2. Caracteristicile pieței întreprinderii | ![]() |
Aria pieței este
desemnată de întinderea și localizarea geografică a spațiului în care se realizează
relațiile de vânzare-cumpărare, se întâlnesc cererea și oferta. Întreprinderile pot
fi active pe piețe locale, regionale, naționale sau internaționale; pe piața urbană
sau rurală. A devenit un fapt comun ca și întreprinderile mici sau mijlocii să
acționeze pe piețe externe, să exporte și să importe.
Capacitatea pieței se exprimă
prin indicatori și unităti specifice după componenta pieței considerate. Se poate
cuantifica prin: volumul ofertei, volumul cererii, vânzările realizate, cota de piață,
numărul consumatorilor, utilizatorilor sau clienților. Primele trei variabile pot avea o
determinare valorică sau în unități naturale. Volumul
ofertei este determinat de capacitățile de producție active într-o anumită
perioadă. Cunoașterea acestuia formează o imagine asupra intensității concurenței pe
o anumită piață. Volumul cererii exprimă
piața reală, puterea de cumpărare a clienților și sumele alocate pentru un anumit
produs sau serviciu din totalul veniturilor disponibile. Volumul vânzărilor
reflectă dimensiunea pieței efective indicând valoarea desfacerilor
unui produs într-o anumită perioadă sau, în cazul unei întreprinderi, cifra de
afaceri realizată de aceasta prin vânzarea produsului său pe o piață.
Cota de piață exprimă raportul dintre volumul vânzărilor
realizate de o întreprindere și totalul vânzărilor înregistrate pe piața pe care
acționează. Ea se poate calcula ca procent deținut de întreprindere din totalul
pieței de referință sau ca raport față de cel mai puternic concurent pe o piață
(cota de piață relativă). |