L nr. 21 publicată în
M.Of. nr. 088din data:
Prescurtarea legii: L21/1996
Titlul actului normativ: Legea concurenţei
Emitent: PARLAMENTUL
Republicată:
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTAŢILOR SENATUL
LEGEA concurenţei
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii
generale
Art. 1. — Prezenta lege are
drept scop protecţia, menţinerea şi stimularea concurenţei şi
a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovării intereselor
consumatorilor.
Art. 2. — (1) Dispoziţiile
prezentei legi se aplică actelor şi faptelor care au sau pot avea ca efect
restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei săvârşite de:
a) agenţi economici sau
asociaţii de agenţi economici — persoane fizice sau juridice — de
cetăţenie, respectiv de naţionalitate română sau străină, denumiţi
în continuare agenţi economici;
b) organele administraţiei
publice centrale sau locale, în măsura în care acestea, prin deciziile emise
sau prin reglementările adoptate, intervin în operaţiuni de piaţă,
influenţând direct sau indirect concurenţa, cu excepţia situaţiilor
când asemenea măsuri sunt luate în aplicarea altor legi sau pentru apărarea
unui interes public major.
(2) Când agenţii
economici, determinaţi conform alin. (1) lit. a), participă la o grupare realizată
pe cale convenţională prin acord, înţelegere, pact, protocol,
contract şi altele asemenea, fie ea explicită, publică ori ocultă,
secretă, dar fără personalitate juridică şi indiferent de formă — antantă,
coaliţie, grup, bloc, federaţie şi altele asemenea —, pentru
actele şi faptele prevăzute la alin. (1), săvârşite în cadrul
participării la o asemenea grupare, dispoziţiile prezentei legi se aplică
fiecărui agent economic, ţinând seama de principiul proporţionalităţii.
(3) Dispoziţiile prezentei legi se aplică actelor şi faptelor
prevăzute la alin. (1), când sunt săvârşite pe teritoriul României, precum
şi celor săvârşite în afara teritoriului ţării, atunci când
produc efecte pe teritoriul României.
(4) Prezenta lege nu se aplică:
a) pieţei muncii şi relaţiilor de muncă;
b) pieţei monetare şi pieţei titlurilor de valoare, în
măsura în care libera concurenţă pe aceste pieţe face obiectul unor
reglementări speciale.
Art. 3. — Administrarea prezentei legi şi punerea ei în aplicare sunt
încredinţate Consiliului Concurenţei, ca autoritate administrativă
autonomă, şi Oficiului Concurenţei, organ de specialitate în
subordinea Guvernului, învestite în acest scop, în condiţiile, modalităţile
şi limitele stabilite prin dispoziţiile ce urmează.
Art. 4. — (1) Preţurile produselor şi tarifele serviciilor şi
lucrărilor se determină în mod liber prin concurenţă, pe baza cererii şi
ofertei. Preţurile şi tarifele practicate de regiile autonome, precum
şi cele practicate în cadrul activităţilor cu caracter de monopol natural
sau al unor activităţi economice supuse prin lege unui regim special se
stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei.
(2) În sectoarele economice sau pe pieţele unde concurenţa este
exclusă sau substanţial restrânsă prin efectul unei legi sau datorită existenţei
unei poziţii de monopol, Guvernul poate, prin hotărâre, să instituie forme
corespunzătoare de control al preţurilor pentru o perioadă de cel mult 3
ani, care poate fi prelungită succesiv pe durate de câte cel mult un an, dacă
împrejurările care au justificat adoptarea respectivei hotărâri continuă să
existe.
(3) Pentru sectoare economice determinate şi în împrejurări excepţionale,
precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi
disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri
cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor
sau chiar blocarea acestora. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre
pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi - prelungită succesiv pentru durate
de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat
adoptarea respectivei hotărâri.
(4) Intervenţia Guvernului în situaţiile prevăzute la alin. (2) şi
(3) se face cu avizul Consiliului Concurenţei.
CAPITOLUL II
Practici anticoncurenţiale
Art. 5. — (1) Sunt interzise orice înţelegeri exprese sau tacite între
agenţii economici sau asociaţii de agenţi economici, orice
decizii de asociere sau practici concertate între aceştia, care au ca
obiect sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea
concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia, în special
cele care urmăresc:
a) fixarea concertată, în mod direct sau indirect, a preţurilor de
vânzare sau de cumpărare, a tarifelor, rabaturilor, adaosurilor, precum şi
a oricăror alte condiţii comerciale inechitabile;
b) limitarea sau controlul producţiei, distribuţiei, dezvoltării
tehnologice sau investiţiilor;
c) împărţirea pieţelor de desfacere sau a surselor de
aprovizionare, pe criteriul teritorial, al volumului de vânzări şi achiziţii
sau pe alte criterii;
d) aplicarea, în privinţa partenerilor comerciali, a unor condiţii
inegale la prestaţii echivalente, provocând, în acest fel, unora dintre
ei, un dezavantaj în poziţia concurenţială;
e) condiţionarea încheierii unor contracte de acceptarea, de către
parteneri, a unor clauze stipulând prestaţii suplimentare care, nici prin
natura lor şi nici conform uzanţelor comerciale, nu au legătură cu
obiectul acestor contracte;
f) participarea, în mod concertat, cu oferte trucate la licitaţii sau
la orice alte forme de concurs de oferte;
g) eliminarea de pe piaţă a altor concurenţi, limitarea sau
împiedicarea accesului pe piaţă şi a libertăţii exercitării
concurenţei de către alţi agenţi economici, precum şi înţelegerile
de a nu cumpăra de la sau de a nu vinde către anumiţi agenţi
economici fără o justificare rezonabilă.
(2) Pot fi exceptate de la interdicţia stabilită la alin. (1) înţelegerile,
deciziile de asociere sau practicile concertate care îndeplinesc cumulativ
condiţiile de la lit. a)—d) şi una dintre condiţiile de la lit.
e), după cum urmează:
a) efectele pozitive prevalează asupra celor negative sau sunt suficiente
pentru a compensa restrângerea concurenţei provocate de respectivele înţelegeri,
decizii de asociere sau practici concertate;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigură un avantaj corespunzător
celui realizat de părţile la respectiva înţelegere, decizie de
asociere sau practică concertată;
c) eventualele restrângeri ale concurenţei sunt indispensabile pentru
obţinerea avantajelor scontate, iar prin respectiva înţelegere,
decizie de asociere sau practică concertată părţilor nu li se impun
restricţii care nu sunt necesare pentru realizarea obiectivelor enumerate
la lit. e);
d) respectiva înţelegere, decizie de asociere sau practică concertată
nu dă agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici
posibilitatea de a elimina concurenţa de pe o parte substanţială a
pieţei produselor sau - serviciilor la care se referă;
e) înţelegerea, decizia de asociere sau practica concertată în cauză
contribuie sau poate contribui în mod semnificativ la:
— ameliorarea producţiei ori distribuţiei de produse, executării
de lucrări ori prestărilor de servicii;
— promovarea progresului tehnic sau economic, îmbunătăţirea calităţii
produselor şi serviciilor;
— întărirea poziţiilor concurenţiale ale întreprinderilor mici şi
mijlocii pe piaţa internă;
— creşterea gradului de competitivitate a produselor, lucrărilor şi
serviciilor româneşti pe piaţa externă;
— practicarea în mod durabil a unor preţuri substanţial mai
reduse pentru consumatori.
(3) Beneficiul exceptării prevăzut la alin. (2) se acordă prin decizie a
Consiliului Concurenţei, pentru cazuri individuale de înţelegeri,
decizii de asociere sau practici concertate, şi se stabileşte prin
regulament al Consiliului Concurenţei, pentru unele categorii de înţelegeri,
decizii de asociere ori practici concertate.
(4) Pentru exceptări individuale de înţelegeri, decizii de asociere
ori practici concertate, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi
economici vor solicita Consiliului Concurenţei dispensă, probând
îndeplinirea condiţiilor stabilite la alin. (2); regimul solicitării
dispensei, al deciziei de acordare a acesteia, termenele, informaţiile de
prezentat, durata şi condiţiile dispensei se stabilesc de către
Consiliul Concurenţei prin regulament.
(5) Categoriile de înţelegeri, decizii de asociere şi - practici
concertate, exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1), precum şi
condiţiile şi criteriile de încadrare pe categorii se stabilesc de
Consiliul Concurenţei prin - regulament.
(6) Deciziile de acordare a dispenselor pentru înţelegeri, decizii de
asociere ori practici concertate, emise în aplicarea prevederilor alin.
(2)—(4), vor specifica data de la care se aplică, durata pentru care este
acordată dispensa, precum şi condiţiile şi obligaţiile ce
trebuie observate de către beneficiari.
(7) Înţelegerile, deciziile de asociere ori practicile concertate,
considerate a se încadra în vreuna dintre categoriile exceptate de la aplicarea
prevederilor alin. (1), vor fi notificate de către agenţii economici sau
asociaţiile de agenţi economici Consiliului Concurenţei, care va
verifica îndeplinirea condiţiilor de încadrare în criteriile şi
procedurile stabilite de acesta prin regulament şi instrucţiuni.
Necomunicarea răspunsului de către Consiliul Concurenţei, în termenul
stabilit prin regulament, echivalează cu încadrarea notificantului în categoria
exceptată.
