
Lege nr. 79 din 09/04/1998
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 147 din 13/04/1998
pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei
|
Īncărcare
text...
Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I. - Se aproba
Ordonanta Guvernului nr. 52
din 28
august 1997 privind regimul juridic al francizei, emisa in temeiul art. 1 lit.
c) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de
a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997, cu urmatoarele modificari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - In intelesul prezentei ordonante,
notiunile de mai jos se definesc astfel: a) Franciza este un sistem de
comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau
juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana,
denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de
a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un
serviciu. b) Francizorul este un comerciant care: - este titularul drepturilor
asupra unei marci inregistrate;drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata
cel putin egala cu durata contractului de franciza; - confera dreptul de a
exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
- asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii
inregistrate; - utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea
marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea
produsului. c) Beneficiarul este un comerciant, persoana fizica sau juridica,
selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de
franciza, asa cum este ea definita de catre francizori. d) Know-how este
ansamblul formulelor, definitiilor tehnice, documentelor, desenelor si
modelelor, retelelor, procedeelor si al altor elemente analoage, care servesc
la fabricarea si comercializarea unui produs. e)
Reteaua de franciza cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale intre
francizor si mai multi beneficiari, in scopul promovarii unei tehnologii, unui
produs sau serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si distributiei
unui produs sau serviciu."
2. Articolul 2 se abroga.
3. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Norme
privind relatiile dintre parti. Relatiile
precontractuale, contractuale, postcontractuale"
4. Titlul "Sectiunea I - Relatiile precontractuale;
relatiile postcontractuale" se elimina.
5. Articolul 3 alineatul 3 -partea introductiva- se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Francizorul se obliga sa furnizeze beneficiarului
informatii despre:"
6. Titlul "Sectiunea a II-a - Contractul de
franciza" se elimina.
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6. - Contractul de franciza trebuie sa
cuprinda urmatoarele clauze:
- obiectul contractului; - drepturile si obligatiile
partilor; - conditiile financiare; - durata contractului; - conditiile de
modificare, prelungire si reziliere".
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8. - Francizorul va notifica in scris
beneficiarului orice incalcare a obligatiilor contractuale si ii va acorda un
termen rezonabil de remediere."
9. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9. - La incetarea relatiilor contractuale,
relatiile postcontractuale se vor baza pe regulile unei concurente loiale.
Francizorul poate sa impuna obligatii ferme fostului beneficiar, asigurand
astfel protejarea caracterului confidential al afacerii si, in special,
neutilizarea know-how de catre o retea concurenta".
10. Titlul "Sectiunea a III-a - Contractul de
exclusivitate" se elimina.
11. Titlul "Sectiunea a IV-a - Raporturile dintre parti
in reteaua de franciza" se elimina.
12. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12. - In temeiul relatiilor contractuale cu
beneficiarii sai, francizorul va intemeia o retea de franciza, care trebuie
exploatata astfel incat sa permita pastrarea identitatii si renumelui retelei
pentru care francizorul este garant."
13. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13. - Reteaua de franciza este formata din
francizor si beneficiar. Prin organizare si dezvoltare, reteaua de franciza
trebuie sa contribuie la ameliorarea productiei si/sau distributiei de produse
si/sau de servicii."
14. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14. - Publicitatea pentru selectionarea
beneficiarilor trebuie sa fie lipsita de ambiguitate si sa nu contina
informatii eronate."
15. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15. - Documentele publicitare care prezinta
rezultatele financiare previzionate ale unui beneficiar vor trebui sa fie
obiective si verificabile."
16. Articolul 16 se abroga.
17. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17. - Francizorul selectioneaza beneficiarul
care face dovada competentelor solicitate, respectiv:calitati manageriale si
capacitate financiara pentru exploatarea afacerii. Francizorul, in calitate de
initiator si garant al retelei de franciza, trebuie sa vegheze la pastrarea
identitatii si a reputatiei retelei de franciza."
18. Titlul "CAPITOLUL IV - Sanctiuni si contraventii"
se elimina.
19. Articolul 18 se abroga.
20. Titlul "CAPITOLUL V - Dispozitii finale" se
elimina.
