2. Direcții ale cooperării și concentrării Back

Next

După criteriul cine sunt întreprinderile care cooperează, există:

 

·         cooperarea verticală, între întreprinderi aflate în poziții succesive ale fluxului bunurilor  (natură-producție -distribuție- servicii-consum) sau în relație de furnizor-client. Se poate imagina, de exemplu, cooperarea  de tipul: o fermă de creștere a animalelor – un abator - o tăbăcărie - o fabrică de pantofi din piele- mai multe magazine specializate în vânzarea încălțămintei; ·         cooperarea orizontală, între întreprinderi de același fel, cu același obiect de activitate sau din aceeași ramură (un producător de lactate cooperează cu alt producător de lactate prin exploatarea aceleiași soluții de ambalare, de exemplu);
 

·         cooperarea anorganică între întreprinderi mult diferite ca obiect de activitate cu scopul de a mări gradul de acoperire a piețelor, de a reduce cota de risc. Marile corporații transnaționale sunt active în multe domenii importante de la extracția materiilor prime la prelucrare, distribuție, asigurări și bănci până la protecția mediului și formarea profesională;