1. Funcțiile aprovizionării |
Obiectivul aprovizionării îl constituie
asigurarea disponibilității asupra factorilor de producție în cantitățile necesare,
la calitatea stabilită, la termenele sau perioadele oportune și la cele mai mici
prețuri, din orice sursă accesibilă și legală, astfel încât prin producție și vânzare
să se asigure o poziție bună pe piață, dezvoltarea și profitul scontat. În cadrul
aprovizionării (ca o componentă mare a activității întreprinderii) se disting câteva
grupe de activități (sau funcții ale aprovizionării). Fiecare funcție cuprinde, la rândul
ei, o suită de activități înlănțuite.
Aprovizionarea
îndeplinește următoarele
funcții:
w Identificarea
și cuantificarea nevoilor proprii și a cererii clienților: estimarea
nivelului vânzărilor viitoare, evaluarea volumului și structurii producției,
considerarea stocului existent, stabilirea sortimentului, cantităților, termenelor,
prețurilor și condițiilor de cumpărare.
w Identificarea surselor
de aprovizionare:
prospectarea piețelor produselor și serviciilor, lansarea cererilor de ofertă, primirea
și analiza ofertelor, întocmirea fișierelor de produse și furnizori potențiali.
w Contractarea și
lansarea comenzilor: alegerea
furnizorilor pentru fiecare produs, negocierea și încheierea contractelor, transmiterea
comenzilor.
w Primirea și recepția
mărfurilor:
urmărirea livrărilor, controlul respectării termenelor, recepția bunurilor și
serviciilor, verificarea facturilor, evidența intrărilor, adoptarea măsurilor corective
și realizarea intervențiilor necesare.