2. Rolul IMM în economie

Back

Next

(+) crearea de oportunități de dezvoltare și adaptare a tehnologiilor, corespunzător unor nevoi concrete;

(+) ocuparea nișelor de piață care nu sunt profitabile pentru întreprinderile de mari dimensiuni, valorificându-le intens și eficient ca pe reale oportunități; IMM-urile asigură adesea o mai eficientă combinare a unor categorii de factori de producție, în comparație cu firmele mari și valorificarea unora (produse secundare, resurse locale, etc.) care altfel ar rămâne nefolosite;

(+) ancorarea în economiile locale prin valorificarea resurselor locale (financiare, materiale, de forță de muncă și nu în ultimul rând informaționale); prin abilitatea lor de a răspunde cerințelor locale, prin informațiile detaliate privind piețele locale, IMM-urile acționează mai eficient decît firmele mari din interiorul sau din afara localității;

(+) dezvoltarea ca o componentă importantă a infrastructurii de care depinde economia;

astfel, IMM-urile activează ca furnizori specializați de piese, subansamble și servicii pentru întreprinderile mari,în general prin intermediul activității de subcontractare; aceste produse și servicii externalizate de firmele mari sunt oferite de cele mici la prețuri inferioare; 

(+) stimularea dezvoltării capacităților antreprenoriale și deci crearea unei mase mari de întreprinzători capabili să-și asume riscuri; IMM-urile asigură un teren excelent de manifestare a talentului de întreprinzător, a celui managerial și dezvoltă în același timp o rezervă semnificativă de lucrători calificați și semicalificați;

(+) încurajarea investițiilor, având ca sursă economiile populației (familie, rude, prieteni) sau alte fonduri care altfel ar fi neproductive;

(+) distribuirea mai bună a puterii economice și în general a puterii în societate, cu efecte pozitive în planul stabilității politice și sociale pe termen lung.