2. Caracteristicile pieței întreprinderii | ![]() |
Orice piață poate fi analizată după
următoarele variabile:
structura pieței | aria (localizarea) pieței | capacitatea pieței | dinamica pieței |
Structura pieței este
determinată de natura (sortimentul) produselor și serviciilor oferite,
pe de o parte, și de categoriile de clienți, pe de altă parte. Există
piața bunurilor de consum alimentar, piața bunurilor de consum nealimentar, piața
bunurilor de folosință productivă, ca și, de exemplu, piața copiilor sub șase ani,
piața pensionarilor, piața săracilor, piața bogaților etc. Sau piața produselor alimentare pentru diabetici. Sau
piața gospodinelor fără serviciu, absolvente de școală generală, care nu au lucrat
niciodată și care utilizează detergentul Perlan Bonux. Așa cum produsele se clasifică
pe familii de produse, clase, grupe, subgrupe, articole - și clienții (consumatorii) pot
fi grupați după anumite variabile.
Pentru a avea succes, întreprinderea va aborda cu mijloace adecvate fiecare segment de consumatori. În cazul consumatorilor persoane fizice segmentarea pieței se realizează după: vârstă, sex, categorie ocupațională, nivel al studiilor, nivelul veniturilor, zona de domiciliu, obiceiuri de cumpărare, stilul de viață etc. În cazul clienților - întreprinderi se vor avea în vedere următoarele variabile: profilul întreprinderii; amplasarea geografică; variabilele dimensionale; mărimea comenzilor; caracteristicile organizării și derulării activităților de aprovizionare; frecvența achizițiilor; trăsăturile și comportamentul persoanelor care reprezintă întreprinderea în relațiile cu furnizorii (negocierile se desfășoară de către persoane fizice - cu aspirații, temperamente, atitudini, comportamente, sentimente - în numele întreprinderii).