Actiune – Titlu de proprietate negociabil reprezentând o parte din capitalul unei societăți pe acțiuni sau în comandită pe acțiuni.

Activitățile reprezintă un anasamblu de atribuții coerente și intredependente, grupate pe baza rolului pe care îl joacă în ansamblul organizației.

Adaosurile și sporurile la salariu constituie partea variabilă a salariului și se acordă numai pentru: performanțe deosebite ale salariatului; muncă prestată în condiții grele (noaptea, în deplasare, cu risc mărit, în mediu nociv); rezultate importante pentru întreprindere; loialitate și stabilitate în muncă (vechime în întreprindere).

Affectio societatis – Dorință de colaborare de pe poziții de egalitate care animă asociații unei societăți.

Amortizare – Înregistrarea contabilă a pierderii de valoare în cazul activelor care, în mod normal, se depreciază în timp.

Aport – Bunuri, bani sau drepturi puse în comun de asociați în vederea constituirii unei societăți.

Assessment-Center – desemnează un procedeu utilizat în organizații pentru analiza potențialului personalului, diagnoza punctelor tari și slabe ale lucrătorilor, selecția și promovarea personalului, identificarea nevoilor de perfecționare profesională și controlul formării permanente. Activitățile specifice se derulează în sesiuni scurte cu participarea unor grupuri restrânse care au de soluționat sarcini asemănătoare celor din activitatea curentă a întreprinderii. Participanții sunt observați și evaluați în timpul exercițiului de “Assesors”.

B2B - Business-to-Business: termen asociat prestărilor de servicii, vânzărilor, schimburilor, contractelor în care clientul este tot o firmă. Expresia se folosește mai ales în legătură cu comerțul electronic.

B2C - Business-to-Consumer: termen asociat activităților (de comerț) care se adresează direct consumatorului persoană fizică, nu altor firme. Expresia este frecvent asociată comerțului electronic. 

Balanced Scorecard - este un sistem de management dezvoltat de Robert Kaplan și David Norton care se bazează pe ideea de a crea măsurători pentru a colecta datele necesare analizării organizației din patru perspective: perspectiva învățării și dezvoltării, perspectiva proceselor interne, perspectiva clienților și cea financiară. Acest sistem de management contrabalansează accentul pus de sistemele actuale de management aproape exclusiv pe colectarea și analiza informațiilor de natură financiară în detrimentul altor date despre firmă (situație considerată ca neechilibrat㠖 “unbalanced”). Metodologia propusă preia și dezvoltă câteva concepte-cheie de la alte sisteme precedente, cum ar fi TQM (Managementul Calității Totale). Spre exemplu, ca și TQM, prevede realizarea unei bucle de feed-back în jurul “ieșirilor” proceselor interne ale afacerii, în plus însă prevăzând și realizarea unei bucle de feed-back în jurul “ieșirilor” strategiilor adoptate în afacere. Se pune accent pe urmărirea măsurilor și indicatorilor performanței (caracteristici măsurabile ale produselor, serviciilor, proceselor și operațiilor pe care compania le utilizează pentru a urmări și crește performanțele proprii). Trebuie urmărite în primul rând măsurile sau indicatorii care reprezintă cel mai bine factorii ce conduc la creșterea performanței din perspectivă operațională, financiară și a clienților. Sistemul propus se bazează pe ideea că nu poți îmbunătăți ceea ce nu poți măsura.

Bilet la ordin – Înscris prin care debitorul semnatar se angajează să plătească (prin banca sa), la termenul stipulat, o anumită sumă de bani, creditorului beneficiar.

Broker – Agent, intermediar.

Buget – Previziune privind veniturile și cheltuielile.

Business Angels – investitori privați care sprijină ideile noi în afaceri și doresc să participe la transpunerea lor în practică încă din stadiul incipient. Sunt, de obicei, foști întreprinzători, manageri retrași din afaceri, experți financiari, consultanți sau profesori universitari cu experiență de afaceri. Participarea lor presupune un aport semnificativ de Know-How.

Canal de distribuție. Verigile, treptele pe care le parcurge un produs de la fabricare până la utilizarea de către consumatorul particular sau instituțional, alcătuiesc canalul de distribuție.

Capitalul contabil este o valoare, cu anumită semnificație, înscrisă în bilanțul întreprinderii. În sens financiar-contabil strict, capitalul reprezintă ansamblul surselor întreprinderii  (arată de unde provin mijloacele ei, ce obligații are pentru acestea) fiind echivalentul pasivului din bilanț, în echilibru cu “averea” (mijloacele întreprinderii), respectiv activul bilanțului.

Capitalul economic este un ansamblu de resurse eterogene, materiale și nemateriale, evaluate în bani, implicate în procese economice de valorificare;

Capitalul intreprinderii este definit de unii autori ca ansamblul patrimoniului acesteia (totalitatea drepturilor și obligațiilor);

Capitalul în sensul economiei generale desemnează ansamblul mijloacelor de producție (clădiri, instalații, utilaje, mijloace de transport, mașini, echipamente) ca factor de producție, alături de resursele naturale (terenuri, ape, atmosfera, materii prime, surse de energie) și munca oamenilor, implicate în producția de bunuri. La fel ca munca și natura, capitalul constituie o realitate fundamentală. El are, în principal, două funcții: aceea de a face munca mai productivă (capital productiv) și aceea de a aduce un venit proprietarului (capital lucrativ);

