4. Formele ofertei Back

Next

Inserarea unor clauze speciale poate limita răspunderea ofertantului sau o poate exclude. Pentru aceasta se folosesc formulări de genul:

-    “Valabil în condițiile existenței produsului în stoc” (caz în care prețul este obligatoriu dar cantitatea nu);

-    “Prețul poate fi discutat” (caz în care cantitatea este obligatorie, dar prețul nu);

-    “Ofertă fără obligativitatea respectării condițiilor” (caz în care ofertantul nu este “legat” să respecte oferta).

Obligația respectării ofertei se stinge pentru furnizor dacă destinatarul o refuză, solicită alte condiții sau nu o acceptă în termenul precizat. Oferta poate fi revocată înainte ca destinatarul să fi luat cunoștință de conținutul ei (oferta transmisă prin scrisoare se poate revoca telefonic sau prin fax).

Seriozitatea, respectarea cuvântului dat, respectarea termenelor și a regulilor generale de comerț, atenția față de parteneri și curtoazia constituie condiții esențiale pentru succesul în afaceri. Prestigiul unui comerciant depinde de acestea.

Desigur, comportamentul adecvat în afaceri este o componentă a culturii economice și naționale dezvoltate în timp. De menționat însă că și legislația și justiția au contribuit la educarea comercianților. Legislația germană, de exemplu, prevede obligația respectării cuvântului dat, a promisiunilor și angajamentelor verbale iar în timp, dictonul EIN MANN - EIN WORT  (un om are un singur cuvânt) a devenit un simbol al comportamentului germanilor în afaceri și nu numai.