunatatirii practicilor de guvernanta corporativa ca o componenta majora a mediului de afaceri.
Capitolul 9 AMPLASAREA ÎNTREPRINDERILOR
Amplasamentul unei întreprinderi desemneaza locul, zona limitata si identificata geografic, în care se desfasoara procesele de valorificare, combinare a factorilor de productie. Atingerea obiectivelor întreprinderii este puternic conditionata de adecvarea amplasamentului. |
Întreprinderile
mici îsi desfasoara activitatea pe un singur amplasament sau în putine locuri,
reunind pe acest amplasament atât activitatile de conducere-administrative cât si pe
cele de executie-operative. |
Un amplasament este bun (avantajos) o perioada limitata, dupa care, din diferite motive, devine rau (dezavantajos). El parcurge perioade de glorie si de decadere. Fiecarui amplasament i
se pot asocia costuri sigure si venituri probabile. |
Variantele de decizie se construiesc avand in vedere planul mondial, (continente, tari) regiunile din tara, localitatile si locatia concreta (cartiere, strazi, vecinatati)
Pentru alegerea tarii în care se amplaseaza o componenta a afacerii se tine seama de factori cum ar fi: | O serie de caracteristici sociale si politice determina preferintele pentru un amplasament (investitie). Cel mai frecvent se citeaza:
|
||
> potentialul pietei > lipsa competitorilor > reducerea costurilor prin atragerea sau eliminarea intermediarilor > existenta unor restrictii privitoare la importuri în tara vizata |
> valorificarea resurselor ieftine de materii prime energie, forta de munca > valorificarea unor conditii favorabile oferite investitorilor (reduceri de taxe si impozite, subventii, comenzi guvernamentale, programe speciale de dezvoltare a unor zone). |
> stabilitatea politica > stabilitatea monetara > pacea sociala > legislatia moderna si respectarea ei > orientarea populatiei spre munca si economisire |
> disciplina industriala > libertatea circulatiei marfurilor si a capitalurilor > atitudinea administratiei publice si populatiei fata de investitori. |
Amplasamentul într-o regiune din tara, o localitate sau o zona din localitate este
determinat de o multitudine de factori cum ar fi: -
apropierea de pietele
de desfacere; |
În cazul alegerii amplasamentului sediului administrativ se tine seama de faptul ca aici se deruleaza operatiuni de relatii cu clientii, procesare a informatiilor, cercetare-dezvoltare, proiectare etc. În consecinta, trec pe prim plan factori cum ar fi:
w prestigiul
asociat zonei w costul terenului sau nivelul chiriei w accesibilitatea si vizibilitatea w existenta utilitatilor w posibilitatile de asigurare a confortului w existenta locurilor de parcare w apropierea de banci, institutii financiare, institutii publice |
Factorii de care se tine seama în alegerea amplasamentului unei unitati de comert cu
amanuntul (magazin):
> Factori demografici (numarul de
locuitori, structura populatiei, gradul de ocupare)
> Factori economici (nivelul veniturilor, puterea
medie de cumparare, potentialul pietei, fluxurile de circulatie)
> Factori psihologici si psihosociali (obiceiuri de viata, obiceiuri de consum,
mentalitati)
> Factorii de infrastructura (proiecte urbanistice
locale, institutii care exercita o atractie, apropierea de arterele de circulatie)
> Concurenta existenta în zona (numarul
competitorilor, marimea acestora, daca vând aceleasi produse, produse complementare sau
de înlocuire, conditiile de vânzare si
preturile practicate)
> Evaluarea
cladirii si terenului
> Costurile dependente de amplasament (costurile de
aprovizionare si desfacere, costurile de întretinere, taxe si impozite locale)
> Factori perturbatori si restrictivi (limitarea
sau reglementarea orarului de functionare, apropierea unor surse de poluare)
Analizele privind amplasamentul se bazeaza pe observarea directa, anchete, calculul unor indicatori statistici, comparatii, calcule de probabilitati, scenarii si evaluari intuitive.
