1. Considerații generale

Next

Teoria privind managementul strategic oferă o perspectivă modernă în abordarea problematicii întreprinderii, accentuând acele aspecte care asigură viabilitatea întreprinderilor într-un mediu dinamic și concurențial.

Rădăcinile managementului strategic se găsesc în lucrările realizate de principalele companii de consultanță în favoarea unor mari corporații internaționale, în ultimele decenii ale sec. XX. Aceste lucrări au dezvăluit unghiuri de abordare noi în studierea provocărilor cu care se confruntă întreprinderile și au permis reformularea unor teorii și dezvoltarea unor noi seturi de cunoștințe și instrumente.

În prezent, managementul strategic este atât un curent de gândire în rândul economiștilor și specialiștilor în management cât și o disciplină predată studenților la cursurile universitare și postuniversitare; mai mult decât atât, managementul strategic a devenit o practică ce se asociază frecvent cu succesul în afaceri.

Managementul strategic este considerat de cei mai mulți autori un proces de planificare prin care se urmărește formularea și implementarea de strategii cu scopul realizării de performanțe financiare superioare prin edificarea și exploatarea la nivelul fiecărei afaceri a unui avantaj competitiv.

În principiu, acest proces de planificare are un conținut explicit, parcurgând anumite etape (ce se prezintă în cele ce urmează) și având ca rezultat definirea unei strategii formale. Se crede, însă că strategia, definită ca „un anumit model într-un lanț de decizii” poate avea și un caracter spontan, direcția în care se îndreaptă firma pentru a-și mări sau menține nivelul de competitivitate ținând mai degrabă de o logică internă a deciziilor strategice decât de o strategie formulată în avans.