(8) Dispensa acordată conform alin. (6) pentru o înţelegere, decizie
de asociere ori practică concertată poate fi reînnoită, la cerere, dacă sunt
satisfăcute în continuare condiţiile cerute, şi poate fi revocată,
dacă circumstanţele în care a fost acordată s-au modificat; decizia de
acordare a dispensei este nulă, dacă a fost acordată pe baza unor informaţii
false, inexacte ori incomplete.
Art. 6. — Este interzisă folosirea în mod abuziv a unei poziţii
dominante deţinute de către unul sau mai mulţi agenţi economici
pe piaţa românească sau pe o parte substanţială a acesteia, prin recurgerea
la fapte anticoncurenţiale, care au ca obiect sau pot avea ca efect
afectarea comerţului ori prejudicierea consumatorilor. Asemenea practici
abuzive pot consta, în special, în:
a) impunerea, în mod direct sau indirect, a preţurilor de vânzare sau de
cumpărare, a tarifelor sau a altor clauze contractuale inechitabile şi
refuzul de a trata cu anumiţi furnizori sau beneficiari;
b) limitarea producţiei, distribuţiei sau dezvoltării tehnologice
în dezavantajul utilizatorilor sau consumatorilor;
c) aplicarea, în privinţa partenerilor comerciali, a unor condiţii
inegale la prestaţii echivalente, provocând în acest fel, unora dintre ei,
un dezavantaj în poziţia concurenţială;
d) condiţionarea încheierii unor contracte de acceptarea, de către
parteneri, a unor clauze stipulând prestaţii suplimentare care, nici prin
natura lor şi nici conform uzanţelor comerciale, nu au legătură cu
obiectul acestor contracte;
e) realizarea de importuri fără competiţie de oferte şi tratative
tehnico-comerciale uzuale, în cazul produselor şi serviciilor care
determină nivelul general al preţurilor şi tarifelor în economie;
f) practicarea unor preţuri excesive sau practicarea unor preţuri
de ruinare, sub costuri, în scopul înlăturării concurenţilor sau vânzarea
la export sub costul de producţie, cu acoperirea diferenţelor prin
impunerea unor preţuri majorate consumatorilor interni;
g) exploatarea stării de dependenţă economică în care se găseşte
un client sau un furnizor faţă de un asemenea agent sau agenţi
economici şi care nu dispune de o soluţie alternativă în condiţii
echivalente, precum şi ruperea - relaţiilor contractuale pentru
singurul motiv că partenerul refuză să se supună unor condiţii comerciale
nejustificate.
Art. 7. — (1) Dacă, prin măsurile luate şi prin sancţiunile aplicate
de Consiliul Concurenţei, conform prevederilor cap. IV—VI din prezenta
lege, unui agent economic abuzând de poziţia sa dominantă, nu se obţine
restabilirea situaţiei şi prevenirea repetării abuzului, Consiliul
Concurenţei, pentru motiv de afectare gravă a unui interes public major,
poate cere Curţii de apel, în a cărei circumscripţie teritorială se
află sediul principal al agentului economic abuzând de poziţia sa
dominantă, să ordone măsurile adecvate pentru lichidarea poziţiei
dominante pe piaţă a acestuia, instanţa judecătorească putând
dispune, după caz:
a) invalidarea unor contracte sau a unor clauze contractuale prin
intermediul cărora se exploatează abuziv poziţia dominantă;
b) invalidarea actului sau a actelor de realizare a unei concentrări creatoare
de poziţie dominantă, chiar atunci când prin actul sau actele juridice în
cauză s-ar fi constituit o nouă persoană juridică;
c) limitarea sau interdicţia accesului pe piaţă;
d) vânzarea de active;
e) restructurarea prin divizare a agentului economic.
(2) Consiliul Concurenţei trebuie să specifice, prin trimitere la
textul legal, măsura sau măsurile ce solicită a fi ordonate de instanţă,
fără a putea cere luarea, în cazul dedus judecăţii, a oricăreia dintre ele
sau a tuturor, iar instanţa neputând dispune o altă măsură decât cea sau
cele la care se referă cererea.
(3) Instanţa judecătorească va putea ordona una sau mai multe dintre
măsurile prevăzute la alin. (1) numai sub condiţia să fie evitată orice
creştere a preţurilor din această cauză sau afectarea executării de
către agentul economic a obligaţiilor asumate faţă de terţi.
(4) În cazul regiilor autonome, al societăţilor comerciale la care
participarea de stat este majoritară, precum şi al unor instituţii
sau altor organisme publice care realizează activităţi de producţie,
distribuţie ori servicii, dar fără ca prin aceasta să exercite prerogative
de autoritate publică, Consiliul Concurenţei va sesiza, în prealabil,
organul competent al administraţiei publice centrale sau locale, pentru a
decide corespunzător în vederea restabilirii situaţiei şi prevenirii
repetării abuzului, prin restructurare sau prin alte modalităţi adecvate
situaţiei, putând sesiza Curtea de apel competentă numai în cazul neluării
de către organul administrativ a unei decizii corespunzătoare în termen de 30
de zile de la sesizare.
(5) Se consideră interes public major, motivând cererea Consiliului
Concurenţei pentru dispunerea de măsuri extreme dintre cele prevăzute la
alin. (1), securitatea publică, pluralitatea de agenţi economici
independenţi, bunăstarea consumatorilor şi regulile prudenţiale.
Sarcina probei afectării grave a unui interes public major incumbă Consiliului
Concurenţei.
(6) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (4), organul competent al
administraţiei publice poate interveni în proces conform regulilor din
Codul de procedură civilă.
(7) Împotriva sentinţei Curţii de apel, sesizată conform alin.
(1) sau (4), pot introduce recurs la Curtea Supremă de Justiţie Consiliul
Concurenţei, agenţii economici supuşi măsurilor dispuse prin
aceasta, precum şi, în situaţiile prevăzute la alin. (4), organul
competent al administraţiei publice.
Art. 8. — (1) Prevederile art. 5 şi 6 nu se aplică în cazul agenţilor
economici sau grupărilor de agenţi economici la care cifra de afaceri pentru
exerciţiul financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile a
fi calificate practici anticoncurenţiale nu depăşeşte un plafon
stabilit anual de către Consiliul Concurenţei, iar cota de piaţă deţinută
de agentul economic sau agenţii economici participanţi la grupare nu
depăşeşte 5%.
(2) Limitele prevăzute la alin. (1) nu sunt aplicabile practicilor
anticoncurenţiale interzise prin prevederile art. 5 şi 6, atunci când
acestea privesc preţuri, tarife, acorduri de partajare a pieţei sau
licitaţii.
Art. 9. — (1) Sunt interzise orice acţiuni ale organelor administraţiei
publice centrale sau locale, având ca obiect sau putând avea ca efect
restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei, în special:
a) să ia decizii care limitează libertatea comerţului sau autonomia
agenţilor economici, ce se exercită cu respectarea reglementărilor legale;
b) să stabilească condiţii discriminatorii pentru activitatea agenţilor
economici.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu fac obiectul aplicării excepţiei
stabilite la art. 2 alin. (1) lit. b).
Art. 10. — Organele administraţiei publice centrale şi locale,
precum şi alte instituţii abilitate prin lege să restructureze prin
fuziune sau divizare regiile autonome, societăţile comerciale în care
participarea statului este majoritară sau alte persoane juridice de stat care
realizează activităţi de producţie, distribuţie ori servicii,
vor solicita Consiliului Concurenţei aviz cu privire la crearea şi
îmbunătăţirea climatului concurenţial în economie realizabil prin
restructurarea vizată, cu reducerea dimensiunilor agenţilor economici în
condiţiile conservării economiilor de scară şi cu creşterea
numărului agenţilor economici care oferă bunuri sau servicii de acelaşi
fel sau substituibile.
CAPITOLUL III
Concentrarea economică
Art. 11. — (1) Concentrarea economică se realizează prin orice act juridic,
indiferent de forma acestuia şi care, fie operează transferul proprietăţii
sau al folosinţei asupra totalităţii ori a unei părţi a
bunurilor, drepturilor şi obligaţiilor unui agent economic, fie are
ca obiect sau ca efect să permită unui agent economic ori unei grupări de agenţi
economici de a exercita, direct sau indirect, o influenţă determinantă
asupra unui alt agent economic sau mai - multor alţi agenţi
economici.
(2) O operaţiune de concentrare economică are loc atunci când:
a) doi sau mai mulţi agenţi economici, anterior independenţi,
fuzionează;
b) una sau mai multe persoane care deţin deja controlul cel puţin
asupra unui agent economic ori unul sau mai mulţi agenţi economici
dobândesc, direct sau indirect, controlul asupra unuia sau mai multor alţi
agenţi economici ori asupra unor părţi ale acestora, fie prin luare
de participare la capital, fie prin cumpărare de elemente de activ, prin
contract sau prin alte mijloace.
(3) Operaţiunile de asociere, având ca obiect sau ca efect coordonarea
comportamentului concurenţial al agenţilor economici participanţi
care rămân independenţi, nu constituie concentrare prin dobândirea
controlului, chiar când asemenea operaţiuni ar consta în crearea de entităţi
economice comune. Dacă entitatea economică comună este o persoană juridică
îndeplinind statornic toate funcţiile unei entităţi economice
autonome, fără însă a realiza o coordonare a comportamentului concurenţial
fie între agenţi economici fondatori, fie între ea şi aceştia,
operaţiunea este o concentrare în sensul prevederilor alin. (2) lit. b).