Vadul comercial este un concept complex si o variabila masurabila, în acelasi timp. El reflecta potentialul unui amplasament de a atrage clienti, de a genera vânzari importante, de a fi observat, vizitat de clienti potentiali sau consumatori. | |
Calitatea vadului comercial este conditionata de caracteristici fizice (urbanism, arhitectura, circulatie, oferta de marfuri si servicii, mobilarea si utilarea spatiilor de comert si servicii, amplasamentul în localitate în raport cu alte centre de interes, integrarea în aglomerari de spatii de comert si servicii, în centre comerciale). |
|
Vadul comercial este determinat în mare masura de comportamentul cumparatorilor, de variabile psihologice. Un anume amplasament place, atrage, este simpatic, ofera satisfactie, în timp ce altul -cu caracteristici fizice identice, eventual este ocolit. |
|
Vadul comercial al unui amplasament este variabil în timp si determinat, într-o anumita masura, de operatorii de comert si servicii prezenti pe acel amplasament. |
Capitolul 10 PLANUL DE AFACERI
Planul de afaceri constituie cel
mai important document strategic, menit sa directioneze activitatea unei firme. Considerat
ca o veritabila "harta a succesului", planul de afaceri, desi nu îl
garanteaza, ajuta la anticiparea riscurilor, monitorizând evolutia organizatiei si fiind
principalul reper în corectarea abaterilor de la obiectivele stabilite. Întocmirea lui, desi adesea
dificila, conditioneaza semnificativ supravietuirea firmei.
PLANUL DE AFACERI este: |
|
1. |
Instrument complex si
eficace de conducere; |
2. |
Instrument de masura si
control a viabilitatii si profitabilitatii unei idei de afaceri; |
3. |
Mijloc fundamental
de previzionare a afacerii; |
4. |
Referinta esentiala
pentru organizarea, coordonarea si controlul proceselor din firma |
5. |
Instrument eficient de
comunicare; |
6. |
Important instrument
educational |
Caracteristicile unui plan
de afaceri eficient:
ü
CLARITATE
ü
LOGICA
ü
CONCIZIE
ü
VERIDICITATE
ü
VIZUALIZARE OPTIMA
Cu toate ca procesul de
elaborare a unui plan de afaceri presupune o serie de etape indispensabile, nu
exista totusi o maniera unica de ordonare si formulare a diverselor rubrici. Modul lor de
prezentare difera în functie de obiectivul
urmarit care
poate fi legat de activitatea curenta, de un proiect de investitii, intrarea pe o noua
piata, dezvoltarea unor activitati complementare, etc. si implicit de ordinea si
prioritatea acordata diverselor elemente cuprinse în plan. Literatura de specialitate
cuprinde o multitudine de lucrari privind structura
unui plan de afaceri eficace. Acestea converg spre o asemenea structura care
sa reflecte:
-scopul,
respectiv, declararea principiilor ce stau la baza desfasurarii activitatii;
-obiectivele
afacerii reprezinta veritabile jaloane pe drumul spre realizarea scopului firmei;
-limitele,
respectiv obstacolele ce stau în calea realizarii obiectivelor;
-obiectivele
cantitative, în termeni concreti (de regula financiari); pentru calculul
indicatorilor exista softuri specializate, unele gratuite (vezi site-ul canadian http://pegasus.cbsc.org:5000/ sau cel german www.bmwi.de
-optiunile
de afaceri, respectiv caile de realizare a obiectivelor;
-consecintele
estimate, aferente fiecarei optiuni în parte;
-analiza
riscurilor si aprecierea impactului asupra consecintelor anticipate;
Capitolul 11 CICLUL DE VIATA AL ÎNTREPRINDERII
Întreprinderea cunoaste ca si viata umana un ciclu format din patru etape nastere (lansare) dezvoltare, maturitate si declin - cu propriile caracteristici si strategii aplicabile. Stabilirea ciclului de viata al întreprinderii se bazeaza pe definirea firmei prin prisma portofoliului de afaceri detinut, firma reprezentând un sistem constituit în vederea atingerii unor obiective prestabilite si format din una sau mai multe unitati de afaceri.În functie de marimea sa, dar si de scopurile urmarite pe termen lung, o firma se poate axa pe o singura unitate strategica de afaceri, caz în care ciclul sau de viata urmeaza evolutia ciclica a respectivei afaceri sau poate contine mai multe afaceri. În ultima situatie, analiza ciclului de viata al firmei este mai complexa si particularitatile deriva din natura, dominanta si stadiul de viata al afacerilor incluse.
