2. Rolul IMM în economie |
(+)
crearea de oportunități de dezvoltare și adaptare a tehnologiilor, corespunzător
unor nevoi concrete; (+)
ocuparea nișelor de piață care nu sunt profitabile pentru întreprinderile de mari
dimensiuni, valorificându-le
intens și eficient ca pe reale oportunități; IMM-urile asigură adesea o mai eficientă
combinare a unor categorii de factori de producție, în comparație cu firmele mari și
valorificarea unora (produse secundare, resurse locale, etc.) care altfel ar rămâne
nefolosite; (+)
ancorarea în economiile locale prin valorificarea resurselor locale (financiare,
materiale, de forță de muncă și nu în ultimul rând informaționale); prin abilitatea
lor de a răspunde cerințelor locale, prin informațiile detaliate privind piețele
locale, IMM-urile acționează mai eficient decît firmele mari din interiorul sau din
afara localității; (+) dezvoltarea ca o componentă importantă a infrastructurii de care depinde economia; |
astfel, IMM-urile
activează ca furnizori specializați de piese, subansamble și servicii pentru
întreprinderile mari,în general prin intermediul activității de subcontractare; aceste
produse și servicii externalizate de firmele mari sunt oferite de cele mici la prețuri
inferioare; (+) stimularea dezvoltării capacităților antreprenoriale și deci
crearea unei mase mari de întreprinzători capabili să-și asume riscuri; IMM-urile
asigură un teren excelent de manifestare a talentului de întreprinzător, a celui
managerial și dezvoltă în același timp o rezervă semnificativă de lucrători
calificați și semicalificați; (+) încurajarea investițiilor, având ca sursă economiile
populației (familie, rude, prieteni)
sau alte fonduri care altfel ar fi neproductive; (+) distribuirea mai bună a puterii economice și în general a
puterii în societate, cu efecte pozitive în
planul stabilității politice și sociale pe termen lung. |