Actiune Titlu de
proprietate negociabil reprezentând o parte din capitalul unei societăți pe acțiuni
sau în comandită pe acțiuni.
Activitățile
reprezintă un anasamblu de atribuții coerente și intredependente, grupate pe baza
rolului pe care îl joacă în ansamblul organizației.
Adaosurile și sporurile la salariu
constituie partea variabilă a salariului și se acordă numai pentru: performanțe
deosebite ale salariatului; muncă prestată în condiții grele (noaptea, în deplasare,
cu risc mărit, în mediu nociv); rezultate importante pentru întreprindere; loialitate
și stabilitate în muncă (vechime în întreprindere).
Affectio
societatis Dorință de colaborare
de pe poziții de egalitate care animă asociații unei societăți.
Amortizare Înregistrarea
contabilă a pierderii de valoare în cazul activelor care, în mod normal, se depreciază
în timp.
Aport Bunuri, bani
sau drepturi puse în comun de asociați în vederea constituirii unei societăți.
Assessment-Center
desemnează un procedeu utilizat în organizații pentru analiza potențialului
personalului, diagnoza punctelor tari și slabe ale lucrătorilor, selecția și
promovarea personalului, identificarea nevoilor de perfecționare profesională și
controlul formării permanente. Activitățile specifice se derulează în sesiuni scurte
cu participarea unor grupuri restrânse care au de soluționat sarcini asemănătoare
celor din activitatea curentă a întreprinderii. Participanții sunt observați și
evaluați în timpul exercițiului de Assesors.
B2B -
Business-to-Business: termen asociat
prestărilor de servicii, vânzărilor, schimburilor, contractelor în care clientul este
tot o firmă. Expresia se folosește mai ales în legătură cu comerțul electronic.
B2C -
Business-to-Consumer: termen asociat
activităților (de comerț) care se adresează direct consumatorului persoană fizică,
nu altor firme. Expresia este frecvent asociată comerțului electronic.
Balanced
Scorecard - este un sistem de management
dezvoltat de Robert Kaplan și David Norton care se bazează pe ideea de a crea
măsurători pentru a colecta datele necesare analizării organizației din patru
perspective: perspectiva învățării și dezvoltării, perspectiva proceselor interne,
perspectiva clienților și cea financiară. Acest sistem de management contrabalansează
accentul pus de sistemele actuale de management aproape exclusiv pe colectarea și analiza
informațiilor de natură financiară în detrimentul altor date despre firmă (situație
considerată ca neechilibrată unbalanced). Metodologia propusă preia și
dezvoltă câteva concepte-cheie de la alte sisteme precedente, cum ar fi TQM
(Managementul Calității Totale). Spre exemplu, ca și TQM, prevede realizarea unei bucle
de feed-back în jurul ieșirilor proceselor interne ale afacerii, în plus însă
prevăzând și realizarea unei bucle de feed-back în jurul ieșirilor strategiilor
adoptate în afacere. Se pune accent pe urmărirea măsurilor și indicatorilor
performanței (caracteristici măsurabile ale produselor, serviciilor, proceselor și
operațiilor pe care compania le utilizează pentru a urmări și crește performanțele
proprii). Trebuie urmărite în primul rând măsurile sau indicatorii care reprezintă
cel mai bine factorii ce conduc la creșterea performanței din perspectivă
operațională, financiară și a clienților. Sistemul propus se bazează pe ideea că nu
poți îmbunătăți ceea ce nu poți măsura.
Bilet la ordin Înscris prin
care debitorul semnatar se angajează să plătească (prin banca sa), la termenul
stipulat, o anumită sumă de bani, creditorului beneficiar.
Broker Agent, intermediar.
Buget Previziune
privind veniturile și cheltuielile.
Business Angels investitori
privați care sprijină ideile noi în afaceri și doresc să participe la transpunerea
lor în practică încă din stadiul incipient. Sunt, de obicei, foști întreprinzători,
manageri retrași din afaceri, experți financiari, consultanți sau profesori
universitari cu experiență de afaceri. Participarea lor presupune un aport semnificativ
de Know-How.
Canal de
distribuție. Verigile, treptele pe
care le parcurge un produs de la fabricare până la utilizarea de către consumatorul
particular sau instituțional, alcătuiesc canalul de distribuție.
Capitalul contabil este o
valoare, cu anumită semnificație, înscrisă în bilanțul întreprinderii. În sens financiar-contabil strict, capitalul
reprezintă ansamblul surselor întreprinderii (arată
de unde provin mijloacele ei, ce obligații are pentru acestea) fiind echivalentul pasivului din bilanț, în echilibru cu averea
(mijloacele întreprinderii), respectiv activul bilanțului.
