Forma de vânzare desemnează un complex de
activități, mijloace și soluții organizatorice și tehnologice privind
desfacerea mărfurilor de către organisme specializate în activitatea comercială, indiferent de
raporturile economice sau juridice în care se află cu producători, intermediari sau
comercianți.
Întreprinderile
folosesc o mare diversitate de soluții practice prin care produsele ajung la client. Ele
sunt cunoscute, generic, ca forme de vânzare. Clasificarea lor se face după o
multitudine de criterii considerate independent sau împreună. Cele mai
cunoscute sunt:
-
locul în care se
derulează vânzarea;
-
natura produselor
vândute;
-
tipul clientelei;
-
metodele folosite pentru
realizarea vânzării;
-
modalitățile de
plată;
-
modul în care produsul
ajunge la client;
-
mărimea lotului de
produse vândut;
-
modul și momentul
stabilirii prețului;
-
natura și rolul
intermediarilor. |
A.După locul
în care se desfășoară, vânzarea se poate
realiza:
1. în
unitatea de desfacere (clientul se deplasează spre vânzător)
w magazin
w depozit
w camera de mostre
w punct de vânzare
(chioșc, tonetă).
2.
la client
(vânzătorul se deplasează la client) - vezi regimul juridic al
contractelor la distanță
w la domiciliu
w în cadrul unor reuniuni
de vânzare
w în întreprinderea
clientului.
3.
pe teren neutru
(vânzătorul și clientul vin unul spre celălalt)
w în cadrul unor
târguri, expoziții, saloane
w locuri speciale pentru
demonstrații și vânzare (show-room),
w case de licitație,
w burse de mărfuri,
w în zone cu concentrări
temporare de consumatori (stadioane, manifestări culturale, săli de cinema sau
spectacol)
w în mijloace de
transport (trenuri, avioane, nave). |