1. Criterii de clasificare

Next

Forma de vânzare desemnează un complex de activități, mijloace și soluții organizatorice și  tehnologice privind desfacerea mărfurilor de către organisme specializate în activitatea comercială, indiferent de raporturile economice sau juridice în care se află cu producători, intermediari sau comercianți.

Întreprinderile folosesc o mare diversitate de soluții practice prin care produsele ajung la client. Ele sunt cunoscute, generic, ca forme de vânzare. Clasificarea lor se face după o multitudine de criterii considerate independent sau împreună. Cele mai cunoscute sunt:
-          locul în care se derulează vânzarea;
-          natura produselor vândute;
-          tipul clientelei;
-          metodele folosite pentru realizarea vânzării;
-          modalitățile de plată;
-          modul în care produsul ajunge la client;
-          mărimea lotului de produse vândut;
-          modul și momentul stabilirii prețului;
-          natura și rolul intermediarilor.

A.După locul în care se desfășoară,  vânzarea se poate realiza:
1.    în unitatea de desfacere (clientul se deplasează spre vânzător)
w magazin
w depozit
w camera de mostre
w punct de vânzare (chioșc, tonetă).           
2.   la client (vânzătorul se deplasează la client) - vezi regimul juridic al contractelor la distanță
w la domiciliu
w în cadrul unor reuniuni de vânzare
w în întreprinderea clientului.
3.    pe teren neutru (vânzătorul și clientul vin unul spre celălalt)
w în cadrul unor târguri, expoziții, saloane
w locuri speciale pentru demonstrații și vânzare (show-room),
w case de licitație,
w burse de mărfuri,
w în zone cu concentrări temporare de consumatori (stadioane, manifestări culturale, săli de cinema sau spectacol)
w în mijloace de transport (trenuri, avioane, nave).