Capitalul juridic desemnează orice bun care aduce proprietarului său un venit periodic, fără o contraprestație în muncă;

Capitalul lichid este definit și ca o sumă de bani de care întreprinderea (sau alt agent) dispune pentru o anumită perioadă. Este o sumă de bani neutilizată temporar, păstrată ca un “stoc” de bani;

Capitalul social este ansamblul de bunuri, bani, drepturi  și muncă pe care proprietarii unei întreprinderi le pun la dispoziția și în proprietatea acesteia pentru a fi folosite pe  toată durata existenței ei;       în România, Legea nr. 82/1991, legea contabilității precizează: “capitalul social este egal cu valoarea nominală a acțiunilor sau părților sociale, respectiv cu valoarea aportului în natură sau în numerar, a rezervelor încorporate și profitului repartizat pentru majorarea capitalului sau altor operațiuni care conduc la modificarea acestuia”;

Capitalul tehnic este ansamblul mijloacelor, bunurilor (cu caracteristicile lor constructive, funcționale) folosite pentru a produce alte bunuri;

Cash&carry – depozit de vânzare en gros (organizat și amenajat foarte asemănător cu un mare magazin) în care clienții, de obicei alți comercianți, pot cumpăra cantități mari de produse la un preț redus, ridicându-le pe loc; modalitate de vânzare cu plata în numerar (plus carduri sau alte instrumente de plată care asigură decontarea rapidă) și care nu include servicii de livrare.

Cash-flow – deterninarea lichidității întreprinderii prin diferența dintre veniturile și cheltuielile cumulate pe o perioadă

Cercurile de calitate constituie o soluție organizatorică ce se suprapune peste structura existentă fără a schimba organizarea clasică a muncii cu repartizarea sarcinilor pe posturi. Lucrătorii, ocupanți a mai multor posturi interdependente, constituie grupuri voluntare care se întrunesc periodic (uzual 1-2 ore la două săptămâni) pentru a dezbate probleme privind: calitatea produselor, desfășurarea proceselor de muncă, asigurarea materiilor prime, materialelor, uneltelor și dispozitivelor de lucru, condițiile de muncă etc. Cercurile de calitate au rolul de a elabora soluții și propuneri pentru o mai bună organizare a muncii, pentru creșterea productivității și calității, pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă. Organizarea cercurilor de calitate pleacă de la premisa că lucrătorii sunt cei mai în măsură să identifice și să proiecteze soluții de optimizare a propriei activități; sunt capabili să genereze idei mai bune decât personalul de conducere sau specialiștii din afara grupului.

Cererea este o variabilă economică măsurabilă care reflectă nevoile pe care consumatorii și le pot satisface în limita puterii lor de cumpărare. (Cererea solvabilă este o parte a nevoilor).

Cifra de afaceri – Valoarea vânzărilor de bunuri și  servicii realizate de întreprindere într-o perioadă.

Clauză abuziv㠖 Prevedere dintr-un contract încheiat între un comerciant și o persoană particulară care generează un avantaj excesiv comerciantului prin abuz de forță economică.

Coaching – desemnează acțiunea de antrenare, îndrumare, instruire iar Coach - persoana care face acest lucru. Coaching este arta de a-l asista pe partener în a-și defini și clarifica scopurile și obiectivele, a stabili un mod de atingere a acestor obiective și de a oferi suportul necesar pentru împlinirea lor. Coaching este o intervenție care vizează dezvoltarea la o persoană sau o echipă a elementelor potențiale legate de talent, stil sau sinergie, dincolo de obstacolele care le constrîng. Este un mijloc de descoperire și experimentare a potențialului neutilizat. Obiectivul în Business Coaching este asigurarea faptului că fiecare membru al echipei are o înțelegere completă a scopurilor organizației și că atitudinile și valorile grupului sunt împărtășite de membrii săi în urmărirea acestor scopuri.

Commitment – termenul desemnează o anumită legătură emoțională cu întreprinderea. Commitment semnifică dorința de a lucra în întreprindere, opusul tendinței de a părăsi întreprinderea. Studiiile arată că atașamentul față de valorile întreprinderii devine mai important pentru succesul afacerii decât nivelul satisfacției în muncă. Se face distincția între Emotional Commitment (se referă la interiorizarea valorior firmei, identificarea cu  firma, atitudinea de angajare, legătura emoțională pozitivă cu întreprinderea), Normative Commitment (asumarea sarcinilor și atitudinea responsabilă, internalizarea normelor și regulilor de conduită, socializare, contract psihologic) și Continuance (dorința de a rămâne în întreprindere).

Compartimentul reunește sub o autoritate unică un grup de persoane ce îndeplinesc activități omogene sau complementare. Pot fi operaționale (raionul, de  exemplu),  și funcționale (compartiment personal, financiar-contabil în cadrul întreprinderii comerciale), precum și compartimente de bază  (elementare) și de ansamblu    (complexe).

Competitivitatea este capacitatea unei întreprinderi de a face față concurenței.

Concentrarea este o soluție de colaborare strânsă între întreprinderi care renunță în mare măsura la independența economică și juridică fiind adoptată o soluție de conducere unică.         Concernul este forma tipică de concentrare. Formula extremă a concentrării se realizează prin fuziune sau absorbție.

Concurenta. Într-un sens general acceptat, concurența înseamnă rivalitate între întreprinderi, luptă, competiție. Ea este o luptă între firme și produse/servicii ale acestora pe o anumită piață, bine determinată. Concurența presupune ridicarea unor bariere în calea celor care încearcă să pătrundă pe o piață de către cei care s-au instalat deja.

