4. Managementul fluxului de numerar | ![]() |
Un management
corespunzător al fluxului de numerar, impune: w alegerea cu
grijă a acelor furnizori care onorează prompt comenzile făcute, permițând
desfășurarea activității firmei comerciale cu stocuri minime; w organizarea
colectării operative a contravalorii mărfurilor vândute, asigurând o perioadă minimă
de recuperare a creanțelor, pentru a evita riscul deficitului de lichiditate; de regulă,
o bună gestiune financiară constă în apropierea duratei creditului acordat clienților
de cea obținută de la furnizori; w accelerarea
și simplificarea operațiilor de efectuare a plăților și încasărilor, concomitent cu
proiectarea unui sistem informațional simplu și eficient aferent fluxului de numerar; w comprimarea la
minim a duratei ciclului cumpărare - plată -
vânzare - încasare. |
În întreprindere
trebuie să se întocmească, pe de o parte lista debitorilor și pe de altă parte cea a
cheltuielilor făcute. Problemele
legate de fluxurile de numerar nu au drept cauză doar întârzierile la plată, ci adesea
și declinul vânzărilor. O modalitate simplă și
eficientă de planificare a fluxurilor de numerar o constituie considerarea încasărilor
ca ancoră. Dezavantajul acestei metode constă însă în aceea că duce automat la
reducerea unor categorii de cheltuieli care ar trebui să crească, în condițiile în
care vânzările se leagă de o serie de variabile precum: ambianța magazinului,
îngrijirea mijloacelor auto etc. Lipsa lor afectează și mai mult imaginea firmei,
amplificând eșecul. Metoda este însă indicată în perioadele critice ale afacerii. O altă metodă utilă
managerului este și cea a pragului de rentabilitate, respectiv prin determinarea
volumului vânzărilor dincolo de care activitatea firmei comerciale devine profitabilă. |