6. Strategii vizând alocarea resurselor pe domeniile de activitate ale firmei | ![]() |
Încadrarea
domeniilor de activitate într-o categorie sau alta presupune analize riguroase pe axe cum
ar fi:
·
Cota
relativă de piață (cota de piață a
propriului sector, în raport cu cel mai important concurent). De exemplu, dacă firma
deține 30% dintr-o piață iar principalul concurent tot 30%, cota relativă de piață
este 1; dacă procentele ar fi de 20% si 40% ar rezulta o cotă relativă de 0,5.
·
Creșterea
pieței estimată ca
dinamica, de la o perioadă la alta, a vânzarilor proprii și
·
Creșterea
relativă - ca raportare la media sau ansamblul sectorului.
Dacă vânzările pe o piață cresc cu 20% în medie pe 3 ani iar vânzările firmei cu
numai 10%, avem de a face cu un sector slab productiv, la care, eventual, este bine să se
renunțe.
·
Stadiul
din ciclul de viată în care se află un
departament, produs, serviciu, filială, etc.
·
Atractivitatea
pieței ca indicator de
sinteză compus din dimensiunea pieței, rata de creștere, rata profitului, intensitatea
concurenței, sezonalitate.
· Forța relativă a concurenței ce poate fi
evaluată după cota relativă de piață, nivelul costurilor și poziția prețurilor de
vânzare în raport cu cele ale concurenților, caracteristicile calitative ale
produselor, costurile relative ale acțiunilor de promovare-publicitate, disponibilitatea
asupra rețelelor de distribuție.