Contractul de muncă este definit drept înțelegerea prin care o persoană se angajează să pună activitatea sa la dispoziția altei persoane, acționând în subordinea acesteia în schimbul unei remunerații.

Cooperarea este o formulă contractuală, de înțelegere și colaborare între întreprinderi care își păstrează independența juridică dar renunță parțial la independența economică (decizională). Cartelul este forma tipică de cooperare.

Copy-Left – concept opus celui de Copy-Right. Semnifică accesul liber la creații intelectuale. Cunoaște o tot mai largă răspândire și acceptare odată cu globalizarea și extinderea internetului.

Cota de piață  exprimă raportul dintre volumul vânzărilor realizate de o întreprindere și totalul vânzărilor înregistrate pe piața pe care acționează.

CRM (Customer Relationship Management) înseamnă construirea și dezvoltarea unor relații durabile, profitabile și individualizate cu clienții prin integrarea activităților de proiectare a produselor, marketing, distribuție și service cu ajutorul tehnologiei informației.

Delocalizare – Transferarea activităților productive ale întreprinderii în afara țării de origine.

Desalarizare – conceptul semnifică transferul unor activități ale întreprinderii din sarcina de muncă a propriilor salariați la furnizori de bunuri și servicii specializați. Se reduce în acest fel numărul de salariați cu avantaje în planul productivității muncii, costurilor salariale și calității produselor și serviciilor. Contractele de muncă sunt înlocuite de contracte de furnizare/prestare de servicii. Un avantaj major pentru întreprindere este acela că se transformă costurile fixe (de suportat indiferent dacă întreprinderea are comenzi) în costuri variabile (apar numai în legătură cu volumul producției/vânzărilor). Multe întreprinderi sprijină foștii salariați să devină întreprinzători individuali, preferând să cumpere de la acești “furnizori” bunuri sau servicii pe care aceleași persoane le produceau pentru întreprindere ca salariați. Impozitele salariale mari și forța de muncă scumpă alături de o riguroasă disciplină contractuală favorizează desalarizarea.

Dezinvestiția este un răspuns lucid la constrângerile pieței și are în vedere menținerea la un nivel acceptabil a rentabilității capitalului rămas. Din punctul de vedere al proprietarilor întreprinderii, posibilitatea de a recupera capitalul investit fără pierderi (sau costuri semnificative), în vederea altor utilizări, constituie un criteriu important încă din momentul formulării deciziei inițiale de investire. Din perspectiva întreprinderii, însă, dezinvestiția reprezintă un moment de discontinuitate, o excepție în raport cu tendința de creștere, care constituie regula generală.

Diversificare conglomerată constă în pătrunderea firmei în domenii de afaceri complet  diferite de cele ale afacerilor sale (curente)

Diversificare concentrică presupune extinderea domeniilor de activitate strategică ale firmei prin adăugarea a noi afaceri distincte, dar cu particularități similare afacerii inițiale.

Dividend – Parte din beneficiile societății cuvenită acționarilor.

Diviziunea muncii constituie un proces de diferențiere și de separare a diferitelor feluri de munci  concrete și de fixare a acestora ca activități specializate de sine-stătătoare.

Due Dilligence - conceptul desemnează analiza , verificarea și evaluarea atentă a bunurilor/unităților economice care urmează a fi preluate/achiziționate. Verificările sunt prilejuite de asemenea de listarea societăților la burse. Achizițiile de firme trebuie precedate de o informare temeinică pentru evidențierea eventualelor „vicii”   în oferta făcută de  vânzător. Uzual se operează chiar cu o perioadă de probă în care managementul este exercitat de cumpărător. Este prilejul cu care pot ieși la iveală probleme ascunse privind obiectul achiziției sau fuziunii. Pe piața de profil acționează firme specializate în servicii de Due Dilligence.

Economie de scar㠖 Reducerea costului unitar datorată creșterii cantității produse/vândute (seriei de fabricație).

EDI (Electronic Data Interchange) consta în transferul unor date structurate, prin mesaje convenite standard, de la o aplicație de calculator la alta prin intermediul mijloacelor electronice, intervenția  umana fiind minimă.

Ergonomie – Știința care studiază modalitățile de ameliorare a condițiilor de muncă și de adaptare a muncii la om.

Evicțiune – Pierderea unui drept asupra unui lucru urmare a faptului că altă persoană deține un drept anterior asupra aceluiași lucru.

Externalizare – vezi: Delocalizare, Outsourcing și Make or Buy

Filială. Conform legii române (nr. 31/1990), filiala este o societate comercială cu personalitate juridică. Ea este constituită de societatea mamă care deține majoritatea capitalului său; deși este subiect de drept distinct, filiala este dependentă și se află sub controlul societății primare. Filiala dobândește drepturi și își asumă obligații cu angajarea unei răspunderi proprii.

Fișa de produs poate conține: denumirea, codul și descrierea produsului; aprecieri și evaluări asupra caracteristicilor produsului, eventual comparativ cu altele similare; numele și adresa furnizorilor care oferă produsul; cum s-a luat cunoștință de ofertă; data contactării; condiții de livrare și plată; observații. Pentru analize, datele se pot înscrie în tablouri combinate FURNIZORI/PRODUSE, ce conțin pe verticală firmele furnizoare și pe orizontală produsele, marcându-se pentru fiecare intersecție cât mai multe informații.

