Marii
producători sau exportatori pot încredința desfacerea
și service-ul produselor lor, pe anumite piețe, unor întreprinderi specializate pe
baza unui contract de concesiune.
Concesionarii
sunt comercianți care se specializează în desfacere și service pentru anumite produse,
de marcă, de lux, de tehnicitate ridicată.
Prin
contract se prevede posibilitatea de a folosi numele, marca furnizorului, anumite brevete,
licențe ale acestuia ca și un know-how al producătorului.
Pentru
producător există avantajul de a fi prezent pe o piață prin utilizarea capacităților
locale, fără a investi prea mult.

|
Concesionarul
beneficiază de un transfer de prestigiu al producătorului asupra sa, de condiții
favorabile de plată și operare.
Contractul
de concesiune poate fi încheiat cu sau fără clauza de exclusivitate. Poate fi vorba de o exclusivitate teritorială sau de
produs.
În
cazul exclusivității teritoriale, furnizorul se obligă să nu mai livreze produsul
altor comercianți ce activează în aceeași zonă bine delimitată.
Concesionarul
sau distribuitorul care acceptă o clauză de exclusivitate privind produsele se obligă
să comercializeze numai produsele furnizorului cu care a încheiat contractul de
concesiune. Exclusivitatea aduce avantaje în fața concurenților dar poate fi
interpretată ca o încălcare a liberei concurențe (mai ales în Europa).
|