3. Natura relațiilor întreprinderii cu piețele de desfacere Back

Next

Relațiile întreprinderii cu piața sunt de cunoaștere, de reacție și de influență reciprocă. Cunoașterea pieței înseamnă pentru întreprindere organizarea și desfășurarea unor activități concertate pentru studierea pieței adică a cererii și a ofertei ca și a factorilor care determină schimbările pe piețe. Cererea este o variabilă economică măsurabilă care reflectă nevoile pe care consumatorii și le pot satisface în limita puterii lor de cumpărare. (Cererea solvabilă este o parte a nevoilor).

Cunoașterea cererii presupune obținerea unor informații despe clienți și consumatori (purtătorii cererii) de genul:
w cine sunt clienții actuali  (tipologia clienților);
w cine poate fi considerat client potențial;
w ce  nevoi au aceștia;
w ce cantități medii se consumă și se cumpără;
w care este volumul cererii;
w când se manifestă cererea;
w cum preferă să cumpere produsul;
w ce obiceiuri de consum și de cumpărare au clienții;
w cum este perceput produsul;
w ce caracteristici ale produsului sunt determinante în consum;
w ce reacție poate produce modificarea prețului produsului sau a altor caracteristici.

În economia contemporană piețele se extind continuu (globalizare), produsele și serviciile se diversifică, reclama devine tot mai incisivă iar concurența tot mai dură. Singurul comportament rațional al întreprinderii în relațiile cu piețele de desfacere este cel de anticipare, adaptare și influență (în măsura forței fiecărei unități).