Fișa postului este un document cu care se operează în organizarea formală a întreprinderilor, de obicei anexă la contractul individual de muncă. FP precizează cerințele de experiență, studii, caracteristici personale față de persoana care ocupă un post, relațiile cu alte posturi (poziția în organigramă), sarcinile de muncă (detaliate), competențele decizionale și răspunderea ce revine persoanei care ocupă postul.

Fișier de furnizori și produse. Se recomandă ca o fișă furnizor să cuprindă:

- denumirea firmei, adresa sediului și a filialelor sau a altor unități subordonate, telefoane, telex, fax, E-mail;
- numele persoanelor de contactat;
- produsele oferite, cu descrieri cât mai detaliate, coduri;
- cum s-a luat cunoștință de ofertă/furnizor;
- data contactării, eventual a livrărilor efectuate deja;
- condițiile de cantitate, livrare, plată, ambalare, transport cerute de furnizor;
- prețurile produselor, rabaturi sau skonto;
- observații deduse din contacte anterioare.

FMCG (Fast Moving Consumer Goods) – bunuri de consum cu viteză mare de circulație. Categoria include în principal bunurile alimentare alături de unele bunuri nealimentare de folosință curentă. Produsele incluse determină, prin frecvența cumpărării lor și caracteristicile de perisabilitate adaptarea tehnologiilor comerciale în privința depozitării, prezentării, ambalării, transportului, încasării banilor. Pentru produsele din această categorie se exclude ruptura de stoc, intervalul de provizionare este redus, marja brută este redusă, câștigul fiind generat de volumul mare al vânzărilor, de încasările în numerar și de circulația rapidă a banilor. Întrucât finanțarea se asigură prin credit furnizor pentru perioade de cca 30 de zile, comercializarea acestor produse necesită un capital propriu redus. Categoria FMCG asigură venituri considerabile lanturilor transnaționale de Hipermarketuri.   

Forța de vânzare - Echipă dintr-o întreprindere însărcinată cu vânzarea produselor și atragerea de clienți.

Forța majoră - Eveniment imprevizibil și de neînlăturat care împiedică o parte contractantă să-și îndeplinească obligațiile (de exemplu: o catastrofă naturală)

Franciza reprezintă un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continuă între persoane fizice și persoane juridice independente din punct de vedere financiar, prin care o persoană denumită francizor, acordă altei persoane, denumită beneficiar, dreptul de a exploata sau a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.

Funcțiile personalului reunesc ansamblul atribuțiilor și sarcinilor omogene ce revin fiecărui individ în vederea desfășurării activităților necesare realizării obiectivelor derivate din obiectivele generale ale organizației.          

Integrarea orizontală constă în adăugarea, în general prin achiziții,  de noi afaceri care au  obiect de activitate similar cu cel al firmei și operează pe aceleași piețe.

Integrarea verticală în amonte/aval reprezintă pătrunderea afacerilor firmei în zona de afaceri a furnizorilor sau a clienților.

Internetul reprezinta o largă colecție de rețele sau o rețea de rețele. Constă în afilierea a zeci de rețele private, comerciale, academice și guvernametale existente în numeroase țari ale globului și creeaza o lume virtuala prin intermediul careia se pot  comunica și schimba informații cu mare rapiditate.

Înființarea unei întreprinderi reprezintă ansamblul deciziilor și acțiunilor care au ca rezultat apariția unei întreprinderi funcționale și autorizate legal (care are potențialul necesar și are voie să funcționeze).

Job Enlargement Prin JE se lărgește sfera atribuțiilor și sarcinilor de muncă ale unui post (executant), adăugându-se sarcini anterioare și ulterioare celor obișnuite în procesul tehnologic (care erau realizate de ocupanții altor posturi). Se prelungește durata unui ciclu de operațiuni care fac obiectul muncii la locul de muncă și crește varietatea operațiunilor alocate. J.E. elimină specializarea foarte îngustă și reduce monotonia activității (unul din factorii care generează oboseala în muncă). Se urmărește creșterea motivării și interesului salariatului prin conținutul muncii și reducerea manifestărilor disfuncționale (erori în muncă, întreruperea muncii, absenteism).

Job Enrichment Prin acest sistem se integrează unui post atribuții de planificare, decizie și control care, anterior, reveneau în exclusivitate posturilor ierarhic superioare. Este o versiune modernă a delegării de autoritate și răspundere. Prin creșterea complexității muncii se realizează o solicitare mai echilibrată a resurselor fizice și intelectuale, ceea ce corespunde mai bine așteptărilor umane în legătură cu munca; se creează premisele unei motivații intrinseci a lucrătorului și creșterii productivității. J.E. permite realizarea mai bună a trebuințelor umane de: libertate de acțiune, ridicare a nivelului de cunoștințe și în consecință de creștere a gradului de siguranță și stabilitate în întreprindere, valorificare a potențialului personal și afirmare profesională, recunoaștere și prestigiu.

Job Rotation presupune schimbarea periodică, la intervale stabilite, a posturilor și sarcinilor ce revin între mai mulți lucrători. Succesiunea și durata ocupării de către fiecare persoană a unui post poate fi stabilită chiar de către cei în cauză sau de către conducerea firmei sau departamentului. Se mizează pe următoarele efecte pozitive: se evită efectul de blazare și rutinare excesivă ce poate să apară la realizarea acelorași activități prea mult timp; asigurarea unui număr mai mare de persoane, calificate și antrenate, care pot realiza activitățile unui post – în acest fel dispar “locurile înguste” care pot întrerupe întreaga activitate dacă lipsește o persoană.

