Back

Lege nr. 79 din 09/04/1998

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 147 din 13/04/1998

pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei


Īncărcare text...

    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.



   Art. I. - Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 52

 din 28 august 1997 privind regimul juridic al francizei, emisa in temeiul art. 1 lit. c) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997, cu urmatoarele modificari:

   1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 1. - In intelesul prezentei ordonante, notiunile de mai jos se definesc astfel: a) Franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu. b) Francizorul este un comerciant care: - este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate;drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza; - confera dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu; - asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate; - utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului. c) Beneficiarul este un comerciant, persoana fizica sau juridica, selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de catre francizori. d) Know-how este ansamblul formulelor, definitiilor tehnice, documentelor, desenelor si modelelor, retelelor, procedeelor si al altor elemente analoage, care servesc la fabricarea si comercializarea unui produs. e) Reteaua de franciza cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale intre francizor si mai multi beneficiari, in scopul promovarii unei tehnologii, unui produs sau serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu."

   2. Articolul 2 se abroga.

   3. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:



    "CAPITOLUL II

    Norme privind relatiile dintre parti. Relatiile
precontractuale, contractuale, postcontractuale"



   4. Titlul "Sectiunea I - Relatiile precontractuale; relatiile postcontractuale" se elimina.

   5. Articolul 3 alineatul 3 -partea introductiva- se modifica si va avea urmatorul cuprins:

    "Francizorul se obliga sa furnizeze beneficiarului informatii despre:"

   6. Titlul "Sectiunea a II-a - Contractul de franciza" se elimina.

   7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 6. - Contractul de franciza trebuie sa cuprinda urmatoarele clauze:

    - obiectul contractului; - drepturile si obligatiile partilor; - conditiile financiare; - durata contractului; - conditiile de modificare, prelungire si reziliere".

   8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 8. - Francizorul va notifica in scris beneficiarului orice incalcare a obligatiilor contractuale si ii va acorda un termen rezonabil de remediere."

   9. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 9. - La incetarea relatiilor contractuale, relatiile postcontractuale se vor baza pe regulile unei concurente loiale. Francizorul poate sa impuna obligatii ferme fostului beneficiar, asigurand astfel protejarea caracterului confidential al afacerii si, in special, neutilizarea know-how de catre o retea concurenta".

   10. Titlul "Sectiunea a III-a - Contractul de exclusivitate" se elimina.

   11. Titlul "Sectiunea a IV-a - Raporturile dintre parti in reteaua de franciza" se elimina.

   12. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 12. - In temeiul relatiilor contractuale cu beneficiarii sai, francizorul va intemeia o retea de franciza, care trebuie exploatata astfel incat sa permita pastrarea identitatii si renumelui retelei pentru care francizorul este garant."

   13. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 13. - Reteaua de franciza este formata din francizor si beneficiar. Prin organizare si dezvoltare, reteaua de franciza trebuie sa contribuie la ameliorarea productiei si/sau distributiei de produse si/sau de servicii."

   14. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 14. - Publicitatea pentru selectionarea beneficiarilor trebuie sa fie lipsita de ambiguitate si sa nu contina informatii eronate."

   15. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 15. - Documentele publicitare care prezinta rezultatele financiare previzionate ale unui beneficiar vor trebui sa fie obiective si verificabile."

   16. Articolul 16 se abroga.

   17. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:

    "Art. 17. - Francizorul selectioneaza beneficiarul care face dovada competentelor solicitate, respectiv:calitati manageriale si capacitate financiara pentru exploatarea afacerii. Francizorul, in calitate de initiator si garant al retelei de franciza, trebuie sa vegheze la pastrarea identitatii si a reputatiei retelei de franciza."

   18. Titlul "CAPITOLUL IV - Sanctiuni si contraventii" se elimina.

   19. Articolul 18 se abroga.

   20. Titlul "CAPITOLUL V - Dispozitii finale" se elimina.

   21. Articolele 19 si 20 se abroga.

   Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, cu modificarile aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, dandu-se textelor o numerotare corespunzatoare.