(4) În sensul prezentei legi, controlul decurge din drepturi, contracte sau
alte mijloace care conferă, fiecare în parte sau luate împreună şi ţinând
seama de - circumstanţele de fapt sau de drept, posibilitatea de a
exercita o influenţă determinantă asupra unui agent - economic, în special
din:
a) drepturi de proprietate sau de folosinţă asupra totalităţii
sau a unei părţi a bunurilor unui agent economic;
b) drepturi sau contracte care conferă o influenţă determinantă asupra
constituirii, deliberărilor sau deciziilor organelor unui agent economic.
(5) Controlul este dobândit, conform prevederilor alin. (2)–(4), de către
persoana sau persoanele ori de către agenţii economici care sunt titulari
ai drepturilor ori beneficiari ai contractelor menţionate la alin. (4) sau
care, nefiind titulari ai unor asemenea drepturi ori contracte, au puterea de a
exercita influenţa determinantă ce conferă asemenea drepturi sau
contracte.
Art. 12. — Nu constituie o operaţiune de concentrare economică situaţiile
în care:
a) controlul este dobândit şi exercitat de către un lichidator
desemnat prin hotărâre judecătorească sau de către o altă persoană mandatată de
autoritatea publică pentru îndeplinirea unei proceduri de încetare de plăţi,
redresare, concordat, lichidare judiciară, urmărire silită sau altă procedură
similară;
b) societăţile bancare, instituţiile de credit sau financiare,
societăţile financiare (de investiţii, de administrare de investiţii,
de intermediere de valori mobiliare) sau societăţile de asigurare, a căror
activitate normală include tranzacţii şi negocieri de titluri pe cont
propriu sau pe contul terţilor, deţin, cu titlu temporar, participări
la un agent economic pe care le-au dobândit în vederea revânzării lor, cât timp
ele nu exercită drepturile de vot aferente acestor participări în scopul
determinării comportamentului concurenţial al respectivului agent economic
ori le exercită numai în vederea realizării acestei participări, cu condiţia
ca realizarea respectivei participări să intervină în termen de un an calculat
de la data dobândirii; la cerere, Consiliul Concurenţei poate proroga
termenul, dacă solicitantul produce justificarea că realizarea participării
dobândite nu a fost rezonabil posibilă în termenul fixat;
c) controlul este dobândit de persoanele sau agenţii economici menţionaţi
la art. 11 alin. (2) lit. b), cu condiţia ca drepturile de vot aferente
participării deţinute să nu fie exercitate, mai ales la numirea de membri
în organele de administrare, conducere executivă, supraveghere şi control
ale agentului economic la care deţin participarea, decât în scopul
salvgardării valorii integrale a acestei investiţii, iar nu pentru a
determina direct sau indirect comportamentul concurenţial al agentului
economic controlat.
Art. 13. — Sunt interzise concentrările economice care, având ca efect
crearea sau consolidarea unei poziţii dominante, conduc sau ar putea
conduce la restrângerea, înlăturarea sau denaturarea semnificativă a concurenţei
pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia.
Art. 14. — (1) Pentru stabilirea compatibilităţii lor cu un mediu
concurenţial normal, operaţiunile de concentrare economică se
apreciază după următoarele criterii:
a) necesitatea de a menţine şi de a dezvolta concurenţa pe
piaţa românească, ţinând seama de structura tuturor pieţelor în
cauză şi de concurenţa existentă sau potenţială dintre agenţii
economici situaţi în România sau în străinătate;
b) cota de piaţă deţinută de către agenţii economici în
cauză, puterea lor economică şi financiară;
c) alternativele disponibile pentru furnizori şi utilizatori, accesul
lor la pieţe şi la surse de aprovizionare, precum şi orice
bariere instituite prin acte normative sau de altă natură la intrarea pe piaţă;
d) tendinţa cererii şi a ofertei pentru bunurile şi
serviciile în cauză;
e) măsura în care sunt afectate interesele beneficiarilor sau ale
consumatorilor;
f) contribuţia la progresul tehnic şi economic.
(2) Concentrările economice pot fi admise, dacă părţile interesate în
operaţiunea de concentrare dovedesc îndeplinirea cumulativă a următoarelor
condiţii:
a) operaţiunea de concentrare urmează a contribui la creşterea
eficienţei economice, la ameliorarea producţiei, distribuţiei
sau progresului tehnic, ori la creşterea competitivităţii la export;
b) efectele favorabile ale concentrării compensează efectele nefavorabile
ale restrângerii concurenţei;
c) de avantajele rezultate profită într-o măsură rezonabilă şi
consumatorii, în special prin preţuri reale mai reduse.
Art. 15. — Prevederile prezentului capitol nu se aplică concentrărilor
economice, atunci când agenţii economici implicaţi în operaţiune
totalizează o cifră de afaceri de până la 10 miliarde lei.
Art. 16. — (1) Concentrările economice care depăşesc pragul prevăzut
la art. 15 sunt supuse controlului şi trebuie notificate Consiliului
Concurenţei.
(2) Concentrările economice care se realizează printr-un acord trebuie
notificate de către fiecare dintre părţile interesate; în celelalte
cazuri, notificarea trebuie să fie înaintată de către agentul economic care a
iniţiat concentrarea.
(3) Procedura de notificare, termenele, documentele şi informaţiile
de prezentat, comunicările şi prezentarea de observaţii de către agenţii
economici interesaţi se stabilesc prin regulament şi instrucţiuni
adoptate de Consiliul Concurenţei.
(4) Până la luarea, de către Consiliul Concurenţei, a unei decizii
privind concentrarea notificată, agenţii economici în cauză pot lua numai
acele măsuri legate de concentrare, care nu sunt ireversibile şi nu
modifică definitiv structura pieţei.
CAPITOLUL IV
Secţiunea I
Consiliul Concurenţei
Art. 17. — (1) Se înfiinţează
Consiliul Concurenţei, autoritate administrativă autonomă în domeniul
concurenţei, cu personalitate juridică şi cu sediul în municipiul
Bucureşti, care îşi exercită atribuţiile potrivit prevederilor
prezentei legi.
(2) Structura organizatorică şi de personal a Consiliului Concurenţei,
atribuţiile de conducere şi de execuţie ale personalului său se
stabilesc prin regulamentele interioare adoptate de acesta.
Art. 18. — (1) Consiliul Concurenţei este format din 10 membri, după
cum urmează: un preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi 6
consilieri de concurenţă. Membrii Consiliului Concurenţei sunt numiţi
în funcţie de către Preşedintele României, la propunerea comună a
Comisiei economice a Senatului şi a Comisiei pentru politică economică,
reformă şi privatizare a Camerei Deputaţilor, care-i înaintează lista
cu persoanele nominalizate pe funcţii.
(2) Durata mandatului membrilor Consiliului Concurenţei este de 5 ani,
aceştia putând fi reînvestiţi de cel mult două ori.
(3) Pentru a fi numit membru al Consiliului Concurenţei se cer studii
superioare, înaltă competenţă profesională, o bună reputaţie şi
vechime de minimum 10 ani în activităţi din domeniile: comercial, al preţurilor
şi concurenţei sau juridic.
(4) Membrii Consiliului Concurenţei sunt funcţionari publici şi
calitatea lor este incompatibilă cu exercitarea oricărei alte funcţii sau
demnităţi publice, cu excepţia activităţii didactice din învăţământul
superior.
(5) Membrilor Consiliului Concurenţei le este interzisă exercitarea,
direct sau prin persoane interpuse, a activităţilor de comerţ şi
participarea la administrarea sau conducerea unor societăţi comerciale,
regii autonome sau a unor organizaţii cooperatiste. Ei nu pot fi desemnaţi
experţi sau arbitri, nici de părţi şi nici de instanţa
judecătorească sau de către o altă instituţie.
(6) Membrii Consiliului
Concurenţei nu reprezintă autoritatea care i-a numit şi sunt
independenţi în luarea deciziilor.
(7) Membrii Consiliului Concurenţei şi inspectorii de concurenţă
nu pot face parte din partide sau alte formaţiuni politice.
(8) Mandatul de membru al Consiliului Concurenţei încetează:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitivă de exercitare, constând într-o
indisponibilitate mai lungă de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilităţi sau a unui impediment dintre
cele prevăzute la alin. (4)–(6), conform prevederilor alin. (10);
f) prin revocare, pentru încălcarea dispoziţiilor prezentei legi ori
pentru condamnare penală, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă,
pentru săvârşirea unei infracţiuni.
(9) Membrii Consiliului Concurenţei sunt revocabili, în cazul prevăzut
la alin. (8) lit. f), de către autoritatea care i-a numit. Până la rămânerea
definitivă a hotărârii judecătoreşti penale ei pot fi suspendaţi din
funcţie de către aceeaşi autoritate.
(10) În caz de vacanţă a unui loc în Consiliul Concurenţei pentru
vreuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (8) lit. b)–f), se va proceda,
conform prevederilor alin. (1), la desemnarea şi numirea unui nou membru
pentru durata rămasă din mandat, în funcţia devenită vacantă.
