2. Caracteristicile pieței întreprinderii Back

Next

 

Orice piață poate fi analizată după următoarele variabile:

structura pieței aria (localizarea) pieței capacitatea pieței dinamica pieței

Structura pieței este determinată de natura (sortimentul) produselor și serviciilor oferite, pe de o parte, și de categoriile de clienți, pe de altă parte. Există piața bunurilor de consum alimentar, piața bunurilor de consum nealimentar, piața bunurilor de folosință productivă, ca și, de exemplu, piața copiilor sub șase ani, piața pensionarilor, piața săracilor, piața bogaților etc. Sau  piața produselor alimentare pentru diabetici. Sau piața gospodinelor fără serviciu, absolvente de școală generală, care nu au lucrat niciodată și care utilizează detergentul Perlan Bonux. Așa cum produsele se clasifică pe familii de produse, clase, grupe, subgrupe, articole - și clienții (consumatorii) pot fi grupați după anumite variabile.

Pentru a avea succes, întreprinderea va aborda cu mijloace adecvate fiecare segment de consumatori. În cazul consumatorilor persoane fizice segmentarea pieței se realizează după: vârstă, sex, categorie ocupațională, nivel al studiilor, nivelul veniturilor, zona de domiciliu, obiceiuri de cumpărare, stilul de viață etc. În cazul clienților - întreprinderi se vor avea în vedere următoarele variabile: profilul întreprinderii; amplasarea geografică; variabilele dimensionale; mărimea comenzilor; caracteristicile organizării și derulării activităților de aprovizionare; frecvența achizițiilor; trăsăturile și comportamentul persoanelor care reprezintă întreprinderea în relațiile cu furnizorii (negocierile se desfășoară de către persoane fizice - cu aspirații, temperamente, atitudini, comportamente, sentimente - în numele întreprinderii).