3. Natura relațiilor întreprinderii cu piețele de desfacere Back

Next

Tabloul următor reprezintă domeniile, procedeele și metodele utilizate în analiza, observarea și previziunea pieței

Cercetarea  pieței

Domenii Procedee Metode de observare și analiză Metode de previziune

w piața de aprovizionare;
w piața de desfacere;
w concurența;
w conjunctura pieței;

w analiza pieței;
w observarea pieței;
w previziunea pieței;

w analiza datelor statistice;
w studierea directă:
    - observare;
    - anchetă;
    - panel;
    - experiment.

w extrapolarea tendintei;
w metode calitative;
w estimările de grup.

Pe baza rezultatelor cercetărilor de piață întreprinderea construiește măsurile de intervenție pe piețe, orientate spre clienți dar având și menirea de a obține un avantaj fată de concurență. Aceste intervenții sunt cunoscute ca instrumente ale MIX-ului de marketing. El se referă la optimizarea configurației și efectelor următoarelor categorii de intervenții:
w politica de produs și sortiment (ce și cum se oferă);
w politica de distribuție (prin ce canale, rețele, forme de vânzare, intermediari, când și unde va fi distribuit produsul);
w politica de preț, condiții de livrare și de plată (la ce prețuri se va oferi produsul unor categorii de clienți și în ce condiții);
w politica de comunicare (cuprinde: acțiunile publicitare - de atragere a clientului spre produs și firmă; acțiunile de promovare a vânzărilor - aduc produsul în calea clientului și acțiunile de relații publice - urmăresc crearea și menținerea unei imagini favorabile despre firmă în rândul publicului larg și în mediul instituțional.