3. Procesul managementului strategic |
Pe
plan extern, se studiază
principalele forțe și tendințe care modelează concurența pe piețele pe care
operează întreprinderea în cauză și de care depind perspectivele acesteia. Se
evidențiază, în acest fel, oportunitățile
și amenințările ce există în mediul
întreprinderii.
Pe
plan intern, se analizează
resursele și capabilitățile întreprinderii urmărindu-se în special acele aspecte
prin care întreprinderea se distinge de concurenții săi sub raportul eficienței,
calității, inovării sau al relațiilor cu clienții. Se evidențiază punctele tari care i-ar
permite întreprinderii să se detașeze de aceștia prin costuri mai scăzute și/sau
prin produse superioare și punctele
slabe, care o fac vulnerabilă la amenințările din mediu și la acțiunile
concurenților
Pentru a avea o
imagine sintetică a tuturor aspectelor care caracterizează situația întreprinderii,
rezultatele analizei interne și externe se trec într-o matrice cu patru cadrane: puncte
tari, puncte slabe, oportunități și amenințări. O astfel de matrice se numește SWOT
de la inițialele denumirilor în engleză ale celor patru cadrane STRENGHTS,
Weaknesses,
Opportunities, Threats.