Capitalul economic este un
ansamblu de resurse eterogene, materiale și nemateriale, evaluate în bani, implicate în
procese economice de valorificare;
Capitalul
intreprinderii este definit de unii autori ca ansamblul patrimoniului acesteia (totalitatea
drepturilor și obligațiilor);
Capitalul în sensul
economiei generale desemnează ansamblul
mijloacelor de producție (clădiri, instalații, utilaje, mijloace de transport, mașini,
echipamente) ca factor de producție, alături de resursele naturale (terenuri, ape,
atmosfera, materii prime, surse de energie) și munca oamenilor, implicate în producția
de bunuri. La fel ca munca și
natura, capitalul constituie o realitate fundamentală. El are, în principal, două
funcții: aceea de a face munca mai productivă (capital productiv) și aceea de a aduce
un venit proprietarului (capital lucrativ);
Capitalul juridic desemnează
orice bun care aduce proprietarului său un venit periodic, fără o contraprestație în
muncă;
Capitalul lichid este definit
și ca o sumă de bani de care întreprinderea (sau alt agent) dispune pentru o anumită
perioadă. Este o sumă de bani neutilizată temporar, păstrată ca un stoc de
bani;
Capitalul social este
ansamblul de bunuri, bani, drepturi și muncă
pe care proprietarii unei întreprinderi le pun la dispoziția și în proprietatea
acesteia pentru a fi folosite pe toată durata
existenței ei;
în România, Legea nr. 82/1991, legea
contabilității precizează: capitalul social este egal cu valoarea nominală a
acțiunilor sau părților sociale, respectiv cu valoarea aportului în natură sau în
numerar, a rezervelor încorporate și profitului repartizat pentru majorarea capitalului
sau altor operațiuni care conduc la modificarea acestuia;
Capitalul tehnic este
ansamblul mijloacelor, bunurilor (cu caracteristicile lor constructive, funcționale)
folosite pentru a produce alte bunuri;
Cash&carry
depozit de vânzare en
gros (organizat și amenajat foarte asemănător cu un mare magazin) în care clienții,
de obicei alți comercianți, pot cumpăra cantități mari de produse la un preț redus,
ridicându-le pe loc; modalitate de vânzare cu plata în numerar (plus carduri sau alte
instrumente de plată care asigură decontarea rapidă) și care nu include servicii de
livrare.
Cash-flow
deterninarea lichidității întreprinderii prin diferența dintre veniturile și
cheltuielile cumulate pe o perioadă
Cercurile de calitate constituie o
soluție organizatorică ce se suprapune peste structura existentă fără a schimba
organizarea clasică a muncii cu repartizarea sarcinilor pe posturi. Lucrătorii,
ocupanți a mai multor posturi interdependente, constituie grupuri voluntare care se
întrunesc periodic (uzual 1-2 ore la două săptămâni) pentru a dezbate probleme
privind: calitatea produselor, desfășurarea proceselor de muncă, asigurarea materiilor
prime, materialelor, uneltelor și dispozitivelor de lucru, condițiile de muncă etc.
Cercurile de calitate au rolul de a elabora soluții și propuneri pentru o mai bună
organizare a muncii, pentru creșterea productivității și calității, pentru
îmbunătățirea condițiilor de muncă. Organizarea cercurilor de calitate pleacă de la
premisa că lucrătorii sunt cei mai în măsură să identifice și să proiecteze
soluții de optimizare a propriei activități; sunt capabili să genereze idei mai bune
decât personalul de conducere sau specialiștii din afara grupului.
Cererea este o
variabilă economică măsurabilă care reflectă nevoile pe care consumatorii și le pot
satisface în limita puterii lor de cumpărare. (Cererea solvabilă este o parte a
nevoilor).
Cifra de
afaceri Valoarea vânzărilor de
bunuri și servicii realizate de
întreprindere într-o perioadă.
Clauză
abuzivă Prevedere dintr-un
contract încheiat între un comerciant și o persoană particulară care generează un
avantaj excesiv comerciantului prin abuz de forță economică.
Coaching desemnează acțiunea de antrenare,
îndrumare, instruire iar Coach - persoana care
face acest lucru. Coaching este arta de a-l asista pe partener în a-și defini și
clarifica scopurile și obiectivele, a stabili un mod de atingere a acestor obiective și
de a oferi suportul necesar pentru împlinirea lor. Coaching este o intervenție care
vizează dezvoltarea la o persoană sau o echipă a elementelor potențiale legate de
talent, stil sau sinergie, dincolo de obstacolele care le constrîng. Este un mijloc de
descoperire și experimentare a potențialului neutilizat. Obiectivul în Business Coaching este asigurarea faptului că
fiecare membru al echipei are o înțelegere completă a scopurilor organizației și că
atitudinile și valorile grupului sunt împărtășite de membrii săi în urmărirea
acestor scopuri.
Commitment termenul
desemnează o anumită legătură emoțională cu întreprinderea. Commitment semnifică
dorința de a lucra în întreprindere, opusul tendinței de a părăsi întreprinderea.
Studiiile arată că atașamentul față de valorile întreprinderii devine mai important
pentru succesul afacerii decât nivelul satisfacției în muncă. Se face distincția
între Emotional Commitment (se referă la
interiorizarea valorior firmei, identificarea cu firma,
atitudinea de angajare, legătura emoțională pozitivă cu întreprinderea), Normative Commitment (asumarea sarcinilor și
atitudinea responsabilă, internalizarea normelor și regulilor de conduită, socializare,
contract psihologic) și Continuance (dorința
de a rămâne în întreprindere).
Compartimentul reunește sub
o autoritate unică un grup de persoane ce îndeplinesc activități omogene sau
complementare. Pot fi operaționale (raionul,
de exemplu), și
funcționale (compartiment personal, financiar-contabil în cadrul întreprinderii
comerciale), precum și compartimente de bază (elementare) și de ansamblu
(complexe).
Competitivitatea
este capacitatea unei
întreprinderi de a face față concurenței.
Concentrarea este o
soluție de colaborare strânsă între întreprinderi care renunță în mare măsura la
independența economică și juridică fiind adoptată o soluție de conducere unică. Concernul
este forma tipică de concentrare. Formula extremă a concentrării se realizează prin
fuziune sau absorbție.
