5. Raporturile economice și juridice Back

Next

Contracte de distribuitor unic. Producătorul livrează numai unui comerciant dintr-o anumită zonă, singurul care poate livra celorlalți comercianți din zonă. Între producător și unicul distribuitor se convine asupra unui spectru larg de componente ale politicii de distribuție.

Sisteme de distribuție reglementate contractual între producător și comercianți. Înțelegerile se referă, de obicei, nu numai la modalitățile de aprovizionare și desfacere ci și la condițiile financiare și întregul spectru al problematicii distribuției (alcătuirea sortimentului, pregătirea personalului, promovarea produselor etc).

Contractul de concesiune.  Un distribuitor (de talie mare) sau un fabricant se angajează să livreze unui comerciant (concesionar) produse cu marca sa, pe care acesta din urmă le va vinde respectând instrucțiunile furnizorului. Printre obligațiile ce revin concesionarului se evidențiază: Franciza Petrom se afirma ca un sistem modern de aprovizionare si vanzareun nivel minim al vânzărilor anuale, asigurarea unor servicii după vânzare, garanția menținerii în stoc a unei game de produse. Producătorul poate sprijini comerciantul în probleme de tehnologie, organizarea vânzării, publicitate, finanțare.

Contractul de franciză. Francizorul, proprietar al unor mărci comerciale, sigle, nume recunoscute și al unui know how original și de succes acordă unor firme independente juridic și economic dreptul de a le utiliza în schimbul unei taxe de intrare în sistem și de serviciu.