    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25 noiembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.



    p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU



    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 10 martie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.



    p. PRESEDINTELE SENATULUI
CRISTIAN DUMITRESCU

 

 

 

Ordonanta nr. 52 din 28/08/1997

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 224 din 30/08/1997

privind regimul juridic al francizei

Afişează tematicile actului

Contracte

Lista de acte similare ...

Relatiile cu ale documente sunt afisate numai avand abonament. Click aici pentru a va abona.

Īncărcare text...

    In temeiul prevederilor art. 1 lit. c) din Legea nr. 134/1957 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante,



    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:



   CAPITOLUL I
 
Dispozitii generale



   Art. 1. - Franciza este un sistem de comercializare a produselor, serviciilor sau tehnologiilor, bazat pe o colaborare stransa si continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata o afacere, un produs sau un serviciu.

   Art. 2. - In prezenta ordonanta, notiunile de mai jos se definesc astfel: a) francizorul este un comerciant care:

   - este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate, drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza;

   - ofera un ansamblu de produse si/sau servicii si/sau tehnologii;

   - asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate;

   - utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, a cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului.

   b) Beneficiarul este un comerciant, persoana fizica sau juridica, selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de catre francizor.

   c) Know-how - ul este un ansamblu de informatii practice, nebrevetate, rezultand din experienta francizorului si verificate de catre acesta.

    Know-how-ul, in ansamblul sau, in configuratia si asamblarea practica a componentelor sale, nu trebuie sa fie accesibil unei terte persoane decat cu acordul francizorului si trebuie sa includa o informatie esentiala in legatura cu:

   - prezentarea produselor in vederea vanzarii;

   - transformarea produselor in legatura cu prestarea de servicii;

   - relatiile cu clientela;

   - gestiunea administrativa si financiara.

    Know-how-ul trebuie sa fie util beneficiarului pentru a permite, la data incheierii contractului, imbunatatirea pozitiei concurentiale.

   d) Reteaua de fransiza cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale intre un francizor si mai multi beneficiari, in scopul promovarii unei tehnologii, a unui produs sau serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu.



   CAPITOLUL II
 
Principii generale



   Sectiunea I
 
Relatiile precontractuale; relatiile postcontractuale



   Art. 3. - Faza precontractuala are ca scop sa permita fiecarei parti sa-si confirme decizia de a colabora.

    Francizorul furnizeaza viitorului beneficiar informatii care ii permit acestuia sa participe, in deplina cunostinta de cauza, la derularea contractului de franciza.

    Francizorul se obliga, in special, sa furnizeze beneficiarului informatii despre:

   - experienta dobandita si transferabila;

   - conditiile financiare ale contractului, respectiv redeventa initiala sau taxa de intrare in retea, redeventele periodice, redeventele din publicitate, determinarea tarifelor privind prestarile de servicii si tarifele privind produsele, serviciile si tehnologiile, in cazul clauzei obligatiilor contractuale de cumparare;

   - elementele care permit beneficiarului sa faca calculul rezultatului previzionat si sa-si intocmeasca planul financiar;

   - obiectivele si aria exclusivitatii acordate;

   - durata contractului, conditiile reinnoirii, rezilierii, cesiunii.



   Sectiunea a II-a
 
Contractul de franciza



   Art. 4. - Contractul de franciza trebuie sa reflecte interesele membrilor retelei de franciza, protejand drepturile de proprietate industriala sau intelectuala ale francizorului, prin mentinerea identitatii comune si a reputatiei retelei de franciza.

   Art. 5. - (1) Contractul de franciza trebuie sa defineasca, fara ambiguitate, obligatiile si responsabilitatile fiecarei parti, precum si orice alte clauze ale colaborarii.

   (2) Francizorul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:

   a) sa detina si sa exploateze o activitate comerciala, pe o anumita perioada, anterior lansarii retelei de franciza;

   b) sa fie titularul drepturilor de proprietate intelectuala si/sau industriala;

   c) sa asigure beneficiarilor sai o pregatire initiala, precum si asistenta comerciala si/sau tehnica permanenta, pe toata durata existentei drepturilor contractuale.

