4. Clasificarea întreprinderilor de comerț

Back

Next

 

După poziția întreprinderii (cu un anumit grad de specializare) în sistemul de distribuție, natura operațiunilor și a clienților ca și bunurile comercializate, întreprinderile de comerț se grupează în:

A.  Întreprinderi de comerț cu amănuntul:
          a) comerț fix, prin magazine;
          b) comerț ambulant;
          c) comerț prin corespondență.
B.  Întreprinderi de comerț cu ridicata:
          a) cu bunuri de consum;
                   - cu depozite;
                   - fără depozite;
          b) cu bunuri de producție (comerț interindustrial).
C.  Întreprinderi integrate (cumulează funcția cu ridicata și cea cu amănuntul)
          - se pot grupa la rândul lor după natura produselor, formele de vânzare, dimensiune, categoria de clienți etc.

D.  Întreprinderi de comerț exterior:
          a) de import;
          b) de export;      
          c)  intermediari specializați.
E.  Întreprinderi care activează pe piețe specializate:
          a) târguri expoziții și piețe generale sau tematice (permanente, săptămânale, anuale);
          b) piețe specializate:
                   - întreprinderi de licitații;
                   - burse de mărfuri.