(11) Membrii Consiliului Concurenţei sunt obligaţi să notifice,
de îndată, Consiliului, survenirea oricărei situaţii de incompatibilitate
sau impediment dintre cele prevăzute la alin. (4)–(7), ei fiind de drept
suspendaţi din funcţie din momentul survenirii acestei situaţii,
iar dacă situaţia se - prelungeşte peste 10 zile consecutive,
mandatul încetează şi se procedează conform prevederilor alin. (8) şi
(10).
Art. 19. — (1) Înainte de a începe să-şi exercite funcţia,
fiecare membru al Consiliului Concurenţei este obligat să depună în faţa
Preşedintelui României, în prezenţa celorlalţi membri numiţi
şi după citirea decretului prezidenţial de numire în funcţie,
următorul jurământ:
"Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr
interesele României, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor,
să-mi îndeplinesc cu onoare, demnitate, loialitate, responsabilitate şi
fără părtinire atribuţiile ce-mi revin. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!“.
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei prestează cel dintâi
jurământul.
(3) În cazul neprestării jurământului în termen de 30 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României a decretului de numire, membrul
numit este de drept demisionar, urmând a se relua procedura desemnării şi
numirii altei persoane pentru funcţia devenită vacantă.
(4) Actele efectuate de oricare dintre membrii Consiliului Concurenţei
înainte de prestarea jurământului sunt nule de drept.
Art. 20. — (1) Mandatul primului Consiliu al Concurenţei începe de la
data depunerii jurământului de către preşedintele Consiliului Concurenţei
şi expiră la împlinirea termenului de 5 ani, calculat de la această dată.
(2) Dacă, până la expirarea mandatului în curs, preşedintele
Consiliului Concurenţei desemnat pentru mandatul următor nu va fi prestat
jurământul cu respectarea dispoziţiilor art. 19, membrii Consiliului
Concurenţei în exerciţiu îşi vor continua activitatea până la
depunerea jurământului de către preşedintele Consiliului desemnat pentru
mandatul următor.
Art. 21. — (1) Consiliul Concurenţei îşi desfăşoară activitatea
şi deliberează în plen şi în comisii.
(2) Fiecare comisie este formată din 2 consilieri de concurenţă în
componenţa stabilită de preşedintele Consiliului Concurenţei,
pentru fiecare caz în parte, şi este condusă de către un vicepreşedinte
al Consiliului Concurenţei.
(3) Preşedintele Consiliului Concurenţei ordonă efectuarea de
investigaţii şi desemnează raportorul pentru fiecare investigaţie.
(4) Consiliul Concurenţei examinează în plen:
a) rapoartele de investigaţie, cu eventualele obiecţii - formulate
la acestea, şi decide asupra măsurilor de luat;
b) autorizarea concentrărilor economice;
c) sesizarea instanţelor judecătoreşti în aplicarea prevederilor
art. 7;
d) punctele de vedere, recomandările şi avizele de formulat în
aplicarea dispoziţiilor prezentei legi;
e) categoriile de înţelegeri, decizii de asociere şi practici
concertate propuse pentru exceptare;
f) proiectele de reglementări propuse spre adoptare;
g) raportul anual asupra situaţiei concurenţei.
(5) În formaţiunile deliberative fiecare membru dispune de un vot; în
caz de partaj egal al voturilor, soluţia votată de preşedinte
prevalează.
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurenţei în plen conform
prevederilor alin. (4) se semnează de către - preşedinte, în numele
Consiliului Concurenţei; ele vor putea fi atacate în termen de 30 de zile
de la publicare sau, după caz, de la comunicare, în procedura de contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucureşti; sentinţa va fi pronunţată
fără drept de apel, împotriva ei putând fi - declarat recurs la Curtea Supremă
de Justiţie.
Art. 22. — (1) Preşedintele Consiliului Concurenţei angajează
patrimonial, prin semnătura sa, Consiliul Concurenţei ca persoană juridică
şi-l reprezintă ca instituţie publică în faţa persoanelor fizice
şi juridice, a autorităţilor legislative, judiciare şi
administrative, precum şi a altor instituţii româneşti, străine şi
internaţionale. El exercită prerogative disciplinare asupra întregului
personal al Consiliului Concurenţei.
(2) Ordinele şi deciziile Consiliului Concurenţei, prin care se
dispun măsuri şi se aplică sancţiuni, se semnează de către preşedinte,
iar reglementările adoptate de Consiliul Concurenţei sunt puse în
aplicare, suspendate ori abrogate prin ordin al preşedintelui.
(3) În caz de absenţă ori de indisponibilitate a preşedintelui,
reprezentarea legală a Consiliului Concurenţei revine unuia dintre vicepreşedinţi,
desemnat de preşedinte pentru durata absenţei sau a indisponibilităţii.
(4) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate delega puteri de
reprezentare oricăruia dintre vicepreşedinţi, consilierii de concurenţă,
inspectorii de concurenţă sau altor persoane, mandatul trebuind să menţioneze
expres puterile delegate şi durata exercitării lor.
Art. 23. — (1) În vederea exercitării atribuţiilor sale, Consiliul
Concurenţei îşi elaborează şi îşi adoptă regulamentul de
organizare, funcţionare şi procedură şi îşi constituie
aparatul propriu, a cărui încadrare pe funcţii va fi stabilită prin
regulament.
(2) Nomenclatorul de funcţii, condiţiile de încadrare pe funcţii
şi de promovare în grad, precum şi atribuţiile fiecărei funcţii
se stabilesc prin regulament adoptat de Consiliul Concurenţei.
Art. 24. — Funcţia de preşedinte al Consiliului Concurenţei
este asimilată celei de ministru, cea de vicepreşedinte celei de secretar
de stat, iar cea de consilier de concurenţă celei de subsecretar de stat.
Art. 25. — În organizarea Consiliului Concurenţei funcţionează un
secretariat general, condus de un secretar general, desemnat de către Consiliul
Concurenţei. Atribuţiile secretarului general se stabilesc prin
regulamentul de organizare, funcţionare şi procedură adoptat de
Consiliul Concurenţei.
Art. 26. — (1) Consiliul Concurenţei îşi întocmeşte -
proiectul de buget propriu, care se prevede distinct în bugetul de stat.
(2) Pentru funcţionarea Consiliului Concurenţei şi a
aparatului său teritorial, Guvernul şi, după caz, organele administraţiei
publice locale vor atribui Consiliului Concurenţei în administrare
imobilele necesare, respectiv terenurile şi dotările din domeniul public
de interes naţional sau, după caz, local, în termen de 60 de zile de la
înregistrarea cererii Consiliului Concurenţei.
(3) Sumele reprezentând taxe şi amenzi sau alte sancţiuni
aplicate de Consiliul Concurenţei se fac venit la bugetul de stat, în condiţiile
legii.
Art. 27. — Consiliul Concurenţei are următoarele atribuţii:
a) ia deciziile prevăzute de prezenta lege pentru cazurile de încălcare a
dispoziţiilor art. 5, 6, 13 şi 16, constatate în urma investigaţiilor
efectuate;
b) certifică, pe baza investigaţiilor efectuate la cererea agenţilor
economici sau a asociaţiilor de agenţi economici şi pe baza
dovezilor prezentate, că nu există temei pentru intervenţia sa în baza
art. 5 alin. (1) sau a art. 6;
c) ia decizii de acordare a dispenselor de exceptări individuale de înţelegeri,
decizii de asociere sau practici concertate, care se încadrează în prevederile
art. 5 alin. (2), precum şi decizii de admitere de concentrări economice,
conform prevederilor art. 14 alin. (2), ca urmare a investigaţiei întreprinse
în cazurile notificate de către agenţi economici sau asociaţii de
agenţi economici interesaţi;
d) asigură aplicarea efectivă a deciziilor proprii;
e) efectuează, din proprie iniţiativă, investigaţii utile pentru
cunoaşterea pieţei;
f) sesizează Guvernul asupra existenţei unei situaţii de monopol
sau a altor cazuri, asemenea celor prevăzute la art. 4 alin. (2) şi (3);
propune luarea măsurilor considerate necesare pentru controlul preţurilor;
g) sesizează instanţele judecătoreşti asupra cazurilor în care
acestea sunt competente;
h) urmăreşte aplicarea dispoziţiilor legale şi a altor acte
normative incidente în domeniul de reglementare al prezentei legi;
i) sesizează Guvernului cazurile de imixtiune a organelor administraţiei
publice centrale şi locale în aplicarea prezentei legi;
j) avizează proiectele de hotărâri ale Guvernului care pot avea impact
anticoncurenţial şi propune modificarea actelor normative care au un
asemenea efect;
k) avizează, din punct de vedere al efectelor asupra concurenţei,
politica şi schemele de acordare a ajutorului de stat şi controlează
respectarea acestor reguli;
l) face recomandări Guvernului şi organelor administraţiei
publice locale pentru adoptarea de măsuri care să faciliteze dezvoltarea pieţei
şi a concurenţei.
m) propune Guvernului sau organelor administraţiei publice locale
luarea de măsuri disciplinare împotriva - personalului din subordinea acestora,
în cazul în care acesta nu respectă dispoziţiile obligatorii ale
Consiliului Concurenţei;
n) realizează studii şi întocmeşte rapoarte privind domeniul său
de activitate şi furnizează Guvernului, publicului şi organizaţiilor
internaţionale specializate informaţii privind această activitate;
o) reprezintă România şi promovează schimbul de informaţii şi
de experienţă în relaţiile cu organizaţiile şi instituţiile
internaţionale de profil şi cooperează cu autorităţile de
concurenţă străine şi comunitare.
