François Oliver, director executiv - CARREFOUR România

    REP - Când a luat ființă Carrefour România și care au fost primii pași pe care i-ați făcut pentru a vă implementa ca structură organizațională în România?      

    F.O. - Suntem în România din 1999. Suntem o societate formată din 50% Carrefour, 50% Hyparlo. Primul magazin s-a deschis în iunie 2001, al doilea în septembrie 2003 și al treilea în februarie 2004, iar anul următor vom deschide un nou magazin la Brașov.   

    REP - Care a fost ideea pentru care ați ales România ca țară de desfășurare a acestei activități? 

    F.O. - România este o țară foarte importantă. Să nu uităm că are 23 de milioane de locuitori, iar pentru Carrefour este un target foarte important. Există opt orașe cu mai mult de 300.000 de locuitori și e important acest lucru pentru orice hypermarket. Avem de gând să deschidem cinci hypermarketuri Carrefour doar în București și să mergem în toate orașele care au peste 200.000 de locuitori. Pentru viitor dorim să avem pe piața românească 20 de astfel de hypermarketuri. Cam două pe an vom deschide.

    REP - În care țări mai există rețeaua Carrefour în afară de Franța și România și care e importanța României în economia firmei Carrefour vis-a-vis de alte țări în care există aceste hypermarketuri?

    F.O. - România e o țară importantă în Europa. E o țară latină și consumatorul e asemănător ca și comportament celui portughez, italian, spaniol și chiar francez care ține la felul lui de a mânca și la a găsi produse multe și ieftine într-un singur loc. Este în 30 de țări prezent Carrefour. Cifra de afaceri este de 100 miliarde de euro. Avem 50.000 de angajați și 8000 hypermarketuri Carrefour cu oameni formați de noi.    

    REP - Care a fost prima țară în care ați deschis prima rețea după Franța și a câta este România?

    F.O. - Îmi este greu să fac o anumită ordine pentru că eu mă ocup doar de rețeaua din România. A doua țară după Franța este Brazilia, apoi Spania.       

    REP - Aveți un slogan extrem de interesant cu privire la ,,lovirea” prețurilor. Cum v-a venit ideea?

    F.O. - Sloganul este ,,pentru o viață mai bună”. E obiectivul nostru să avem prețuri cât mai bune și e important să faci acest lucru pentru a-ți câștiga și păstra noi clienți.

    REP - Cum apreciați concurența cu celelalte hypermarketuri: Metro, mai nou și Cora?   

    F.O. - Cred că nu pot să vorbesc de concurență decât în termeni plini de respect. Metro este serios, deosebit, e lider în Europa în cash-and-carry. Așa cum și noi suntem lideri pe segmentul nostru de piață. Cora e serios dar e un outsider.

    REP - Cum decurge colaborarea și cum de v-ați gândit să deschideți împreună cu Orhideea încă un centru Carrefour?

    F.O. - Avem trei feluri de magazine. Primul e un centru comercial, un magazin foarte mare în colaborare cu Mobexpert, unul cu Bricostore. E un concept nou de centru comercial. Al doilea concept e un hypermarket de centru de oraș destinat persoanelor care nu au mașină, care-și pot face cumpărăturile mergând cu autobuzul, troleibuzul sau taxiul. Al treilea e unul de cartier - cel din Colentina. Următorul concept va fi al unui magazin din provincie, respectiv Brașov.

    REP - E o motivație de ordin financiar vis-a-vis de faptul că v-ați îndreptat spre Ardeal, în speță spre Brașov?

    F.O. - Ne propunem să intrăm în forță în toate orașele care au mai mult de 300.000 de locuitori și Brașovul e aproape de București. Are un potențial economic și turistic bine pus la punct.

    REP - Observ că ați învățat destul de bine limba română. Din pasiune ați făcut acest lucru? Cât timp v-a luat?

    F.O. - Suntem în România și e normal să vorbesc limba țării în care mă aflu. Am făcut aproape 40 de ore de curs.

   REP - Care a fost cifra de afaceri a Carrefour România pentru 2003?      

    F.O. - A fost 130 milioane de euro.

    REP- În momentul când se prezintă la dvs. tinerii cu CV-uri ce e important pentru dvs. ca să-i angajați?    

    F.O. - Valoarea lor e importantă. Ii formăm în Franța, avem 250 de studenți la Cluj la Universitatea Babeș-Bolyay pe care îi formăm, colaborăm de asemenea și cu ASE București și cu societăți franceze puternice: BRD, Danone, L’Oreal, Micheline, McErickson si Alcatel pentru a alege profesioniști în domeniu. La Carrefour România avem personal serios și avem în 3 ani 800 de promovări interne. Doi directori sunt din România formați în Franța. Din 2000 și 2001 am recrutat 20 de studenți pentru a studia în Franța, la Carrefour. Sunt persoane respectabile, cu studii. Avem în România personal de calitate. Peste 20% din Carrefour România au aproximativ 23 de ani, așadar acordăm credit tinereții. Suntem 10 francezi si al treilea și al patrulea hypermarket Carrefour are personal sută la sută românesc. Dăm credit tinerilor. A fost un obiectiv pe care l-am avut în vedere și pe care acum l-am dus la îndeplinire.

                 CRISTIAN POPOVICI PETRU