Ordonanta nr. 130/2000 privind regimul juridic al
contractelor la distanta
Publicata in
Monitorul Oficial nr. 431 din
In temeiul prevederilor art. 1 07 alin. (1) si (3) din Constitutia
Romaniei si ale art. 1 lit. R pct. 5 din Legea 125/2000 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAPITOLUL I - Dispozitii generale
Art. 1.
Prezenta ordonanta reglementeaza conditiile incheierii si executarii
contractelor la distanta intre comerciantii care furnizeaza produse sau
servicii si consumatori.
Art. 2.
(1) In sensul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) contract la distanta - contractul de furnizare de produse sau servicii
incheiat intre un comerciant si un consumator, in cadrul unui sistem de vanzare
organizat de catre comerciant, care utilizeaza in mod exclusiv, inainte si la
incheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicatie la
distanta;
b) consumator - orice persoana fizica care achizitioneaza, utilizeaza sau
consuma produse ori beneficiaza de prestarea unor servicii, in afara
activitatii sale profesionale, in baza unui contract incheiat cu un comerciant,
in conditiile prezentei ordonante;
c) comerciant - orice persoana fizica sau juridica, care, in contractele
incheiate in conditiile prezentei ordonante, actioneaza in cadrul activitatii
sale profesionale;
d) tehnica de comunicatie la distanta - orice mijloc ce poate fi utilizat
pentru incheierea unui contract intre comerciant si consumator si care nu
necesita prezenta fizica simultana a celor doua parti;
e) operatordecomunicatie - orice persoana fizica sau juridica a carei
activitate profesionala consta in a pune la dispozitie comerciantului una sau
mai multe tehnici de comunicatie la distanta.
(2) Tehnicile de comunicatie la distanta sunt prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 3.
(1) Inainte de incheierea contractului la distanta comerciantul trebuie sa
informeze consumatorul in timp util, corect si complet asupra urmatoarelor
elemente:
a) identitatea comerciantului si, in cazul contractelor care prevad o plata
anticipata, adresa acestuia;
b) caracteristicile esentiale ale produsului sau serviciului;
c) pretul de vanzare cu amanuntul al produsului sau serviciului;
d) cheltuielile de livrare, daca este cazul;
e) modalitatile de plata, de livrare sau de prestare;
f) dreptul de denuntare unilaterala a contractului, cu exceptia cazurilor
prevazute in prezenta ordonanta;
g) costul utilizarii tehnicii de comunicatie la distanta, in cazul in care
acesta este calculat aitfel decat conform tarifului de baza;
h) perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
i) durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea
curenta sau periodica a unui produs sau serviciu.
(2) Informatiile prevazute la art. 3 alin. (1), al caror scop comercial trebuie
sa rezulte fara echivoc, vor fi comunicate in mod clar, usor de inteles de
catre consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de comunicatie la distanta
utilizate, tinand seama de principiile de buna practica comerciala m tranzactii
si de principiile care guverneaza protectia persoanelor lipsite de capacitate
de exercitiu.
(3) In cazul comunicarilor telefonice, la inceputul oricarei conversatii cu
consumatorul comerciantul are obligatia de a-si declina identitatea, precum si
de a indica in mod explicit scopul comercial al apelului.
Art. 4.
(1) Comerciantul trebuie sa transmita consumatorului, in scris sau pe un alt
suport de informatii durabil, la dispozitia sau accesibil acestuia, in timp
util, in perioada executarii contractului, urmatoarele:
a) confirmarea informatiilor mentionate la art. 3 alin. (1) it. a)-f), daca
acestea nu au fost transmise, in forma prevazuta la alin. (1), inainte de
incheierea contractului;
b) conditiile si modalitatile de exercitare a dreptului de ienuntare
unilaterala, pentru cazurile prevazute in prezenta ordonanta, sub forma clauzei
urmatoare: "Consumatorul are dreptul sa notifice in scris comerciantului
ca renunta la cumparare, fara penalitati si fara invocarea unui motiv, in
termen de 10 zile lucratoare de la primirea produsului sau, in cazul
prestarilor de servicii, de la incheierea contractului", redactata cu
caractere ingrosate. In cazul omiterii acestei clauze, produsul sau serviciul
este considerat livrat fara cerere de comanda din partea consumatorului,
conform prevederilor art. 14;
c) sediul comerciantului, la care consumatorul poate sa isi prezinte
reclamatiile;
d) informatii privind service postvanzare si garantiile of erite;
e) conditiile de denuntare unilaterala a contractului, atunci cand acesta are o
durata nedeterminata sau o durata mai mare de un an.
