1. Sensurile conceptului de organizare

Next

AOrganizarea constituie o resursă a întreprinderii, un factor de producție care este valorificat în activitatea economică. Organizarea este imaterială fiind precizată prin reguli, norme, principii, sarcini, atribuții, competențe, metode, relații, obiceiuri dintre care cele mai multe sunt păstrate în memoria șefilor și executanților iar unele mai importante sunt înscrise în regulamente, manuale ale întreprinderii, fișe ale posturilor, organigrame, instrucțiuni, norme, grafice, rețete, standarde, tehnologii de execuție etc. Organizarea constituie o resursă neconvențională, modernă a întreprinderii, considerată ca atare în contextul actual al dematerializării crescânde a factorilor productivi, similar altor categorii de resurse cum ar fi: piața, marca, informarea, imaginea etc. dintre care unele sunt deja acceptate ca elemente de activ în cadrul fondului de comerț.

 

BOrganizarea desemnează o anumită stare a sistemului întreprindere, a componentelor acestuia și proceselor care se derulează în întreprindere. Se vorbește despre un optim al organizării situat între lipsa de organizare și excesul organizatoric. Buna organizare înseamnă ordine, disciplină asumată, reglementări raționale și respectarea acestora, structurare adecvată a obiectivelor întreprinderii, climat motivant; toate acestea se traduc în productivitate ridicată, costuri scăzute, competitivitate și eficiență în plan economic însoțite de satisfacție în plan uman. Excesul de organizare este semnalat de birocratizarea proceselor, umflarea structurilor, transformarea organizării în scop în sine ruptă de obiectivele firmei.