5. Întreprinderea - creatoare de valoare economică |
În vederea atingerii obiectivului de bază
al întreprinderii - maximizarea valorii sale economice, este necesară efectuarea unei analize simultane a
aspectelor tangibile, concomitent cu elementele imateriale necontabilizate în bilanț -
managementul, valoarea personalului firmei, potențialul de dezvoltare și de obținere a profiturilor, amplasarea - cunoscute sub denumirea de goodwill.
Deoarece la nivel micoeconomic principala formă
de apreciere a eficienței este rentabilitatea, estimarea
potențialului întreprinderii de a crea valoare economică presupune analiza următorilor
indicatori:
Randamentul vânzărilor ("Return on
sales")
Randamentul vânzărilor sau rata
rentabilității comerciale nete (ROS) se determină prin
scăderea din cifra de afaceri a firmei a cheltuielor generate de desfășurarea
activității și a impozitelor corespunzătoare prevederilor legale. Mărimea
ROS diferă în funcție de domeniul de
activitate al întreprinderii, precum și de nivelul competiției. Astfel, pentru
determinarea mărimii corecte a ROS în
sectorul productiv se recomandă corectarea cifrei de afaceri cu valoarea producției
stocate. Înregistrarea unei valori reduse a
ROS poate constitui consecința directă a unei concurențe acerbe. Acest indicator face abstracție de
modalitățile de
finanțare ale întreprinderii.