3. Criterii pentru evaluarea variantelor de aprovizionare | ![]() |
1.
Calitatea produselor factor decisiv.
Asigurarea unei calități ridicate și menținerea ei constituie un instrument eficace
în lupta cu concurența, în formarea și menținerea unei imagini favorabile asupra
întreprinderii în rândul clienților. Aprovizionarea cu produse de calitate este o
premisă pentru calitatea propriilor produse și a serviciilor. 2. Prețul
produselor operează drept
criteriu pentru diferențierea produselor de calitate egală în cazul unui anumit
articol. Importanța criteriului preț este mult mai redusă în cazul produselor
unicat, de serie mică, de lux, al serviciilor personalizate decât în cazul produselor
de serie mare, de primă necesitate. Importanța criteriului preț este mult
diferită de la o piață, economie, la alta. În țările sărace prețul produselor este
perceput ca mult mai important decât în cele bogate. Valoarea aprovizionărilor se
ridică, de multe ori, la peste jumătate din cifra de afaceri. |
Se spune că jumătate din câștigul comerciantului se
realizează prin aprovizionare. 3.Termenele
de livrare (timpul între
transmiterea comenzii și primirea mărfurilor) pot, de asemenea, departaja ofertele
furnizorilor, mai ales în cazuri de urgență. Pentru o firmă, fiecare oră și zi sunt
importante; ea este interesată să ruleze aceiași bani de cât mai multe ori într-un
interval de timp. 4.Dacă
celelalte condiții sunt similare, ofertele furnizorilor se pot diferenția prin condițiile
de plată oferite. În mod uzual
(în țări dezvoltate), se practică plata mărfurilor la termene de 30, 60, sau 90 de
zile de la livrare. În condiții de instabilitate economică, neîncredere, inflație,
firmele solicită insă plata la livrare sau chiar în avans. Eventual, se exprimă
prețul în echivalent dolari sau alte valute forte. |