3. Criterii pentru evaluarea variantelor de aprovizionare Back

Next

5. Costurile aprovizionării. La mărfurile care asigură un câștig mic pe unitatea de produs aceste costuri devin un criteriu deosebit de important. Ele includ cheltuielile de deplasare, corespondentă, telefonie, transmitere de mostre, contractare, ca și pe cele de transport, încărcare-descărcare, asigurare, vamă, ambalare, transbordare. La un cost mare al transportului, se preferă surse apropiate.

6. Garanția respectării condițiilor contractuale. Nivelul de încredere pe care îl inspiră fiecare furnizor este determinant și în opțiunea pentru un anumit produs. Nerespectarea termenelor și calității, de exemplu, pune în pericol întreaga activitate a clientului. Pentru acest motiv, mulți investitori străini în România preferă furnizori externi pentru o serie de mărfuri și servicii chiar dacă în țară le pot obține mai ieftin, iar multe firme românești au pierdut piețe importante la export.

 

7. Un produs este de fapt un complex alcătuit din bunul fizic, ambalaj, imagine și servicii asociate. Serviciile ce însoțesc livrările constituie un alt criteriu în fundamentarea deciziei de aprovizionare.

Printre cele mai uzuale se numără: transmiterea din timp a ofertelor, confirmarea promptă a comenzilor, corectitudine în întocmirea documentației care însoțește livrările, acceptarea unor livrări parțiale, la cerere, informarea asupra unor eventuale întârzieri, servicii de reparații, întreținere și înlocuire a produselor, rezolvarea promptă a reclamațiilor privind calitatea, colaborarea cu beneficiarul în problemele producției și asigurării calității, informarea operativă asupra înnoirilor tehnologice, informarea clienților asupra comportamentului și evoluției concurenței, eleganța, fair play în rezolvarea oricărei probleme.