4. Managementul fluxului de numerar Back

Next

Un management corespunzător al fluxului de numerar, impune:

w alegerea cu grijă a acelor furnizori care onorează prompt comenzile făcute, permițând desfășurarea activității firmei comerciale cu stocuri minime;

w organizarea colectării operative a contravalorii mărfurilor vândute, asigurând o perioadă minimă de recuperare a creanțelor, pentru a evita riscul deficitului de lichiditate; de regulă, o bună gestiune financiară constă în apropierea duratei creditului acordat clienților de cea obținută de la furnizori;

w accelerarea și simplificarea operațiilor de efectuare a plăților și încasărilor, concomitent cu proiectarea unui sistem informațional simplu și eficient aferent fluxului de numerar;

w comprimarea la minim  a duratei ciclului cumpărare - plată - vânzare - încasare.

În întreprindere trebuie să se întocmească, pe de o parte lista debitorilor și pe de altă parte cea a cheltuielilor făcute. Problemele legate de fluxurile de numerar nu au drept cauză doar întârzierile la plată, ci adesea și declinul vânzărilor.

O modalitate simplă și eficientă de planificare a fluxurilor de numerar o constituie considerarea încasărilor ca ancoră. Dezavantajul acestei metode constă însă în aceea că duce automat la reducerea unor categorii de cheltuieli care ar trebui să crească, în condițiile în care vânzările se leagă de o serie de variabile precum: ambianța magazinului, îngrijirea mijloacelor auto etc. Lipsa lor afectează și mai mult imaginea firmei, amplificând eșecul. Metoda este însă indicată în perioadele critice ale afacerii.

O altă metodă utilă managerului este și cea a pragului de rentabilitate, respectiv prin determinarea volumului vânzărilor dincolo de care activitatea firmei comerciale devine profitabilă.