3. Forme de cooperare Back

Next

Concesionarea distribuției și service-ului  se realizează, de obicei, la produse de marcă unor firme specializate, cu sau fără clauza de exclusivitate. Se creează aparența unei sucursale a producătorului fiind respectate o serie de condiții convenite cu acesta.

Franciza. Constituie o formă de cooperare verticală, contractuală, între francizor și beneficiar prin care primul, contra unei plăți, acordă celui de–al doilea dreptul de a comercializa anumite produse și de a presta servicii folosind emblema, mărcile, tehnologiile, sistemul de organizare și distribuție ca și un know-how dezvoltate de francizor și proprietatea acestuia. Formula este de mare utilitate pentru întreprinderi mici care vor să pătrundă pe piețe în care este foarte greu să vinzi iar succesul se obține numai prin experiență îndelungată și aplicarea demersului științific. Printre cele mai cunoscute sisteme de franciză se numără: Coca-Cola, Mc Donald’s, Shell.

mcd.jpg (30585 bytes)

 Subcontractarea: în multe situații întreprinderile mari comandă realizarea unor repere, subansamble, servicii unor firme mai mici. Acestea din urmă devin dependente de primele. Ramuri întregi ale industriilor moderne funcționează în acest fel. Se consideră că întreprinderile mici și mijlocii nici nu pot exista în afara unei rețele în care nodurile se constituie de către firmele mari (vezi industria automobilelor, industria tehnicii de calcul și comunicații).