   (3) Beneficiarul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:

   a) sa dezvolte reteaua de franciza si sa mentina identitatea sa comuna, precum si reputatia acesteia;

   b) sa furnizeze francizorului orice informatie de natura a facilita cunoasterea si analiza performantelor si a situatiei reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficienta in legatura cu franciza;

   c) sa nu divulge la terte persoana know-how-ul furnizat de catre francizor, atat pe toata durata contractului de franciza, cat si ulterior.

   Art. 6. - Contractul de franciza trebuie sa cuprinda clauze privind urmatoarele:

   - drepturile francizorului;

   - drepturile beneficiarului;

   - bunurile si/sau serviciile si/sau tehnologiile furnizate beneficiarului;

   - obligatiile francizorului si ale beneficiarului;

   - conditiile financiare pentru beneficiar;

   - durata contractului;

   - conditile de reinnoire a contractului, daca este cazul;

   - conditiile in care vor putea sa opereze cesiunea sau transferul drepturilor decurgand din contract si conditiile de preemptiune ale francizorului;

   - conditiile de utilizare de catre beneficiar a insemnelor distinctive apartinand francizorului: firma, emblema, marca de fabrica sau de comert, marca, sigla etc.;

   - dreptul francizorului de a dezvolta obiectul francizei,

   - rezilierea contractului;

   - recuperarea, de catre francizor, a oricarui element corporal sau necorporal care-i apartine, in caz de incetare a contractului inainte de termenul de scadenta prevazut;

   - descrierea know-how-lui ce va fi realizata potrivit contractului de franciza, intr-un document separat sau in oricare alta forma adaptata.

   Art. 7. - (1) Contractul de franciza va respecta urmatoarele principii:

   - termenul va fi fixat astfel incat sa permita beneficiarului amortizarea investitiilor specifice francizei;

   - francizorul va instiinta pe beneficiar cu un preaviz suficient; de mare asupra intentiei de a nu reinnoi contractul la data expirarii sau de a nu semna un nou contract;

   - in cadrul clauzelor de reziliere, se vor stabili in mod clar circumstantele care pot sa determine o reziliere fara preaviz;

   - conditiile in care va putea sa opereze cesiunea drepturilor decurgand din contract vor fi cu claritate precizate, in special conditiile de desemnare a unui succesor;

   - dreptul de preemptiune va fi prevazut daca interesul mentinerii sau dezvoltarii retelei de franciza necesita recunoasterea acestui drept;

   - clauzele de nonconcurenta vor fi cuprinse in contract pentru protejarea know-how-ului;

   - obligatiile financiare ale beneficiarului vor fi cu claritate precizate si vor fi determinate astfel incat sa favorizeze atingerea obiectivelor comune.

   (2) Prin contractul de franciza, francizorul controleaza respectarea tuturor elementelor constitutive ale imaginii marcii.

    Marca francizorului, simbol al identitatii si al renumelui retelei de franciza constituie garantia calitatii produsului/serviciului/tehnologiei furnizate consumatorului. Aceasta garantie este asigurata prin transmiterea si prin controlul respectarii know-how-lui, furnizarea unei game omogene de produse si/sau servicii si/sau tehnologii.

    Francizorul se asigura ca beneficiarul, printr-o publicitate adecvata, face cunoscut ca este o persoana independenta din punct de vedere financiar in raport cu francizorul sau cu alte persoane.

   (3) Dreptul care se transfera obliga beneficiarul la plata unei redevente si il autorizeaza sa utilizeze marca produselor si/sau serviciilor, si/sau tehnologiilor, know-how-ul ori o alta experienta deosebita de franciza, precum si orice alte drepturi de proprietate intelectuala sau industriala, dupa caz, sustinut permanent de asistenta comerciala si/sau tehnica a francizorului, pe toata durata de valabilitate a contractului de franciza.

   Art. 8. - In temeiul relatiilor lor contractuale, francizorul si beneficiarul se obliga sa actioneze in mod echitabil.

    Francizorul va notifica in scris beneficiarului orice incalcare a obligatiilor contractuale si ii va acorda un termen rezonabil de remediere.

   Art. 9. - La incetarea relatiilor contractuale, relatiile postcontractuale se vor baza pe regulile unei concurente loiale. Francizorul poate sa impuna obligatii ferme fostului beneficiar, asigurand astfel:

   - protejarea caracterului confidential al afacerii si, in special, neutilizarea know-how-ului de catre o retea concurenta;

   - deschiderea unui nou punct de vanzare in zona in care opereaza fostul beneficiar.