21. Articolele 19 si 20 se abroga.
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 52/1997 privind regimul
juridic al francizei, cu modificarile aduse prin prezenta lege, se va republica
in Monitorul Oficial al Romaniei, dandu-se textelor o numerotare
corespunzatoare.
Aceasta lege
a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25 noiembrie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU
Aceasta lege a
fost adoptata de Senat in sedinta din 10 martie 1998, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI
CRISTIAN
DUMITRESCU
Relatiile
cu ale documente sunt afisate numai avand abonament. Click aici pentru a va
abona.
Īncărcare text...
In temeiul
prevederilor art. 1 lit. c) din Legea nr. 134/1957 pentru
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea
ordonanta:
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art.
1. - Franciza este
un sistem de comercializare a produselor, serviciilor sau tehnologiilor, bazat
pe o colaborare stransa si continua intre persoane fizice sau juridice,
independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor,
acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata o
afacere, un produs sau un serviciu.
Art. 2. - In prezenta ordonanta, notiunile de
mai jos se definesc astfel: a) francizorul este un comerciant care:
- este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate,
drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata
contractului de franciza;
- ofera un ansamblu de produse si/sau servicii si/sau
tehnologii;
- asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru
exploatarea marcii inregistrate;
- utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea
marcii sale, a cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea
produsului.
b) Beneficiarul este un comerciant, persoana
fizica sau juridica, selectionat de francizor, care adera la principiul
omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de catre francizor.
c) Know-how - ul este un ansamblu de
informatii practice, nebrevetate, rezultand din experienta francizorului si
verificate de catre acesta.
Know-how-ul, in ansamblul sau, in
configuratia si asamblarea practica a componentelor sale, nu trebuie sa fie
accesibil unei terte persoane decat cu acordul francizorului si trebuie sa
includa o informatie esentiala in legatura cu:
- prezentarea produselor in
vederea vanzarii;
- transformarea produselor in
legatura cu prestarea de servicii;
- relatiile cu clientela;
- gestiunea administrativa si financiara.
Know-how-ul trebuie sa fie util
beneficiarului pentru a permite, la data incheierii contractului, imbunatatirea
pozitiei concurentiale.
d) Reteaua de fransiza cuprinde un ansamblu
de raporturi contractuale intre un francizor si mai multi beneficiari, in
scopul promovarii unei tehnologii, a unui produs sau serviciu, precum si pentru
dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu.
CAPITOLUL II
Principii
generale
Sectiunea
I
Relatiile
precontractuale; relatiile postcontractuale
Art.
3. - Faza
precontractuala are ca scop sa permita fiecarei parti sa-si confirme decizia de
a colabora.
Francizorul furnizeaza viitorului
beneficiar informatii care ii permit acestuia sa participe, in deplina
cunostinta de cauza, la derularea contractului de franciza.
Francizorul se obliga, in special,
sa furnizeze beneficiarului informatii despre:
- experienta dobandita si transferabila;
- conditiile financiare ale contractului, respectiv redeventa
initiala sau taxa de intrare in retea, redeventele periodice, redeventele din
publicitate, determinarea tarifelor privind prestarile de servicii si tarifele
privind produsele, serviciile si tehnologiile, in cazul clauzei obligatiilor
contractuale de cumparare;
- elementele care permit beneficiarului sa faca calculul
rezultatului previzionat si sa-si intocmeasca planul financiar;
- obiectivele si aria exclusivitatii acordate;
- durata contractului, conditiile reinnoirii, rezilierii,
cesiunii.
Sectiunea
a II-a
Contractul de
franciza
Art.
4. - Contractul de
franciza trebuie sa reflecte interesele membrilor retelei de franciza,
protejand drepturile de proprietate industriala sau intelectuala ale
francizorului, prin mentinerea identitatii comune si a reputatiei retelei de
franciza.
Art.
5. - (1) Contractul de franciza trebuie sa
defineasca, fara ambiguitate, obligatiile si responsabilitatile fiecarei parti,
precum si orice alte clauze ale colaborarii.
(2) Francizorul trebuie sa indeplineasca
urmatoarele cerinte:
a) sa detina si sa exploateze o activitate
comerciala, pe o anumita perioada, anterior lansarii retelei de franciza;
b) sa fie titularul drepturilor de
proprietate intelectuala si/sau industriala;
c) sa asigure beneficiarilor sai o pregatire
initiala, precum si asistenta comerciala si/sau tehnica permanenta, pe toata
durata existentei drepturilor contractuale.
