3. Natura relațiilor întreprinderii cu piețele de desfacere | ![]() |
Tabloul următor
reprezintă domeniile, procedeele și metodele utilizate în analiza, observarea și
previziunea pieței
Cercetarea
pieței |
|||
Domenii |
Procedee |
Metode de observare și
analiză |
Metode de previziune |
w piața
de aprovizionare; |
w analiza pieței; |
w analiza datelor statistice; |
w extrapolarea
tendintei; |
Pe baza rezultatelor
cercetărilor de piață întreprinderea construiește măsurile de intervenție pe piețe, orientate
spre clienți dar având și menirea de a obține un avantaj fată de concurență. Aceste
intervenții sunt cunoscute ca instrumente ale MIX-ului de marketing. El se referă
la optimizarea configurației și efectelor următoarelor categorii de intervenții:
w politica de
produs și sortiment (ce și cum se oferă);
w politica de
distribuție (prin ce canale, rețele, forme de vânzare, intermediari, când și
unde va fi distribuit produsul);
w politica de
preț, condiții de livrare și de plată (la ce prețuri se va oferi produsul
unor categorii de clienți și în ce condiții);
w politica de
comunicare (cuprinde: acțiunile
publicitare - de atragere a clientului spre produs și firmă; acțiunile de promovare a vânzărilor - aduc produsul în
calea clientului și acțiunile de relații publice
- urmăresc crearea și menținerea unei imagini favorabile despre firmă în rândul
publicului larg și în mediul instituțional.