   Sectiunea a III-a
 
Contractul de exclusivitate



   Art. 10. - In cazul in care francizorul propune semnarea unui contract de exclusivitate, vor fi respectate urmatoarele reguli:

   - daca este incasata o taxa de intrare in reteaua de franciza, la semnarea contractului de franciza, suma privind drepturile de exclusivitate, prevazuta in contract este proportionala cu taxa de intrare si se adauga acesteia;

   - in lipsa taxei de intrare, modalitatile de rambursare a taxei de exclusivitate sunt precizate in cazul rezilierii contractului de franciza;

   - taxa de exclusivitate poate sa fie destinata pentru a acoperi o parte a cheltuielilor necesare implementarii francizei si/sau pentru a delimita zona si/sau pentru know-how-ul transmis;

   - contractul de exclusivitate trebuie sa prevada o clauza de reziliere, convenabila ambelor parti;

   - durata este determinata in functie de caracteristicile proprii fiecarei francize.

   Art. 11. - Francizorul poate sa impuna o clauza de nonconcurenta si de confidentialitate, pentru a impiedica instrainarea know-how-ului transmis pe durata contractului de exclusivitate.



   Sectiunea a IV-a
 
Raporturile intre parti in reteaua de franciza



   Art. 12. - In temeiul relatiilor contractuale cu beneficiarii sai, francizorul va intemeia o retea de franciza, care trebuie exploatata dupa anumite metode, astfel incat sa permita pastrarea identitatii si a renumelui retelei de franciza, pentru care francizorul este garant.

   Art. 13. - Reteaua de franciza este formata din francizor si din beneficiari. Prin organizare si dezvoltare reteaua de franciza trebuie sa contribuie la ameliorarea productiei si/sau distributiei de produse si/sau prestari de servicii, cu o distribuire echitabila a profitului care rezulta.



   CAPITOLUL III
 
Publicitate si selectie



   Art. 14. - Publicitatea pentru selectionarea beneficiarilor trebuie sa fie lipsita de orice ambiguitate si sa nu contina informatii eronate.

   Art. 15. - Orice document publicitar, care prezinta direct sau indirect rezultatele financiare previzionate ale unui beneficiar, va trebui sa fie obiectiv si verificabil.

   Art. 16. - Pentru ca viitorul beneficiar sa se poata angaja in afacere in perfecta cunostinta de cauza, francizorul ii va furniza o copie a codului deontologic, precum si o informatie completa si scrisa privind clauzele contractului de franciza, intr-un interval de timp rezonabil, inainte de semnarea acestuia.

   Art. 17. - Francizorul selectioneaza si nu accepta decat beneficiarul care, dupa o cercetare corespunzatoare, face dovada competentelor solicitate, respectiv calitati personale si capacitate financiara pentru exploatarea afacerii.

    Francizorul, in calitate de initiator si garant al retelei de franciza, trebuie sa vegheze la pastrarea identitatii si a reputatiei retelei de franciza.



   CAPITOLUL IV
 
Sanctiuni si contraventii



   Art. 18. - Contractul de franciza se perfecteaza in conformitate cu reglementarile legale privind protectia proprietatii intelectuale si industriale. Sanctiunile pentru nerespectarea contractului de franciza vor fi reglementate cu ocazia incheierii fiecarui contract si sunt adaptate specificului sau.



   CAPITOLUL V
 
Dispozitii finale



   Art. 19. - Contractele de franciza vor fi intocmite cu respectarea codului deontologic aprobat de Asociatia Romana de Franciza.

   Art. 20. - In orice situatie, partile isi vor solutiona litigiile pe cale amiabila, prin comunicare si negociere directa, ori pe cale arbitrala sau la instantele judecatoresti.



    PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

   

                                                     Contrasemneaza:
                                                     ───────────────
                                          Ministru de stat, ministrul reformei,
                                                       Ulm Spineanu
                                                       Presedintele
                                          Agentiei Nationale pentru Privatizare,
                                                   Valentin M. Ionescu
                                                     Ministru de stat
                                            ministrul industriei si comertului
                                                 Calin Popescu-Tariceanu