Concurenta. Într-un
sens general acceptat, concurența înseamnă rivalitate între întreprinderi, luptă,
competiție. Ea este o luptă între firme și produse/servicii ale acestora pe o anumită
piață, bine determinată. Concurența presupune ridicarea unor bariere în calea celor
care încearcă să pătrundă pe o piață de către cei care s-au instalat deja.
Contractul
de muncă
este definit drept înțelegerea prin care o persoană se angajează să pună activitatea
sa la dispoziția altei persoane, acționând în subordinea acesteia în schimbul unei
remunerații.
Cooperarea este o
formulă contractuală, de înțelegere și colaborare între întreprinderi care își
păstrează independența juridică dar renunță parțial la independența economică
(decizională). Cartelul este forma tipică de cooperare.
Copy-Left concept opus
celui de Copy-Right. Semnifică accesul liber la creații intelectuale. Cunoaște o tot
mai largă răspândire și acceptare odată cu globalizarea și extinderea internetului.
Cota de
piață exprimă raportul dintre volumul vânzărilor
realizate de o întreprindere și totalul vânzărilor înregistrate pe piața pe care
acționează.
CRM (Customer
Relationship Management) înseamnă construirea și dezvoltarea unor relații durabile,
profitabile și individualizate cu clienții prin integrarea activităților de proiectare
a produselor, marketing, distribuție și service cu ajutorul tehnologiei informației.
Delocalizare
Transferarea
activităților productive ale întreprinderii în afara țării de origine.
Desalarizare
conceptul
semnifică transferul unor activități ale întreprinderii din sarcina de muncă a
propriilor salariați la furnizori de bunuri și servicii specializați. Se reduce în
acest fel numărul de salariați cu avantaje în planul productivității muncii,
costurilor salariale și calității produselor și serviciilor. Contractele de muncă
sunt înlocuite de contracte de furnizare/prestare de servicii. Un avantaj major pentru
întreprindere este acela că se transformă costurile fixe (de suportat indiferent dacă
întreprinderea are comenzi) în costuri variabile (apar numai în legătură cu volumul
producției/vânzărilor). Multe întreprinderi sprijină foștii salariați să devină
întreprinzători individuali, preferând să cumpere de la acești furnizori bunuri
sau servicii pe care aceleași persoane le produceau pentru întreprindere ca salariați.
Impozitele salariale mari și forța de muncă scumpă alături de o riguroasă
disciplină contractuală favorizează desalarizarea.
Dezinvestiția este un
răspuns lucid la constrângerile pieței și are în vedere
menținerea la un nivel acceptabil a rentabilității capitalului rămas. Din punctul de
vedere al proprietarilor întreprinderii, posibilitatea de a recupera capitalul investit
fără pierderi (sau costuri semnificative), în vederea altor utilizări, constituie un
criteriu important încă din momentul formulării deciziei inițiale de investire. Din
perspectiva întreprinderii, însă, dezinvestiția reprezintă un moment de
discontinuitate, o excepție în raport cu tendința de creștere, care constituie regula
generală.
Diversificare
conglomerată constă în pătrunderea
firmei în domenii de afaceri complet diferite
de cele ale afacerilor sale (curente)
Diversificare
concentrică presupune extinderea domeniilor de activitate strategică ale firmei
prin adăugarea a noi afaceri distincte, dar cu particularități similare afacerii
inițiale.
Dividend Parte din
beneficiile societății cuvenită acționarilor.
Diviziunea muncii constituie un
proces de diferențiere și de separare a diferitelor feluri de munci concrete și de fixare a acestora ca activități
specializate de sine-stătătoare.
Due Dilligence
- conceptul desemnează
analiza , verificarea și evaluarea atentă a bunurilor/unităților economice care
urmează a fi preluate/achiziționate. Verificările sunt prilejuite de asemenea de
listarea societăților la burse. Achizițiile de firme trebuie precedate de o informare
temeinică pentru evidențierea eventualelor vicii
în oferta făcută de vânzător.
Uzual se operează chiar cu o perioadă de probă în care managementul este exercitat de
cumpărător. Este prilejul cu care pot ieși la iveală probleme ascunse privind obiectul
achiziției sau fuziunii. Pe piața de profil acționează firme specializate în servicii
de Due Dilligence.
Economie de
scară Reducerea costului
unitar datorată creșterii cantității produse/vândute (seriei de fabricație).
EDI
(Electronic Data Interchange) consta în transferul unor date structurate, prin mesaje convenite
standard, de la o aplicație de calculator la alta prin intermediul mijloacelor
electronice, intervenția umana fiind minimă.
Ergonomie Știința
care studiază modalitățile de ameliorare a condițiilor de muncă și de adaptare a
muncii la om.
Evicțiune
Pierderea unui drept
asupra unui lucru urmare a faptului că altă persoană deține un drept anterior asupra
aceluiași lucru.
Externalizare vezi: Delocalizare, Outsourcing și Make or Buy
Filială. Conform
legii române (nr. 31/1990), filiala este o
societate comercială cu personalitate juridică. Ea este constituită de societatea mamă
care deține majoritatea capitalului său; deși este subiect de drept distinct, filiala
este dependentă și se află sub controlul societății primare. Filiala dobândește
drepturi și își asumă obligații cu angajarea unei răspunderi proprii.
