2. Organizarea procesuală Back

Next

 

Organizarea procesuală privește ordonarea în spațiu și timp a proceselor din întreprindere. Prin aceasta se urmărește derularea  eficientă, la calitatea normată, în ritmul și termenele stabilite a proceselor de muncă astfel încât să se asigure îndeplinirea obiectivelor întreprinderii.

Organizarea procesuală cuprinde organizarea producției și a muncii, alocarea resurselor, organizarea fluxurilor de materiale, informații, energie, produse, personal. Ea stabilește unde, când, în ce ordine, cum și cu ce mijloace se realizează fiecare activitate și componentele ei.

Printre instrumentele cele mai frecvent folosite în organizarea proceselor se numără: planurile și programele de desfășurare, procedurile standard (este tot mai mult folosit termenul din limba engleză Standard Operating Procedures - SOP), diagramele, graficele de desfășurare.

Organizarea proceselor din întreprindere se bazează pe următoarele tehnici specifice:

w coordonarea spontană, verbală sau nonverbală, a acțiunilor persoanelor implicate în aceeași activitate;
w reglementarea calificării profesionale (nivelul studiilor, experiența etc) necesare;
w reglementarea sarcinilor, competențelor decizionale și răspunderii conform obiectivelor;
w precizarea naturii, calității și volumului rezultatelor așteptate – în special prin normarea muncii;
w reglementarea procedurilor de lucru, a operațiilor, mânuirilor și mișcărilor;
w reglementarea timpului de muncă, a duratei, succesiunii operațiilor și termenelor;
w reglementarea amplasamentelor, spațiilor de lucru, circuitelor și fluxurilor.