(3) Beneficiarul trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) sa dezvolte reteaua de franciza si sa
mentina identitatea sa comuna, precum si reputatia acesteia;
b) sa furnizeze francizorului orice
informatie de natura a facilita cunoasterea si analiza performantelor si a
situatiei reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficienta in legatura
cu franciza;
c) sa nu divulge la terte persoana know-how-ul
furnizat de catre francizor, atat pe toata durata contractului de franciza, cat
si ulterior.
Art.
6. - Contractul de
franciza trebuie sa cuprinda clauze privind urmatoarele:
- drepturile francizorului;
- drepturile beneficiarului;
- bunurile si/sau serviciile si/sau tehnologiile furnizate
beneficiarului;
- obligatiile francizorului si ale beneficiarului;
- conditiile financiare pentru beneficiar;
- durata contractului;
- conditile de reinnoire a contractului, daca este cazul;
- conditiile in care vor putea sa opereze cesiunea sau
transferul drepturilor decurgand din contract si conditiile de preemptiune ale
francizorului;
- conditiile de utilizare de catre beneficiar a insemnelor
distinctive apartinand francizorului: firma, emblema, marca de fabrica sau de
comert, marca, sigla etc.;
- dreptul francizorului de a dezvolta obiectul francizei,
- rezilierea contractului;
- recuperarea, de catre francizor, a oricarui element corporal
sau necorporal care-i apartine, in caz de incetare a contractului inainte de
termenul de scadenta prevazut;
- descrierea know-how-lui ce va fi realizata potrivit
contractului de franciza, intr-un document separat sau in oricare alta forma
adaptata.
Art.
7. - (1) Contractul de franciza va respecta
urmatoarele principii:
- termenul va fi fixat astfel incat sa permita beneficiarului
amortizarea investitiilor specifice francizei;
- francizorul va instiinta pe beneficiar cu un preaviz
suficient; de mare asupra intentiei de a nu reinnoi contractul la data
expirarii sau de a nu semna un nou contract;
- in cadrul clauzelor de reziliere, se vor stabili in mod clar
circumstantele care pot sa determine o reziliere fara preaviz;
- conditiile in care va putea
sa opereze cesiunea drepturilor decurgand din contract vor fi cu claritate
precizate, in special conditiile de desemnare a unui succesor;
- dreptul de preemptiune va fi
prevazut daca interesul mentinerii sau dezvoltarii retelei de franciza necesita
recunoasterea acestui drept;
- clauzele de nonconcurenta vor fi
cuprinse in contract pentru protejarea know-how-ului;
- obligatiile financiare ale
beneficiarului vor fi cu claritate precizate si vor fi determinate astfel incat
sa favorizeze atingerea obiectivelor comune.
(2) Prin contractul de franciza,
francizorul controleaza respectarea tuturor elementelor constitutive ale
imaginii marcii.
Marca francizorului, simbol al
identitatii si al renumelui retelei de franciza constituie garantia calitatii
produsului/serviciului/tehnologiei furnizate consumatorului. Aceasta garantie
este asigurata prin transmiterea si prin controlul respectarii know-how-lui,
furnizarea unei game omogene de produse si/sau servicii si/sau tehnologii.
Francizorul se asigura ca beneficiarul,
printr-o publicitate adecvata, face cunoscut ca este o persoana independenta
din punct de vedere financiar in raport cu francizorul sau cu alte persoane.
(3) Dreptul care se transfera obliga
beneficiarul la plata unei redevente si il autorizeaza sa utilizeze marca
produselor si/sau serviciilor, si/sau tehnologiilor, know-how-ul ori o alta
experienta deosebita de franciza, precum si orice alte drepturi de proprietate
intelectuala sau industriala, dupa caz, sustinut permanent de asistenta comerciala
si/sau tehnica a francizorului, pe toata durata de valabilitate a contractului
de franciza.
Art.
8. - In temeiul
relatiilor lor contractuale, francizorul si beneficiarul se obliga sa actioneze
in mod echitabil.