Just in Time (JIT) – Metodă care permite producția la cerere, în termen foarte scurt și cu costuri minime. Se tinde spre eliminarea stocurilor.

Litigiu  - Dezacord asupra unui fapt sau drept care generează un arbitraj sau un proces.

Locul de muncă desemnează ansamblul amenajărilor și mijloacelor necesare unei persoane (sau grup) pentru realizarea sarcinilor repartizate în întreprindere. În timp ce “postul” este o categorie abstractă, cu care se operează în organizare și care poate fi doar înțeleasă, “locul de munc㔠este o categorie ce desemnează un spațiu, echipamente, elemente fizice care se văd și se ating.

Make or Buy – situație decizională având ca variante de acțiune producția proprie în unitățile întreprinderii și achiziționarea de la furnizori. Economiile de piață moderne au condus la reducerea costurilor de producție prin specializare și reducerea costurilor de tranzacționare concomitent cu asigurarea calității pe baze contractuale. În aceste condiții devine mai avantajos pentru întreprindere să concentreze producția proprie pe segmentul ofertei în care are competitivitate maximă iar celelalte produse (pentru care are clientelă) să le cumpere de la furnizori specializați. Integrarea producției până la extrema “totul produs în unitățile proprii“ devine neprofitabilă.

Nivelul ierarhic este format din ansamblul organismelor situate pe aceeași linie orizontală, la distanță egală de organul de conducere superior al firmei.

Norma de munca. Prin NM se înțelege, în general, sarcina ce se stabilește unui executant (individual sau colectiv) care are calificarea corespunzătoare pentru executarea unei lucrări în anumite condiții tehnico-organizatorice. Norma de muncă reprezintă detalierea obiectivului general al întreprinderii la nivelul fiecărui loc de muncă.

Orar (program) variabil - Sistem de organizare a timpului de lucru care include plaje de timp mobile (la alegerea lucrătorului) și plaje de timp fixe (în care prezența este obligatorie).

Organigrama este reprezentarea grafică a structurii organizatorice a unei întreprinderi sau a unor parti din ea cu ajutorul anumitor simboluri  și pe baza unor reguli specifice.

Organizarea muncii în grupuri cu autonomie limitată presupune renunțarea la organizarea clasică a muncii pe posturi. Un anumit volum de activitate este încredințat spre executare (realizare) unui grup de persoane. Este problema grupului să aloce sarcinile pe membrii săi, să organizeze activitatea și procesele pentru realizarea la termen și în calitatea contractată a sarcinilor asumate.

Organizarea muncii în Job-Sharing  presupune încredințarea realizării sarcinilor care în mod tradițional revin unui post la cel puțin două persoane care doresc să lucreze în acest sistem cu diverse motivații (nevoie de timp liber, valorificarea timpului rămas după muncă în altă parte, elasticitatea programului de lucru cu o durată variabilă pentru fiecare, completarea reciprocă în privința abilităților și cunoștințelor necesare etc.). Persoanele au libertatea de a stabili de comun acord diviziunea muncii aferente postului și repartizarea venitului; în schimb, prin contract se stabilește că răspunderea fiecărei persoane este integrală pentru ansamblul activităților realizate și care revin postului. Pentru întreprindere apare avantajul unei mai bune acoperiri a posturilor dar și riscul diluării răspunderii sau al conflictelor interpersonale.

Organizarea reprezintă procesul de distribuire și control al sarcinilor din cadrul unei colectivități în vederea valorificării ordonate a tuturor resurselor.

Outsourcing - constituie un proces de transfer al unor activități din întreprindere pe baze contractuale către furnizori/prestatori externi specializați. Uneori se elimină din firmă departamente întregi al căror obiect de activitate este contractat cu întreeprinderi de profil (Business Process Outsourcing). Procesul este aplicabil atît activităților de transformare a bunurior cât și celor informaționale și manageriale. Sunt frecvente cazurile de subcontractare a producției, a proiectării, cercetării, a activităților de contabilitate și informatică, a celor logistice sau de pază și întreținere. Contractele prin care se încredințează managementul unor firme specializate sunt, de asemenea, o formă tot mai răspândită de Outsourcing. În timp ce acționarii și managerii așteaptă de la acest procedeu economii la costuri, calitate mai bună, creșterea competitivității și concentrarea spre domenii cheie de suces, sindicatele se arată foarte preocupate de pierderea a numeroase locuri de muncă, mai ales dacă furnizorii sunt din țări cu forță de muncă ieftină. Poate să apară, de asemenea, o pierdere în planul imaginii firmei și încrederii consumatorilor. (vezi și Make or Buy). După o creștere spectaculoasă în America, fenomenul evoluează rapid și în țările vest europene.

Patrimoniul întreprinderii este format din totalitatea drepturilor și obligațiilor cu caracter patrimonial care îi aparțin. El cuprinde activul și pasivul social. Bunurile, banii și drepturile reale aduse de asociați la constituirea societății și cele dobândite prin exercitarea activității, împreună cu beneficiile nedistribuite constituie activul întreprinderii. Pasivul social cuprinde obligațiile și datoriile pe care le are întreprinderea în exprimare bănească. Întreprinderile gestionează patrimoniul, stabilesc relații patrimoniale cu alte întreprinderi și instituții, inclusiv cu bugetul statului, țin contabilitate proprie încheind balanțe și bilanțuri, de obicei au cel puțin un cont la o bancă pentru facilitarea operațiunilor de plată și păstrarea disponibilităților (în condițiile în care legea limitează soldul numerarului în casă și plafonul plăților în numerar).

