1. Strategiile întreprinderii în domeniul personalului Back

Next

C. Din perspectiva raportului între interesele întreprinderii (proprietarilor) și ale salariaților  se conturează următoarele abordări strategice:

·       w abordarea “productivist㔠în care aspirațiile salariaților sunt subordonate interesului de profit și productivitate “cu orice preț”;
w abordarea “social㔠cu orientarea spre satisfacerea aspirațiilor și nevoilor salariaților în detrimentul profitului;
w abordarea “echilibrat㔠cu preocupare relativ egală pentru interesele ambelor părți.

     D. Din perspectiva relației între resursele de muncă existente și volumul producției (determinat de cerere) sunt  posibile următoarele abordări:

  w strategia adaptării elastice bazată pe angajarea de personal suplimentar atunci când o cere volumul comenzilor

și concedierea personalului când comenzile sunt reduse; (se optează pentru munca temporară și serviciile unor agenții furnizoare de salariați temporari);
w strategia de stabilitate și menținere în întreprindere a tuturor salariaților; echilibrarea volumului de muncă cu numărul de salariați se face prin măsuri de creștere continuă și constantă a comenzilor
w strategia combinată presupune segmentarea salariaților în două categorii: în prima categorie se includ salariații “de baz㔠pentru firmă (calificați, cu experiență, greu de găsit pe piața muncii, în care s-a investit mult). Aceștia sunt menținuți chiar și atunci când volumul de activitate se reduce urmare a scăderii cererii. În cea de-a doua categorie se includ salariații care  sunt ușor de înlocuit (personal necalificat, noi veniți fără experiență, muncitori străini din zone slab dezvoltate). La reducerea volumului de activitate aceștia sunt primii concediați.