Fișa de
produs poate conține:
denumirea, codul și descrierea produsului; aprecieri și evaluări asupra
caracteristicilor produsului, eventual comparativ cu altele similare; numele și adresa
furnizorilor care oferă produsul; cum s-a luat cunoștință de ofertă; data
contactării; condiții de livrare și plată; observații. Pentru analize, datele se pot
înscrie în tablouri combinate
FURNIZORI/PRODUSE, ce conțin pe verticală firmele furnizoare și pe orizontală
produsele, marcându-se pentru fiecare intersecție cât mai multe informații.
Fișa postului este un document cu care se operează în organizarea formală a întreprinderilor, de obicei anexă la contractul individual de muncă. FP precizează cerințele de experiență, studii, caracteristici personale față de persoana care ocupă un post, relațiile cu alte posturi (poziția în organigramă), sarcinile de muncă (detaliate), competențele decizionale și răspunderea ce revine persoanei care ocupă postul.
Fișier de furnizori și
produse. Se recomandă ca o fișă furnizor să cuprindă:
- denumirea firmei,
adresa sediului și a filialelor sau a altor unități subordonate, telefoane, telex, fax,
E-mail;
- numele persoanelor de contactat;
- produsele oferite, cu descrieri cât mai detaliate, coduri;
- cum s-a luat cunoștință de ofertă/furnizor;
- data contactării, eventual a livrărilor efectuate deja;
- condițiile de cantitate, livrare, plată, ambalare, transport cerute de furnizor;
- prețurile produselor, rabaturi sau skonto;
- observații deduse din contacte anterioare.
FMCG (Fast
Moving Consumer Goods) bunuri de consum cu viteză mare de circulație.
Categoria include în principal bunurile alimentare alături de unele bunuri nealimentare
de folosință curentă. Produsele incluse determină, prin frecvența cumpărării lor
și caracteristicile de perisabilitate adaptarea tehnologiilor comerciale în privința
depozitării, prezentării, ambalării, transportului, încasării banilor. Pentru
produsele din această categorie se exclude ruptura de stoc, intervalul de provizionare
este redus, marja brută este redusă, câștigul fiind generat de volumul mare al
vânzărilor, de încasările în numerar și de circulația rapidă a banilor. Întrucât
finanțarea se asigură prin credit furnizor pentru perioade de cca 30 de zile,
comercializarea acestor produse necesită un capital propriu redus. Categoria FMCG
asigură venituri considerabile lanturilor transnaționale de Hipermarketuri.
Forța de
vânzare - Echipă dintr-o
întreprindere însărcinată cu vânzarea produselor și atragerea de clienți.
Forța majoră
- Eveniment imprevizibil
și de neînlăturat care împiedică o parte contractantă să-și îndeplinească
obligațiile (de exemplu: o catastrofă naturală)
Franciza
reprezintă un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continuă între persoane
fizice și persoane juridice independente din punct de vedere financiar, prin care o
persoană denumită francizor, acordă altei persoane, denumită beneficiar, dreptul de a
exploata sau a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.
Funcțiile
personalului reunesc ansamblul
atribuțiilor și sarcinilor omogene ce revin fiecărui individ în vederea
desfășurării activităților necesare realizării obiectivelor derivate din obiectivele
generale ale organizației.
Integrarea
orizontală constă în adăugarea, în general prin achiziții, de noi afaceri care au obiect de activitate similar cu cel al firmei și
operează pe aceleași piețe.
Integrarea verticală în
amonte/aval reprezintă pătrunderea afacerilor firmei în zona de afaceri a furnizorilor
sau a clienților.
Internetul reprezinta o
largă colecție de rețele sau o rețea de
rețele. Constă în afilierea a zeci de rețele private, comerciale, academice și
guvernametale existente în numeroase țari ale globului și creeaza o lume virtuala prin
intermediul careia se pot comunica și schimba
informații cu mare rapiditate.
Înființarea
unei întreprinderi reprezintă ansamblul
deciziilor și acțiunilor care au ca rezultat apariția unei întreprinderi funcționale
și autorizate legal (care are potențialul necesar și are voie să funcționeze).
Job Enlargement Prin JE se lărgește sfera atribuțiilor și
sarcinilor de muncă ale unui post (executant), adăugându-se sarcini anterioare și
ulterioare celor obișnuite în procesul tehnologic (care erau realizate de ocupanții
altor posturi). Se prelungește durata unui ciclu de operațiuni care fac obiectul muncii
la locul de muncă și crește varietatea operațiunilor alocate. J.E. elimină
specializarea foarte îngustă și reduce monotonia activității (unul din factorii care
generează oboseala în muncă). Se urmărește creșterea motivării și interesului
salariatului prin conținutul muncii și reducerea manifestărilor disfuncționale (erori
în muncă, întreruperea muncii, absenteism).
Job Enrichment Prin acest
sistem se integrează unui post atribuții de
planificare, decizie și control care, anterior, reveneau în exclusivitate posturilor
ierarhic superioare. Este o versiune modernă a delegării de autoritate și răspundere.
Prin creșterea complexității muncii se realizează o solicitare mai echilibrată a
resurselor fizice și intelectuale, ceea ce corespunde mai bine așteptărilor umane în
legătură cu munca; se creează premisele unei motivații intrinseci a lucrătorului și
creșterii productivității. J.E. permite realizarea mai bună a trebuințelor umane de:
libertate de acțiune, ridicare a nivelului de cunoștințe și în consecință de
creștere a gradului de siguranță și stabilitate în întreprindere, valorificare a
potențialului personal și afirmare profesională, recunoaștere și prestigiu.
