3. Gestiunea stocurilor | ![]() |
Toate aceste opțiuni se formulează pentru fiecare resursă sau grupă de resurse care face obiectul stocării, nefiind generalizabile.
În comerț, politica de stocare trebuie formulată pentru fiecare grupă sau sub-grupă de mărfuri comercializate.
În condițiile în care controlul îndeaproape al evoluției stocurilor presupune costuri, iar diferitele grupe de resurse/mărfuri au o importanță foarte diferențiată pentru bunul mers al afacerilor întreprinderii, se cuvine să se acorde o mai mare atenție produselor mai importante.
Potrivit legii lui
Paretto, resursele/mărfurile se împart în trei grupe în funcție de contribuția
acestora la realizarea unor indicatori de performanță a întreprinderii:
Grupa A., constituită
din circa 10% din numărul
produselor ce fac obiectul stocării, dar care contribuie în proporție de 70% la realizarea
desfacerilor sau a altui indicator de performanță;
Grupa B., constituită
din circa 20% din numărul
produselor, a căror contribuție la performanța întreprinderii este tot de 20%;
Grupa C., cuprinzând un
număr foarte mare de produse (circa 70% din numărul
total al produselor) dar a căror contribuție cumulată în raport cu criteriul de
performanță considerat nu depășește 10%.