3. Opțiuni strategice ale întreprinderii în funcție de etapa de viață Back

Next

1. În etapa lansării: întreprinzătorul poate opta către una dintre următoarele alternative:
Inițierea unei noi afaceri,
 (este cea mai frecventă modalitate de inițiere a afacerilor, ca urmare a independenței în ce privește alegerea naturii afacerii și posibilității selectării mediului competitiv în limitele dorite).
Cumpărarea unei afaceri existente ( jumătate dintre afacerile aflate în  cursul negocierii procesului de achiziționare eșuează și peste 50% dintre cele care în final sunt achiziționate nu corespund așteptărilor cumpărătorilor. Așadar, în contextul în care doar 25% dintre afacerile ce fac obiectul inițial al  unei negocieri vânzare-cumpărare se dovedesc a fi  afaceri cu adevărat profitabile, cumpărarea unei firme poate fi deosebit de  riscantă) sau achiziționarea unei francize, vezi http://www.ccir.ro/actiuni/franciza/franciza.htm

2. În etapele de dezvoltare și maturitate se poate recurge la:

strategii de concentrare prin dezvoltarea pieței, produsului sau integrare orizontală

integrare verticală în amonte/aval

diversificare concentrică

diversificare conglomerată

Există numeroase exemple semnificative cu privire la  punerea în practică a strategiilor de concentrare, ele vizând în general întreprinderi mici și mijlocii, dar   regăsindu-se și în cazul unor mari concerne, precum IBM și General Motors. Un exemplu reprezentativ în ce privește adoptarea strategiei de concentrare de către firmele din țara noastră este cazul Societății Naționale  de Petrol- PETROM.   Diversificarea concentrică bazată pe produs se poate realiza în situația în care o firmă care comercializează confecții își extinde gama produselor prin includerea în sortiment a articolelor de marochinărie. În mod similar, diversificarea concentrică având drept obiect piața poate avea loc atunci când o firmă care comercializează articole pentru nou-născuți decide  să desfacă și jucării pentru același segment țintă. pătrunderea unei firme care exploatează și prelucrează produse petroliere, în sectorul finaciar-bancar