Job Rotation presupune
schimbarea periodică, la intervale stabilite, a posturilor și sarcinilor ce revin între
mai mulți lucrători. Succesiunea și durata ocupării de către fiecare persoană a unui
post poate fi stabilită chiar de către cei în cauză sau de către conducerea firmei
sau departamentului. Se mizează pe următoarele efecte pozitive: se evită efectul de
blazare și rutinare excesivă ce poate să apară la realizarea acelorași activități
prea mult timp; asigurarea unui număr mai mare de persoane, calificate și antrenate,
care pot realiza activitățile unui post în acest fel dispar locurile înguste
care pot întrerupe întreaga activitate dacă lipsește o persoană.
Just in Time
(JIT) Metodă care permite
producția la cerere, în termen foarte scurt și cu costuri minime. Se tinde spre
eliminarea stocurilor.
Litigiu - Dezacord asupra unui fapt
sau drept care generează un arbitraj sau un proces.
Locul de
muncă desemnează ansamblul
amenajărilor și mijloacelor necesare unei persoane (sau grup) pentru realizarea
sarcinilor repartizate în întreprindere. În timp ce postul este o categorie
abstractă, cu care se operează în organizare și care poate fi doar înțeleasă,
locul de muncă este o categorie ce desemnează un spațiu, echipamente, elemente
fizice care se văd și se ating.
Make or Buy situație
decizională având ca variante de acțiune producția proprie în
unitățile întreprinderii și achiziționarea de la furnizori. Economiile de piață
moderne au condus la reducerea costurilor de producție prin specializare și reducerea
costurilor de tranzacționare concomitent cu asigurarea calității pe baze contractuale.
În aceste condiții devine mai avantajos pentru întreprindere să concentreze producția
proprie pe segmentul ofertei în care are competitivitate maximă iar celelalte produse
(pentru care are clientelă) să le cumpere de la furnizori specializați. Integrarea
producției până la extrema totul produs în unitățile
proprii devine neprofitabilă.
Nivelul
ierarhic este format din
ansamblul organismelor situate pe aceeași linie orizontală, la distanță egală de
organul de conducere superior al firmei.
Norma de munca. Prin NM se
înțelege, în general, sarcina ce se stabilește unui executant (individual sau
colectiv) care are calificarea corespunzătoare pentru executarea unei lucrări în
anumite condiții tehnico-organizatorice. Norma de muncă
reprezintă detalierea obiectivului general al întreprinderii la nivelul fiecărui loc de
muncă.
Orar (program)
variabil - Sistem de organizare a
timpului de lucru care include plaje de timp mobile (la alegerea lucrătorului) și plaje
de timp fixe (în care prezența este obligatorie).
Organigrama este
reprezentarea grafică a structurii organizatorice a unei întreprinderi sau a unor parti
din ea cu ajutorul anumitor simboluri și pe
baza unor reguli specifice.
Organizarea
muncii în grupuri cu autonomie limitată presupune renunțarea la
organizarea clasică a muncii pe posturi. Un anumit volum de activitate este încredințat
spre executare (realizare) unui grup de persoane. Este problema grupului să aloce
sarcinile pe membrii săi, să organizeze activitatea și procesele pentru realizarea la
termen și în calitatea contractată a sarcinilor asumate.
Organizarea
muncii în Job-Sharing presupune încredințarea realizării sarcinilor
care în mod tradițional revin unui post la cel puțin două persoane care doresc să
lucreze în acest sistem cu diverse motivații (nevoie de timp liber, valorificarea
timpului rămas după muncă în altă parte, elasticitatea programului de lucru cu o
durată variabilă pentru fiecare, completarea reciprocă în privința abilităților și
cunoștințelor necesare etc.). Persoanele au libertatea de a stabili de comun acord
diviziunea muncii aferente postului și repartizarea venitului; în schimb, prin contract
se stabilește că răspunderea fiecărei persoane este integrală pentru ansamblul
activităților realizate și care revin postului. Pentru întreprindere apare avantajul
unei mai bune acoperiri a posturilor dar și riscul diluării răspunderii sau al
conflictelor interpersonale.
Organizarea reprezintă
procesul de distribuire și control al sarcinilor din cadrul unei colectivități în
vederea valorificării ordonate a tuturor resurselor.
Outsourcing - constituie
un proces de transfer al unor activități din întreprindere pe baze contractuale către
furnizori/prestatori externi specializați. Uneori se elimină din firmă departamente
întregi al căror obiect de activitate este contractat cu întreeprinderi de profil (Business Process Outsourcing). Procesul este
aplicabil atît activităților de transformare a bunurior cât și celor informaționale
și manageriale. Sunt frecvente cazurile de subcontractare a producției, a proiectării,
cercetării, a activităților de contabilitate și informatică, a celor logistice sau de
pază și întreținere. Contractele prin care se încredințează managementul unor firme
specializate sunt, de asemenea, o formă tot mai răspândită de Outsourcing. În timp ce
acționarii și managerii așteaptă de la acest procedeu economii la costuri, calitate
mai bună, creșterea competitivității și concentrarea spre domenii cheie de suces,
sindicatele se arată foarte preocupate de pierderea a numeroase locuri de muncă, mai
ales dacă furnizorii sunt din țări cu forță de muncă ieftină. Poate să apară, de
asemenea, o pierdere în planul imaginii firmei și încrederii consumatorilor. (vezi și Make or Buy). După o creștere spectaculoasă în
America, fenomenul evoluează rapid și în țările vest europene.
