2. Caracteristicile pieței întreprinderii Back

Next

Aria pieței este desemnată de întinderea și localizarea geografică a spațiului în care se realizează relațiile de vânzare-cumpărare, se întâlnesc cererea și oferta. Întreprinderile pot fi active pe piețe locale, regionale, naționale sau internaționale; pe piața urbană sau rurală. A devenit un fapt comun ca și întreprinderile mici sau mijlocii să acționeze pe piețe externe, să exporte și să importe.

Capacitatea pieței se exprimă prin indicatori și unităti specifice după componenta pieței considerate. Se poate cuantifica prin: volumul ofertei, volumul cererii, vânzările realizate, cota de piață, numărul consumatorilor, utilizatorilor sau clienților. Primele trei variabile pot avea o determinare valorică sau în unități naturale. Volumul ofertei este determinat de capacitățile de producție active într-o anumită perioadă. Cunoașterea acestuia formează o imagine asupra intensității concurenței pe o anumită piață. Volumul cererii exprimă piața reală, puterea de cumpărare a clienților și sumele alocate pentru un anumit produs sau serviciu din totalul veniturilor disponibile. Volumul vânzărilor   reflectă dimensiunea pieței efective indicând valoarea desfacerilor unui produs într-o anumită perioadă sau, în cazul unei întreprinderi, cifra de afaceri realizată de aceasta prin vânzarea produsului său pe o piață.

Cota de piață  exprimă raportul dintre volumul vânzărilor realizate de o întreprindere și totalul vânzărilor înregistrate pe piața pe care acționează. Ea se poate calcula ca procent deținut de întreprindere din totalul pieței de referință sau ca raport față de cel mai puternic concurent pe o piață (cota de piață relativă).