Art. 28. — (1) Consiliul Concurenţei adoptă regulamente şi
instrucţiuni, emite ordine, ia decizii şi formulează avize, face recomandări
şi elaborează rapoarte.
(2) Consiliul Concurenţei adoptă regulamente privind:
— organizarea, funcţionarea şi procedura;
— autorizarea concentrărilor economice;
— exceptarea unor categorii de înţelegeri, decizii de asociere sau
practici concertate;
— regimul dispenselor;
— constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de prezenta
lege;
— tarifele pentru notificări, solicitări de dispense, de acces la documentaţie
şi eliberare de copii sau extrase;
— personalul de investigaţie, anchetă şi control;
— regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurenţei adoptă instrucţiuni privind:
— notificările de concentrări economice;
— notificările de încadrări în categorii de înţelegeri, decizii de
asociere sau practici concertate exceptate;
— solicitările de dispense şi prorogarea de dispense;
— calcularea cifrei de afaceri şi a plafoanelor valorice prevăzute de
prezenta lege;
— stabilirea părţii substanţiale de piaţă;
— plata taxelor şi a tarifelor stabilite prin prezenta lege şi
prin regulamente.
(4) Consiliul Concurenţei emite ordine prin care stabileşte
plafoanele valorice revizuibile periodic, prevăzute de prezenta lege, pune în
aplicare, suspendă sau abrogă reglementările adoptate, dispune efectuarea de
investigaţii, ordonă anchete şi măsurile de luat în privinţa
agenţilor economici.
(5) Deciziile sunt acte individuale de administrare, gestiune şi
disciplină internă, de aplicare de sancţiuni, de autorizare, de acordare şi
de prorogare de dispense.
(6) Avizele sunt formulate, recomandările şi propunerile sunt făcute,
punctele de vedere sunt formulate, rapoartele sunt elaborate şi
comunicate, după caz publicate, conform dispoziţiilor prezentei legi.
Art. 29. — (1) Proiectele de regulamente şi instrucţiuni, precum şi
modificările acestora necesită avizul Consiliului Legislativ, după care sunt
adoptate în plenul Consiliului Concurenţei şi puse în aplicare prin
ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(2) Reglementările Consiliului Concurenţei pot fi atacate în
contencios administrativ la Curtea de apel în a cărei rază teritorială
domiciliază petentul.
Art. 30. — Consiliului Concurenţei va comunica punctul său de vedere
asupra oricărui aspect în domeniul politicii concurenţiale, la cererea:
a) Preşedinţiei României;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor şi deputaţilor;
c) organelor administraţiei publice centrale şi locale;
d) organizaţiilor profesionale, patronale şi sindicale, incluzând
printre acestea şi Camera de Comerţ şi Industrie a României;
e) organizaţiilor pentru protecţia consumatorilor;
f) instanţelor judecătoreşti şi parchetelor.
Art. 31. — (1) Pentru realizarea atribuţiilor sale, Consiliului
Concurenţei va putea consulta Agenţia Naţională pentru
Privatizare, Fondul Proprietăţii de Stat, ministerele de resort şi
alte organe ale administraţiei publice, precum şi organizaţii
patronale cu privire la politica de privatizare, respectiv politicile de ramură
sau sectoriale.
(2) Organele şi organizaţiile prevăzute la alin. (1) vor trimite
Consiliului Concurenţei punctul lor de vedere în termen de 30 de zile de
la solicitare. Acest punct de vedere va fi ataşat la raportul asupra
cazului analizat.
Art. 32. — (1) Consiliul Concurenţei întocmeşte anual un raport
privind activitatea sa şi modul în care agenţii economici şi
autorităţile publice respectă regulile concurenţei, potrivit
prezentei legi.
(2) Raportul se adoptă în plenul Consiliului Concurenţei şi se dă
publicităţii.
Art. 33. — (1) Prin prezenta lege se instituie următoarele taxe:
a) taxa de autorizare a concentrărilor economice;
b) taxa de dispensă pentru exceptări individuale de înţelegeri,
decizii de asociere ori practici concertate.
(2) Taxa de autorizare a concentrării economice se stabileşte la o
cotă de 0,1% din cifra de afaceri cumulată a beneficiarilor concentrării
economice autorizate şi se calculează pe baza cifrei de afaceri pentru
exerciţiul anual precedent deciziei de autorizare a concentrării
economice, determinată conform reglementărilor Consiliului Concurenţei.
(3) Taxa de dispensă prevăzută la alin. (1) lit. b) are regim de anuitate,
fiind nefracţionabilă, indiferent în ce moment al anului dispensa ar fi
acordată, prorogată, ar expira sau ar înceta din orice altă cauză, şi se
stabileşte la o cotă de 0,1% din cifra de afaceri cumulată a -
beneficiarilor exceptării individuale prin dispensă; calculul taxei se face pe
baza cifrei de afaceri pentru exerciţiul financiar anual precedent anului
pentru care se datorează, determinată conform reglementărilor Consiliului
Concurenţei.
(4) Sumele provenind din plata taxelor prevăzute la
alin. (1) se varsă la bugetul de stat în termen şi conform
procedurilor stabilite de reglementările fiscale.
(5) Sumele provenind din plata tarifelor pentru notificări şi
solicitări constituie venituri ale Consiliului Concurenţei.
Secţiunea
a II-a
Oficiul Concurenţei
Art. 34. — (1) Se înfiinţează
Oficiul Concurenţei, organ de specialitate în domeniul concurenţei în
subordinea Guvernului, cu personalitate juridică şi cu sediul în
municipiul Bucureşti, care îşi exercită atribuţiile potrivit
prevederilor prezentei legi.
(2) Structura organizatorică şi de personal a Oficiului Concurenţei
se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.
Art. 35. — (1) Oficiul este condus de şeful Oficiului Concurenţei.
Funcţia de şef al Oficiului Concurenţei este asimilată celei de
secretar de stat.
(2) Şeful Oficiului Concurenţei are un adjunct a cărui funcţie
este asimilată celei de subsecretar de stat.
(3) Şeful Oficiului Concurenţei sau persoana delegată de acesta
reprezintă Guvernul la deliberările Consiliului Concurenţei prevăzute la
art. 21; când apreciază că decizia Consiliului Concurenţei ar putea afecta
un interes public major, şeful Oficiului Concurenţei sau persoana
delegată de acesta poate cere Consiliului Concurenţei o a doua deliberare.
Art. 36. — (1) În vederea exercitării atribuţiilor sale, Oficiul
Concurenţei îşi elaborează şi adoptă regulamentul de organizare şi
funcţionare, îşi constituie aparatul propriu de control şi
investigaţie la nivel central şi teritorial, format din inspectori de
concurenţă, experţi şi alte funcţii prevăzute de
reglementările privind salarizarea personalului din instituţiile publice.
(2) La nivel teritorial, Oficiul Concurenţei îşi constituie
inspectorate de concurenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti.
(3) Inspectoratul teritorial de concurenţă este condus de un director,
care trebuie să fie inspector de concurenţă gradul I.
(4) Funcţia publică de inspector de concurenţă se înfiinţează
cu trei grade — I, II, III —, iar regimul său, în privinţa condiţiilor
de încadrare pe funcţii şi de promovare, precum şi a învestirii şi
prerogativelor pe care le comportă, se stabileşte prin regulament adoptat
de şeful Oficiului Concurenţei.
Art. 37. — Oficiul Concurenţei are următoarele atribuţii:
a) efectuează, din proprie iniţiativă sau ca urmare a unei plângeri,
sesizări sau notificări, investigaţiile privind aplicarea prevederilor
art. 5, 6, 13 şi 16 din prezenta lege;
b) avizează stabilirea preţurilor în situaţiile prevăzute la art.
4 alin. (1);
c) urmăreşte aplicarea dispoziţiilor legale şi a altor acte
normative incidente în domeniul de reglementare al prezentei legi;
d) urmăreşte aplicarea efectivă a deciziilor Consiliului Concurenţei
şi informează asupra situaţiilor constatate;
e) urmăreşte evoluţia preţurilor în economie, face cercetări
în sectoarele economice în care evoluţia şi nivelul preţurilor,
rigiditatea preţurilor sau orice alte împrejurări sugerează o restrângere
a concurenţei şi propune luarea de măsuri conform dispoziţiilor
legale;
f) realizează studii şi întocmeşte rapoarte privind domeniul său
de activitate şi furnizează Guvernului, Consiliului Concurenţei,
publicului şi organizaţiilor internaţionale informaţii
privind această activitate;
g) inventariază formele de ajutor de stat, monitorizează şi raportează
în condiţii de transparenţă ajutoarele de stat acordate;
h) promovează schimbul de informaţii şi de experienţă în
relaţiile cu organizaţiile şi instituţiile internaţionale
de profil şi cooperează cu autorităţile de concurenţă străine şi
comunitare.
Art. 38. — Prevederile art. 26 alin. (1) şi (2) şi ale art. 31 se
aplică în mod corespunzător şi Oficiului Concurenţei.