Piața este definită, în mod tradițional ca “ansamblul cererilor și ofertelor în legătură cu un bun, serviciu sau capital într-o zonă determinată”

Piața întreprinderii - Gradul efectiv sau potențial de pătrundere în consum (utilizare) a produselor sau serviciilor unei întreprinderi specializate în producerea ori comercializarea lor definește piața întreprinderii. Piața întreprinderii se interferează cu piețele produselor, fiecare deținând o cotă parte din cealaltă. Întreprinderea se adresează, prin produsele sale, simultan, mai multor categorii de consumatori, utilizatori; acestea, la rândul lor, definesc anumite piețe. Piața de desfacere a întreprinderii este reprezentată de toți clienții potențiali, care au aceeași nevoie sau dorință și care sunt dispuși și au capacitatea de a se angaja într-o relație de schimb pentru satisfacerea acelei nevoi sau dorințe.

Ponderea ierarhică (norma de conducere) reprezintă numărul de persoane subordonate direct unui cadru de conducere.

Portofoliul de afaceri reprezintă totalitatea domeniilor strategice de activitate ale unei firme.

POS – Point of Sale - expresia desemnează punctul de vânzare cu amănuntul a bunurilor și serviciilor având o echipare care servește acest proces. Un bancomat, de exemplu, sau un terminal pentru debitarea cardurior în magazine sunt POS-uri ale unei bănci. Raioanele specializate pentru vânzarea unor produse în cadrul magazinelor sau automatele comerciale sunt POS-uri tipice de comerț. Termenul tinde să înlocuiască expresia echivalentă din limba  română.

Postul reprezintă unitatea de bază a structurii organizatorice descris prin rol (ce are de făcut ocupantul postului) și statut (care este poziția postului în raport cu celelalte). Fiecărui post ăi revine o configuratie specifică de sarcini, competențe și răspunderi.

Prime de salarizare. Cele mai uzuale prime sunt:

- prime de calitate (pentru identificarea defectelor sau evitarea pătrunderii componentelor cu probleme de calitate în produsul finit);
- prime de vânzare (pentru depășiri ale valorii normate a vânzărilor);
- prime pentru munca în condiții speciale;
- prime de producție pentru sporul de productivitate peste un anumit nivel; în partea inferioară, primele trebuie să stimuleze rezultatele după care, peste o limită să devină neinteresante, pentru a se evita surmenajul.

Sistemul primelor se bazează pe timpul mediu normat pentru realizarea unei piese sau operații. Economia de timp, (diferența între timpul normat și timpul efectiv consumat de un lucrător pentru o operație) realizarea piesei sau operației într-un timp mai scurt, aduce un salariu suplimentar. Practic, numai o parte din creșterea de venit ca urmare a creșterii productivității orare a muncii revine salariatului. Prima este reprezentată de o parabolă: ea crește până când lucrătorul își dublează rezultatele după care se plafonează. Cele mai cunoscute formule sunt: formula Taylor, formula Halsey sau Willans, formula Rowan, formula York, sistemul Bedaux și formula Schueller. Dacă:  S = salariul cuvenit; s = salariul orar; t = timpul efectiv consumat; T = timpul normat pentru o piesă sau un produs; n = numărul de  piese realizate; p = suma cuvenită ca salariu pentru o piesă, P = prima acordată pentru fiecare piesă realizată suplimentar, atunci (în cazul sistemului cu prime): S = s t + n p iar P = 1/m [s (T – t)], unde m = 1/2 sau 1/3, cel puțin, în cazul formulei Halsey sau P = t/T[s (T-t)], în cazul formulei Rowan.

Ranking – Rezultatul aplicării unei metodologii acreditate de evaluare a întreprinderilor sau brandurilor. Se exprimă sub forma unei ierarhizări bazate pe indicatori specifici.

Rating – Evaluarea capacității viitoare a unei întreprinderi de a achita debitele integral și la termen. Rating-ul se determină de către bănci și agenții de rating  cu scopul de a cuantifica probabilitatea de neplată în cazuri determinate. Ratingul se bazează pe evaluări privind indicatorii economici, managementul, organizarea și piața întreprinderii. Publicarea ratingului contribuie la menținerea unui mediu de afaceri sănătos (firmele cu un rating slab vor fi evitate, reducându-se riscul de blocaj financiar).

Regulamentul de organizare si funcționare normeaza modul de structurare și funcționare a întreprinderii incluzând fișele posturilor, organigramele și  diagramele de relații, informații detaliate cu privire la conducerea firmei (atribuții și competențe), dispoziții generale cu privire la modul de funcționare a întreprinderii și sistemele de sancționare și recompensare în funcție de modul de realizarea a sarcinilor de către angajați.