Etapa Caracteristici |
Lansare |
Dezvoltare |
Maturitate |
Declin |
Organizare |
simpla |
complexa |
stabila |
schimbari organizatorice |
Resurse
financiare |
preponderent proprii |
autofinantare surse
atrase credite |
îndeosebi autofinantare |
posibila reinvestire a resurselor |
Vânzari/profit |
reduse |
crestere
rapida |
rata descrescatoare a cresterii/ stagnare |
reducere |
Flux
de numerar |
negativ |
pozitiv |
pozitiv |
negativ |
Investitii |
importante |
importante |
a excedentelor |
dificil de realizat |
Cota
de piata |
redusa |
în crestere |
mentinere/usoara reducere |
se reduce |
Concurenta |
redusa |
în crestere |
puternica |
accentuata |
Sistem
de distributie |
selectiv |
în extindere |
consolidat |
selectiv |
Probleme
definitorii |
atragerea clientelei control
financiar strict |
asigurarea si
cresterea capitalului circulant |
îmbunatatirea imaginii firmei/produselor |
reorientarea strategica |
Tabel
- Elemente definitorii ale ciclului de viata al întreprinderiiDesi caracteristicile mentionate
sunt cele reprezentative pentru respectiva faza analizata, unele dintre ele se regasesc si
în cadrul altor etape ale vietii firmei si variaza în functie de natura afacerii.
Etapa Caracteristici |
Lansare |
Dezvoltare |
Maturitate |
Declin |
Abilitati manageriale principale |
capacitate de
organizare; spirit inovational |
spirit organizatoric |
gestionarea resurselor |
capacitate decizionala;
adaptare la schimbari |
Control managerial |
dificil de realizat |
strict |
important |
imperios necesar |
Coordonarea personalului |
directa |
investirea cu autoritate a unor persoane
specializate |
directa si indirecta; constituirea
colectivelor de stat-major |
directa si indirecta |
Sistemul
informal/ sistemul formal |
preponderenta sistemului informal |
întarirea structurii formale |
coexistenta sistemelor formale cu cele
informale |
posibila subminare a sistemului informal |
Structura
organizatorica |
simpla |
complexa |
stabila |
instabila |
Tabel-Particularitatile ciclului de viata al întreprinderii din punct de vedere managerial
Etapa |
Lansare |
Dezvoltare |
Maturitate |
Declin |
Echilibru
financiar |
nerealizabil |
corespunzator |
optim |
critic |
Nevoi de finantare |
ridicate |
mari |
reduse |
acute |
Nevoia de
fond de rulment |
importanta |
foarte importanta |
se reduce |
reprezinta un aspect critic |
Cash-flow |
negativ |
pozitiv |
pozitiv |
negativ |
Probleme definitorii |
recuperarea capitalului investit |
planificarea financiara |
asigurarea
capitalului necesar adaptarii la modificarile mediului |
dezinvestirea resurselor existente |
Tabel - Particularitatile ciclului de viata al întreprinderii din punct de vedere financiar
1. În etapa lansarii: întreprinzatorul
poate opta catre una dintre urmatoarele alternative:
Initierea unei noi afaceri, (este cea mai frecventa modalitate
de initiere a afacerilor, ca urmare a independentei în ce priveste alegerea naturii
afacerii si posibilitatii selectarii mediului competitiv în limitele dorite).
