3. Organizarea structurală Back

Next

Organizarea structurala reglementeaza sarcinile, responsabilitatile si competentele decizionale (cele trei elemente care definesc un post sunt cunoscute ca alcătuind „triunghiul magic al organizării” întrucât stau la baza oricărei structuri). Ea stabilește cine ce trebuie să facă în întreprindere, cine și cui poate da dispoziții, cine și pentru ce anume răspunde. După cum, de exemplu, din perspectivă tehnică întreprinderea este alcătuită din terenuri, clădiri, mașini, mobilier, din perspectivă organizatorică întreprinderea este construită din posturi - acestea sunt „cărămida” structurii organizatorice. Postul are o denumire și o descriere cuprinsă, de obicei în fișa postului fără a fi însă exclusă situația în care descrierea postului este doar în mintea șefului și a executantului.

Mai multe posturi ce realizează activități de același fel sau legate tehnologic se grupează în compartimente (pot fi denumite concret ateliere, puncte de lucru, secții, raioane, echipe, birouri, etc - după obiectul de activitate al întreprinderii și uzanțe) conduse de un șef. Compartimentele mai mici pot fi la rândul lor grupate în compartimente mai mari (magazine, depozite, fabrici, uzine, ferme, restaurante, hoteluri, servicii, departamente, divizii etc.) conduse de alți șefi. Se naște astfel o structură compartimentală și o structură ierarhică. În structura ierarhică se evidențiază, pe nivele ierarhice, posturile care au competențe decizionale (drept de a decide). Pe un nivel ierarhic se poziționează posturile de conducere care au o competență decizională asemănătoare ca întindere.