4. Management și dezechilibre |
w Dimensiunea politică vizează ansamblul deciziilor și acțiunilor prin care se urmărește crearea unui raport de forțe favorabil realizării misiunii anunțate și strategiei adoptate. În plan extern trebuie avute în vedere în special menținerea unor relații foarte bune cu clienții, dar și realizarea unor alianțe în amonte (cooperare cu furnizorii) sau în aval (cooperare cu distribuitorii), crearea unei imagini publice favorabile. De asemenea, e util să se cunoască și, eventual, să se anticipeze acțiunile concurenților. În plan intern, trebuie identificate diferitele centre formatoare de opinii și reprezentând grupuri cu interese diferite, în vederea armonizării intereselor și în vederea realizării alianțelor cele mai favorabile pentru succesul strategiei adoptate. |
Un nivel
scăzut al dimensiunii politice se caracterizează printr-o identificare imprecisă a
actorilor (părților interesate), iar un nivel ridicat prin cunoașterea amănunțită a
actorilor, potențial aliați și adversari, anticiparea acțiunilor acestora și
desfășurarea de acțiuni și resurse pentru contracararea activităților adverse. w Dimensiunea
economică reprezintă
fundamentarea rațională, pe baza criteriilor de eficiență economică și financiară a
repartizării resurselor: planificarea vânzărilor, stabilirea structurii producției și
a portofoliului de afaceri, formularea deciziilor privind prețurile etc. Pe plan intern,
dimensiunea economică a managementului strategic vizează alocarea bugetelor, a
investițiilor, raționalizarea costurilor etc. O slabă dezvoltare a dimensiunii
economice se vede în faptul că de abia se cunoaște o cifră totală a vânzărilor
prevăzute, în timp ce o dezvoltare puternică implică existența unor determinări
detaliate și exacte ale parametrilor activității economice, atât în plan extern, cât
și în plan intern. |