Patrimoniul
întreprinderii este format din
totalitatea drepturilor și obligațiilor cu caracter patrimonial care îi aparțin. El
cuprinde activul și pasivul social.
Bunurile, banii și drepturile reale aduse de asociați la constituirea societății și
cele dobândite prin exercitarea activității, împreună cu beneficiile nedistribuite
constituie activul întreprinderii. Pasivul social cuprinde obligațiile și datoriile pe
care le are întreprinderea în exprimare bănească. Întreprinderile gestionează patrimoniul, stabilesc relații patrimoniale cu alte întreprinderi și
instituții, inclusiv cu bugetul statului, țin contabilitate
proprie încheind balanțe și bilanțuri,
de obicei au cel puțin un cont la o bancă
pentru facilitarea operațiunilor de plată și păstrarea disponibilităților (în
condițiile în care legea limitează soldul numerarului în casă și plafonul plăților
în numerar).
Piața este
definită, în mod tradițional ca ansamblul cererilor și ofertelor în legătură cu
un bun, serviciu sau capital într-o zonă determinată
Piața
întreprinderii - Gradul efectiv sau
potențial de pătrundere în consum (utilizare) a produselor sau serviciilor unei
întreprinderi specializate în producerea ori comercializarea lor definește piața
întreprinderii. Piața întreprinderii se interferează cu piețele produselor, fiecare
deținând o cotă parte din cealaltă. Întreprinderea se
adresează, prin produsele sale, simultan, mai multor categorii de consumatori,
utilizatori; acestea, la rândul lor, definesc anumite piețe. Piața de desfacere a
întreprinderii este reprezentată de toți clienții potențiali, care au aceeași nevoie
sau dorință și care sunt dispuși și au capacitatea de a se angaja într-o relație de
schimb pentru satisfacerea acelei nevoi sau dorințe.
Ponderea ierarhică
(norma de conducere) reprezintă numărul de
persoane subordonate direct unui cadru de conducere.
Portofoliul de afaceri
reprezintă totalitatea domeniilor strategice de activitate ale unei firme.
POS
Point of Sale - expresia
desemnează punctul de vânzare cu amănuntul a
bunurilor și serviciilor având o echipare care servește acest proces. Un bancomat, de
exemplu, sau un terminal pentru debitarea cardurior în magazine sunt POS-uri ale unei bănci. Raioanele specializate
pentru vânzarea unor produse în cadrul magazinelor sau automatele comerciale sunt POS-uri tipice de comerț. Termenul tinde să
înlocuiască expresia echivalentă din limba română.
Postul
reprezintă unitatea de bază a structurii organizatorice descris prin rol (ce are de
făcut ocupantul postului) și statut (care este poziția postului în raport cu
celelalte). Fiecărui post ăi revine o configuratie specifică de sarcini, competențe
și răspunderi.
Prime de
salarizare. Cele mai uzuale prime
sunt:
- prime de calitate
(pentru identificarea defectelor sau evitarea pătrunderii componentelor cu probleme de
calitate în produsul finit);
- prime de vânzare (pentru depășiri ale valorii normate a vânzărilor);
- prime pentru munca în condiții speciale;
- prime de producție pentru sporul de productivitate peste un anumit nivel; în partea
inferioară, primele trebuie să stimuleze rezultatele după care, peste o limită să
devină neinteresante, pentru a se evita surmenajul.
Sistemul primelor se bazează pe timpul mediu
normat pentru realizarea unei piese sau operații. Economia de timp, (diferența între
timpul normat și timpul efectiv consumat de un lucrător pentru o operație) realizarea
piesei sau operației într-un timp mai scurt, aduce un salariu suplimentar. Practic,
numai o parte din creșterea de venit ca urmare a creșterii productivității orare a
muncii revine salariatului. Prima este reprezentată de o parabolă: ea crește până
când lucrătorul își dublează rezultatele după care se plafonează. Cele mai
cunoscute formule sunt: formula Taylor, formula Halsey sau Willans, formula Rowan, formula
York, sistemul Bedaux și formula Schueller. Dacă: S
= salariul cuvenit; s = salariul orar; t = timpul efectiv consumat; T = timpul normat
pentru o piesă sau un produs; n = numărul de piese
realizate; p = suma cuvenită ca salariu pentru o piesă, P = prima acordată pentru
fiecare piesă realizată suplimentar, atunci (în cazul sistemului cu prime): S = s t + n
p iar P = 1/m [s (T t)], unde m = 1/2 sau 1/3, cel puțin, în cazul formulei Halsey
sau P = t/T[s (T-t)], în cazul formulei Rowan.
Ranking Rezultatul
aplicării unei metodologii acreditate de evaluare a întreprinderilor sau brandurilor. Se
exprimă sub forma unei ierarhizări bazate pe indicatori specifici.
Rating Evaluarea
capacității viitoare a unei întreprinderi de a achita debitele integral și la termen.
Rating-ul se determină de către bănci și agenții de rating cu scopul de a cuantifica probabilitatea de
neplată în cazuri determinate. Ratingul se
bazează pe evaluări privind indicatorii economici, managementul, organizarea și piața
întreprinderii. Publicarea ratingului contribuie la menținerea unui mediu de afaceri
sănătos (firmele cu un rating slab vor fi evitate, reducându-se riscul de blocaj
financiar).
