4. Formele ofertei | ![]() |
A. între persoane prezente (reprezentanți ai
firmelor, vânzători, cadre de conducere sau proprietari), prin viu grai sau telefonic.
În acest caz se recomandă totuși confirmarea ulterioară, în scris, prin scrisoare,
telex sau fax, pentru a evita distorsiunile și a se putea proba în caz de nevoie;
B. între absenți, prin scrisoare,
e-mail, telex sau fax.
Oferta
făcută între prezenți obligă pe ofertant pe durata discuției. Ea se poate
materializa în vânzare odată cu predarea produsului; clientul care revine după
încheierea discuției se poate aștepta la modificarea condițiilor anterioare.
Oferta făcută în scris fără precizarea valabilității devine
efectivă din momentul primirii de către destinatar și menține obligațiile create
pentru furnizor pe durata considerată uzual normală pentru primirea unui răspuns (circa o
săptămână în cazul scrisorilor, dar mai puțin în cazul utilizării telexului sau
faxului, pentru că este de așteptat ca destinatarul să răspundă pe aceeași cale).
Întrucât legislația
multor țări ca și uzanțele internaționale obligă pe ofertant la îndeplinirea
actelor precizate în oferta adresată unui anumit client, furnizorii pot opta pentru anumite formule de protecție care
limitează valabilitatea și răspunderea. Ofertantul poate preciza
în înscrisul său termenul de valabilitate al ofertei fiind obligat la respectarea ei
numai până la această dată. Clientul interesat poate accepta oferta numai în
interiorul acestui termen.