(2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) lit. a), b), d) si e) nu se aplica in
cazul serviciilor a caror executie este realizata cu ajutorul unei tehnici de
comunicatie la distanta, daca aceste servicii sunt furnizate o singura data si
facturarea lor este efectuata de operatorul de comunicatie.
Art. 5.
Daca partile nu au convenit altfel, momentul incheierii contractului la
distanta il constituie momentul primirii comenzii de catre comerciant.
Art. 6.
Dispozitiile prezentei ordonante nu se aplica:
a) contractelor privind servicii de investitii, operatiuni de asigurare si
reasigurare, servicii bancare, operatiuni legate de fondul de pensii,
operatiuni de bursa;
b) contractelor incheiate prin intermediul distribuitoarelor automate sau in
localurile comerciale automatizate;
c) contractelor incheiate prin intermediul telefoanelor publice;
d) contractelor incheiate pentru construirea si vanzarea de bunuri imobiliare
sau care se refera la alte drepturi privind bunuri imobiliare, cu exceptia
contractelor de inchiriere;
e) contractelor incheiate in cadrul vanzarilor la licitatie;
f) in cazul comertului electronic.
CAPITOLUL II - Dreptul de denuntare unilaterala a contractului
Art. 7.
(1) Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, in
termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv.
Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului sunt cheltuielile
directe de returnare a produselor. Termenul de 10 zile prevazut pentru
exercitarea acestui drept incepe sa curga:
a) pentru produse, de la data primirii lor de catre consumator, daca au fost
indeplinite prevederile art. 4;
b) pentru servicii, din ziua incheierii contractului sau dupa incheierea
contractului, din ziua in care obligatiile prevazute la art. 4 au fost
indeplinite, cu conditia ca intarzierea sa nu depaseasca 90 de zile.
(2) In cazul in care comerciantul a omis sa transmita consumatorului
informatiile prevazute la art. 4, termenul pentru denuntarea unilaterala a
contractului este de 90 de zile si incepe sa curga:
a) pentru produse, de la data primirii lor de catre consumator;
b) pentru servicii, de la data incheierii contractului.
(3) Daca in perioada celor 90 de zile informatiile prevazute la art. 4 sunt
furnizate consumatorului, termenul de 10 zile lucratoare pentru denuntarea
unilaterala a contractului incepe sa curga din acel moment.
Art. 8.
In cazul exercitarii dreptului de denuntare unilaterala a contractului de catre
consumator, comerciantul are obligatia sa ramburseze sumele platite de
consumator fara a-i solicita acestuia cheltuielile aferente rambursarii
sumelor. Rambursarea sumelor se va face in cel mult 30 de zile de la data
denuntarii contractului de catre consumator.
Art. 9.
In cazul in care, pentru produsul sau serviciul ce face obiectul contractului
la distant,a, comerciantul crediteaza consumatorul, direct sau in baza unui acord
incheiat de comerciant cu un tert, o data cu denuntarea unilaterala a
contractului la distanta inceteaza de drept si contractul de acordare a
creditului, fara penalitati pentru consumator.
Art. 10.
Consumatorul nu poate denunta unilaterai urmatoarele tipuri de contracte, cu
exceptia cazurilor in care partile au convenit altfel:
a) contracte de furnizare de servicii a caror executie a inceput, cu acordul
consumatorului, inaintea expirarii termenului de 10 zile lucratoare prevazut la
art. 7 alin. (1);
b) contracte de furnizare de produse sau servicii al caror pret depinde de
fluctuatiile cursurilor pietei financiare care nu pot fi controlate de
comerciant;
c) contracte de furnizare a unor produse executate dupa specificatiile
consumatorului sau a unor produse distinct personalizate, precum si a acelora
care, prin natura ior, nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori
deteriora rapid;
d) contracte de furnizare a inregistrarilor audio, video sau a programelor
informatice, in cazul in care au fost desigilate de catre consumator;
e) contracte de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin;
f) contracte de servicii de pariuri sau loterii.
CAPITOLUL III - Executarea contractului la distanta
Art. 11.
(1) Comerciantul trebuie sa isi indeplineasca obligatiile contractuale in
termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis
comanda, cu exceptia cazului in care partile au convenit altfel.
(2) Comerciantul, in cazul in care nu poate executa contractul din cauza ca
produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie sa informeze consumatorul
despre aceasta indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a varsat ca
plata trebuie rambursate de comerciant in cel mai scu timp, dar nu mai tarziu
de 30 de zile.