CAPITOLUL V
Procedura de investigare şi de luare a deciziilor
Art. 39. — (1) Descoperirea şi investigarea încălcărilor prevederilor
prezentei legi incumbă Consiliului Concurenţei şi Oficiului Concurenţei,
care acţionează prin personalul de control de specialitate împuternicit în
acest scop.
(2) În cazul infracţiunii prevăzute la art. 63 alin. (1) din prezenta
lege, personalul desemnat în condiţiile alin. (1) va putea efectua numai
actele stabilite prin art. 214 din Codul de procedură penală.
(3) Consiliul Concurenţei şi Oficiul Concurenţei se vor
informa reciproc asupra investigaţiilor pe care le iniţiază şi
vor putea conlucra la desfăşurarea oricărei investigaţii.
Art. 40. — Consiliul
Concurenţei sau, după caz, Oficiul Concurenţei dispune efectuarea de
investigaţii, potrivit atribuţiilor lor, în condiţiile art. 46
din prezenta lege:
a) din oficiu;
b) la plângerea unei
persoane fizice sau juridice afectate în mod real şi direct prin
încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6, 13 şi 16 ale prezentei
legi;
c) la cererea agenţilor
economici sau a asociaţiilor de agenţi economici interesaţi,
conform prevederilor art. 5
alin. (2) sau ale art. 14
alin. (2);
d) la cererea oricăreia
dintre autorităţile, instituţiile, - organizaţiile sau a
oricăruia dintre organele menţionate la art. 30 lit. a)—f).
Art. 41. — În îndeplinirea
atribuţiilor conferite în baza prezentei legi, personalul Consiliului
Concurenţei, respectiv cel al Oficiului Concurenţei, poate solicita
agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici informaţiile
care-i sunt necesare, menţionând baza legală şi scopul solicitării, şi
poate stabili termene până la care aceste informaţii să-i fie furnizate,
sub sancţiunea prevăzută de prezenta lege.
Art. 42. — (1) Din rândul
personalului de control prevăzut la art. 39 alin. (1), preşedintele
Consiliului Concurenţei sau, după caz, şeful Oficiului Concurenţei
desemnează persoanele pentru care solicită ministrului justiţiei
abilitarea cu puteri de anchetă, respectiv drept de percheziţie şi
ridicare de documente sau efectuare de copii de pe acestea, punere de sigilii şi
luarea altor măsuri din cele prevăzute la art. 214 din Codul de procedură
penală pentru investigarea încălcării prevederilor prezentei legi.
(2) Personalul prevăzut la
art. 39 alin. (1), împuternicit să investigheze încălcarea prevederilor
prezentei legi, poate să solicite declaraţii sau orice documente necesare
pentru îndeplinirea misiunii, să sigileze, să ridice orice registre, acte
financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe, eliberând
persoanei supuse investigaţiei copii de pe originale, ori să obţină
copii, lăsând originalele; de asemenea, este autorizat să facă inspecţii
inopinate, al căror rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de
constatare, şi să primească, la convocare sau la faţa locului,
informaţii şi justificări.
(3) În caz de constatare a săvârşirii infracţiunii prevăzute la
art. 63 alin. (1), anchetatorul abilitat conform alin. (1) de mai sus va
proceda potrivit prevederilor art. 39 alin. (2) din prezenta lege.
Art. 43. — În baza autorizării judiciare date prin ordonanţă preşedinţială,
conform art. 44, anchetatorul poate efectua percheziţii:
a) în spaţiile, terenurile sau mijloacele de transport de uz
profesional aparţinând agenţilor economici, dacă există indicii că
pot fi găsite documente sau obţinute informaţii considerate necesare
pentru îndeplinirea misiunii sale;
b) la domiciliul conducătorilor, administratorilor, agenţilor şi
directorilor agenţilor economici supuşi investigaţiei, precum şi
la domiciliul persoanelor fizice însărcinate cu conducerea serviciilor:
financiar, contabil sau de marketing, în condiţiile prevăzute de art. 27
alin. (3) din Constituţia României.
Art. 44. — (1) Anchetatorii nu pot proceda la percheziţii în orice
locuri şi nici la ridicarea de documente sau - punerea de sigilii decât în
cadrul unei anchete cerute de către preşedintele Consiliului Concurenţei,
respectiv de către şeful Oficiului Concurenţei, şi cu
autorizarea judiciară dată prin ordonanţă de către preşedintele
tribunalului judeţean sau, după caz, al municipiului Bucureşti, în a
cărui circumscripţie sunt situate locurile de controlat, sau de către un
judecător delegat de acesta. Când aceste locuri sunt situate în circumscripţiile
unor tribunale diferite şi - acţiunea trebuie desfăşurată
simultan în fiecare dintre ele, oricare dintre preşedinţii
tribunalelor competente poate emite o ordonanţă unică.
(2) Cererea de autorizare trebuie să cuprindă toate informaţiile de
natură a justifica percheziţia, iar judecătorul sesizat este ţinut să
verifice dacă cererea este întemeiată.
(3) Percheziţia şi actele pe care le cuprinde se efectuează sub
autoritatea şi sub controlul judecătorului care le-a autorizat, el
desemnând unul sau mai mulţi ofiţeri de poliţie judiciară
însărcinaţi să asiste la aceste operaţiuni şi să-l informeze
asupra derulării lor. Dacă unele acte trebuie efectuate în afara circumscripţiei
tribunalului, preşedintele emitent al ordonanţei dispune comisie
rogatorie pentru exercitarea controlului de către preşedintele
tribunalului în a cărui circumscripţie trebuie efectuate respectivele
acte.
(4) Judecătorul poate inspecta locurile supuse intervenţiei, putând
decide în orice moment suspendarea sau încetarea percheziţiei.
(5) Oricare ar fi împrejurările, percheziţia nu poate începe înainte
de ora 8,00 sau după ora 18,00 şi trebuie efectuată în prezenţa
ocupantului locului sau a reprezentantului său; numai anchetatorii, ocupantul
locului sau reprezentantul său şi ofiţerii de poliţie judiciară
pot lua cunoştinţă de piese şi documente înaintea ridicării
acestora.
(6) Inventarele şi punerile de sigilii se fac conform dispoziţiilor
Codului de procedură penală; originalele procesului-verbal şi ale inventarului
sunt transmise judecătorului care a ordonat percheziţia, iar piesele şi
documentele care nu mai sunt utile stabilirii adevărului vor fi restituite
ocupantului locului.
(7) Ordonanţa menţionată la alin. (1) poate fi atacată cu recurs
la Curtea de Apel Bucureşti; recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Preşedintele Consiliului Concurenţei sau, după caz, şeful
Oficiului Concurenţei este informat fără întârziere - despre începerea
percheziţiei şi despre operaţiunile - efectuate.
(9) Pe întreg parcursul efectuării percheziţiei, conform dispoziţiilor
de mai sus, procedura este plenar contradictorie.
Art. 45. — (1) Organele administraţiei publice centrale şi
locale, precum şi oricare alte instituţii şi autorităţi
publice sunt obligate să permită personalului de investigaţie şi de
anchetă al Consiliului Concurenţei şi al Oficiului Concurenţei
accesul la documentele, datele şi informaţiile deţinute de
acestea, în măsura în care sunt necesare îndeplinirii misiunii legale a
Consiliului Concurenţei şi a Oficiului Concurenţei, fără a se
putea opune caracterul de secret de stat sau secret de serviciu al unor
asemenea documente, date şi informaţii.
(2) Personalul de investigaţie şi de anchetă, primind acces la
documentele, datele şi informaţiile menţionate la alin. (1),
este ţinut la observarea strictă a caracterului de secret de stat sau
secret de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date şi informaţii.
Art. 46. — (1) La primirea unei cereri sau plângeri denunţând,
respectiv acuzând o practică anticoncurenţială, Consiliul Concurenţei,
respectiv Oficiul Concurenţei, examinează dacă aceasta prezintă suficient
temei de fapt şi de drept pentru a justifica dispunerea pornirii unei
investigaţii.
(2) Dacă cererea sau plângerea nu prezintă suficiente temeiuri pentru a
justifica pornirea unei investigaţii, Consiliul Concurenţei,
respectiv Oficiul Concurenţei, o respinge, comunicând, în scris,
autorului, decizia, cu precizarea motivelor, în termen de 30 de zile de la
înregistrarea cererii sau a plângerii.
Art. 47. — (1) De câte ori dispune pornirea unei investigaţii, preşedintele
Consiliului Concurenţei, respectiv şeful Oficiului Concurenţei,
desemnează un raportor, responsabil pentru întocmirea raportului asupra
investigaţiei, comunicarea lui părţilor în cauză, primirea observaţiilor
şi prezentarea raportului în plenul Consiliului Concurenţei, dacă
este cazul.
(2) Raportorul desemnat instrumentează toate actele procedurii de investigaţie,
propunând preşedintelui Consiliului Concurenţei, respectiv şefului
Oficiului Concurenţei, dispunerea măsurilor care sunt de competenţa
acestora.
Art. 48. — (1) Orice procedură de investigaţie necesită audierea agenţilor
economici participanţi la înţelegerea, decizia de asociere ori
practica concertată sau la concentrarea economică, obiect al investigaţiei.
