4. Amplasarea unităților operative |
![]() |
Factorii de care se ține seama în alegerea amplasamentului unei unități de comerț cu
amănuntul (magazin):
> Factori demografici (numarul de
locuitori, structura populației, gradul de ocupare)
> Factori
economici (nivelul veniturilor,
puterea medie de cumpărare, potențialul pieței, fluxurile de circulație)
> Factori
psihologici și psihosociali (obiceiuri de viață, obiceiuri de consum,
mentalități)
> Factorii de
infrastructură (proiecte urbanistice
locale, instituții care exercită o atracție, apropierea de arterele de circulație)
> Concurența
existentă în zonă (numărul
competitorilor, mărimea acestora, dacă vând aceleași produse, produse complementare
sau de înlocuire, condițiile de vânzare si
preturile practicate)
> Evaluarea
clădirii și terenului
> Costurile
dependente de amplasament (costurile de
aprovizionare și desfacere, costurile de întreținere, taxe și impozite locale)
> Factori
perturbatori și restrictivi (limitarea sau
reglementarea orarului de funcționare, apropierea unor surse de poluare)
Analizele privind amplasamentul se bazează pe observarea directă, anchete, calculul unor indicatori statistici, comparații, calcule de probabilități, scenarii și evaluări intuitive.