Cumpararea
unei afaceri existente
( jumatate dintre afacerile aflate
în cursul negocierii procesului de
achizitionare esueaza si peste 50% dintre cele care în final sunt achizitionate nu
corespund asteptarilor cumparatorilor. Asadar, în contextul în care doar 25% dintre
afacerile ce fac obiectul initial al unei
negocieri vânzare-cumparare se dovedesc a fi afaceri
cu adevarat profitabile, cumpararea unei firme poate fi deosebit de riscanta)
2. În etapele de dezvoltare si maturitate se poate recurge la:
Adoptarea acestor strategii se poate realiza pe baza eforturilor proprii firmei (crestere interna) sau prin intermediul fuziunilor, achizitiilor sau aliantelor. | |
Pe plan mondial una dintre cele mai spectaculoase achizitii din sfera distributiei, este cazul Wal-Mart-ASDA. La începutul anului 1999, lantul german ASDA a primit o surprinzatoare oferta de cumparare din partea distribuitorului multinational Kingfisher, lider în Europa pe piata produselor DIY ("do-it-yourself"- magazine specializate în vânzarea de materiale de constructii si produse pentru amenajarea locuintei). Desi aparent oferta a fost acceptata, în scurt timp achizitia a fost însa realizata de catre Wal Mart. Desi conditiile în care a avut loc aceasta achizitie ridica înca multe semne de întrebare, cele doua companii se cunosc foarte bine si se completeaza reciproc permitând noii structuri sa se dezvolte mai rapid pe plan international. |
3. În etapa declinului se poate opta catre
a) strategii de restrângere care includ: - strategii de
redresare; |
O forma aparte a strategiei de restrângere o constituie cea a "recentrarii" întreprinderii, proces care consta în lichidari partiale ale firmelor care initial au adoptat o strategie de concentrare, apoi au trecut la diversificare si în final au revenit la strategia initiala. Exemplu: compania MobiFon, detinatoare a marcii Connex care si-a extins afacerea si în domeniul design-ului, crearii si comercializarii îmbracamintii sub marca My X, deschizând doua magazine în Bucuresti si folosind intermediari pentru comercializarea produselor în tara. De la conceperea numelui si logo-ului My X, respectiva afacere, a carei linie vestimentara s-a adresat îndeosebi tinerei generatii MTV a avut un ciclu de viata de aproape 2 ani. Ulterior, firma a revenit la dezvoltarea sectorului de baza: telecomunicatii si servicii Internet, iar marca My X a fost pastrata pentru afacerea de baza. |
b) strategii de restructurare a portofoliului | |
c) strategii de renuntare | constau în eliminarea integrala sau partiala a unui domeniu de activitate strategica din portofoliul de afaceri prin lichidarea sau vânzarea acestuia. |
Capitolul 12 CRIZA ÎNTREPRINDERII
În anumite conditii o întreprindere poate ajunge la:
w scaderea desfacerilor
w reducerea câstigurilor w pierderi de durata w consumarea capitalului propriu w cresterea datoriilor w dificultati de plata w incapacitate de plata |
Incapacitatea
de plata este cosmarul oricarui întreprinzator onest. |
Subdezvoltarea si criza
economiei nationale:
|
|
Schimburile internationale inegale (drenarea resurselor tarilor slab
dezvoltate, exodul creierelor, prelevarea unei parti importante a valorii create în aceste tari)
Influenta unor factori
generali, cu specific national, asupra productivitatii muncii (infrastructura
deficitara)
Distorsionarea competitiei
si comportamentului corect pe piete.
Unele
efecte negative ale interventiei statului în economie (masuri de stabilizare
macroeconomica cu efecte adverse la nivelul unitatilor)
Concurenta foarte dura pe piata (Pe o
piata limitata, succesul unor întreprinderi aduce insuccesul altora, daca nu reusesc sa
ajunga la formule de convietuire. Multe întreprinderi intra în criza si dispar sau
parasesc o piata încercând sa se instaleze pe alta ca urmare a loviturilor
primite de la concurenti)
Evolutii imprevizibile ale mediului, în general, si ale pietei, în special (calamitati, conflicte, panica si scaderea încrederii).
