2. Particularitățile managementului strategic |
Alături de
aceasta, managementul strategic prezintă o serie de particularități, între care mai
importante sunt cele ce urmează: w Orientarea către exterior. Întreprinderile care adoptă un management strategic sunt preponderent orientate către exterior, către nevoile consumatorului și către mediul extern, în contradicție cu sistemele tradiționale orientate către sistemele interne; w Atitudinea pro-activă. Printr-o asemenea atitudine întreprinderile vor căuta să determine și să influențeze schimbările din mediul extern și intern în direcția dorită de ele; w Importanța sistemului informațional. Managementul strategic necesită sisteme informaționale eficiente, capabile să semnaleze în timp real schimbările ce se produc în mediu, permițând întreprinderii să răspundă cât mai prompt acestora. Organizațiile moderne abandonează ciclul anual de planificare în favoarea unor sisteme mai sofisticate de supraveghere permanentă a contextului extern, suficient de sensibile pentru a detecta necesitatea unor decizii strategice urgente; |
w Spiritul
întreprinzător. Dezvoltarea
spiritului întreprinzător și menținerea unui climat favorabil manifestării acestuia
reprezintă un element esențial în creșterea capacității întreprinderii de a
răspunde provocărilor cu care se confruntă și de a valorifica oportunitățile oferite
de mediul în care operează; w Dimensiunea globală. Mediul contemporan al întreprinderilor este tot mai mult influențat de forțele globalizării care antrenează - fie direct, fie indirect noi amenințări și oportunități la adresa firmei (suntem, de exemplu, în mod obișnuit preocupați de evoluțiile din Orientul Mijlociu care influențează prețul energiei sau de raportul de schimb între dolarul american și Euro de pe piețele valutare internaționale); w Caracterul interdisciplinar. Managementul strategic are un caracter interdisciplinar presupunând utilizarea de concepte, teorii și instrumente specifice unui mare număr de discipline între care se numără: macroeconomie, microeconomie, statistică, finanțe, marketing, sociologie, comportament organizațional etc. |