Back

 

L nr. 133 publicat în M.Of. nr. 349 din data: 07/23/99

L133/1999

LEGE privind stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii

 

 

LEGE
privind stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru
înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii



Parlamentul României adoptă prezenta lege.

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale


Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Prevederile cuprinse în prezentul act normativ se aplică şi întreprinzătorilor autorizaţi prin Decretul-lege nr. 54/1990, precum şi asociaţiilor familiale.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, întreprinzătorul este o persoană fizică autorizată sau o persoană juridică care, în mod individual sau în asociere cu alte persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice, organizează o societate comercială, denumită în continuare întreprindere, în vederea desfăşurării unor fapte şi acte de comerţ conform prevederilor art. 3.
Art. 3. - Prin întreprindere se înţelege orice formă de organizare a unei activităţi economice, autonomă patrimonial şi autorizată potrivit legilor în vigoare să facă acte şi fapte de comerţ în scopul obţinerii de profit prin realizarea de bunuri materiale, respectiv prestări de servicii, din vânzarea acestora pe piaţă, în condiţii de concurenţă.
Art. 4. - (1) Întreprinderile mici şi mijlocii care îşi desfăşoară activitatea în sfera producţiei de bunuri materiale şi servicii se definesc, în funcţie de numărul mediu scriptic anual de personal, după cum urmează:
a) până la 9 salariaţi - microîntreprinderi;
b) între 10 şi 49 de salariaţi - întreprlnderi mici;
c) între 50 şi 249 de salariaţi - întreprinderi mijlocii.
(2) Nu se încadrează în prevederile prezentei legi societăţile bancare, societăţile de asigurare şi reasigurare, societăţile de administrare a fondurilor financiare de investiţii, societăţile de valori mobiliare şi societăţile cu activitate exclusivă de comerţ exterior.
(3) Nu beneficiază de prevederile prezentei legi societăţile comerciale care au ca acţionar sau asociat persoane juridice care îndeplinesc cumulativ următoarele două condiţii:
a) au peste 250 de angajaţi;
b) deţin peste 25% din capitalul social.
(4) Beneficiază de prevederile prezentei legi întreprinderile mici şi mijlocii care realizează o cifră de afaceri anuală echivalentă cu până la 8 milioane euro.
Art. 5. - (1) Dovada numărului mediu scriptic anual se eliberează de către Camera de muncă, pe baza numărului mediu scriptic raportat în anul anterior, şi este valabilă-pentru întregul an în curs.
(2) În cazul întreprinderilor înfiinţate în anul în curs se va lua în calcul perioada cuprinsă între data înfiinţării şi data eliberării respectivei dovezi.
(3) Camera de muncă va elibera dovada prevăzută la alin. (1) în maximum 5 zile lucrătoare de la data solicitării.
(4) Dovada pentru nivelul cifrei de afaceri se eliberează de către administraţia financiară, în baza hotărârii Guvernului.
Art. 6. - Beneficiază de prevederile prezentei legi numai întreprinderile mici şi mijlocii cu capital integral privat.
Art. 7. - Termenii microîntreprindere, întreprindere mică, şi mijlocie, precum şi termenul derivat întreprinderi mici şi mijlocii vor fi utilizaţi, potrivit prevederilor art. 4, în toate reglementările, statisticile şi alte documente oficiale emise de către autorităţi sau alte instituţii publice.

CAPITOLUL Il
Crearea unui cadru favorabil înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii

 

Secţiunea 1
Proceduri administrative


Art. 8. - Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, autorităţile administraţiei publice locale şi camerele de comerţ şi industrie, în cadrul competenţei lor, au obligaţia să elaboreze politici şi să asigure măsuri şi acţiuni menite să contribuie la protecţia întreprinzătorilor în raporturile lor cu statul, în special prin simplificarea procedurilor administrative impuse întreprinderilor şi prin prevenirea creşterii nejustificate a costurilor întreprinderilor, legate de conformarea acestora faţă de reglementările în vigoare.
Art. 9. - (1) Sub sancţiunea nulităţii absolute, se interzic orice măsuri sau acte care au ca scop sau ca efect discriminarea în defavoarea întreprinderilor mici şi mijlocii sau în defavoarea întreprinderilor nou-create, pe criterii de vechime sau dimensiune.
(2) Pentru simplificarea formalităţilor administrative se introduce o procedură unică de înregistrare a întreprinderilor mici şi mijlocii, prin completarea unui singur formular şi prin depunerea acestuia la Camera de Comerţ şi Industrie oficiul teritorial al registrului comerţului care, după înmatriculare sau transcrierea unor menţiuni modificatoare, va transmite; în termen de 20 de zile, informaţiile necesare instituţiilor publice abilitate pentru înregistrarea fiscală, înregistrarea în evidenţa contribuabililor la asigurările sociale şi la asigurările de sănătate.
Art. 10. - (1) Pentru a stimula înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii se introduce o procedură simplificată privind obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi licenţelor de funcţionare, realizată prin camerele de comerţ şi industrie - birourile de asistenţă pentru constituirea şi dezvoltarea societăţilor comerciale. În acest caz, regimul tarifelor practicat va fi similar cu cel existent la oficiile registrului comerţului.
(2) Instituţiile publice abilitate să avizeze sau să autorizeze funcţionarea întreprinderilor mici şi mijlocii sunt obligate să colaboreze cu camerele de comerţ şi industrie pentru realizarea procedurilor prevăzute de lege.

Secţiunea a 2-a
Accesul la servicii publice şi la active aparţinând societăţilor
comerciale şi companiilor naţionale la care statul este acţionar
majoritar, precum şi regiilor autonome


Art. 11. - Guvernul, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autorităţile locale sunt obligate să acorde sprijin întreprinderilor mici şi mijlocii vizând facilitarea accesului lor la reţele de transport şi de comunicaţii, asigurarea furnizării de energie, gaze, apă şi alte utilităţi publice necesare activităţii acestora.
Art. 12. - (1 ) Întreprinderile mici şi mijlocii au acces la activele disponibile ale societăţilor comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome; în următoarele condiţii:

a) activele disponibile utilizate de întreprinderile mici şi mijlocii în baza contractului de închiriere, a contractului de locaţie de gestiune sau a contractului de asociere în participaţiune, încheiate cu societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi cu regiile autonome, la data intrării în vigoare a prezentei legi vor fi vândute, la solicitarea deţinătorului, la preţul negociat, stabilit pe baza raportului de evaluare după deducerea investiţiilor efectuate în activ de către chiriaş;
b) contractul de închiriere sau contractul de locaţie de gestiune se va transforma, la solicitarea deţinătorului, în contract de leasing, cu clauză irevocabilă de vânzare;
c) întreprinderile mici şi mijlocii au drept de preempţiune la cumpărarea activelor disponibile ale societăţilor comerciale şi. companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome aflate în vecinătatea imediată a activelor pe care le deţin în proprietate;
d) întreprinderile mici şi mijlocii au prioritate la cumpărarea activelor disponibile ale societăţilor comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome. În situaţia în care sunt mai mulţi solicitanţi, cumpărarea se va face prin licitaţie publică, pornindu-se de la preţul stabilit prin raportul de evaluare. În această situaţie, prin grila de punctaj se acordă unei întreprinderi mici şi mijlocii un număr de puncte echivalent cu 30% din numărul de puncte acordat pentru cel mai mare preţ oferit;
e) întreprinderile mici şi mijlocii au acces prioritar la închirierea, concesionarea sau leasingul activelor disponibile ale societăţilor comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome, in condiţiile art. 13.
(2) Societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat; precum şi regiile autonome sunt obligate ca, în termen de 90 de zile de la data depunerii cererilor de către persoanele interesate, să încheie contracte de. vânzare-cumpărare prevăzute fa alin. (1 ) lit. a)- d) sau să asigure accesul prioritar la închirierea, concesionarea sau leasingul activelor disponibile, in condiţiile alin. (1 ) lit. e).
(3) Vânzarea de active, în condiţiile alin. (1), se poate face şi cu plata în rate eşalonate pe termen de 3-5 ani, cu un avans de 5-20%.
(4) În situaţia închirierilor, limitele minime şi maxime de chirie se stabilesc de către Fondul Proprietăţii de Stat, Ministerul Industriei şi Comerţului, consiliile judeţene, municipale sau locale, în colaborare cu patronatele întreprinderilor mici şi mijlocii, pe bază de motivare economică a părţilor implicate şi în scopul sprijinirii înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
Art. 13. - (1 ) În înţelesul prezentei legi, se consideră active disponibile activele care nu surit utilizate. Societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome sunt obligate să stabilească şi să întocmească listele cuprinzând activele disponibile, în termen de 60 de zile de la data intrării in vigoare a prezentei legi. Listele vor fi transmise la birourile de asistenţă pentru constituirea şi dezvoltarea societăţilor comerciale, organizate în cadrul camerelor de comerţ şi industrie judeţene şi a municipiului Bucureşti. Listele vor fi actualizate lunar.
(2) Listele cuprinzând activele disponibile au caracter public şi vor fi afişate la sediile camerelor de comerţ şi industrie judeţene şi a municipiului Bucureşti. Birourile de asistenţă pentru constituirea şi dezvoltarea societăţilor comerciale, organizate în cadrul camerelor de comerţ şi industrie, vor anunţa prin intermediul presei locul unde sunt afişate listele cuprinzând activele disponibile.
Art. 14. - (1 ) Fondul Proprietăţii de Stat, ministerele sau autorităţile publice locale dau mandat reprezentanţilor lor in adunările generale şi în consiliile de administraţie ale societăţilor comerciale, companiilor naţionale la care statul este acţionar majoritar, precum şi regiilor autonome să determine vânzarea activelor aflate în situaţia prevăzută la art. 12 alin. (1 ).
(2) Fondul Proprietăţii de Stat, ministerele sau autorităţile publice

Secţiunea a 3-a
Accesul prioritar la achiziţiile publice de bunuri materiale,
lucrări şi servicii


Art. 15. - (1 ) Guvernul, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autorităţile publice locale trebuie să asigure creşterea ponderii întreprinderilor mici şi mijlocii îr valoarea contractelor de achiziţii publice de bunuri materiale, lucrări şi servicii, urmărind ca această pondere să atingă un nivel comparabil cu contribuţia acestora la realizarea produsului intern brut.
(2) Întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de afaceri şi garanţiile cerute în achiziţiile publice de bunuri materiale, lucrări şi servicii.
(3) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi Guvernul va elabora norme metodologice, în condiţiile alin. (2), care să stimuleze accesul întreprinderilor mici şi mijlocii la contracte de achiziţii publice de bunuri materiale, lucrări şi servicii.
(4) Instituţiile publice, societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome au obligaţia de a organiza prima licitaţie doar pentru întreprinderile mici şi mijlocii, după cum urmează:
a) cererile de ofertă pentru procurări de materiale care nu depăşesc 500.000.000 lei;
b) cererile de ofertă pentru procurări de echipamente care nu depăşesc 1.000.000.000 lei;
c) cererile de ofertă pentru reparaţii care nu depăşesc 2.000.000.000 lei;
d) cererile de ofertă pentru construcţii care nu depăşesc 3.000.000.000 lei.
(5) În situaţia neadjudecării, licitaţiei de către întreprinderile mici şi mijlocii se va organiza o altă licitaţie cu acces liber, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 16. - (1) Guvernul sprijină activitatea de cercetare şi inovare tehnologică desfăşurată de întreprinderile mici şi mijlocii, prin:
a) includerea în programul naţional a unui capitol distinct referitor la activitatea de cercetare-dezvoltare desfăşurată de întreprinderile mici şi mijlocii:
b) asigurarea contractării cu prioritate a tematicii solicitate de întreprinderile mici şi mijlocii, de către institutele de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare;
c) facilitarea accesului la informaţii tehnologice de specialitate în condiţiile legii şi înfiinţarea de incubatoare de afaceri, parcuri ştiinţifice şi alte forme asemănătoare;
d) obligativitatea punerii la dispoziţie întreprinderilor mici şi mijlocii a rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare finanţate de la buget, în aceleaşi condiţii de care beneficiază în prezent societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome.
(2) Guvernul, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autorităţile locale vor acorda sprijin, pe bază de programe, întreprinderilor mici şi mijlocii, vizând încurajarea activităţilor câre contribuie la lărgirea pieţelor întreprinderilor şi, cu prioritate, la dezvoltarea exporturilor prin sprijin financiar şi asigurări de risc pentru operaţiuni de comerţ exterior, accesul la informaţii privind pieţele interne şi externe, pentru realizarea de acţiuni promoţionale, expoziţii în ţară şi străinătate.

Secţiunea a 4-a
Servicii de informare, asistenţă, consultanţă, cercetare şi
inovare tehnologică, acordate întreprinderilor mici şi mijlocii


Art. 17. - (1) În scopul desfăşurării şi dezvoltării activităţii lor, întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de servicii de informare, asistenţă, consultanţă, cercetare şi inovare tehnologică în domeniile financiar-bancar, management şi marketing.
(2) Guvernul, autorităţile administraţiei publice locale, camerele de comerţ şi industrie şi organizaţiile patronale ale întreprinderilor mici şi mijlocii sprijină funcţionarea unei reţele naţionale de centre de consultanţă şi management al informaţiilor pentru întreprinderile mici şi mijlocii. În acest scop se va constitui reţeaua naţională de centre de consultanţă, prin grija Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, prin libera aderare a centrelor de consultanţă şi management al informaţiilor şi a organizaţiilor neguvernamentale care activează în acelaşi domeniu.
(3) Costurile pentru serviciile de informare, asistenţă, consultanţă, cercetare şi inovare tehnologică acordate întreprinderilor mici şi mijlocii se suportă parţial din sumele prevăzute anual în legea bugetului de stat, pe bază de programe.
Art. 18. - Guvernul sprijină activitatea de cercetare şi inovare tehnologică desfăşurată de întreprinderile mici şi mijlocii, prin transfer tehnologic gratuit, către întreprinderile mici şi mijlocii producătoare de bunuri şi servicii, al rezultatelor cercetării din Programul naţional de cercetare.

Secţiunea a 5-a
Pregătirea profesională managerială


Art. 19. - (1 ) Guvernul şi autorităţile publice locale asigură, prin sumele alocate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, precum şi prin programele susţinute de organisme internaţionale sau alte surse, finanţarea integrală sau parţială a unor programe de pregătire profesională destinate managerilor şi angajaţilor întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Programele de pregătire vor fi realizate prin intermediul:
a) instituţiilor de învăţământ de stat şi particular, autorizate şi acreditate potrivit legii;
b) organizaţiilor şi centrelor de asistenţă şi consultanţă, care au drept scop sprijinirea dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii;
c) programelor de formare finanţate de organisme internaţionale.
(3) Întreprinderile mici şi mijlocii, cu capacitate de formare profesională corespunzătoare la locul de muncă în diverse meserii; vor putea elibera, în condiţiile legii, atestate de calificare profesională.

CAPITOLUL III
Programe de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii


Art. 20. - (1) Guvernul va aproba anual programe de încurajare şi de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pe baza programelor elaborate de Agenţia Naţională pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, cu consultarea camerelor de comerţ şi industrie şi a patronatelor întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) La nivelul unităţilor administrativ-teritoriale programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii se aprobă de către autorităţile administraţiei publice locale, corespunzător atribuţiilor acestora, şi se finanţează din bugetele proprii şi din surse atrase.
Art. 21. - (1 ) Anual, prin legea bugetului de stat se alocă fonduri pentru finanţarea programelor de dezvoltare şi a măsurilor de sprijinire a înfiinţării de noi întreprinderi şi de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Sumele alocate pentru sprijinirea înfiinţării de întreprinderi şi susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii vor fi evidenţiate şi urmărite în mod distinct în bugetul de stat, in bugetele locale şi' în bugetele fondurilor speciale, precum şi în bugetele ordonatorilor de credite.
(3) Programele vor fi derulate de către Agenţia Naţională ' a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, prin intermediul organizaţiilor sau instituţiilor de drept privat. Selectarea organizaţiilor sau instituţiilor de drept privat se face prin licitaţie. Între câştigătorul licitaţiei şi unitatea specializată în problemele întreprinderilor mici şi mijlocii din cadrul Guvernului se încheie un contract de prestări de servicii, în baza căruia se va trece la derularea programului respectiv.
(4) Plafoanele de cheltuieli aferente serviciilor de redactare a programelor de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, serviciilor de conducere a programelor şi cele complementare acestora, de monitorizare, evaluare şi control, vor fi stabilite la aprobarea bugetului fiecărui program, dar nu mai mult de 10% din valoarea sumelor alocate pentru programul propriu-zis.
(5) Sumele alocate potrivit prezentului articol pot fi utilizate şi pentru acoperirea unor cheltuieli proprii de funcţionare ale ordonatorilor de credite, numai în măsura în care activităţile acestora, consacrate stimulării întreprinderilor mici şi mijlocii, şi cheltuielile proprii aferente pot fi evidenţiate şi urmărite distinct.

CAPITOLUL IV
Facilităţile economico-financiare, fiscale şi bancare care
se acordă întreprinderilor mici şi mijlocii cu capital
integral privat


Art. 22. - Întreprinderile mici şi mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale pentru maşinile, instalaţiile, echipamentele industriale, know-how, care se importă în vederea dezvoltării activităţilor proprii de producţie şi servicii şi care se achită din fonduri proprii sau din credite obţinute de la bănci româneşti sau străine.
Art. 23. - Cota-parte din profitul brut reinvestit de către întreprinderile mici şi mijlocii nu se impozitează.
Art. 24. - (1 ) Întreprinderile mici şi mijlocii vor beneficia de reducerea impozitului pe profit în proporţie de 20%, în cazul în care creează noi locuri dg muncă, dacă se asigură creşterea numărului scriptic cu cel puţin 10% faţă de anul financiar precedent.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică în următoarele condiţii: a) reducerea impozitului pe profit se aplică în perioada în care forţa de muncă nou-angajată rămâne în întreprindere şi nu se fac alte disponibilizări;
b) forţa de muncă nou-angajată să fie de cel puţin 10% din forţa de muncă existentă în întreprindere în momentul angajării.
Art. 25. - Întreprinderile mici şi mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale pentru importul de materii prime necesare pentru fabricarea produselor de către acestea, în cazul în care aceste produse sunt la rândul lor scutite de la plata taxelor vamale de import. Lista cuprinzând produsele scutite se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului.
Art. 26. - (1 ) Întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de reducerea cu 75% a impozitului pe profitul obţinut din producţia livrată la export.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică exporturilor de resurse primare sau celor asimilate acestora.
Art. 27. - În vederea simplificării sistemului de impozitare pe veniturile persoanelor fizice, ale asociaţiilor familiale şi ale întreprinderilor mici şi mijlocii, se va aplica sistemul forfetar de impozitare, stabilit în funcţie de cifra de afaceri din anul precedent.
Art. 28. - Prin hotărâre a Guvernului se înfiinţează Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii, care va avea filiale în fiecare reşedinţă de judeţ.
Art. 29. - Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii se înfiinţează sub forma societăţilor comerciale pe acţiuni, în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată.
Art. 30. - Capitalul social al Fondului naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii se exprimă în acţiuni nominative, cu valoare nominală de 1.000.000 lei.
Art. 31. - Acţiunile Fondului naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii pot fi admise la cotarea unei burse de valori sau pot fi negociate pe o altă piaţă organizată de valori mobiliare.
Art. 32. - Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii nu poate funcţiona decât după vărsarea integrală a capitalului social subscris.
Art. 33. - Capitalul social al Fondului naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii poate fi majorat prin emisiune de acţiuni sau de obligaţiuni convertibile în acţiuni.
Art. 34. - (1) Capitalul social al Fondului. naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii, stabilit la înfiinţare, este de 50.000.000.000 lei, având ca sursă de alocare bugetul de stat.
(2) Capitalul social de 5p.000.000.000 lei va fi majorat; pe o perioadă de 5 ani, cu 0,4% din veniturile bugetare.
Art. 35. - Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii are ca obiect de activitate exclusiv garantarea creditelor sau 8, altor instrumente de finanţare care pot fi obţinute de către întreprinderile mici şi mijlocii de la băncile comerciale ori din alte surse.

CAPITOLUL V
Coordonarea politicilor şi a programelor de dezvoltare a
întreprinderilor mici şi mijlocii


Art. 36. - Guvernul asigură coordonarea politicilor şi a măsurilor de încurajare şi de stimulare a întreprinderilor mici şi mijlocii, monitorizarea şi evaluarea acestora, prin Agenţia Naţională a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii. Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale a Întreprinderilor Mici si Mijlocii se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 37. - (1) Până la data de 30 octombrie a fiecărui an Guvernul prezintă Parlamentului un raport anual cu privire la dezvoltarea sectorului de întreprinderi mici şi mijlocii, modul în care corespund 'necesităţilor întreprinderilor mici şi mijlocii cadrul macroeconomic, cadrul legislativ şi cel instituţional, politicile de încurajare şi de stimulare adoptate şi stadiul aplicării acestora, măsurile adoptate şi efectele constatate. Raportul anual trebuie să fie însoţit de programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii care urmează a fi întreprinse în anul calendaristic următor, în vederea aprobării de către Parlament a includerii fondurilor care se estimează a fi prevăzute în legea bugetului de stat pentru anul următor.
(2) Raportul anual trebuie să reflecteze rezultatele consultărilor şi conlucrării cu organizaţiile de întreprinzători şi cu celelalte structuri ale mediului de afaceri si ale societăţi civile interesate.

CAPITOLUL VI
Sancţiuni


Art. 38. - (1 ) Refuzul nejustificat al eliberării avizului, autorizaţiei sau licenţei de funcţionare a întreprinderilor mici şi mijlocii ori întârzierea în eliberarea acestora de către instituţiile publice, abilitate conform art. 5, 9 şi 10, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Nerespectarea de către societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi de către regiile autonome a obligaţiilor prevăzute la art. 12 alin. (2) şi la art. 15 alin. (4) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei:
(3) Nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 13 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 75.000.000 lei la 150.000:000 lei.
(4) Sancţiunile se aplică individual persoanelor care au săvârşit contravenţia, salariaţi ai societăţilor comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ai regiilor autonome sau membri ai consiliului de administraţie al acestora.
(5) Veniturile realizate în baza contractelor de concesionare, închiriere sau asociere în participaţiune pentru activele sau spaţiile aparţinând societăţilor comerciale sau companiilor naţionale la care statul este acţionar majoritar, precum şi regiilor autonome se impozitează cu 90%.
(6) Societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome vor plăti pentru spaţiile, utilajele şi echipamentele tehnice neutilizate, care nu au fost oferite întreprinderilor mici şi mijlocii la vânzare sau în contract de leasing, o penalizare anuală de 1 % din valoarea de inventar a acestora. Penalizarea se va face venit la bugetul de stat sau la bugetul local.
(7) Constatarea - contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite ale Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii.
(8) Regimul contravenţiilor prevăzute la alin. (1)-(3) se completează în mod corespunzător cu prevederile. Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia prevederilor art. 25-27.
(9) Guvernul va indexa periodic cuantumul amenzilor cu rata inflaţiei.

CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii


Art. 39. - (1 ) Finanţarea programelor de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi contractarea activităţilor cuprinse în aceste programe, potrivit prevederilor art. 20 şi 21, se fac prin exceptarea de la prevederile art. 22, 38 şi 79 din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi Guvernul va aproba, pe baza propunerilor Ministerului Finanţelor şi ale Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, norme metodologice privind modalitatea de finanţare a programelor şi a măsurilor de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, potrivit prevederilor art. 20 şi 21.
Art. 40. - Programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, aprobate potrivit prezentei legi; vor fi finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, din fonduri provenite de la organisme internaţionale sau din alte surse.
Art. 41. - (1) Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile publice, republicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie 1995, cu modificările ulterioare, nu se aplică în situaţiile prevăzute la art. 15 şi 16.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 25/1993 privind stimularea întreprinderilor mici şi mijlocii, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994 şi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 24 octombrie 1994, cu modificările ulterioare.

Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comună din 17 iunie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.


PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR p. PREȘEDINTELE SENATULUI
ION DIACONESCU MIRCEA IONESCU-QUINTUS



Bucureşti, 20 iulie 1999.
Nr. 133.


 

L nr. 415 publicat în M.Of. nr. 406 din data: 07/23/2001

L415/2001

Lege nr. 415 din 18 iulie 2001 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 297/2000 pentru completarea Legii nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii

 


Parlamentul României

Lege nr. 415

din 18 iulie 2001

privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 297/2000 pentru completarea Legii nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii

Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 406 din 23 iulie 2001



Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Articol unic. - Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 297 din 30 decembrie 2000 pentru completarea Legii nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000, cu următoarele modificări:
1. La articolul I punctul 1, alineatele (3) şi (4) al articolului 141 vor avea următorul cuprins:
"(3) Instituţiile publice, societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome au obligaţia să organizeze prima procedură de achiziţie publică doar pentru întreprinderile mici şi mijlocii, după cum urmează:
a) pentru procurări de bunuri, cu excepţia echipamentelor, şi servicii, cu excepţia reparaţiilor, care nu depăşesc 500.000.000 lei;
b) pentru procurări de echipamente care nu depăşesc 1.000.000.000 lei;
c) pentru reparaţii care nu depăşesc 2.000.000.000 lei;
d) pentru construcţii care nu depăşesc 3.000.000.000 lei.
(4) În situaţia nerealizării achiziţiei publice de la întreprinderile mici şi mijlocii se va organiza o altă procedură de achiziţie publică cu acces liber, conform reglementărilor în vigoare."
2. La articolul I punctul 1, articolul 141 se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
"(5) În cazul procedurii de achiziţie publică organizată conform prevederilor art. 141 alin. (2) şi (3), legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice se aplică în mod corespunzător."
3. La articolul I punctul 2, articolele 211-214 vor avea următorul cuprins:
"Art. 211. - Întreprinderile mici şi mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale pentru importul de maşini, instalaţii, echipamente industriale, instrumente, aparate şi know-how, care se regăsesc la cap. 84, 85 şi 87, cu excepţia autoturismelor, şi la cap. 90 din Tariful vamal de import al României, achiziţionate în vederea dezvoltării activităţii proprii de producţie şi servicii.
Art. 212. - (1) Profitul brut utilizat în anul fiscal curent de către întreprinderile mici şi mijlocii pentru investiţii în active corporale şi necorporale amortizabile, definite potrivit Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, cu modificările ulterioare, destinate activităţilor pentru care contribuabilul este autorizat, nu se impozitează. Această facilitate se calculează lunar, iar sumele reinvestite se repartizează ca surse proprii de finanţare.
(2) Pentru investiţiile care nu sunt finalizate în anul curent respectiv scutirea de impozit pe profit se acordă proporţional cu valoarea lucrărilor realizate efectiv în baza unei situaţii parţiale de lucrări.
(3) Investiţiile realizate potrivit prezentului articol vor rămâne în patrimoniul întreprinderilor mici şi mijlocii cel puţin o perioadă egală cu jumătate din durata de funcţionare a acestora. În caz contrar impozitul se recalculează pentru perioada în care întreprinderea a beneficiat de prevederile alin. (1) şi se varsă la bugetul de stat, împreună cu majorările de întârziere aferente.
(4) Pentru maşinile, instalaţiile, echipamentele industriale, instrumentele, aparatele şi know-how se poate utiliza regimul de amortizare accelerată, cu condiţia ca întreprinderea să nu înregistreze pierderi.
Art. 213. - (1) Întreprinderile mici şi mijlocii vor beneficia de reducerea impozitului pe profit în proporţie de 20%, în cazul în care creează noi locuri de muncă, dacă se asigură creşterea numărului mediu scriptic anual cu cel puţin 10% faţă de anul fiscal precedent.
(2) Reducerea impozitului pe profit prevăzută la alin. (1) se aplică în perioada în care forţa de muncă nou-angajată rămâne în întreprindere şi nu se fac alte disponibilizări.
Art. 214. - (1) Întreprinderile mici şi mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale pentru importul unor materii prime deficitare sau care nu se produc în ţară, necesare activităţilor proprii de producţie şi/sau de prestări de servicii.
(2) Lista cuprinzând materiile prime prevăzute la alin. (1) se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului, pe domenii, la propunerea Ministerului pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie, împreună cu ministerele de resort, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Afacerilor Externe."
4. La articolul I punctul 2, articolul 215 se abrogă.

Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 31 mai 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU


Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 12 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU


Bucureşti, 18 iulie 2001.
Nr. 415.