3. Procesul managementului strategic

Back

Next

Pe plan extern, se studiază principalele forțe și tendințe care modelează concurența pe piețele pe care operează întreprinderea în cauză și de care depind perspectivele acesteia. Se evidențiază, în acest fel, oportunitățile și amenințările ce există în mediul întreprinderii.

Pe plan intern, se analizează resursele și capabilitățile întreprinderii urmărindu-se în special acele aspecte prin care întreprinderea se distinge de concurenții săi sub raportul eficienței, calității, inovării sau al relațiilor cu clienții. Se evidențiază punctele tari care i-ar permite întreprinderii să se detașeze de aceștia prin costuri mai scăzute și/sau prin produse superioare și punctele slabe, care o fac vulnerabilă la amenințările din mediu și la acțiunile concurenților

Pentru a avea o imagine sintetică a tuturor aspectelor care caracterizează situația întreprinderii, rezultatele analizei interne și externe se trec într-o matrice cu patru cadrane: puncte tari, puncte slabe, oportunități și amenințări. O astfel de matrice se numește SWOT de la inițialele denumirilor în engleză ale celor patru cadrane STRENGHTS, Weaknesses, Opportunities, Threats.