François Oliver, director executiv - CARREFOUR România
REP - Când a luat ființă Carrefour România și care au fost primii pași pe
care i-ați făcut pentru a vă implementa ca structură organizațională în România?
F.O. - Suntem în România din 1999. Suntem o societate formată din 50% Carrefour,
50% Hyparlo. Primul magazin s-a deschis în iunie 2001, al doilea în septembrie 2003 și
al treilea în februarie 2004, iar anul următor vom deschide un nou magazin la Brașov.
REP - Care a fost ideea pentru care ați ales România ca
F.O. - România este o REP - În care țări mai există
rețeaua Carrefour în afară de Franța și România și care e importanța României în
economia firmei Carrefour vis-a-vis de alte țări în care există aceste hypermarketuri? F.O. - România e o țară importantă
în Europa. E o țară latină și consumatorul e asemănător ca și comportament celui
portughez, italian, spaniol și chiar francez care ține la felul lui de a mânca și la a
găsi produse multe și ieftine într-un singur loc. Este în 30 de țări prezent
Carrefour. Cifra de afaceri este de 100 miliarde de euro. Avem 50.000 de angajați și
8000 hypermarketuri Carrefour cu oameni formați de noi.
REP - Care a fost prima țară în care
ați deschis prima rețea după Franța și a câta este România? F.O. - Îmi este greu să fac o
anumită ordine pentru că eu mă ocup doar de rețeaua din România. A doua țară după
Franța este Brazilia, apoi Spania.
REP - Aveți un slogan extrem de
interesant cu privire la ,,lovirea prețurilor. Cum v-a venit ideea? F.O. - Sloganul este ,,pentru o viață
mai bună. E obiectivul nostru să avem prețuri cât mai bune și e important să faci
acest lucru pentru a-ți câștiga și păstra noi clienți. REP - Cum apreciați concurența cu
celelalte hypermarketuri: Metro, mai nou și Cora?
F.O. - Cred că nu pot să vorbesc de
concurență decât în termeni plini de respect. Metro este serios, deosebit, e lider în Europa
în cash-and-carry. Așa cum și noi suntem
lideri pe segmentul nostru de piață. Cora e serios dar e un outsider. REP - Cum decurge colaborarea și cum
de v-ați gândit să deschideți împreună cu Orhideea încă un centru Carrefour? F.O. - Avem trei feluri de magazine.
Primul e un centru comercial, un magazin foarte mare în colaborare cu Mobexpert, unul cu
Bricostore. E un concept nou de centru comercial. Al doilea concept e un hypermarket de
centru de oraș destinat persoanelor care nu au mașină, care-și pot face
cumpărăturile mergând cu autobuzul, troleibuzul sau taxiul. Al treilea e unul de
cartier - cel din Colentina. Următorul concept va fi al unui magazin din provincie,
respectiv Brașov. REP - E o motivație de ordin financiar
vis-a-vis de faptul că v-ați îndreptat spre Ardeal, în speță spre Brașov? F.O. - Ne propunem să intrăm în
forță în toate orașele care au mai mult de 300.000 de locuitori și Brașovul e
aproape de București. Are un potențial economic și turistic bine pus la punct. REP - Observ că ați învățat destul
de bine limba română. Din pasiune ați făcut acest lucru? Cât timp v-a luat? F.O. - Suntem în România și e normal
să vorbesc limba țării în care mă aflu. Am făcut aproape 40 de ore de curs. REP - Care a fost cifra de afaceri a
Carrefour România pentru 2003?
F.O. - A fost 130 milioane de euro. REP- În momentul când se prezintă la
dvs. tinerii cu CV-uri ce e important pentru dvs. ca să-i angajați? F.O. - Valoarea lor e importantă. Ii
formăm în Franța, avem 250 de studenți la Cluj la Universitatea Babeș-Bolyay pe care
îi formăm, colaborăm de asemenea și cu ASE București și cu societăți franceze
puternice: BRD, Danone, LOreal, Micheline, McErickson si Alcatel pentru a alege
profesioniști în domeniu. La Carrefour România avem personal serios și avem în 3 ani
800 de promovări interne. Doi directori sunt din România formați în Franța. Din 2000
și 2001 am recrutat 20 de studenți pentru a studia în Franța, la Carrefour. Sunt
persoane respectabile, cu studii. Avem în România personal de calitate. Peste 20% din
Carrefour România au aproximativ 23 de ani, așadar acordăm credit tinereții. Suntem 10
francezi si al treilea și al patrulea hypermarket Carrefour are personal sută la sută
românesc. Dăm credit tinerilor. A fost un obiectiv pe care l-am avut în vedere și pe
care acum l-am dus la îndeplinire.
CRISTIAN
POPOVICI PETRU |