Resurse insuficiente în raport cu
obiectivele întreprinderii ca si dificultatea de a obtine aceste resurse;
Erorile de conducere a
întreprinderii sunt deosebit de costisitoare. În general, se spune ca în afaceri
orice greseala se plateste. (O grava eroare în
conducerea afacerii este legata de alegerea
colaboratorilor si salariatilor. Cele mai
mari pierderi în întreprindere le provoaca incompetentii, persoanele fara aptitudini,
hotii, tradatorii, mincinosii, lenesii);
Conflictele între
asociati-proprietari
Conflictele între salariati (sindicate) si manageri/proprietari
Lipsa conducerii -
întreprinderea scapa de sub control;
Criza întreprinderii poate fi provocata
de managerii ei prin rea intentie si manevre
frauduloase.
wsupravegherea
ineficienta a cheltuielilor firmei; wincapacitatea sustinerii competitiei în raport cu concurentii; wgestiunea nesatisfacatoare a stocurilor; wlipsa capitalului circulant; wstabilirea unor preturi prea joase; wcomportare neplacuta fata de clienti; wrelatii proaste cu furnizorii; wincapacitatea conducerii de a lua decizii si de a le aplica; wîmbolnavirea unei persoane-cheie din organigrama firmei; wpolita de asigurare insuficienta; wrelatii personale proaste între lucratori; |
wdemisia unor
persoane aflate în posturi esentiale; winstruire insuficienta a colectivului de salariati; wcunostinte nesatisfacatoare asupra produsului vândut; wesuarea încercarilor de prevedere a evolutiei pietei; wpierderea controlului asupra managementului numerarului; wdezvoltarea neînsotita de o finantare corespunzatoare; wignorarea unor informatii asupra situatiei financiare a firmei; winexactitati în contabilitate; wacordarea de credit excesiv clientilor; wproasta administrare a sistemului de încasari; wcontractarea de împrumuturi prea mari sau apelarea exagerata la credite. |
Asanarea întreprinderii se poate realiza cu
aport suplimentar de capital din partea proprietarilor sau prin reducerea capitalului la
nivelul celui efectiv (pierderile fiind suportate de proprietari). Ea presupune diagnoza
întreprinderii urmata de adoptarea unor masuri pentru eliminarea pierderilor si
asigurarea viabilitatii firmei:
reorganizarea
si rationalizarea proceselor; |
revizuirea ofertei,
sortimentului, tehnologiilor; |
reducerea costurilor,
inclusiv a celor de personal; |
închiderea
unor capacitati si vânzarea unor active; |
schimbarea conducerii; |
atragerea unor resurse financiare, eventual prin asociere sau schimbarea proprietarului; |
instituirea unor
proceduri de supraveghere stricta. |
În
anumite conditii creditorii unei întreprinderi
(furnizori, bugetul statului, salariati) pot prefera
sa ajunga la o întelegere cu debitorul si sa îl sprijine pentru depasirea perioadei
de criza si evitarea falimentului si lichidarii. (Este posibil ca în acest fel sa mai
recupereze ceva din debite sau rata de recuperare sa fie mai mare decât în cazul
lichidarii).
Se poate alege una din
urmatoarele trei variante:
amânarea
si reesalonarea termenelor de plata a datoriilor în baza unui program comun (moratoriu); |
|
reducerea
datoriilor cu un anumit procent; creditorii renunta la o parte din pretentiile lor si
întreprinderea îsi continua activitatea (concordatul); |
|
întreprinderea este
lichidata, creditorii valorifica activele acesteia si renunta la partea din debit care
ramâne neacoperita. |
Tratamentul juridic aplicat comerciantilor în dificultate în România este precizat prin Legea nr. 64/1995, modificata în 1997, Legea privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului. Legea instituie o procedura de reorganizare, având ca scop salvarea întreprinderii aflate în dificultate si o procedura de lichidare a patrimoniului debitorului prin faliment, atunci când reorganizarea nu este posibila sau nu da rezultate.