Audierea este dispusă de preşedintele Consiliului Concurenţei,
respectiv şeful Oficiului Concurenţei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei, respectiv şeful
Oficiului Concurenţei, poate desemna experţi şi poate admite
audierea autorului plângerii sau al reclamaţiei, la cererea acestuia,
precum şi a oricărei persoane fizice sau juridice care declară că deţine
date şi informaţii relevante pentru stabilirea adevărului în cauza
investigată.
(3) Neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul
oricărei depoziţii sau declaraţii nu constituie impedimente pentru
continuarea procedurii de investigaţie.
Art. 49. — (1) Cu minimum 30 de zile înainte de data fixată pentru audiere,
o copie a raportului va fi transmisă, spre luare la cunoştinţă,
persoanelor a căror audiere a fost dispusă conform art. 48 alin. (1). Persoanelor a căror audiere a fost
admisă conform art. 48 alin. (2) li se va trimite copia raportului numai
la cerere şi dacă preşedintele Consiliului Concurenţei apreciază
că este util în interesul investigaţiei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate permite părţilor
în cauză consultarea dosarului la secretariatul Consiliului Concurenţei şi
obţinerea, contra cost, de copii şi extrase ale actelor procedurii de
investigaţie.
(3) Documentele, datele şi informaţiile din dosarul cauzei, care
prezintă caracter de secret de stat ori sunt confidenţiale, nu sunt
accesibile pentru consultare ori obţinere de copii sau extrase decât prin
decizie a preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(4) În cazul unei proceduri de investigaţie, având ca obiect o
concentrare economică, dispoziţiile prezentului - articol referitoare la
consultarea dosarului sunt aplicabile asociaţilor şi directorilor
executivi ai entităţilor participante la concentrare, măsura în care ei
justifică în cauză un - interes legitim.
Art. 50. — După audierile dispuse şi, dacă este cazul, admise şi
după examinarea observaţiilor părţilor asupra raportului de investigaţie,
Consiliul Concurenţei poate decide, după cum urmează:
a) în cazul unei investigaţii dispuse din oficiu sau la sesizare,
privind încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6, după caz, să
ordone încetarea practicilor - anticoncurenţiale constatate, să formuleze
recomandări, să impună părţilor condiţii speciale şi alte obligaţii,
să aplice agenţilor economici amenzi în condiţiile prevăzute la cap. VI;
b) în cazul unei cereri,
conform prevederilor art. 5 alin. (4), să emită o decizie motivată de acordare
sau de refuz de exceptare individuală prin dispensă pentru înţelegerea,
decizia de asociere ori practica concertată solicitată;
c) în cazul unei notificări,
conform prevederilor art. 5 alin. (7), să emită o decizie motivată de încadrare
sau neîncadrare a înţelegerii, deciziei de asociere ori practicii
concertate notificate într-o categorie exceptată.
Art. 51. — (1) În termen de
30 de zile de la primirea notificării unei operaţiuni de concentrare
economică, Consiliul Concurenţei:
a) va emite o decizie de
admitere, când va ajunge la concluzia că operaţiunea de concentrare
economică notificată nu contravine prezentei legi;
b) va emite o decizie de
neobiecţiune, când va constata că, deşi operaţiunea de
concentrare economică notificată cade sub incidenţa prezentei legi, nu
există motive pentru a fi refuzată;
c) va decide deschiderea
unei investigaţii, când va constata că operaţiunea de concentrare
economică notificată cade sub incidenţa prezentei legi şi prezintă
îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial
normal.
(2) În termen de maximum 5
luni de la primirea notificării de concentrare economică pentru care Consiliul
Concurenţei a decis deschiderea unei investigaţii datorită
îndoielilor privind compatibilitatea sa cu un mediu concurenţial normal,
Consiliul Concurenţei:
a) va emite o decizie de
refuz, dacă prin operaţiunea de concentrare economică se creează sau se
consolidează o poziţie dominantă în sensul art. 13;
b) va emite o decizie de
autorizare, dacă prin operaţiunea de concentrare economică nu se creează şi
nici nu se consolidează o poziţie dominantă în sensul art. 13;
c) va emite o decizie prin
care stabileşte obligaţiile şi/sau condiţiile ce trebuie
îndeplinite pentru autorizarea operaţiunii de concentrare economică, dacă
constată că aceasta, cu unele modificări, ar putea fi compatibilă cu un mediu
concurenţial normal.
(3) În cazul în care
Consiliul Concurenţei nu ia o decizie în termenele fixate la alin. (1) şi
(2), operaţiunea de concentrare economică notificată poate avea loc,
dreptul Consiliului Concurenţei de a porni o investigaţie şi de
a lua o decizie, dacă şi atunci când consideră necesar, rămânând rezervat.
Art. 52. — (1) Măsurile de suspendare sau de interdicţie a practicilor
anticoncurenţiale constatate, precum şi - injoncţiunile date
agenţilor economici de a reveni la situaţia anterioară vor fi dispuse
de Consiliul Concurenţei în aplicarea prevederilor art. 50 şi 51
numai la constatarea unor fapte manifest ilicite, constitutive de practici
anticoncurenţiale prohibite expres de prezenta lege şi care trebuie
curmate fără întârziere pentru a preveni sau a opri producerea unui prejudiciu
grav şi cert.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) trebuie să fie strict limitate, atât în
durată cât şi în obiectul lor, la ceea ce este necesar pentru a corija o
afectare manifestă şi intolerabilă a liberei concurenţe.
(3) Deciziile luate de Consiliul Concurenţei în aplicarea prevederilor
art. 50 şi 51 vor fi notificate de îndată părţilor; ele pot fi
atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti în termen
de 30 de zile de la notificare. Preşedintele instanţei poate ordona, la cerere,
suspendarea executării deciziei atacate.
Art. 53. — (1) Decizia luată
de Consiliul Concurenţei în aplicarea prevederilor art. 51 cu privire la o
operaţiune de concentrare economică în care este implicată o regie
autonomă va fi notificată şi ministrului de resort.
(2) În termen de 30 de zile de la notificarea deciziei conform alin. (1),
Guvernul, la propunerea ministrului de resort, poate lua, pe răspunderea sa, o
decizie diferită de cea a Consiliului Concurenţei pentru raţiuni de
interes public general. Decizia este executorie şi va fi publicată
împreună cu decizia Consiliului Concurenţei în Monitorul Oficial al
României.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 54. — Sunt nule de drept, fie ele exprese ori tacite, publice sau
oculte, orice angajamente, convenţii sau clauze contractuale raportându-se
la o practică anticoncurenţială prohibită prin art. 5 şi 6 din
prezenta lege.
Art. 55. — Constituie contravenţii şi sunt sancţionate cu
amendă de la 2.000.000 lei la 100.000.000 lei următoarele fapte, dacă nu sunt
săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit
legii penale, infracţiuni:
a) omisiunea notificării unei concentrări economice cerute de art. 16;
b) furnizarea de informaţii inexacte sau incomplete prin solicitarea
făcută conform prevederilor art. 5 alin. (4) ori prin notificarea făcută
conform prevederilor art. 5 alin. (7) sau ale art. 16;
c) furnizarea de informaţii inexacte sau nefurnizarea informaţiilor
solicitate conform prevederilor art. 41;
d) furnizareade documente, înregistrări şi evidenţe într-o formă
incompletă în timpul investigaţiilor desfăşurate conform prevederilor
art. 42 alin. (2);
e) refuzul de a se supune unui control desfăşurat conform prevederilor
art. 42 alin. (1) şi ale art. 43.
Art. 56. — Următoarele contravenţii se sancţionează cu amendă de
la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru agenţii economici cu o
cifră de afaceri de peste 2.500.000.000 lei, cu o amendă în sumă de până la 10%
din cifra de afaceri:
a) încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1), ale art. 6 sau ale art. 13 ale prezentei legi;
b) încheierea unei operaţiuni
de concentrare economică cu încălcarea prevederilor art. 16 alin. (4);
c) începerea unei acţiuni
de concentrare economică declarată incompatibilă cu prevederile prezentei legi
printr-o decizie a Consiliului Concurenţei, luată conform prevederilor
art. 51 alin. (2) lit. a);
d) neîndeplinirea unei
obligaţii sau a unei condiţii impuse printr-o decizie luată în
conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 57. — Individualizarea
sancţiunii în cazul săvârşirii vreuneia dintre contravenţiile
prevăzute la art. 55 şi 56 se face ţinând seama de gravitatea faptei şi
a consecinţelor sale asupra concurenţei, după criteriile cifrei de
afaceri a contravenientului şi ale cotei de piaţă deţinute de
acesta, gradate pe tranşe prin norme adoptate de Consiliul Concurenţei.
Art. 58. — Dacă în termen de
45 de zile de la notificarea deciziei luate de Consiliul Concurenţei, în
conformitate cu prevederile prezentei legi, agentul economic în cauză nu se
conformează măsurilor dispuse de acesta, Consiliul Concurenţei îi poate
aplica amenda maximă prevăzută la art. 56 ori poate cere instanţei
judecătoreşti competente dispunerea uneia dintre măsurile stabilite la art.
7 alin. (1).
