4. Clasificarea întreprinderilor de comerț |
După poziția
întreprinderii (cu un anumit grad de specializare) în sistemul de distribuție, natura
operațiunilor și a clienților ca și bunurile comercializate, întreprinderile de
comerț se grupează în:
A. Întreprinderi de comerț cu amănuntul: a) comerț fix, prin magazine; b) comerț ambulant; c) comerț prin corespondență. |
B. Întreprinderi de comerț cu ridicata: a) cu bunuri de consum; - cu depozite; - fără depozite; b) cu bunuri de producție (comerț interindustrial). |
C. Întreprinderi integrate (cumulează
funcția cu ridicata și cea cu amănuntul) - se pot grupa la rândul lor după natura produselor, formele de vânzare, dimensiune, categoria de clienți etc. |
|
D. Întreprinderi de comerț exterior: a) de import; b) de export; c) intermediari specializați. |
E. Întreprinderi care activează pe piețe
specializate: a) târguri expoziții și piețe generale sau tematice (permanente, săptămânale, anuale); b) piețe specializate: - întreprinderi de licitații; - burse de mărfuri. |