Capitolul 13 DIZOLVAREA SI LICHIDAREA SOCIETATILOR COMERCIALE
Încetarea existentei societatii comerciale obliga la parcurgerea a doua faze: | dizolvarea societatii |
si lichidarea ei. |
Faza dizolvarii
societatii cuprinde anumite operatii care declanseaza si pregatesc încetarea existentei
societatii. În aceasta faza, personalitatea juridica nu este afectata, însa dizolvarea pune capat activitatii normale a
societatii.
a)
trecerea timpului
stabilit pentru durata societatii;
b) imposibilitatea
realizarii obiectului de activitate al societatii sau realizarea acestuia;
c) declararea
nulitatii societatii;
d) hotarârea
adunarii generale;
e) hotarârea
tribunalului, la cererea oricarui asociat, pentru motive temeinice, precum neîntelegerile
grave dintre asociati, care împiedica functionarea societatii;
f) falimentul
societatii;
Dizolvarea societatii
poate fi ceruta de orice persoana interesata sau de Camera de Comert si Industrie
teritoriala în cazurile în care:
a) societatea nu
mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot întruni;
b) societatea nu
a depus, timp de 3 ani consecutivi, bilantul contabil sau alte acte care, potrivit legii,
se depun la Oficiul Registrului Comertului;
c) societatea
si-a încetat activitatea sau nu are sediu cunoscut ori asociatii au disparut sau nu au domiciliu ori resedinta cunoscuta.
Lichidarea societatii comerciale consta într-un ansamblu de operatiuni care au ca scop:
terminarea operatiunilor comerciale aflate în curs la data dizolvarii societatii |
încasarea creantelor societatii |
transformarea bunurilor societatii în bani |
plata datoriilor societatii |
împartirea activului net între asociati. |
Falimentul societatii conduce, de asemenea, la
lichidarea acesteia. Se deschide procedura de faliment a unei societati comerciale
(sau comerciant persoana fizica) aflata în incapacitate de plata daca: tribunalul nu
confirma nici un plan de reorganizare a societatii; nu exista nici un plan de
reorganizare; debitorul nu respecta planul de reorganizare; tribunalul hotaraste
întreruperea si încetarea reorganizarii.
Prin faliment se contribuie la mentinerea unui mediu sanatos de afaceri asigurându-se recuperarea (fie si partiala) de catre creditori a sumelor datorate de întreprinderile intrate în incapacitate de plata. Se evita astfel contaminarea altor întreprinderi cu maladia incapacitatii de plata. |
stabilirea
si determinarea activelor totale; |
determinarea
pasivelor; |
transformarea
în bani a bunurilor din patrimoniul societatii debitoare; |
distribuirea
sumelor de bani rezultate din lichidare pentru a satisface creantele creditorilor; |
închiderea
procedurii falimentului. |
În
anumite conditii prevazute de lege, administratorii, directorii si cenzorii unei societati
comerciale ajunsa în incapacitate de plata care
au contribuit la crearea situatiei poarta o raspundere
patrimoniala fiind obligati de instanta sa suporte o parte din datoriile societatii
daca au savârsit urmatoarele fapte:
w
efectuarea
unor acte de comert în interes personal sub acoperirea societatii;
w folosirea
bunurilor sau creditelor societatii în interes personal;
w tinerea
unei contabilitati fictive sau încalcarea legislatiei în tinerea contabilitatii;
w deturnarea
sau ascunderea unei parti a activului societatii;
w dispunerea
continuarii, în interes personal, a unei activitati care conduce societatea, în mod
vadit, la încetarea platilor.
Sunt
vinovate de bancruta frauduloasa persoanele
care savârsesc urmatoarele fapte:
! falsificarea, sustragerea sau distrugerea
evidentelor societatii ori ascunderea unei parti din activul societatii; înfatisarea de
datorii inexistente sau prezentarea în registrele societatii, în alt act ori în bilantul contabil, a unor sume
nedatorate, fiecare dintre aceste fapte fiind savârsite în vederea diminuarii aparente a
valorii activelor;
!! înstrainarea, în frauda creditorilor, în caz de faliment al unei
societati, a unei parti însemnate din active.