Francizorul va notifica in scris
beneficiarului orice incalcare a obligatiilor contractuale si ii va acorda un
termen rezonabil de remediere.
Art.
9. - La incetarea
relatiilor contractuale, relatiile postcontractuale se vor baza pe regulile
unei concurente loiale. Francizorul poate sa impuna obligatii ferme fostului
beneficiar, asigurand astfel:
- protejarea caracterului confidential al afacerii si, in
special, neutilizarea know-how-ului de catre o retea concurenta;
- deschiderea unui nou punct de vanzare in zona in care opereaza
fostul beneficiar.
Sectiunea
a III-a
Contractul de
exclusivitate
Art.
10. - In cazul in
care francizorul propune semnarea unui contract de exclusivitate, vor fi
respectate urmatoarele reguli:
- daca este incasata o taxa de intrare in reteaua de franciza,
la semnarea contractului de franciza, suma privind drepturile de exclusivitate,
prevazuta in contract este proportionala cu taxa de intrare si se adauga
acesteia;
- in lipsa taxei de intrare, modalitatile de rambursare a
taxei de exclusivitate sunt precizate in cazul rezilierii contractului de
franciza;
- taxa de exclusivitate poate sa fie destinata pentru a
acoperi o parte a cheltuielilor necesare implementarii francizei si/sau pentru
a delimita zona si/sau pentru know-how-ul transmis;
- contractul de exclusivitate trebuie sa prevada o clauza de
reziliere, convenabila ambelor parti;
- durata este determinata in functie de caracteristicile
proprii fiecarei francize.
Art.
11. - Francizorul
poate sa impuna o clauza de nonconcurenta si de confidentialitate, pentru a
impiedica instrainarea know-how-ului transmis pe durata contractului de
exclusivitate.
Sectiunea
a IV-a
Raporturile
intre parti in reteaua de franciza
Art.
12. - In temeiul
relatiilor contractuale cu beneficiarii sai, francizorul va intemeia o retea de
franciza, care trebuie exploatata dupa anumite metode, astfel incat sa permita
pastrarea identitatii si a renumelui retelei de franciza, pentru care
francizorul este garant.
Art.
13. - Reteaua de
franciza este formata din francizor si din beneficiari. Prin organizare si
dezvoltare reteaua de franciza trebuie sa contribuie la ameliorarea productiei
si/sau distributiei de produse si/sau prestari de servicii, cu o distribuire
echitabila a profitului care rezulta.
CAPITOLUL III
Publicitate si
selectie
Art.
14. - Publicitatea
pentru selectionarea beneficiarilor trebuie sa fie lipsita de orice ambiguitate
si sa nu contina informatii eronate.
Art.
15. - Orice document
publicitar, care prezinta direct sau indirect rezultatele financiare
previzionate ale unui beneficiar, va trebui sa fie obiectiv si verificabil.
Art.
16. - Pentru ca
viitorul beneficiar sa se poata angaja in afacere in perfecta cunostinta de
cauza, francizorul ii va furniza o copie a codului deontologic, precum si o
informatie completa si scrisa privind clauzele contractului de franciza,
intr-un interval de timp rezonabil, inainte de semnarea acestuia.
Art.
17. - Francizorul
selectioneaza si nu accepta decat beneficiarul care, dupa o cercetare
corespunzatoare, face dovada competentelor solicitate, respectiv calitati
personale si capacitate financiara pentru exploatarea afacerii.
Francizorul, in calitate de
initiator si garant al retelei de franciza, trebuie sa vegheze la pastrarea
identitatii si a reputatiei retelei de franciza.
CAPITOLUL IV
Sanctiuni si contraventii
Art.
18. - Contractul de
franciza se perfecteaza in conformitate cu reglementarile legale privind
protectia proprietatii intelectuale si industriale. Sanctiunile pentru
nerespectarea contractului de franciza vor fi reglementate cu ocazia incheierii
fiecarui contract si sunt adaptate specificului sau.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art.
19. - Contractele de
franciza vor fi intocmite cu respectarea codului deontologic aprobat de
Asociatia Romana de Franciza.
Art.
20. - In orice
situatie, partile isi vor solutiona litigiile pe cale amiabila, prin comunicare
si negociere directa, ori pe cale arbitrala sau la instantele judecatoresti.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA