3. Opțiuni strategice ale întreprinderii în funcție de etapa de viață | ![]() |
Adoptarea acestor strategii se poate realiza pe baza eforturilor proprii firmei (creștere internă) sau prin intermediul fuziunilor, achizițiilor sau alianțelor. | |
Pe plan mondial una dintre cele mai spectaculoase achiziții din sfera distribuției, este cazul Wal-Mart-ASDA. La începutul anului 1999, lanțul german ASDA a primit o surprinzătoare ofertă de cumpărare din partea distribuitorului multinațional Kingfisher, lider în Europa pe piața produselor DIY ("do-it-yourself"- magazine specializate în vânzarea de materiale de construcții și produse pentru amenajarea locuinței). Deși aparent oferta a fost acceptată, în scurt timp achiziția a fost însă realizată de către Wal Mart. Deși condițiile în care a avut loc această achiziție ridică încă multe semne de întrebare, cele două companii se cunosc foarte bine și se completează reciproc permițând noii structuri să se dezvolte mai rapid pe plan internațional. |
3. În etapa declinului se poate opta către
a) strategii de restrângere care includ: - strategii de redresare; |
O formă aparte a strategiei de restrângere o constituie cea a "recentrării" întreprinderii, proces care constă în lichidări parțiale ale firmelor care inițial au adoptat o strategie de concentrare, apoi au trecut la diversificare și în final au revenit la strategia inițială. Exemplu: compania MobiFon, deținătoare a mărcii Connex care și-a extins afacerea și în domeniul design-ului, creării și comercializării îmbrăcăminții sub marca My X, deschizând două magazine în București și folosind intermediari pentru comercializarea produselor în țară. De la conceperea numelui și logo-ului My X, respectiva afacere, a cărei linie vestimentară s-a adresat îndeosebi tinerei generații MTV a avut un ciclu de viață de aproape 2 ani. Ulterior, firma a revenit la dezvoltarea sectorului de bază: telecomunicații și servicii Internet, iar marca My X a fost păstrată pentru afacerea de bază. |
b) strategii de restructurare a portofoliului | |
c) strategii de renunțare | constau în eliminarea integrală sau parțială a unui domeniu de activitate strategică din portofoliul de afaceri prin lichidarea sau vânzarea acestuia. |