Regulamentul
de organizare si funcționare normeaza modul de
structurare și funcționare a întreprinderii incluzând fișele posturilor,
organigramele și diagramele de relații,
informații detaliate cu privire la conducerea firmei (atribuții și competențe),
dispoziții generale cu privire la modul de funcționare a întreprinderii și sistemele
de sancționare și recompensare în funcție de modul de realizarea a sarcinilor de
către angajați.
Reguli ale economiei de
mișcări. Obiectivul reducerii
efortului a condus la elaborarea unor reguli ale
economiei de mișcări aplicabile, în special, la muncile fizice. Acestea sunt:
- mișcările mâinilor
și ale brațelor să fie simetrice, simultane și continue; evitarea situațiilor în
care una din mâini este imobilă ca și a mișcărilor bruște și discontinue conduce la
ridicarea productivității și reducerea efortului;
- mișcările trebuie să fie cât mai ușoare, scurte și rare; locul de muncă trebuie
să fie astfel organizat încât să permită o alternare judicioasă a grupelor de
mișcări; obiectele muncii să fie dispuse între zona normală și cea maximă de lucru;
- succesiunea logică a mișcărilor;
- mijloacele de muncă și obiectele muncii să aibă un loc fix și bine determinat;
- utilizarea gravitației ca sursă de energie care nu costă nimic (se vor folosi
planurile înclinate pentru deplasarea obiectelor muncii; acestea nu vor fi așezate la
nivelul solului pentru a nu se consuma energie atunci când se ridică);
- regula grupării impune o asemenea organizare care
să permită aprovizionarea locului de muncă, acțiunea asupra sau evacuarea dintr-o
dată a unui număr mai mare de produse (paletizarea și containerizarea sunt exemple de
succes în aplicarea acestei reguli);
- creșterea securității muncii;
- operatorul trebuie să poată lucra așezat sau în picioare după bunul său plac;
- eliminarea controlului muscular și mintal al mișcărilor (folosirea automatismelor -
în cazul unor munci oamenii pot lucra fără să fie atenți la ce lucrează);
- condițiile de muncă favorabile reduc consumul de energie și întârzie apariția
oboselii (oboseala este principalul inamic al muncii).
Reprezentanță. Reprezentanțele sunt subunități organizatorice
ale societăților comerciale care acționează în țara de origine a societății (dar
alte sedii decât cel al societății) și, mai ales, în alte țări, pe baza unor
autorizații și unui regulament stabilit de societate, cu respectarea legislației
țării în care este activă reprezentanța. Reprezentanțele nu au personalitate
juridică proprie și capital propriu alocat; ele desfășoară activități presupuse de
obiectul de activitate al societății și în folosul acesteia, în calitate de
intermediar, având ca scop promovarea și sprijinirea activității societății-mamă.
Printre activitățile obișnuite ale reprezentanțelor se numără: emiterea și primirea
de oferte sau comenzi; negocierea și încheierea de contracte comerciale pe seama
societății mamă; informare și publicitate;
asistență tehnică și service pentru bunuri și echipamente livrate clienților din
țară; prestări de servicii ce intră în obiectul de activitate al firmei; transporturi
și expediții etc. Reprezentanțele firmelor străine în România funcționează pe baza
unei autorizații emise de Ministerul Industriilor și Comerțului fiind obligte să
plătească impozitele și taxele stabilite în condițiile legii (impozit pe profit, pe
salarii, etc.).
Retail
se traduce
prin vânzare cu amănuntul (formă de vânzare).
Termenul este folosit tot mai des în articole pe teme economice din publicațiile
românești în locul celui de vânzare către consumatori (populație). El semnifică
atât vânzarea bunurilor cât și a serviciilor (inclusiv cele bancare, de exemplu) cu
extindere asupra tehnologiei de vânzare.
Salariul de bază este partea
principală a salariului total, convenită în cadrul contractului de muncă; suma
precizată se acordă efectiv salariatului în anumite condiții stabilite (timpul efectiv
lucrat și rezultatele obținute în raport cu standardele de performanță). El se
stabilește pentru fiecare salariat în funcție de pregătirea, experiența,
abilitățile și rezultatele persoanei, pe de o parte și politica salarială a firmei,
formele de salarizare, importanță, complexitatea și
răspunderea lucrărilor ce revin postului în
care este încadrat salariatul, pe de altă parte.
Salariul,
indiferent de denumirea sa, reprezintă suma de
bani dată de patron salariatului în temeiul unui contract individual de muncă pentru
munca efectuată sau ce trebuie efectuată și pentru serviciile îndeplinite sau ce
trebuie îndeplinite. Grupul american de consulting pentru Business Practice
definește salariul ca o recompensă acordată fiecărui angajat în schimbul
contribuției sale la succesul firmei. În timp ce definiția românească pune
accentul pe efortul ce trebuie recompensat, cea americană precizează că numai
rezultatele se recompensează.
Scopul
întreprinderii este stabilit de către
proprietarii acesteia conform intereselor și voinței lor și în concordanță cu legile
naționale și internaționale. Se admite că prin întreprindere proprietarii urmăresc
obținerea unui beneficiu ca excedent din exploatarea capitalului pus la dispoziția
întreprinderii sub formă de bani, bunuri, creanțe și muncă.