Reguli ale economiei de mișcări. Obiectivul reducerii efortului a condus la elaborarea unor reguli ale economiei de mișcări aplicabile, în special, la muncile fizice. Acestea sunt:

- mișcările mâinilor și ale brațelor să fie simetrice, simultane și continue; evitarea situațiilor în care una din mâini este imobilă ca și a mișcărilor bruște și discontinue conduce la ridicarea productivității și reducerea efortului;
- mișcările trebuie să fie cât mai ușoare, scurte și rare; locul de muncă trebuie să fie astfel organizat încât să permită o alternare judicioasă a grupelor de mișcări; obiectele muncii să fie dispuse între zona normală și cea maximă de lucru;
- succesiunea logică a mișcărilor;
- mijloacele de muncă și obiectele muncii să aibă un loc fix și bine determinat;
- utilizarea gravitației ca sursă de energie care nu costă nimic (se vor folosi planurile înclinate pentru deplasarea obiectelor muncii; acestea nu vor fi așezate la nivelul solului pentru a nu se consuma energie atunci când se ridică);
- regula grupării impune o asemenea organizare  care să permită aprovizionarea locului de muncă, acțiunea asupra sau evacuarea dintr-o dată a unui număr mai mare de produse (paletizarea și containerizarea sunt exemple de succes în aplicarea acestei reguli);
- creșterea securității muncii;
- operatorul trebuie să poată lucra așezat sau în picioare după bunul său plac;
- eliminarea controlului muscular și mintal al mișcărilor (folosirea automatismelor - în cazul unor munci oamenii pot lucra fără să fie atenți la ce lucrează);
- condițiile de muncă favorabile reduc consumul de energie și întârzie apariția oboselii (oboseala este principalul inamic al muncii).

Reprezentanță. Reprezentanțele sunt subunități organizatorice ale societăților comerciale care acționează în țara de origine a societății (dar alte sedii decât cel al societății) și, mai ales, în alte țări, pe baza unor autorizații și unui regulament stabilit de societate, cu respectarea legislației țării în care este activă reprezentanța. Reprezentanțele nu au personalitate juridică proprie și capital propriu alocat; ele desfășoară activități presupuse de obiectul de activitate al societății și în folosul acesteia, în calitate de intermediar, având ca scop promovarea și sprijinirea activității societății-mamă. Printre activitățile obișnuite ale reprezentanțelor se numără: emiterea și primirea de oferte sau comenzi; negocierea și încheierea de contracte comerciale pe seama societății mamă;  informare și publicitate; asistență tehnică și service pentru bunuri și echipamente livrate clienților din țară; prestări de servicii ce intră în obiectul de activitate al firmei; transporturi și expediții etc. Reprezentanțele firmelor străine în România funcționează pe baza unei autorizații emise de Ministerul Industriilor și Comerțului fiind obligte să plătească impozitele și taxele stabilite în condițiile legii (impozit pe profit, pe salarii, etc.).

Retail – se traduce prin vânzare cu amănuntul (formă de vânzare). Termenul este folosit tot mai des în articole pe teme economice din publicațiile românești în locul celui de vânzare către consumatori (populație). El semnifică atât vânzarea bunurilor cât și a serviciilor (inclusiv cele bancare, de exemplu) cu extindere asupra tehnologiei de vânzare.

Salariul de bază este partea principală a salariului total, convenită în cadrul contractului de muncă; suma precizată se acordă efectiv salariatului în anumite condiții stabilite (timpul efectiv lucrat și rezultatele obținute în raport cu standardele de performanță). El se stabilește pentru fiecare salariat în funcție de pregătirea, experiența, abilitățile și rezultatele persoanei, pe de o parte și politica salarială a firmei, formele de salarizare, importanță, complexitatea  și răspunderea lucrărilor  ce revin postului în care este încadrat salariatul, pe de altă parte.

Salariul, indiferent de denumirea sa, reprezintă suma de bani dată de patron salariatului în temeiul unui contract individual de muncă pentru munca efectuată sau ce trebuie efectuată și pentru serviciile îndeplinite sau ce trebuie îndeplinite. Grupul american de consulting pentru Business Practice definește salariul ca “o recompensă acordată fiecărui angajat în schimbul contribuției sale la succesul firmei”. În timp ce definiția românească pune accentul pe efortul ce trebuie recompensat, cea americană precizează că numai rezultatele se recompensează.

Scopul întreprinderii este stabilit de către proprietarii acesteia conform intereselor și voinței lor și în concordanță cu legile naționale și internaționale. Se admite că prin întreprindere proprietarii urmăresc obținerea unui beneficiu ca excedent din exploatarea capitalului pus la dispoziția întreprinderii sub formă de bani, bunuri, creanțe și muncă.

Seed Capital  (Seed Money) – bani folosiți pentru a începe o afacere sau activitate

SOP - Standard Operating Procedures – reprezintă setul de instrucțiuni pe care o persoană trebuie să le urmeze pentru îndeplini o anumită activitate în condiții de securitate a muncii (fără efecte nocive asupra propriei sănătăți sau asupra mediului înconjurător) și de productivitate maximă.

Strategia concentrării constă în alegerea unei căi unice de dezvoltare a întreprinderii prin orientarea tuturor eforturilor într-o singură industrie și dezvoltarea unui singur produs (linie de produse), unei singure piețe sau tehnologii.

Sucursală. Sucursalele sunt dezmembrăminte fără personalitate juridică ale societăților comerciale. Aceste subunități sunt dotate de societate cu anumite fonduri cu scopul de a desfășura o activitate economică, în concordanță cu obiectul de activitate al societății; ele au o anumită autonomie economică și decizională, în limite stabilite de societate. Activele și pasivele lor fac parte din patrimoniul societății, personalul este angajat al societății, cu locul de muncă la sucursală. Sucursala se înregistrează, înainte de începerea activității, la Registrul Comerțului din județul în care va funcționa.

