3. Criterii pentru evaluarea variantelor de aprovizionare | ![]() |
5. Costurile aprovizionării. La mărfurile care
asigură un câștig mic pe unitatea de produs aceste costuri devin un criteriu deosebit
de important. Ele includ cheltuielile de deplasare, corespondentă, telefonie, transmitere
de mostre, contractare, ca și pe cele de transport, încărcare-descărcare, asigurare,
vamă, ambalare, transbordare. La un cost mare al transportului, se preferă surse
apropiate. 6.
Garanția respectării condițiilor contractuale. Nivelul de
încredere pe care îl inspiră fiecare furnizor este determinant și în opțiunea pentru
un anumit produs. Nerespectarea termenelor și calității, de exemplu, pune în pericol
întreaga activitate a clientului. Pentru acest motiv, mulți investitori străini în
România preferă furnizori externi pentru o serie de mărfuri și servicii chiar dacă
în țară le pot obține mai ieftin, iar multe firme românești au pierdut piețe
importante la export. |
7. Un produs este de fapt un complex alcătuit din bunul fizic, ambalaj, imagine și servicii asociate. Serviciile ce însoțesc livrările constituie un alt criteriu în fundamentarea deciziei de aprovizionare. Printre cele
mai uzuale se numără: transmiterea din timp a ofertelor, confirmarea promptă a
comenzilor, corectitudine în întocmirea documentației care însoțește livrările,
acceptarea unor livrări parțiale, la cerere, informarea asupra unor eventuale
întârzieri, servicii de reparații, întreținere și înlocuire a produselor,
rezolvarea promptă a reclamațiilor privind calitatea, colaborarea cu beneficiarul în
problemele producției și asigurării calității, informarea operativă asupra
înnoirilor tehnologice, informarea clienților asupra comportamentului și evoluției
concurenței, eleganța, fair play în rezolvarea oricărei probleme. |