2. Forme de vânzare cu amănuntul reprezentative | ![]() |
1.
Vânzarea clasică se
caracterizează prin servirea clienților în mod
direct de către personalul comercial în cadrul sălii de vânzare. Caracteristici:
mărfurile sunt puse în valoare prin decor, ambianță și prin modalitatea de etalare
utilizată, sunt valorificate aspectele calitative ale mărfii și personalizate
serviciile oferite.
2.
Vânzarea asistată - principala sa
particularitate constă în faptul că îmbină circulația
liberă a clienților în spațiul comercial în cadrul căruia expunerea mărfurilor este
deschisă cu prezența vânzătorului căruia îi revin sarcinile de supraveghere,
încasare a contravalorii mărfurilor și ambalare a acestora.
3.
Vânzarea prin autoservire se
caracterizează prin faptul că toate fazele
actului de vânzare se realizează fără vânzător. Caracteristici: circulația liberă a
clienților în cadrul spațiului de vânzare; etalarea mărfurilor pe rafturi accesibile clienților realizându-se
astfel o vânzare vizuală; efectuarea plății tuturor cumpărăturilor printr-o singură operație la casele de marcat
amplasate la ieșirea din magazin ( raion); importanța acordată modului de ambalare a
produselor și vânzărilor promoționale.
4. Vânzarea prin automate comerciale se
caracterizează prin absența intervenției umane cu excepția reaprovizionărilor periodice și ridicării
sumelor încasate; funcționarea non-stop a aparatului.
5.
Vânzarea cu prețuri discount se caracterizează prin comercializarea produselor, în general de marcă,
la prețuri inferioare celor practicate de
către magazinele universale.