(3) Comerciantul poate livra consumatorului un prodt sau serviciu de o calitate
si pret echivalente cu cele solic tate, numai daca acest lucru a fost prevazut
inainte de incheierea contractului si/sau in contract, astfel incat
consumatorul sa fie informat in mod clar despre aceasta psibilitate.
Cheltuielile de returnare a produselor, in situatia exercitarii dreptului de
denuntare unilaterala a contractului sunt, in acest caz, in sarcina
comerciantului, element asupra caruia consumatorul trebuie sa fie informat.
Furnizarea unor produse sau servicii similare celor solicitate nu poate fi
asimilata cu livrarea fara comanda, astfel cum se pr vede la art. 14.
Art. 12.
Dispozitiile art. 3-4, ale art. 7-1 0 si al art. 11 alin. (1) nu se aplica
contractelor privind:
a) vanzarea de produse alimentare, de bauturi sau c produse de uz curent
utilizate in gospodarie, livrate cu regularitate de catre comerciant la
domiciliul, resedinta sa la locul de munca al consumatorului;
b) furnizarea de servicii de cazare, de transport, de furnizare de preparate
culinare, de agrement, atunci cand comerciantul se angajeaza prin contractul
incheiat sa efectueze aceste prestatii la o data precisa sau intr-o perioada
specificata; in mod exceptional, in cazul activitatilor de agrement organizate
in aer liber, comerciantul isi poat rezerva dreptul de a nu respecta
prevederile art. 1 alin. (2), in circumstante specifice.
Art. 13.
In cazul in care cartea de credit a unui consumator a fost utilizata in mod
fraudulos pentru achitare pretului unui contract la distanta, consumatorul are
drept sa ceara anularea platii. Sumele varsate ca plata vor recreditate sau
restituite consumatorului potrivit reglementarilor specifice acestor sisteme de
plata.
Art. 14.
Este interzisa livrarea de produse sau prestarea de servicii fara o comanda
prealabila din parte consumatorului, daca aceasta livrare implica solicitare
efectuarii unei plati. In cazul livrarilor pentru care nu exist o comanda
prealabila, consumatorul este exonerat de oric contraprestatie, lipsa
raspunsului neavand valoare de consimtamant.
CAPITOLUL IV - Limitari privind utilizarea anumitor tehnici de comunicati la
distanta
Art. 15.
Urmatoarele tehnici de comunicatie la dis tanta necesita acordul prealabil al
consumatorului:
a) sistem automatizat de apel fara interventie uman (automat de apel);
b) telecopiator (fax).
Art. 16.
Utilizarea altor tehnici de comunicati individuala la distanta in afara celor
prevazute la art. 1 nu este permisa daca exista un refuz manifestat de
consumator.
CAPITOLUL V - Sanctiuni
Art. 17.
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfei de conditii incat,
potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, incalcarea prevederilor art.
8 si 11 referitoare la nerespectarea termenelor de rambursare, care se
sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Art. 18.
Sanctiunile prevazute la art. 17 pot fi aplicate si persoanelor juridice.
Art. 19.
Limitele minima si maxima ale arnenzilor prevazute la art. 17 vor fi
actualizate prin hotarare a Guvernului, in functie de indicele de inflatie.
Art. 20.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 17 se
fac la sesizarea consumatorilor sau, din oficiu, de catre reprezentantii
imputerniciti ai Oficiului pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 21.
Contraventiilor prevazute la art. 17 le sunt aplicabile prevederile Legii
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia art. 25-27.
CAPITOLUL VI - Dispozitii finale
Art. 22.
Comercializarea produselor si serviciilor in conditiile prezentei ordonante se
supun si dispozitiilor O.G. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 23.
In caz de litigiu, sarcina dovedirii obligatiilor prevazute la art. 4, a
respectarii termenelor si a existentei acordului consumatorului, prevazut la
art. 5, la art. 11 alin. (1) si la art. 15, revine comerciantului.
Art. 24.
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA
LISTA
cuprinzand tehnicile de comunicatie la distanta
a) imprimat neadresat;
b) imprimat adresat;
c) scrisoare tipizata;
d) publicitate tiparita cu bon de comanda;
e) catalog;
f) telefon cu interventie umana;
g) telefon fara interventie umana (automat de apel, audiotext);
h) radio;
i) videofon (telefon cu imagine);
j) videotext (microordinator, ecran TV cu tastatura sau ecran tactil);
k) posta electronica (e-mail);
l) telecopiator (fax);
m) televiziune (teleshopping).