4. Managementul relațiilor cu clienții (Customer Relationship Management - CRM) | ![]() |
CRM
înseamnă construirea și dezvoltarea unor relații durabile, profitabile și
individualizate cu clienții prin integrarea activităților de proiectare a produselor,
marketing, distribuție și service cu ajutorul tehnologiei informației.
Studiile au arătat că
în condițiile concurenței contemporane pentru a obține o creștere comparabilă a
vânzărilor este de 5 până la 10 ori mai scump pentru întreprindere să atragă un
client nou decât să dezvolte relația cu un client existent.
În timp ce
întreprinderea tradițională face eforturi pentru a câștiga cât mai mulți clienți
pentru produsele sale, în viziunea CRM întreprinderea identifică, dezvoltă și oferă clienților pe care îi are cât mai multe
produse și servicii prelungind ciclul de viață
al relației cu fiecare client. Informațiile detaliate despre fiecare
client permit întreprinderii să proiecteze și să ofere clienților produse și
servicii personalizate. Bazele de date, softurile
speciale și mijloacele moderne de comunicare au un rol central în CRM. Prin CRM și 1:1 Marketing întreprinderea răspunde
unei cereri din ce în ce mai diversificate.