4. Etape și principii în proiectarea structurilor Back

Next

Pentru proiectarea și reproiectarea structurii organizatorice sunt recomandate o serie de reguli și principii cum ar fi:

w asigurarea unui echilibru între stabilitatea și flexibilitatea structurii;
w economia de personal și de legături;
w unitatea de comandă (în sensul că este de preferat ca un subordonat să primească dispoziții de la un singur șef);
w apropierea conducerii de execuție;
w delegarea autorității;
w proiectarea posturilor ținând seama de  caracteristicile umane (se vor evita posturile pentru „supraoameni” asigurându-se condițiile pentru respectarea regulii – „omul potrivit la locul potrivit”);
w permanența conducerii și controlului (în esență pentru orice șef să existe un înlocuitor);
w interdependența minimă între posturi și compartimente (fiecare compartiment să fie „dotat cu tot ce trebuie” pentru realizarea subobiectivului specific);
w definirea armonizată a posturilor și a funcțiilor (concordanța sarcinilor stabilite pentru atingerea unui obiectiv cu competențele și responsabilitățile asociate evitându-se suprapunerile între posturi ca și supraîncărcarea sau subutilizarea resursei umane);
w supremația obiectivelor (orice activitate necesară întreprinderii să fie încredințată cuiva, pentru fiecare obiectiv de orice nivel să existe un corespondent în structură);
w simplificarea structurii și transparența reglementărilor;
democratizarea organizării, distribuția echitabilă a puterii și asigurarea condițiilor pentru reprezentarea salariaților în structurile de conducere (care în mod tradițional erau rezervate reprezentanților capitalului);
w atragerea clienților, furnizorilor, susținătorilor întreprinderii și chiar a publicului în structurile firmei;
adaptabilitatea și fluidizarea structurii.