Trezoreria firmei – Totalitatea mijloacelor de plată disponibile ale unei întreprinderi.

Unique Selling Proposition (USP) - Oferta unică de vânzare este prezentarea elementelor care diferențiază produsul unei companii de cele ale concurenților. De obicei, ea se prezintă sub forma unei propoziții clare, ușor de înțeles de către oricine, cu aparență de veridicitate și care vorbește despre un beneficiu pe care doar compania sau produsul respectiv îl oferă consumatorilor. În spatele definirii unei USP se află următorii pași de cercetare: listarea tuturor funcțiunilor și atributelor produsului; exprimarea acestora în termeni de beneficii aduse cumpărătorilor; stabilirea celor mai importante beneficii din punctul de vedere al consumatorilor; determinarea, pentru fiecare beneficiu, dacă acesta este oferit și de către competitori sau este caracteristic doar produsului în cauză; stabilirea beneficiilor importante și care arată clar diferența între produsul în cauză și cele ale competiției și construirea mesajului care să le afirme. Astfel, oferta unică de vânzare este baza pe care se vor construi planurile de afaceri, de marketing, campaniile de marketing, design-ul produsului și ambalajului, promovarea vânzărilor, acțiunile publicitare și de relații publice.

Unitățile operative ale unei întreprinderi poartă diverse denumiri și au roluri diferite prin care contribuie la realizarea obiectului de activitate al întreprinderii (fabrică, uzină, atelier, departament, divizie, secție, magazin, depozit, restaurant, hotel, punct de lucru, etc.). Ele nu au personalitate juridică, au o autonomie gestionară, organizează și derulează activitățile operative (de execuție) repartizate conform diviziunii muncii în întreprindere. Rolul lor esențial este acela de a combina efectiv resursele (clădiri, materii prime, semifabricate, materiale, energie, informații, muncă) după anumită tehnologie pentru obținerea bunurilor și serviciilor ce vor fi vândute sau chiar pentru realizarea vânzării. Unitățile operative aplică deciziile stabilite de conducerea întreprinderii, valorifică informațiile furnizate de aparatul administrativ și funcțional, informează periodic și răspund de respectarea deciziilor și îndeplinirea obiectivelor stabilite. La acest nivel al unităților operative se determină în mare măsură: calitatea produselor și serviciilor; nivelul costurilor; economisirea păstrarea și securitatea resurselor; productivitatea muncii; menținerea și exploatarea corectă a mașinilor, echipamentelor, utilajelor și instalațiilor; gradul de folosire a capacităților; valorificarea timpului de muncă, a cunoștințelor, experienței și abilităților personalului. În multe situații cea mai mare parte din resursele materiale și umane este concentrată în unitățile operative ale întreprinderii; aparatul de conducere, funcțional și administrativ, lucrează în principal cu informații și resurse financiare. Întreprinderile mari au în structura lor multe unități operative funcționând cu o diviziune a muncii accentuată; acestea au, de obicei, amplasamente diferite de cel al sediului principal. În cazul întreprinderilor mici sediul întreprinderii se suprapune de multe ori cu amplasamentul unității operative; în același loc (clădire sau chiar sală) se realizează atât activitatea de conducere cât și cea de execuție și de către aceeași persoană (dacă întreprinderea nu are salariați) sau un număr mic de persoane (diviziunea muncii lipsește sau este puțin accentuată). 

Vadul comercial este un concept complex  și o variabilă măsurabilă, în același timp. El reflectă potențialul unui amplasament de a atrage clienți, de a genera vânzări importante, de a fi observat, vizitat de clienți potențiali sau consumatori. Calitatea vadului comercial are o determinare multiplă; ea este condiționată de caracteristici fizice (urbanism, arhitectură,  circulație, oferta de mărfuri și servicii, mobilarea și utilarea spațiilor de comerț și servicii, amplasamentul în localitate în raport cu alte centre de interes, integrarea în aglomerări de spații de comerț și servicii, în centre comerciale). Vadul comercial este determinat în mare măsură de comportamentul cumpărătorilor, de variabile psihologice. Un anume amplasament place, atrage, este simpatic, oferă satisfacție, în timp ce altul-cu caracteristici fizice identice, eventual – este ocolit. Vadul comercial al unui amplasament este variabil în timp și determinat, într-o anumită măsură, de operatorii de comerț și servicii prezenți pe acel amplasament.

Valoarea unui activ. Analiza economică a consacrat soluția potrivit căreia valoarea unui activ este dată de suma veniturilor actualizate care s-ar obține din exploatarea activului respectiv, într-un orizont de timp infinit.

Venture Capital -  bani investiți sau care sunt disponibili pentru a fi investiți într-o societate care începe activitatea de obicei implicând un risc – se mai numește și Risk Capital. Se realizează o finanțare cu capital propriu, pe perioadă limitată, prin asociere sau cumpărare de acțiuni, concomitent cu consultanță pentru afacere. După stadiul în care se află afacerea se face distincție între Early Stage și Later Stage sau Private Equity. Obiectivul principal al investitorilor este obținerea unui câștig important (asociat cu riscul mai mare asumat) cu ocazia vânzării ulterioare a participațiilor (Exit). Nu se mizează pe dividende în perioada participării. Unii investitori urmăresc în special dezvoltarea de noi produse și tehnologii care vor putea fi valorificate cu profit substanțial (Corporate Venture Capital).