2. Forme de vânzare cu amănuntul reprezentative | ![]() |
A. în raport cu
funcția esențială a distribuției se disting:
w vânzări de
contact,
bazate pe contactul personal între vânzător și clientul său: vânzarea personală în
magazinul tradițional, prin reprezentant, vânzarea directă la domiciliu, vânzarea prin
comerțul mobil, vânzarea la stand, prin telefon.
w vânzări
impersonale,
caracterizate prin absența contactului personal
între vânzător și client: vânzarea vizuală
(pe bază de mostre, libera alegere, autoservirea), vânzarea prin automate și vânzarea
la distanță ( prin corespondență și prin poștă).
B. în funcție de tipul rețelei de
unități în care se realizează vânzarea mărfurilor și
metodele utilizate în procesul
de vânzare:
w în cadrul
comerțului stabil:
vânzare clasică, autoservire, vânzare prin intermediul rețelei de automate ;
w în cadrul
comerțului mobil:
vânzarea ambulantă și vânzarea în cadrul piețelor și târgurilor, utilizându-se
mijloace și utilaje specifice (furgonete,
autofurgonete, autobuze magazin, autobaruri, tonete fixe sau mobile, chioșcuri mobile
etc.)
w în cadrul
comerțului fără magazine:
vânzări tradiționale fără magazin ( vânzarea la domiciliu, vânzarea prin
corespondență și pe bază de catalog și vânzarea electronică.