2. Direcții ale cooperării și concentrării |
După criteriul cine
sunt întreprinderile care cooperează, există:
· cooperarea verticală, între întreprinderi aflate în poziții succesive ale fluxului bunurilor (natură-producție -distribuție- servicii-consum) sau în relație de furnizor-client. Se poate imagina, de exemplu, cooperarea de tipul: o fermă de creștere a animalelor un abator - o tăbăcărie - o fabrică de pantofi din piele- mai multe magazine specializate în vânzarea încălțămintei; | ·
cooperarea orizontală, între
întreprinderi de același fel, cu același obiect de activitate sau din aceeași ramură
(un producător de lactate cooperează cu alt producător de lactate prin exploatarea
aceleiași soluții de ambalare, de exemplu); |
·
cooperarea anorganică între
întreprinderi mult diferite ca obiect de activitate cu scopul de a mări gradul de
acoperire a piețelor, de a reduce cota de risc. Marile corporații transnaționale sunt
active în multe domenii importante de la extracția materiilor prime la prelucrare,
distribuție, asigurări și bănci până la protecția mediului și formarea
profesională; |