Art. 59. — (1) Consiliul
Concurenţei, respectiv Oficiul Concurenţei, poate obliga, prin
decizie, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici
la plata unor amenzi cominatorii în sumă de până la 250.000 lei pentru fiecare
zi de întârziere, calculată de la data stabilită prin decizie, pentru a-i
determina:
a) să furnizeze în mod
complet şi corect informaţiile care le-au fost cerute conform
prevederilor art. 41;
b) să se supună controlului
prevăzut la art. 42—44 din prezenta lege.
(2) Consiliul Concurenţei,
respectiv Oficiul Concurenţei, poate obliga, prin decizie, agenţii
economici sau asociaţiile de agenţi economici la plata unor amenzi
cominatorii în sumă de până la 750.000 lei pentru fiecare zi de întârziere,
calculată de la data stabilită în decizie, pentru a-i determina:
a) să respecte prevederile
art. 5 alin. (1), ale art. 6 şi ale art. 13 ale prezentei legi;
b) să aplice măsurile enunţate
printr-o decizie luată conform prevederilor art. 51 alin. (2) lit. c).
(3) În baza deciziei
Consiliului Concurenţei, respectiv a Oficiului Concurenţei,
profiturile suplimentare realizate de agenţii economici ca urmare a
încălcării prezentei legi vor fi confiscate şi vărsate la bugetul de stat.
Art. 60. — (1) Contravenţiile prevăzute în prezenta lege se constată
de către personalul de control împuternicit de Consiliul Concurenţei,
respectiv de Oficiul Concurenţei.
(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la art. 55 lit.
b) — e) şi la art. 56 lit. d) se aplică de către personalul de control împuternicit
potrivit alin. (1).
(3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la art. 55 lit.
a) şi la art. 56 lit. a) — c), precum şi amenzile cominatorii
prevăzute la art. 59 se aplică de către comisiile Consiliului Concurenţei
sau, după caz, de către Oficiul Concurenţei, prin decizii.
(4) Împotriva deciziilor luate în condiţiile alin. (3) se poate face
plângere, în termen de 15 zile de la notificare, la preşedintele
Consiliului Concurenţei, respectiv la şeful Oficiului Concurenţei,
care se pronunţă prin decizie motivată.
(5) Deciziile preşedintelui Consiliului Concurenţei, respectiv
ale şefului Oficiului Concurenţei, luate în aplicarea prevederilor
alin. (4), pot fi atacate în faţa Secţiei de contencios administrativ
a Curţii Supreme de Justiţie, în termen de 15 zile de la primirea
notificării.
Art. 61. — Contravenţiilor
prevăzute la art. 55lit.b)—e) şi la art. 56 lit. d) din prezenta lege li
se aplică prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea
contravenţiilor, cu excepţia art. 25—27.
Art. 62. — (1) Deciziile
emise conform art.50,51 şi 55— 60 vor fi notificate părţilor în cauză
de către secretariatul Consiliului Concurenţei şi vor putea fi
publicate în Monitorul Oficial al României, pe cheltuiala contravenientului sau
a solicitantului, după caz.
(2) La publicarea deciziilor
se va ţine seama de interesele legitime ale agenţilor economici în
cauză, astfel încât secretul profesional să nu fie divulgat.
Art. 63. — (1) Participarea
cu intenţie frauduloasă şi în mod determinant a unei persoane fizice
la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise de art. 5 alin.
(1) şi de art. 6 şi care nu sunt exceptate conform prevederilor art.
5 alin. (2) sau ale art. 8 constituie infracţiune şi se pedepseşte
cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendă.
(2) Acţiunea penală se pune în mişcare la sesizarea Consiliului
Concurenţei.
(3) Instanţa judecătorească poate dispune publicarea, în presă, pe
cheltuiala celui vinovat, a hotărârii definitive.
Art. 64. — Independent de sancţiunile aplicate în conformitate cu
prevederile prezentei legi, dreptul la acţiune al persoanelor fizice şi/sau
juridice pentru repararea integrală a prejudiciului cauzat lor printr-o
practică anticoncurenţială prohibită de prezenta lege rămâne rezervat.
Art. 65. — Orice persoană care utilizează sau divulgă, în alte scopuri
decât cele prevăzute de prezenta lege, documente sau informaţii cu
caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunoştinţă
în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau în legătură cu serviciul,
răspunde potrivit legii penale, putând fi obligată şi la repararea
prejudiciului cauzat.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii comune şi finale
Art. 66. — (1) Orice dispoziţii referitoare la concurenţă,
stabilite prin legi speciale, sunt administrate de Consiliul Concurenţei şi
de Oficiul Concurenţei.
(2) Reglementările adoptate de Consiliul Concurenţei şi deciziile
pronunţate de acesta sunt obligatorii pentru Oficiul Concurenţei.
Art. 67. — (1) Cifra de afaceri vizată în art. 8 şi 15 este suma
veniturilor realizate din vânzările de produse şi/sau din prestările de
servicii realizate de agentul economic în cursul ultimului exerciţiu
financiar, din care se scad sumele datorate cu titlu de obligaţii fiscale şi
valoarea contabilizată a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar.
(2) Când o operaţiune de concentrare economică are loc în modalitatea
prevăzută la art. 11 alin. (2) lit. b), fie prin luare de participare la
capital, fie prin cumpărare de elemente de activ, din cifra de afaceri
stabilită conform alin. (1) va fi luată în considerare numai suma aferentă
participării — acţiuni ori părţi sociale — sau, după caz, activelor
constituind obiect al tranzacţiei.
(3) Dacă, în cursul unei perioade de 2 ani, două sau mai multe tranzacţii
de felul celor menţionate la alin. (2) au loc între aceleaşi persoane
fizice şi/sau juridice, ele sunt considerate ca o singură operaţiune
de concentrare economică, realizată la data ultimei tranzacţii.
Art. 68. — Cifra de afaceri este înlocuită:
a) pentru societăţi bancare, instituţii de credit sau financiare şi
societăţi financiare — prin a zecea parte din - valoarea bilanţului
lor;
b) pentru societăţile de asigurări — prin valoarea primelor brute
emise, care vor include toate sumele primite sau de primit conform contractelor
de asigurări încheiate de ele sau în contul lor, inclusiv primele cedate
reasiguratorilor, după deducerea impozitelor şi taxelor parafiscale
percepute asupra sumei primelor sau volumului total al acesteia.
Art. 69. — În scopul
aplicării prevederilor art. 8 şi 15, dar fără a contraveni prevederilor
alin. (2) şi (3) ale art. 67, dacă vreuna dintre societăţile comerciale
avute în vedere la aplicarea prevederilor art. 8 sau ale art. 15 face parte
dintr-un grup de societăţi comerciale, pentru cifra sa de afaceri se va
lua în considerare cifra de afaceri cumulată a societăţilor participante
la acel grup.
Art. 70. — Plafoanele valorice, stabilite conform dispoziţiilor
prezentei legi prin raportare la cifra de afaceri, vor fi actualizate periodic
prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei, ţinându-se
seama de evoluţia indicelui general al preţurilor şi tarifelor,
dar la un interval nu mai mic de 6 luni.
Art. 71. — Administratorii, managerii şi directorii executivi care deţin
funcţii de conducere şi de decizie ori poziţii de control,
direct sau prin interpuşi la agenţi economici concurenţi, sunt
obligaţi să notifice Consiliului Concurenţei această situaţie în
termen de 30 de zile de la crearea ei.
Art. 72. — (1) Pentru salarizarea membrilor şi a personalului
Consiliului Concurenţei se aplică, prin analogie, dispoziţiile Legii
nr. 50/1995 cu privire la salarizarea membrilor şi personalului Curţii
de Conturi.
(2) Personalul Consiliului
Concurenţei şi cel al Oficiului Concurenţeibeneficiazădeprevederile
art. 29 alin. (3) şi ale art. 33 alin. (1) din Legea nr. 40/1991,
republicată în anul 1993.
(3) Personalul cu atribuţii
privind preţurile şi protecţia concurenţei din cadrul
Ministerului Finanţelor, atât cel din aparatul central cât şi cel din
reţeaua teritorială se preia de către Oficiul Concurenţei prin
transfer în interesul serviciului.
Art. 73. — (1) Prezenta lege
intră în vigoare la 9 luni de la publicarea ei în Monitorul Oficial al
României, cu excepţia dispoziţiilor care reglementează înfiinţarea
şi - organizarea Consiliului Concurenţei şi a Oficiului Concurenţei,
care intră în vigoare la data publicării legii în Monitorul Oficial al
României.
(2) Pe data intrării în
vigoare a prezentei legi se abrogă art. 36—38 din Legea nr. 15/1990 privind
reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi
societăţi comerciale, art. 4 lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind
combaterea concurenţei neloiale şi orice alte dispoziţii
contrare.
Art. 74.— În termen de 6 luni de la constituirea sa, dar nu mai înainte de
data intrării în vigoare aprezentei legi, Consiliul Concurenţei va adopta şi
va pune în aplicare regulamentele şi instrucţiunile menţionate
la art. 28 alin. (2) şi
(3).
Această lege a fost adoptată
de Camera Deputaţilor în şedinţa din 26 februarie 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NĂSTASE
Această lege a fost adoptată
de Senat în şedinţa din 29 februarie 1996, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI
RADU VASILE
Bucureşti, 10 aprilie 1996.
Nr. 21.
Data adoptării în Senat:
Data adoptării în Camera Deputaţilor: