|
L nr. 133
publicat în M.Of. nr. 349
din data: 07/23/99
L133/1999
LEGE privind stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru înfiinţarea
şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii
LEGE
privind
stimularea întreprinzătorilor privaţi pentru
înfiinţarea
şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii
generale
Art. 1. - (1) Prezenta
lege reglementează stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Prevederile cuprinse
în prezentul act normativ se aplică şi întreprinzătorilor autorizaţi
prin Decretul-lege nr. 54/1990, precum şi asociaţiilor familiale.
Art. 2. - În sensul
prezentei legi, întreprinzătorul este o persoană fizică autorizată sau
o persoană juridică care, în mod individual sau în asociere cu alte persoane
fizice autorizate sau cu persoane juridice, organizează o societate
comercială, denumită în continuare întreprindere, în vederea desfăşurării
unor fapte şi acte de comerţ conform prevederilor art. 3.
Art. 3. - Prin întreprindere
se înţelege orice formă de organizare a unei activităţi
economice, autonomă patrimonial şi autorizată potrivit legilor în
vigoare să facă acte şi fapte de comerţ în scopul obţinerii de
profit prin realizarea de bunuri materiale, respectiv prestări de servicii,
din vânzarea acestora pe piaţă, în condiţii de concurenţă.
Art. 4. - (1)
Întreprinderile mici şi mijlocii care îşi desfăşoară
activitatea în sfera producţiei de bunuri materiale şi servicii se
definesc, în funcţie de numărul mediu scriptic anual de personal, după
cum urmează:
a) până la 9 salariaţi
- microîntreprinderi;
b) între 10 şi 49 de
salariaţi - întreprlnderi mici;
c) între 50 şi 249 de
salariaţi - întreprinderi mijlocii.
(2) Nu se încadrează în
prevederile prezentei legi societăţile bancare, societăţile de
asigurare şi reasigurare, societăţile de administrare a fondurilor
financiare de investiţii, societăţile de valori mobiliare şi
societăţile cu activitate exclusivă de comerţ exterior.
(3) Nu beneficiază de prevederile
prezentei legi societăţile comerciale care au ca acţionar sau
asociat persoane juridice care îndeplinesc cumulativ următoarele două condiţii:
a) au peste 250 de angajaţi;
b) deţin peste 25%
din capitalul social.
(4) Beneficiază de
prevederile prezentei legi întreprinderile mici şi mijlocii care
realizează o cifră de afaceri anuală echivalentă cu până la 8 milioane euro.
Art. 5. - (1) Dovada
numărului mediu scriptic anual se eliberează de către Camera de muncă, pe
baza numărului mediu scriptic raportat în anul anterior, şi este
valabilă-pentru întregul an în curs.
(2) În cazul
întreprinderilor înfiinţate în anul în curs se
va lua în calcul perioada cuprinsă între data înfiinţării şi data
eliberării respectivei dovezi.
(3) Camera de muncă va elibera dovada prevăzută la alin. (1) în maximum 5
zile lucrătoare de la data solicitării.
(4) Dovada pentru nivelul cifrei de afaceri se eliberează de către
administraţia financiară, în baza hotărârii Guvernului.
Art. 6. - Beneficiază de prevederile prezentei legi numai întreprinderile
mici şi mijlocii cu capital integral privat.
Art. 7. - Termenii microîntreprindere, întreprindere mică, şi
mijlocie, precum şi termenul derivat întreprinderi mici şi
mijlocii vor fi utilizaţi, potrivit prevederilor art. 4, în toate
reglementările, statisticile şi alte documente oficiale emise de către
autorităţi sau alte instituţii publice.
CAPITOLUL Il
Crearea unui cadru favorabil înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii
Secţiunea
1
Proceduri administrative
Art. 8. - Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, autorităţile administraţiei publice locale şi
camerele de comerţ şi industrie, în cadrul competenţei lor, au
obligaţia să elaboreze politici şi să asigure măsuri şi acţiuni
menite să contribuie la protecţia întreprinzătorilor în raporturile lor
cu statul, în special prin simplificarea procedurilor administrative impuse
întreprinderilor şi prin prevenirea creşterii nejustificate a
costurilor întreprinderilor, legate de conformarea acestora faţă de
reglementările în vigoare.
Art. 9. - (1) Sub sancţiunea nulităţii absolute, se interzic
orice măsuri sau acte care au ca scop sau ca efect discriminarea în
defavoarea întreprinderilor mici şi mijlocii sau în defavoarea întreprinderilor
nou-create, pe criterii de vechime sau dimensiune.
(2) Pentru simplificarea formalităţilor administrative se introduce
o procedură unică de înregistrare a întreprinderilor mici şi mijlocii,
prin completarea unui singur formular şi prin depunerea acestuia la
Camera de Comerţ şi Industrie oficiul teritorial al registrului
comerţului care, după înmatriculare sau transcrierea unor menţiuni
modificatoare, va transmite; în termen de 20 de zile, informaţiile
necesare instituţiilor publice abilitate pentru înregistrarea fiscală,
înregistrarea în evidenţa contribuabililor la asigurările sociale şi
la asigurările de sănătate.
Art. 10. - (1) Pentru a stimula înfiinţarea şi dezvoltarea
întreprinderilor mici şi mijlocii se introduce o procedură simplificată
privind obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi licenţelor
de funcţionare, realizată prin camerele de comerţ şi industrie
- birourile de asistenţă pentru constituirea şi dezvoltarea societăţilor
comerciale. În acest caz, regimul tarifelor practicat va fi similar cu cel
existent la oficiile registrului comerţului.
(2) Instituţiile publice abilitate să avizeze sau să autorizeze funcţionarea
întreprinderilor mici şi mijlocii sunt obligate să colaboreze cu
camerele de comerţ şi industrie pentru realizarea procedurilor
prevăzute de lege.
Secţiunea a 2-a
Accesul la servicii publice şi la active aparţinând societăţilor
comerciale şi companiilor naţionale la care statul este acţionar
majoritar, precum şi regiilor autonome
Art. 11. - Guvernul, organele de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi autorităţile locale sunt obligate să acorde
sprijin întreprinderilor mici şi mijlocii vizând facilitarea accesului
lor la reţele de transport şi de comunicaţii, asigurarea
furnizării de energie, gaze, apă şi alte utilităţi publice necesare
activităţii acestora.
Art. 12. - (1 ) Întreprinderile mici şi mijlocii au acces la
activele disponibile ale societăţilor comerciale şi companiilor naţionale
cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome; în
următoarele condiţii:
a) activele disponibile utilizate de întreprinderile mici şi
mijlocii în baza contractului de închiriere, a contractului de locaţie
de gestiune sau a contractului de asociere în participaţiune, încheiate
cu societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital
majoritar de stat, precum şi cu regiile autonome, la data intrării în
vigoare a prezentei legi vor fi vândute, la solicitarea deţinătorului,
la preţul negociat, stabilit pe baza raportului de evaluare după
deducerea investiţiilor efectuate în activ de către chiriaş;
b) contractul de închiriere sau contractul de locaţie de gestiune se
va transforma, la solicitarea deţinătorului, în contract de leasing, cu
clauză irevocabilă de vânzare;
c) întreprinderile mici şi mijlocii au drept de preempţiune la
cumpărarea activelor disponibile ale societăţilor comerciale şi.
companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ale
regiilor autonome aflate în vecinătatea imediată a activelor pe care le deţin
în proprietate;
d) întreprinderile mici şi mijlocii au prioritate la cumpărarea
activelor disponibile ale societăţilor comerciale şi companiilor naţionale
cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome. În situaţia
în care sunt mai mulţi solicitanţi, cumpărarea se va face prin
licitaţie publică, pornindu-se de la preţul stabilit prin raportul
de evaluare. În această situaţie, prin grila de punctaj se acordă unei
întreprinderi mici şi mijlocii un număr de puncte echivalent cu 30% din
numărul de puncte acordat pentru cel mai mare preţ oferit;
e) întreprinderile mici şi mijlocii au acces prioritar la
închirierea, concesionarea sau leasingul activelor disponibile ale societăţilor
comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat,
precum şi ale regiilor autonome, in condiţiile art. 13.
(2) Societăţile comerciale şi companiile naţionale cu
capital majoritar de stat; precum şi regiile autonome sunt obligate ca,
în termen de 90 de zile de la data depunerii cererilor de către persoanele
interesate, să încheie contracte de. vânzare-cumpărare prevăzute fa alin. (1 ) lit. a)- d) sau să asigure accesul prioritar la
închirierea, concesionarea sau leasingul activelor disponibile, in condiţiile
alin. (1 ) lit. e).
(3) Vânzarea de active, în condiţiile alin. (1), se poate face şi
cu plata în rate eşalonate pe termen de 3-5 ani, cu un avans de 5-20%.
(4) În situaţia închirierilor, limitele minime şi maxime de
chirie se stabilesc de către Fondul Proprietăţii de Stat, Ministerul
Industriei şi Comerţului, consiliile judeţene, municipale sau
locale, în colaborare cu patronatele întreprinderilor mici şi mijlocii,
pe bază de motivare economică a părţilor implicate şi în scopul
sprijinirii înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii.
Art. 13. - (1 ) În înţelesul prezentei legi,
se consideră active disponibile activele care nu surit utilizate.
Societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital
majoritar de stat, precum şi regiile autonome sunt obligate să
stabilească şi să întocmească listele cuprinzând activele disponibile,
în termen de 60 de zile de la data intrării in vigoare a prezentei legi.
Listele vor fi transmise la birourile de asistenţă pentru constituirea şi
dezvoltarea societăţilor comerciale, organizate în cadrul camerelor de
comerţ şi industrie judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Listele vor fi actualizate lunar.
(2) Listele cuprinzând activele disponibile au caracter public şi
vor fi afişate la sediile camerelor de comerţ şi industrie
judeţene şi a municipiului Bucureşti. Birourile de asistenţă
pentru constituirea şi dezvoltarea societăţilor comerciale,
organizate în cadrul camerelor de comerţ şi industrie, vor anunţa
prin intermediul presei locul unde sunt afişate listele cuprinzând
activele disponibile.
Art. 14. - (1 ) Fondul Proprietăţii de
Stat, ministerele sau autorităţile publice locale dau mandat reprezentanţilor
lor in adunările generale şi în consiliile de administraţie ale
societăţilor comerciale, companiilor naţionale la care statul este
acţionar majoritar, precum şi regiilor autonome să determine
vânzarea activelor aflate în situaţia prevăzută la art. 12 alin. (1 ).
(2) Fondul Proprietăţii de Stat, ministerele sau autorităţile
publice
Secţiunea a 3-a
Accesul prioritar la achiziţiile publice de bunuri materiale,
lucrări şi servicii
Art. 15. - (1 ) Guvernul, ministerele şi
celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi
autorităţile publice locale trebuie să asigure creşterea ponderii
întreprinderilor mici şi mijlocii îr valoarea contractelor de achiziţii
publice de bunuri materiale, lucrări şi servicii, urmărind ca această
pondere să atingă un nivel comparabil cu contribuţia acestora la
realizarea produsului intern brut.
(2) Întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de reduceri cu 50%
pentru criteriile legate de cifra de afaceri şi garanţiile cerute
în achiziţiile publice de bunuri materiale, lucrări şi servicii.
(3) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi Guvernul va elabora norme metodologice, în condiţiile alin. (2),
care să stimuleze accesul întreprinderilor mici şi mijlocii la contracte
de achiziţii publice de bunuri materiale, lucrări şi servicii.
(4) Instituţiile publice, societăţile comerciale şi
companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi
regiile autonome au obligaţia de a organiza prima licitaţie doar
pentru întreprinderile mici şi mijlocii, după cum urmează:
a) cererile de ofertă pentru procurări de materiale care nu depăşesc
500.000.000 lei;
b) cererile de ofertă pentru procurări de echipamente care nu depăşesc
1.000.000.000 lei;
c) cererile de ofertă pentru reparaţii care nu depăşesc
2.000.000.000 lei;
d) cererile de ofertă pentru construcţii care nu depăşesc
3.000.000.000 lei.
(5) În situaţia neadjudecării, licitaţiei de către
întreprinderile mici şi mijlocii se va organiza o altă licitaţie cu
acces liber, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 16. - (1) Guvernul sprijină activitatea de cercetare şi inovare
tehnologică desfăşurată de întreprinderile mici şi mijlocii, prin:
a) includerea în programul naţional a unui capitol distinct
referitor la activitatea de cercetare-dezvoltare desfăşurată de
întreprinderile mici şi mijlocii:
b) asigurarea contractării cu prioritate a tematicii solicitate de
întreprinderile mici şi mijlocii, de către institutele de cercetare ştiinţifică
şi dezvoltare;
c) facilitarea accesului la informaţii tehnologice de specialitate
în condiţiile legii şi înfiinţarea de incubatoare de afaceri,
parcuri ştiinţifice şi alte forme asemănătoare;
d) obligativitatea punerii la dispoziţie întreprinderilor mici şi
mijlocii a rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare finanţate
de la buget, în aceleaşi condiţii de care beneficiază în prezent
societăţile comerciale şi companiile naţionale cu capital
majoritar de stat, precum şi regiile autonome.
(2) Guvernul, organele de specialitate ale administraţiei publice
centrale şi autorităţile locale vor acorda sprijin, pe bază de
programe, întreprinderilor mici şi mijlocii, vizând încurajarea activităţilor
câre contribuie la lărgirea pieţelor întreprinderilor şi, cu
prioritate, la dezvoltarea exporturilor prin sprijin financiar şi
asigurări de risc pentru operaţiuni de comerţ exterior, accesul la
informaţii privind pieţele interne şi externe, pentru
realizarea de acţiuni promoţionale, expoziţii în ţară şi
străinătate.
Secţiunea a 4-a
Servicii de informare, asistenţă, consultanţă, cercetare şi
inovare tehnologică, acordate întreprinderilor mici şi mijlocii
Art. 17. - (1) În scopul desfăşurării şi dezvoltării activităţii
lor, întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de servicii de
informare, asistenţă, consultanţă, cercetare şi inovare
tehnologică în domeniile financiar-bancar, management şi marketing.
(2) Guvernul, autorităţile administraţiei publice locale,
camerele de comerţ şi industrie şi organizaţiile patronale
ale întreprinderilor mici şi mijlocii sprijină funcţionarea unei reţele
naţionale de centre de consultanţă şi management al informaţiilor
pentru întreprinderile mici şi mijlocii. În acest scop se va constitui
reţeaua naţională de centre de consultanţă, prin grija Agenţiei
Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, prin libera
aderare a centrelor de consultanţă şi management al informaţiilor
şi a organizaţiilor neguvernamentale care activează în acelaşi
domeniu.
(3) Costurile pentru serviciile de informare, asistenţă, consultanţă,
cercetare şi inovare tehnologică acordate întreprinderilor mici şi
mijlocii se suportă parţial din sumele prevăzute anual în legea
bugetului de stat, pe bază de programe.
Art. 18. - Guvernul sprijină activitatea de cercetare şi inovare
tehnologică desfăşurată de întreprinderile mici şi mijlocii, prin
transfer tehnologic gratuit, către întreprinderile mici şi mijlocii
producătoare de bunuri şi servicii, al rezultatelor cercetării din
Programul naţional de cercetare.
Secţiunea a 5-a
Pregătirea
profesională managerială
Art. 19. - (1 ) Guvernul şi autorităţile
publice locale asigură, prin sumele alocate de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, precum şi prin programele susţinute de organisme
internaţionale sau alte surse, finanţarea integrală sau parţială
a unor programe de pregătire profesională destinate managerilor şi
angajaţilor întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Programele de pregătire vor fi realizate prin intermediul:
a) instituţiilor de învăţământ de stat şi particular,
autorizate şi acreditate potrivit legii;
b) organizaţiilor şi centrelor de asistenţă şi
consultanţă, care au drept scop sprijinirea dezvoltării sectorului
întreprinderilor mici şi mijlocii;
c) programelor de formare finanţate de organisme internaţionale.
(3) Întreprinderile mici şi mijlocii, cu capacitate de formare
profesională corespunzătoare la locul de muncă în diverse meserii; vor putea
elibera, în condiţiile legii, atestate de calificare profesională.
CAPITOLUL III
Programe de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii
Art. 20. - (1) Guvernul va aproba anual programe de încurajare şi de
stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii pe baza programelor elaborate de Agenţia Naţională pentru
Întreprinderile Mici şi Mijlocii, cu consultarea camerelor de comerţ
şi industrie şi a patronatelor întreprinderilor mici şi
mijlocii.
(2) La nivelul unităţilor administrativ-teritoriale programele de
dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii se aprobă de către autorităţile
administraţiei publice locale, corespunzător atribuţiilor acestora,
şi se finanţează din bugetele proprii şi din surse atrase.
Art. 21. - (1 ) Anual, prin legea bugetului de
stat se alocă fonduri pentru finanţarea programelor de dezvoltare şi
a măsurilor de sprijinire a înfiinţării de noi întreprinderi şi de
susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Sumele alocate pentru sprijinirea înfiinţării de întreprinderi şi
susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii vor fi
evidenţiate şi urmărite în mod distinct în bugetul de stat, in
bugetele locale şi' în bugetele fondurilor speciale, precum şi în
bugetele ordonatorilor de credite.
(3) Programele vor fi derulate de către Agenţia Naţională ' a
Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, prin intermediul organizaţiilor
sau instituţiilor de drept privat. Selectarea organizaţiilor sau
instituţiilor de drept privat se face prin licitaţie. Între câştigătorul
licitaţiei şi unitatea specializată în problemele întreprinderilor
mici şi mijlocii din cadrul Guvernului se încheie un contract de
prestări de servicii, în baza căruia se va trece la derularea programului
respectiv.
(4) Plafoanele de cheltuieli aferente serviciilor de redactare a
programelor de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii,
serviciilor de conducere a programelor şi cele complementare acestora,
de monitorizare, evaluare şi control, vor fi stabilite la aprobarea
bugetului fiecărui program, dar nu mai mult de 10% din valoarea sumelor
alocate pentru programul propriu-zis.
(5) Sumele alocate potrivit prezentului articol pot fi utilizate şi
pentru acoperirea unor cheltuieli proprii de funcţionare ale
ordonatorilor de credite, numai în măsura în care activităţile acestora,
consacrate stimulării întreprinderilor mici şi mijlocii, şi
cheltuielile proprii aferente pot fi evidenţiate şi urmărite
distinct.
CAPITOLUL IV
Facilităţile economico-financiare, fiscale şi bancare care
se acordă întreprinderilor mici şi mijlocii cu capital
integral privat
Art. 22. - Întreprinderile mici şi mijlocii sunt scutite de la plata
taxelor vamale pentru maşinile, instalaţiile, echipamentele
industriale, know-how, care se importă în vederea dezvoltării activităţilor
proprii de producţie şi servicii şi care se achită din fonduri
proprii sau din credite obţinute de la bănci româneşti sau străine.
Art. 23. - Cota-parte din profitul brut reinvestit de către
întreprinderile mici şi mijlocii nu se impozitează.
Art. 24. - (1 ) Întreprinderile mici şi
mijlocii vor beneficia de reducerea impozitului pe profit în proporţie
de 20%, în cazul în care creează noi locuri dg muncă, dacă se asigură creşterea
numărului scriptic cu cel puţin 10% faţă de anul financiar
precedent.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică în următoarele condiţii: a)
reducerea impozitului pe profit se aplică în perioada în care forţa de
muncă nou-angajată rămâne în întreprindere şi nu se fac alte
disponibilizări;
b) forţa de muncă nou-angajată să fie de cel puţin 10% din forţa
de muncă existentă în întreprindere în momentul angajării.
Art. 25. - Întreprinderile mici şi mijlocii sunt scutite de la plata
taxelor vamale pentru importul de materii prime necesare pentru fabricarea
produselor de către acestea, în cazul în care aceste produse sunt la rândul
lor scutite de la plata taxelor vamale de import. Lista cuprinzând produsele
scutite se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului.
Art. 26. - (1 ) Întreprinderile mici şi
mijlocii beneficiază de reducerea cu 75% a impozitului pe profitul obţinut
din producţia livrată la export.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică exporturilor de resurse primare
sau celor asimilate acestora.
Art. 27. - În vederea simplificării sistemului de impozitare pe
veniturile persoanelor fizice, ale asociaţiilor familiale şi ale
întreprinderilor mici şi mijlocii, se va aplica sistemul forfetar de
impozitare, stabilit în funcţie de cifra de afaceri din anul precedent.
Art. 28. - Prin hotărâre a Guvernului se înfiinţează Fondul naţional
de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii, care
va avea filiale în fiecare reşedinţă de judeţ.
Art. 29. - Fondul naţional de garantare a creditelor pentru
întreprinderile mici şi mijlocii se înfiinţează sub forma societăţilor
comerciale pe acţiuni, în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată.
Art. 30. - Capitalul social al Fondului naţional de garantare a
creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii se exprimă în acţiuni
nominative, cu valoare nominală de 1.000.000 lei.
Art. 31. - Acţiunile Fondului naţional de garantare a
creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii pot fi admise la
cotarea unei burse de valori sau pot fi negociate pe o altă piaţă
organizată de valori mobiliare.
Art. 32. - Fondul naţional de garantare a creditelor pentru
întreprinderile mici şi mijlocii nu poate funcţiona decât după
vărsarea integrală a capitalului social subscris.
Art. 33. - Capitalul social al Fondului naţional de garantare a
creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii poate fi majorat prin
emisiune de acţiuni sau de obligaţiuni convertibile în acţiuni.
Art. 34. - (1) Capitalul social al Fondului. naţional de garantare a
creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii, stabilit la înfiinţare,
este de 50.000.000.000 lei, având ca sursă de alocare bugetul de stat.
(2) Capitalul social de 5p.000.000.000 lei va fi majorat; pe o perioadă
de 5 ani, cu 0,4% din veniturile bugetare.
Art. 35. - Fondul naţional de garantare a creditelor pentru
întreprinderile mici şi mijlocii are ca obiect de activitate exclusiv
garantarea creditelor sau 8, altor instrumente de finanţare care pot fi
obţinute de către întreprinderile mici şi mijlocii de la băncile
comerciale ori din alte surse.
CAPITOLUL V
Coordonarea politicilor şi a programelor de dezvoltare a
întreprinderilor mici şi mijlocii
Art. 36. - Guvernul asigură coordonarea politicilor şi a măsurilor
de încurajare şi de stimulare a întreprinderilor mici şi mijlocii,
monitorizarea şi evaluarea acestora, prin Agenţia Naţională a
Întreprinderilor Mici şi Mijlocii. Organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale a Întreprinderilor Mici si Mijlocii se aprobă
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 37. - (1) Până la data de 30 octombrie a fiecărui an Guvernul
prezintă Parlamentului un raport anual cu privire la dezvoltarea sectorului
de întreprinderi mici şi mijlocii, modul în care corespund 'necesităţilor
întreprinderilor mici şi mijlocii cadrul macroeconomic, cadrul
legislativ şi cel instituţional, politicile de încurajare şi
de stimulare adoptate şi stadiul aplicării acestora, măsurile adoptate şi
efectele constatate. Raportul anual trebuie să fie însoţit de programele
de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii care urmează a fi
întreprinse în anul calendaristic următor, în vederea aprobării de către
Parlament a includerii fondurilor care se estimează a fi prevăzute în legea
bugetului de stat pentru anul următor.
(2) Raportul anual trebuie să reflecteze rezultatele consultărilor şi
conlucrării cu organizaţiile de întreprinzători şi cu celelalte
structuri ale mediului de afaceri si ale societăţi civile interesate.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 38. - (1 ) Refuzul nejustificat al
eliberării avizului, autorizaţiei sau licenţei de funcţionare
a întreprinderilor mici şi mijlocii ori întârzierea în eliberarea
acestora de către instituţiile publice, abilitate conform art. 5, 9 şi
10, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la
5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Nerespectarea de către societăţile comerciale şi companiile
naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi de către regiile
autonome a obligaţiilor prevăzute la art. 12 alin.
(2) şi la art. 15 alin. (4) constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 25.000.000 lei
la 50.000.000 lei:
(3) Nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 13 constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 75.000.000 lei
la 150.000:000 lei.
(4) Sancţiunile se aplică individual persoanelor care au săvârşit
contravenţia, salariaţi ai societăţilor comerciale şi
companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ai
regiilor autonome sau membri ai consiliului de administraţie al
acestora.
(5) Veniturile realizate în baza contractelor de concesionare, închiriere
sau asociere în participaţiune pentru activele sau spaţiile aparţinând
societăţilor comerciale sau companiilor naţionale la care statul
este acţionar majoritar, precum şi regiilor autonome se impozitează
cu 90%.
(6) Societăţile comerciale şi companiile naţionale cu
capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome vor plăti pentru
spaţiile, utilajele şi echipamentele tehnice neutilizate, care nu
au fost oferite întreprinderilor mici şi mijlocii la vânzare sau în
contract de leasing, o penalizare anuală de 1 % din valoarea de inventar a
acestora. Penalizarea se va face venit la bugetul de stat sau la bugetul
local.
(7) Constatarea - contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
se fac de către persoanele împuternicite ale Agenţiei Naţionale
pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii.
(8) Regimul contravenţiilor prevăzute la alin.
(1)-(3) se completează în mod corespunzător cu prevederile. Legii nr. 32/1968
privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia
prevederilor art. 25-27.
(9) Guvernul va indexa periodic cuantumul amenzilor cu rata inflaţiei.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii
Art. 39. - (1 ) Finanţarea programelor de
dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi contractarea
activităţilor cuprinse în aceste programe, potrivit prevederilor art. 20
şi 21, se fac prin exceptarea de la prevederile art. 22, 38 şi 79
din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi Guvernul va aproba, pe baza propunerilor Ministerului Finanţelor şi
ale Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi
Mijlocii, norme metodologice privind modalitatea de finanţare a
programelor şi a măsurilor de stimulare a înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, potrivit prevederilor
art. 20 şi 21.
Art. 40. - Programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi
mijlocii, aprobate potrivit prezentei legi; vor fi finanţate de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale, din fonduri provenite de la
organisme internaţionale sau din alte surse.
Art. 41. - (1) Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile
publice, republicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 281 din
4 decembrie 1995, cu modificările ulterioare, nu se aplică în situaţiile
prevăzute la art. 15 şi 16.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanţa
Guvernului nr. 25/1993 privind stimularea întreprinderilor mici şi
mijlocii, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994 şi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 24
octombrie 1994, cu modificările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor şi de Senat
în şedinţa comună din 17 iunie 1999, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) şi ale
art. 76 alin. (2) din Constituţia
României.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR p. PREȘEDINTELE SENATULUI
ION DIACONESCU MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Bucureşti, 20 iulie 1999.
Nr. 133.
|