6. Strategii vizând alocarea resurselor pe domeniile de activitate ale firmei Back

Next

Încadrarea domeniilor de activitate într-o categorie sau alta presupune analize riguroase pe axe cum ar fi:

·         Cota relativă de piață (cota de piață a propriului sector, în raport cu cel mai important concurent). De exemplu, dacă firma deține 30% dintr-o piață iar principalul concurent tot 30%, cota relativă de piață este 1; dacă procentele ar fi de 20% si 40% ar rezulta o cotă relativă de 0,5.

·         Creșterea pieței – estimată ca dinamica, de la o perioadă la alta, a vânzarilor proprii și

·         Creșterea relativă -  ca raportare la media sau ansamblul sectorului. Dacă vânzările pe o piață cresc cu 20% în medie pe 3 ani iar vânzările firmei cu numai 10%, avem de a face cu un sector slab productiv, la care, eventual, este bine să se renunțe.

·         Stadiul din ciclul de viat㠖 în care se află un departament, produs, serviciu, filială, etc.

·         Atractivitatea pieței – ca indicator de sinteză compus din dimensiunea pieței, rata de creștere, rata profitului, intensitatea concurenței, sezonalitate.

·        Forța relativă a concurenței – ce poate fi evaluată după cota relativă de piață, nivelul costurilor și poziția prețurilor de vânzare în raport cu cele ale concurenților, caracteristicile calitative ale produselor, costurile relative ale acțiunilor de promovare-publicitate, disponibilitatea asupra rețelelor de distribuție.