Seed Capital (Seed Money) bani folosiți
pentru a începe o afacere sau activitate
SOP - Standard Operating
Procedures reprezintă setul de
instrucțiuni pe care o persoană trebuie să le urmeze pentru îndeplini o anumită
activitate în condiții de securitate a muncii (fără efecte nocive asupra propriei
sănătăți sau asupra mediului înconjurător) și de productivitate maximă.
Strategia
concentrării constă în alegerea unei căi unice de dezvoltare a
întreprinderii prin orientarea tuturor eforturilor într-o singură industrie și
dezvoltarea unui singur produs (linie de produse), unei singure piețe sau tehnologii.
Sucursală. Sucursalele sunt
dezmembrăminte fără personalitate juridică ale
societăților comerciale. Aceste subunități sunt dotate de societate cu anumite fonduri
cu scopul de a desfășura o activitate economică, în concordanță cu obiectul de
activitate al societății; ele au o anumită autonomie economică și decizională, în
limite stabilite de societate. Activele și pasivele lor fac parte din patrimoniul
societății, personalul este angajat al societății, cu locul de muncă la sucursală.
Sucursala se înregistrează, înainte de începerea activității, la Registrul
Comerțului din județul în care va funcționa.
Trezoreria firmei Totalitatea
mijloacelor de plată disponibile ale unei întreprinderi.
Unitățile operative
ale unei întreprinderi poartă diverse denumiri
și au roluri diferite prin care contribuie la realizarea obiectului de activitate al
întreprinderii (fabrică, uzină, atelier,
departament, divizie, secție, magazin, depozit, restaurant, hotel, punct de lucru,
etc.). Ele nu au personalitate juridică, au o autonomie gestionară, organizează și
derulează activitățile operative (de execuție) repartizate conform diviziunii muncii
în întreprindere. Rolul lor esențial este acela de a combina efectiv resursele
(clădiri, materii prime, semifabricate, materiale, energie, informații, muncă) după
anumită tehnologie pentru obținerea bunurilor și serviciilor ce vor fi vândute sau
chiar pentru realizarea vânzării. Unitățile operative aplică deciziile stabilite de conducerea
întreprinderii, valorifică informațiile furnizate de aparatul administrativ și
funcțional, informează periodic și răspund de
respectarea deciziilor și îndeplinirea obiectivelor stabilite. La acest nivel al
unităților operative se determină în mare măsură: calitatea produselor și
serviciilor; nivelul costurilor; economisirea păstrarea și securitatea resurselor;
productivitatea muncii; menținerea și exploatarea corectă a mașinilor, echipamentelor,
utilajelor și instalațiilor; gradul de folosire a capacităților; valorificarea
timpului de muncă, a cunoștințelor, experienței și abilităților personalului. În
multe situații cea mai mare parte din resursele materiale și umane este concentrată în
unitățile operative ale întreprinderii; aparatul de conducere, funcțional și
administrativ, lucrează în principal cu informații și resurse financiare. Întreprinderile mari au în structura lor multe unități operative funcționând cu o
diviziune a muncii accentuată; acestea au, de obicei, amplasamente diferite de cel al
sediului principal. În cazul întreprinderilor
mici sediul întreprinderii se suprapune de multe ori cu amplasamentul unității
operative; în același loc (clădire sau chiar
sală) se realizează atât activitatea de conducere cât și cea de execuție și de
către aceeași persoană (dacă întreprinderea nu are salariați) sau un număr mic de
persoane (diviziunea muncii lipsește sau este puțin accentuată).
Vadul comercial este un
concept complex și o variabilă măsurabilă,
în același timp. El reflectă potențialul unui amplasament de a atrage clienți, de a
genera vânzări importante, de a fi observat, vizitat de clienți potențiali sau
consumatori. Calitatea vadului comercial are o
determinare multiplă; ea este condiționată de caracteristici fizice (urbanism,
arhitectură, circulație, oferta de mărfuri
și servicii, mobilarea și utilarea spațiilor de comerț și servicii, amplasamentul în
localitate în raport cu alte centre de interes, integrarea în aglomerări de spații de
comerț și servicii, în centre comerciale). Vadul comercial este determinat în mare
măsură de comportamentul cumpărătorilor, de variabile psihologice. Un anume
amplasament place, atrage, este simpatic, oferă satisfacție, în timp ce altul-cu
caracteristici fizice identice, eventual este ocolit. Vadul comercial al unui
amplasament este variabil în timp și determinat, într-o anumită măsură, de
operatorii de comerț și servicii prezenți pe acel amplasament.
Valoarea unui
activ. Analiza economică a
consacrat soluția potrivit căreia valoarea unui activ este dată de suma veniturilor
actualizate care s-ar obține din exploatarea activului respectiv, într-un orizont de
timp infinit.
Venture Capital - bani investiți sau care
sunt disponibili pentru a fi investiți într-o societate care începe activitatea de
obicei implicând un risc se mai numește și Risk Capital. Se realizează o
finanțare cu capital propriu, pe perioadă limitată, prin asociere sau cumpărare de
acțiuni, concomitent cu consultanță pentru afacere. După stadiul în care se află
afacerea se face distincție între Early Stage
și Later Stage sau Private Equity. Obiectivul principal al
investitorilor este obținerea unui câștig important (asociat cu riscul mai mare asumat)
cu ocazia vânzării ulterioare a participațiilor (Exit).
Nu se mizează pe dividende în perioada participării. Unii investitori urmăresc în
special dezvoltarea de noi produse și tehnologii care vor putea fi valorificate cu profit
substanțial (Corporate Venture Capital).